Решение по дело №5100/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1661
Дата: 13 септември 2019 г. (в сила от 11 октомври 2019 г.)
Съдия: Николай Диянов Голчев
Дело: 20195330205100
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1661

гр. Пловдив, 13.09.2019 г.

     В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

          ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на трети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ ГОЛЧЕВ

          при участието на секретаря Тихомира Калчева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 5100/2019 г. по описа на РС- Пловдив, IV- ти наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия „К“, № 1194536, издаден от ОД на МВР- гр. ПЛОВДИВ, с който на М.Т.Г., ЕГН **********, в качеството й на собственик на МПС с рег. № ******, на основание чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП е наложена глоба в размер на 100.00 лева, за това, че на 11.03.2016г. в 13:48ч. в с. Калояново, ул. „Александър Стамболийски“ № 50, при отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е било установено, че управлява МПС със скорост от 74 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч - нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

         По съображения, изложени в жалбата Г. обжалва посочения електронен фиш като незаконосъобразен, излагайки доводи, че при издаването му са допуснати съществени нарушения на процедурните правила, които опорочават административнонаказателното производство. Акцентира върху обстоятелството, че не се установява дали техническото средство, посредством което е установено и заснето нарушението е одобрен тип средство за измерване и дали е минало периодичен метрологичен преглед. Поддържа, че по същото време, когато е заснето нарушението, на пътното платно са се придвижвали и други МПС, предвид което не се изяснява дали измерената скорост на придвижване е на автомобила, собственост на жалбоподателката. Възразява за изтекла тригодишна давност и следващата от това невъзможност за ангажиране на административнонаказателната й отговорност. Моли се атакуваният ел. фиш да бъде отменен в своята цялост.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, явява се лично. Поддържа така депозираната жалба.

         В съдебно заседание, въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител.

         Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок, произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу подлежащ на самостоятелно обжалване пред съд акт, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество. 

         Съдът счита за нужно да посочи, че от изпратената от ОД на МВР- гр. Пловдив, с-р „Пътна полиция“ справка се изяснява, че датата на връчване на електронния фиш, отразена в информационната система на ОД на МВР- Пловдив е 14.07.2019г. Доказателства за връчването на процесния ел. фиш лично на жалбоподателката или на трето лице, съгласно да го предаде обаче, не са представени. Предвид това, настоящият съдебен състав приема, че жалбата е депозирана в срок ( за яснота следа да се посочи, че дори и да се приеме, че атакуваният ел. фиш е връчен на 14.07.2019г., то жалбата отново би била в срок, тъй като е депозирана на 16.07.2019г. ).

Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображения:

         Обжалваният електронен фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП, доколкото в същия са посочени: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението /ОД на МВР- гр. Пловдив/, мястото / с. Калояново, ул. „Александър Стамболийски“ № 50 /, датата /11.03.2016г./, точният час на извършване на нарушението /13:48ч./, регистрационният номер на МПС /******/, описание на нарушението /управление на лек автомобил със скорост - 74 км/ч, при ограничение 50 км/ч/, превишението на скоростта / 24км/ ч /, нарушената разпоредба /чл.21 ал.1 от ЗДвП/, размерът на глобата /100 лв./, срокът, сметката и мястото на доброволното й заплащане /14 - дневен срок в БНБ по указаната сметка на името на отбелязания фонд/. Правилно е отчетен и толеранс от „минус 3 км/ч“ в полза на водача- отчетената скорост на придвижване от техническото средство е 77 км/ч, като след приспадане на толеранса, се получава величина от 74 км/ч, върху която е базиран и крайният извод за наличие на нарушение. Допълнително, доколкото МПС рег. № ****** е собственост М.Т.Г., то тя правилно е отразена в ел. фиш като лице, което следва да понесе отговорност за извършеното нарушение.

          Макар и да са налице гореизброените реквизити на ел. фиш, то контролните органи при ОД на МВР не са изпълнили изискванията, разписани в редакцията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., действаща към датата на установяване на нарушението. В разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП (отм., ДВ бр. 54/ 05.07.2017 г., но действала към момента на извършване на нарушението- 11.03.2016г.) е регламентирано задължението на определените от министъра на вътрешните работи служби да обозначават чрез поставяне на пътни знаци, да оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи, участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи. Детайлно, условията и редът за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, са уредени с Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (наричана за краткост по- долу Наредбата). Според чл. 7, ал. 1 от Наредбата (цитираният член към момента е отменен с ДВ, бр. 6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г., но е действал към датата на извършване на нарушението), местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен знак „Е 24“ и се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи. В ал. 2 на същия член е предвидено, че пътният знак „Е24“ се поставя преди мястото за контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните технически средства и системи, като при указване на мястото на контрол с преносим пътен знак Е24, разположението му се документира със снимка. Под пътен знак Е24 се поставя допълнителна табела Т2, указваща дължината на контролирания участък, в случаите, когато се осъществява контрол: 1. на няколко места за контрол, разположени в един участък; 2. във време на движение (чл. 7, ал. 3 от Наредбата).

В конкретния случай, видно от приложената по делото снимка на контролирания участък, в посоката на движение на процесния автомобил е бил поставен пътен знак Е24. Фактическото наличие на пътния знак обаче, не е достатъчно, за да бъде указано на един водач, че конкретният пътен участък е под видеонаблюдение. В този порядък, от приложения по делото фотоклип се изяснява, че пътен знак Е24 е бил поставен в прилежащия затревен терен и подпрян на указателната табела за начало на населено място- с. Калояново. Нещо повече- своевременно възприемане на пътен знак Е24 от водачите на МПС е допълнително затруднено, тъй като изгледът към него е блокиран от задната част на паркирания до самия знак патрулен автомобил на с-р „Пътна полиция“. Ситуирано по онагледения в снимката начин, местоположението на знака води до категоричен извод за нарушение на изискванията на Наредба № 18 oт 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци. В приложение № 12 "Поставяне на пътните знаци" към същата Наредба, в б."д", вр. чл. 133, ал. 6 е онагледено точно как следва да изглежда знакът, като са вписани и определени негови технически изисквания, вкл. пътният знак от група "Е" да е поставен на изискуемата се преносима стойка, на поне 60 сантиметра над нивото на пътното платно.  Неспазването на това правило, безспорно е довело до нарушение и на общото изискване за поставяне на пътните знаци в чл. 40 от Правилника за прилагане на ЗДвП, а именно - пътният знак да бъде позициониран по начин, който да позволява своевременното му възприемане от участниците в движението, за да могат последните да реагират. По този начин са били нарушени и изискванията на Приложение 12 към чл. 16, ал. 1 от Наредба № 18/23.07.2001 г. за сигнализацията на пътищата с пътни знаци, вр. с чл. 7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., като знакът в това положение не би могъл да изпълни предназначението си – да има ясна указателна функция на местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи ( в този смисъл е и постановеното от Административен съд- Пловдив, Решение № 1559 от 03.07.2018г. по к.а.н.д № 1493/2018г.). Нещо повече- по делото не бяха ангажирани и доказателства за поставена допълнителна табела Т2, указваща дължината на контролирания участък, при положение, че осъществяваният контрол е във време на движение ( чл. 7, ал. 3/ отм./ от Наредбата). Допълнително, с Разпореждане от 20.08.2019г., настоящият съдебен състав изиска от въззиваемата страна и доказателство, че позицията на АТСС на процесната дата е била оповестена чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи. Подобна информация до приключване на съдебното следствие в настоящата инстанция не бе представена, предвид което съдът приема и че това изискване, разписано в чл. 7, ал. 1 /отм. / от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. не е изпълнено.

          Предвид гореизложеното, атакуваният електронен фиш следва да бъде отменен в своята цялост.

         Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

Р  Е  Ш  И  :

ОТМЕНЯ Електронен фиш серия „К“, № 1194536, издаден от ОД на МВР- гр. ПЛОВДИВ, с който на М.Т.Г., ЕГН **********, в качеството й на собственик на МПС с рег. № ******, на основание чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП е наложена глоба в размер на 100.00 лева, за това, че на 11.03.2016г. в 13:48ч. в с. Калояново, ул. „Александър Стамболийски“ № 50, при отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е било установено, че управлява МПС със скорост от 74 км/ч, при максимално разрешена скорост от 50 км/ч - нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд- Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му, по реда на гл. XII от АПК и на касационните основания, разписани в НПК.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /П.

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА.

Т.к.