Решение по дело №39/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260041
Дата: 4 ноември 2020 г. (в сила от 2 декември 2020 г.)
Съдия: Галя Иванова Митева
Дело: 20203230200039
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Добрич, 04.11.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ДОБРИЧКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното заседание на двадесети октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Галя Митева

 

При участието на секретаря Мария Атанасова, разгледа докладваното от съдията АНД № 39 по описа на Добричкия районен съд за 2020 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от В.И.М. ЕГН ********** *** срещу Наказателно постановление № 19-0851-002212 от 06.12.2019 г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Добрич, с което на В.И.М. ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 500 лв.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят е редовно призован, не се явява, но се представлява от редовно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата на изложените в нея основания и моли атакуваното НП да бъде отменено изцяло като неправилно и незаконосъобразно.

Въззиваемата страна в съдебно заседание не се представлява, като в съпроводителното писмо по преписката се излага лаконично становище съдът да остави жалбата без последствие и да потвърди наложеното наказание.

Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и събраните доказателства намира за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения 7-дневен срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания административно-наказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при която констатира следната ФАКТИЧЕСКА ОБСТАНОВКА:

Въз основа на Заповед № 1718 от 09.12.2016 г., издадена от Кмета на Община Добричка на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 3 от Закона за движение по пътищата и чл. 39, т. 4 и т. 6 от Наредба № 19 за управление на общинските пътища на територията на община Добричка е било наредено да се въведе забрана, чрез поставяне на знак „В4”, с цифра „5” – „Забранено е влизането на товарни автомобили с тегло над пет тона”, съгласно проекта за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*”. Забраната е била въведена с цел осъществяване на защита и предпазване от разрушаване на общински път DOB - 3102 и ул. „Първа” в селото.

С Писмо рег. № 0851000-1437/06.02.2019 г. кметът на с. С* - св. М.Г.Х., изпратил на Началника на Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич списък с тежкотоварни МПС, преминали по общински път DОВ3102 и по ул. „Първа” в с. С*, като приложил и снимков материал за всяко от нарушенията за предприемане на действия по ангажиране на административно-наказателната отговорност на нарушителите, между които било и МПС марка „*“ с рег. № * ВС.

След извършена справка в базата данни на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич се установило, че собственик на т. а. „Рено“ с рег. № * е М*П*П* от гр. Л*, която с Договор за лизинг от 20.01.2017 г. е предоставила автомобила на „*“ ООД с управител жалбоподателката В.И.М..

На 19.11.2019 г. представляващият дружеството лизингополучател В.И.М., попълнила Декларация за предоставяне на информация във връзка с разпоредбата на чл. 188 от Закона за движението по пътищата, в която посочила, че на 16.01.2019 г. около 15.54 ч. лице на име М* от гр. Д* е управлявало товарния автомобил. М. не могла да посочи повече информация на водача освен телефон за връзка.

На * г. свидетелят М.И.В. – младши автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР - Добрич, в присъствието на свидетеля В.Б.С. съставил Акт за установяване на административно нарушение против В.И.М. за това, че на 16.01.2019 г., около 15:24 ч. в с. С* по ул. „*” № * управлява влекач „*“ с рег. № * с прикачено полуремарке с рег. № *, като нарушава пътен знак „В4” – нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП.

В АУАН като втори свидетел бил посочен и М.Г.Х., но видно от показанията на същия, той не е присъствал при съставяне на акта и в подкрепа на това негово твърдение е обстоятелството, че в документа няма негов подпис.

На 26.11.2019 г. актът е бил предявен и връчен по надлежния ред на М., която не се е възползвала от правото си на възражения и обяснения в законоустановения срок.

Въз основа на съставения АУАН, е било издадено и обжалваното наказателно постановление, с което жалбоподателката е санкционирана за нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, за което на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП й е наложено административно наказание глоба в размер на 500 /петстотин/ лв.

Изложената фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена въз основа на показанията на разпитаните свидетели и събраните писмени доказателства, приобщени по надлежния ред по делото.

Горната фактическа обстановка и анализът на събрания доказателствен материал по делото навеждат съда на следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:

В процесния случай административно-наказателното производство е започнало с Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 270 от 18.02.2019 г., съставен от компетентното длъжностно лице, съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП и Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи относно определяне на длъжностни лица от МВР да съставят актове за установяване на административни нарушения, да издават наказателни постановления и да осъществяват контролна дейност по Закона за движението по пътищата, която заповед е служебно известна на съдебния състав.

В хода на административно-наказателното производство обаче са допуснати нарушения на процесуалните правила който ограничават правото на защита на жалбоподателката и съображенията на съда в тази насока са следните:

В разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН законодателят категорично е посочил, че АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и на свидетели, присъствали при извършване или установяване на нарушението. При съставянето на АУАН е нарушена разпоредбата на чл. 40, ал. 3 от ЗАНН. Тъй като в случая актосъставителят не е очевидец на нарушението, поради което актосъставителят е следвало да осигури присъствието на двама свидетели, което обстоятелство изрично е следвало да се отбележи в акта. Това не е сторено. Липсата на втри свидетел по акта с оглед обстоятелството, че посоченият за свидетел Х. /който всъщност не е присъствал и не се е подписал в АУАН/ е заинтерисован и като такъв не може да бъде свидетел по АУАН, води до липса изобщо на свидетел в АУАН, а липсата втори на свидетел в случая се явява съществено нарушение на административно наказателната процедура и е основание за отмяна на НП, като незаконосъобразно. Липсата на втори свидетел при условие, че нито актосъставителят, нито първият посочен свидетел са очевидци или са установили нарушението и съставянето на АУАН при тези условия представлява грубо нарушение на процесуалните правила. В тази насока е и константната съдебна практика.

В този смисъл съдът намира, че в административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които не могат да бъдат отстранени, поради което правото на защита на нарушителя е нарушено, което води до наличие на основание за отмяна на атакувания акт.

На следващо място, след внимателен анализ на представения от жалбоподателката екземпляр от АУАН /л. 18 от АНД № 39/2020 г./ и този, приложен по административно-наказателната преписка /л. 4 от АНД № 74/2020 г./, се установява наличие на поправка в документа. В екземпляра, връчен на М. знакът, който й е вменен като нарушен е поправен на „В18“ /неясен остава текста преди поправката/, а в приложения по преписката екземпляр на същото място има друга поправка с трудно четлив текст „В4“.

При липса на яснота кой, кога, защо и в чие присъствие е поправил документа, е налице грубо нарушаване правата на защита на наказаното лице, което води до опорочаване на производството до степен, обосноваваща отмяна на издаденото въз основа на този АУАН наказателно постановление.

В т. см. според съда АУАН е съставен при особено съществено нарушение на установените в ЗАНН процесуални правила и съответно този акт не може да се ползва с установената в чл. 189, ал. 2 от ЗДвП доказателствена сила.

С наказателното постановление на М. на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП е наложено административното наказание „глоба“ в размер на 500 лева за това, че на 16.01.2019 г., около 15,24 часа, в с. С*, на ул. „*“ - № *, управлява товарен автомобил влекач „*“ с рег. № *  с прикачено полуремарке с рег. № *** ,като нарушава пътен знак „В4“ (забранено е навлизането на товарни автомобили над 5 тона).

Доколкото в двата, приложени по делото, екземпляра на АУАН има направени поправки с химикал относно нарушения знак, а в НП е посочен знак В4, съдът намира, че в настоящия случай волята на административния орган остава неясна и в този смисъл не може да се прецени правилно ли е приложен материалният закон.

По делото се установява по категоричен начин, вкл. и от материалите по проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*“, че поставеният на пътя към с. С* знак, за който се твърди, че не е спазен, е пътен знак „В4“ с поставена под него цифра „5“, който въвежда забрана за влизането на товарни автомобили над 5 тона, което е описано в НП.

Нарушението на този знак обаче се вменява на жалбоподателката ясно и категорично едва с НП, като до този момент с АУАН /нейният екземпляр/ поправката може да се чете по-скоро като В18. Знак В18 гласи: Забранено е влизането на пътни превозни средства с маса с товар, по-голяма от означената“, като няма данни, че непосредствено пред процесния участък от пътя е имало поставен пътен знак „В18“.

Действително и двата знака (В4 и В18) са от една и съща група и имат забранителен характер, но се разграничават и визуално по своите символи и по обхвата на действие, изисквайки различно по вид поведение от участниците в движението по пътя. Пътен знак „В4“ забранява влизането на товарни автомобили, докато пътен знак „В18“ забранява влизането на ППС с маса, с товар, по – голяма от означената, т. е. той има по-широко приложно поле и обхваща по-голям кръг от задължени лица, тъй като забраната в него се отнася за всички ППС с маса, с товар, по-голяма от означената, а не само за товарните автомобили, както е при знак „В4“.

Разпоредбата на чл. 48, ал. 1 от ППЗДвП и идентичната й разпоредба на чл. 66, ал. 2 от Наредба № 18/23.07.2001 г. за сигнализацията на пътищата с пътни знаци допускат възможността под символа в пътен знак „В4“ с число да се укаже масата в тонове. В този случай забраната се отнася само за превозни средства или състав от ППС, чиято маса с товар надвишава указаното число, какъвто е и настоящият случай. Това обаче не означава, че може да се постави знак за равенство между двата знака „В4“ и „В18“, които си остават самостоятелни и независими един от друг пътни знаци със специфични характеристики и правно действие.

Затова, след като волята на актосъставителя и на АНО е неясна – в какво точно се изразява нарушението на чл. 6, т. 1 от ЗДвП - неспазване на пътен знак „В18“ или на пътен знак „В4“, наказващият орган е допуснал съществено процесуално нарушение, водещо до необоснованост на фактическите му констатации и недоказаност на обвинението, което е абсолютно основание за отмяна на процесното НП.

Наред с това, видно от събраните материали по делото, към процесната дата собственик на МПС се явява лицето М*П*П* от гр. Л*.

Действително с Договор за лизинг от 20.01.2017 г. П*е предоставила автомобила на „*“ ООД с управител жалбоподателката В.И.М.. А АУАН и НП са съставени на последната като физическо лице.

Съдът намира, че физическото лице В.И.М. не е годен субект на административно-наказателната отговорност в случая, доколкото същата е управител на лизингополучателя „*“ ООД, но като физическо лице не е нито собственик, нито ползвател /лизингополучател/ на процесния автомобил.

Съгласно чл. 188, ал. 1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Според чл. 188, ал. 2 от ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство. В тежест на административно-наказващият орган е да докаже не само извършеното нарушение, а и субекта на нарушението, а не обратното.

Съдът намира, че в случая незаконосъобразно при издаването на НП е определен субектът на административно-наказателната отговорност в лицето на жалбоподателя.

В случая по справка процесното МПС е собственост на друго физическо лице.

В същото време процесното МПС е отдадено под лизинг на юридическо лице, като в този случай въпросът за субекта на административната отговорност за извършеното нарушение, с оглед характера на това нарушение и обстоятелствата около неговото констатиране, е разрешен с разпоредбата на чл. 188, ал. 2 от ЗДвП, съгласно която, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по ЗДвП наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

Или в хипотеза като настоящата, е необходимо по смисъла на цитираната разпоредба на чл. 188, ал. 2 от ЗДвП в АУАН,респ. НП да се впише, че физическото лице е представляващ собственика ЮЛ и то така, че да стане ясно, че глобата се налага именно на това лице и то в посоченото качество.

В този смисъл съдът намира, че в административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които не могат да бъдат отстранени, поради което правото на защита на нарушителя е нарушено, което води до наличие на основание за отмяна на атакувания акт.

Независимо от изложеното, съдът намира, че следва да обсъди и обосноваността на обжалвания санкционен акт, като по отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон, съдът установи следното:

При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 6, т. 1 от ЗДвП, „Участниците в движението: съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка”.

В обстоятелствената част на АУАН и издаденото въз основа на него НП е посочено, че жалбоподателят, управлявайки товарен автомобил с прикачено полуремарке е навлязъл след пътен знак „В4”, забраняващ влизането на МПС с размери, маса или натоварване на ос над означените.

Настоящият съдебен състав намира, че за да е осъществен състава на административно нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, следва да се установи както неспазване от страна на водача на въведена с пътен знак забрана, така и обстоятелството, дали същата е била сигнализирана по начин, съобразен с нормативните изисквания на Наредба № 18/23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци.

На първо място, от събраните по делото гласни и писмени доказателства не се установява по безспорен и категоричен начин, че на процесната дата и час управляваният автомобил е преминал по упоменатата в АУАН и НП улица, както и че е навлязъл след забраняващия знак. Действително, по делото е налице снимков материал, но същият е недостатъчен за обективна преценка за местоположението на упоменатия знак и за траекторията на движение на тежкотоварния автомобил. Снимковият материал дава данни за евентуално движещ се /а може и да е паркиран/ тежкотоварен автомобил по неустановена улица от неустановено населено място. От снимките не може да се направи категоричен извод кое е населеното място и наименованието на улицата, къде е поставено записващото устройство /камера/ и къде се намира забраняващият знак, който евентуално е бил нарушен. Ето защо съдът приема, че преминаването на МПС през посочените в АУАН и НП населено място и улица не се доказва по безспорен и категоричен начин от събраните материали. От показанията на разпитаните свидетели също не се установяват горните обстоятелства, доколкото актосъставителят и св. С. не са очевидци на нарушението, а показанията на св. Х., че камионът е преминал през ул. „***, не могат да бъдат кредитирани безусловно, доколкото същият е инициатор на процедурата за поставяне на знаци в населеното място с оглед опазване на общинските пътища от повреди, които тежкотоварните автомобили биха направили с преминаването си. Още повече, че самата процедура по поставяне на знаците е незаконосъобразна, като тази теза съдът ще доразвие по-надолу в изложението си.

В този смисъл съдът намира, че описаното в АУАН и НП нарушение не се доказва по безспорен и категоричен начин от събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства.

На следващо място, съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от Наредба № 18 от 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, пътните знаци В4, В5, В6, В13, В14, В15, В16, В17, В18 и В19 освен в началото на пътния участък, в който трябва да се въведе забраната, се поставят и предварително, на предходното кръстовище, като разстоянието до мястото на въвеждане на забраната се указва с допълнителна табела Т1, а на напречните клонове на кръстовището – с допълнителна табела Т11. Видно от ал. 2 от същата норма, когато началото на пътния участък, в който трябва да се въведе забраната с пътни знаци В4, В5, В6, В13 и В14 е на кръстовище, за сигнализиране на забраната за навлизане в участъка от останалите клонове на кръстовището може да се използва пътен знак Ж5 или Г20.

От представените в хода на съдебното следствие писмени доказателства – материалите по Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*”, приет от комисия с протокол № 7 от 28.11.2016 г. се установява, че пътни знаци „В4” са били поставени както следва:

1. Пътен знак „В4” – поставен на 6 метра след кръстовището по ул. „Първа”, образувано от второстепен път ІІ-71 от републиканската пътна мрежа с ул. „П*” на с. С* по посока КК „Албена”.

2. Пътен знак „В4” – поставен на 6 метра след кръстовището по ул. „*” пред РПК – Магазина по посока гр. Д*

3. Пътен знак „В4” – поставен на 1300 метра по четвъртокласен общински път след кръстовището, образувано от този път с второстепенен път ІІ-29 от републиканската пътна мрежа по посока с. С*.

4. Пътен знак „В4” – поставен на 6 метра по четвъртокласен общински път след кръстовището, образувано от този път с второстепенен път ІІ-29 от републиканската пътна мрежа по посока с. С*.

Или, в настоящия случай се установява, че са липсвали поставени предварително пътни знаци „В4” с допълнителна табела Т1 /съответно Т11/, указващи разстоянието до мястото на въвеждане на забраната, така, както изисква разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от Наредба № 18 от 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци.

Това нормативно изискване обаче не е било спазено, въпреки че формално е бил изготвен Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*”, приет от комисия с протокол № 7 от 28.11.2016 г.

Относно комисията, приела Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*”:

По делото е приложен протокол № 7/28.11.2016 г., от който е видно, че проектът за организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д* е бил разгледан и приет без забележки на заседание на Общински експертен съвет по устройство на територията при Община Д*. Нейният състав обаче, не е бил съобразен с изискванията на чл. 14, ал. 2 от Наредба № 1 от 17.01.2001 г. за организиране на движението по пътищата, където изрично е посочено, че за участие в експертния съвет се поканват представители на съответните компетентни органи на Министерството на вътрешните работи, на Областното пътно управление, на Националната служба „Пожарна и аварийна безопасност” и на Хигиенно-епидемиологичната инспекция. В конкретния случай, в състава на Общинския експертен съвет по устройство на територията при Община Добричка не е участвал представител на Областно пътно управление – Добрич.

Изложените фактически обстоятелства водят до извода, че разглеждането и одобряването на проекта за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*” е осъществено в грубо нарушение на материалния закон, доколкото експертния съвет, който го е разгледал и приел без забележки е бил в незаконен състав /липсвал е представител на Областно пътно управление - Добрич/. Допуснатото съществено нарушение на материалния закон рефлектира пряко и върху издадената впоследствие Заповед № 1718/09.12.2016 г. от Кмета на Община Добричка, с която е било наредено да се въведе забрана, чрез поставяне на знак „В4”, с цифра „5” – „Забранено е влизането на товарни автомобили с тегло над пет тона”, съгласно проекта за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*”.

За пълнота на изложението, съдът намира за нужно да отбележи следното:

Съгласно т. 1 от цитираната заповед, забраната е била въведена с цел осъществяване на защита и предпазване от разрушаване на общински път DOB - 3102 и ул. „*” в с. С*. При това положение и с посочената в заповедта цел, е следвало да бъдат поставени пътни знаци В18 „Забранено е влизането на пътни превозни средства с маса с товар, по-голяма от означената” и В19 „Забранено е влизането на пътни превозни средства с натоварване на която и да е от осите, по-голямо от означеното”, които знаци се използват за сигнализиране на пътен участък, в който движението на пътни превозни средства с маса или осово натоварване над определените стойности застрашава целостта на пътното съоръжение или на пътната настилка /чл. 72, ал. 1 от Наредба № 18/23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци/.

С оглед изложеното, съдът намира, че издаването на обжалваното наказателно постановление за нарушение на въведена забрана въз основа на Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С*, общ. Д*”, разгледан и приет в грубо нарушение на материалния закон, е основание за отмяната на наказателното постановление.

С оглед изложеното, съдът счита, че наказателното постановление следва да бъде отменено, като незаконосъобразно и необосновано, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0851-002212 от 06.12.2019 г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР – Добрич, с което на В.И.М. ЕГН ********** *** за нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 500 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс пред Административен съд - Добрич в 14 - дневен срок от уведомяването на страните.

 

                                                                    

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: