Решение по дело №1392/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 54
Дата: 21 януари 2021 г. (в сила от 12 февруари 2021 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20197170701392
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

54

Плевен, 21.01.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, тричленен състав при АС Плевен  в открито съдебно заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и първа година в състав

                           

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

СНЕЖИНА ИВАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия - докладчика  Иванова адм. д. №1392 по описа за 2019 година на Административен съд –  Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 179 и сл.  от АПК.

Делото е образувано по жалба от Футболен клуб /ФК/ „Ювентус 95”, с.Малчика, ул. „Столетов“ № 27а, чрез адв. М.М. ***, против Решение № 10/28.11.2019 година  на Общински съвет –Левски за допълнително разпределение на средства за спортни дейности за спортните клубове за 2019 година.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно. Твърди се, че заседание на Общински съвет гр. Левски в посочения ден, час и място е обявено на сайта на същия орган, като такава точка в дневния ред не фигурира, а е вмъкната допълнително с гласуване на самото заседание като при това става въпрос за промяна на бюджет, което е една от най-важните теми в работата на органа. Посочва се, че решението от заседанието на Общинския съвет не е публикувано. Твърди се, че постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски, съобразно правомощията си, предвидени в чл. 10, ал. 2 от Наредба № 28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в Община Левски /по-долу Наредба № 28/ не е заседавала. Посочва се, че тя трябва да изготви становище, което да се одобри на заседание на Общинския съвет, както е разписано в този вътрешен нормативен акт, но не е имало заседание на постоянна комисия, която да вземе решение за разпределение на средства за спорт, което впоследствие на заседание на Общинския съвет да се утвърди. Сочи се, че съставите на комисиите за новия мандат на Общинския съвет (2019-2023 г.) са били гласувани на същото заседание – 28.11.2019 г., т.е. преди самото заседание не е имало комисии, а дори и гласувани на същото, то решението за това е обжалваемо в 14-дневен срок, така че те все още не са били легитимни. Твърди се още, че след като се прехвърлят средства, в размер на 11 000 лева, в перото за издръжка на спортни клубове и дейности, те подлежат на разпределение, съобразно Наредба № 28 на ОбС-Левски, а не да се взема решение, с което директно се определят за кого са предназначени, тъй като е необходимо клубовете да кандидатстват със заявки, да се направи разпределение от комисията и едва тогава сесията да утвърди разпределението. Твърди се, че не са приложени критериите за финансиране, нито необходимо присъщите разходи, нито тяхната относителна тежест, а просто общинските съветници за пореден път са приложили принципа „на когото, каквото решим да дадем”. Според оспорващия не са спазени и другите изискванията на Наредба № 28 като допустимост на субекти и обекти на финансиране и т.н. Посочва се, че този незаконосъобразен начин на разходване на средства от Общинския бюджет е вече традиционен и вече му е нанесъл щети в огромни размери, потвърдени и с две влезли в сила решения на Административен съд – Плевен и на върховен административен съд по отношение на същите незаконни действия за 2017 г. и 2018 г. Счита се, че обжалваното решение е незаконосъобразно, прието при допуснати съществени нарушения на процедурните правила, в противоречие на Наредбата, както и при несъответствие с целта на закона. Твърди се, че с обжалваното решение е безспорно, че ФК ”Ювентус”, с.Малчика се явява неоправдано ощетен, тъй като: 1/ за сезон 2019/2020 г. отново участва в Северозападната Трета лига, където вече не се състезава ОФК „Левски 2007”, а е в по-ниската, областна група, а базисните субсидии за двата отбора са съответно 10 000 лева за ФК ”Ювентус”, с.Малчика, срещу 59 000 лева за ОФК „Левски 2007”. Отделно на 12.09.2019 г. неправомерно и без заседание на Общинския съвет им се гласуват още 10 000 лева за тях, което също оспорващият е обжалвал. При това средствата за ОФК „Левски 2007” се водят, че са гласувани на отделна сесия на Общинския съвет от 12.09.2019г., която никога не се е провеждала, и е подписвано присъствие на коляно, а само са оформени неистински документи за провеждането й, а отпреди тази сесия - 28.11.2019г., ФК ”Ювентус”, с.Малчика са имали подадена заявка, която да претендира участието им в разпределението на евентуално отпуснатите 10 000 лева, която въобще и не е била разгледана. 2/ заявката на ФК ”Ювентус”, с.Малчика съдържа само законосъобразни разходи и допустими по Наредба № 28, за разлика от тази на ОФК „Левски 2007“, гр. Левски. 3/ заявката на ОФК „Левски 2007” съдържа предимно недопустими за финансиране според Наредбата разходи, чиито размер на недопустимите разходи в крайна сметка е равен на размера на гласуваната от Общинския съвет субсидия. Счита се, че липсата на мотиви в решението прави същото незаконосъобразно. Моли за отмяна на решението, като е направено искане по чл.166 АПК за спиране на предварителното изпълнение на решението, по което изрично е посочено с писмо  от 12.10.2020 година на л. 135 по делото, че не се поддържа.

От ответника по жалбата Общински съвет-Левски е депозирано становище, в което се счита, че искането за спиране на изпълнението на Решение № 10/28.11.2019 г. на ОбС-Левски е недопустимо, поради липса на правен интерес. Посочва се, че видно от съдържанието на оспорения административен акт, в същия не е допуснато предварително изпълнение по смисъла на чл. 60 от АПК, като не може да се приеме, че такова е допуснато и по силата на закона, тъй като в разпоредбите на ЗМСМА липсва подобна регламентация. Счита се, че в конкретния случай, с оглед липсата на допуснато предварително изпълнение в акта, следва да се приеме, че тази защита е дадена от нормата на чл. 166, ал. 1 от АПК в момента на подаване на жалбата от оспорващия. Счита се, че в този смисъл направеното искане е лишено от правен интерес, поради което е недопустимо.

В съдебно заседание оспорващият -ФК „Ювентус 95” с.Малчика, редовно уведомен,  се представлява управителя А.А. , който  намира, че решението е незаконосъобразно като постановено при съществено процесуално нарушение – неспазена процедура по приемането му  и моли да бъде отменено..

В съдебното заседание ответникът Общински съвет-Левски редовно уведомен, не се представлява.

Административният съд-Плевен, тричленен състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

На 12.09.2019 г. е подадено заявление на СКК „Киокушин“, гр. Левски от сенсей М. С. П. – председател на СКК „Киокушин“, гр. Левски с искане, във връзка с промени относно субсидирането от страна на Българска карате Киокушин федерация, като считано от 01.10.2019 г. се прекратява подпомагането на клубовете, членове на БККФ, да им бъдат отпуснати допълнителни парични средства в размер на 4000 /четири хиляди/ лева, за подпомагане на състезателите от СКК „Киокушин“, гр. Левски в подготовката и участието в предстоящите състезания от календара за 2019 г. Към заявлението е приложено копие от писмо от УС на БККФ от 02.09.2019 г. /л.л.56-57/.

На 14.11.2019 г. е подадено заявление на ОФК „Левски 2007“, гр. Левски е подадено на от В. П. П. – председател на УС на ОФК „Левски 2007“, гр. Левски с искане за отпускане на допълнителни средства за продължаване на състезателната си дейност в „А“ Областна група в размер на 15 000 /петнадесет хиляди/ лева, които да използва по предназначение съгласно приложена справка по видове разходи на ОФК „Левски 2007“ до края на сезон есен 2019 г. /л.л.58-59/.   

На л. 34 по делото е представена покана с изх. № РД 08.00-1797 от 22.11.2019 г.  от председател на Общински съвет Левски за провеждане на заседание на Общински съвет  на 28.11.2019 г от 13.30 ч. с посочен дневен ред, в който не се включва предложение за промяна/актуализация на бюджета на Община Левски, нито предложение за определяне на допълнително финансово подпомагане на спортни клубове.

На л. 28 по делото е приложено предложение на кмет на Община Левски за даване на съгласие за увеличаване на субсидията на ОФК Левски 2007 гр. Левски и СКК „Киокушин“ гр. Левски за 2019 година.

С Решение № 10 взето по Протокол № 2/28.11.2019 г. /л.л.63-67/, на основание чл.21, ал.1, т. 6 и т. 8 от ЗМСМА, Общински съвет Левски, считано от 01.11.2019 г., е одобрил актуализацията на бюджет 2019 г. на Община Левски, в частта му за местни дейности, като е увеличен приходен параграф 1304 „Данък при придобиване на имущество при дарения и възмезден начин“ с 11 000 лева и е увеличена дейност 714 „ Спортни бази за спорт за всички“, разходен параграф 4300 „Субсидии и други текущи трансфери за нефинансови предприятия“ с 11 000 лева, като е определена субсидия за СКК „Киокушин“ гр. Левски в размер на 3000 /три хиляди/ лева и субсидия за ОФК „Левски 2007“ гр. Левски в размер на 8 000 /осем хиляди/ лева. Приложени са списъци за поименно гласуване /л.л.68-69/, от които е видно, че са присъствали 20 общински съветници, от които за СКК „Киокушин“, гр. Левски поименно 20 са гласували „за”, няма - „против” и няма –„въздържали се”. За ОФК „Левски 2007“, гр. Левски поименно 11 общински съветници са гласували „за”, 4 - „против” и 5 –„въздържали се”.  

По делото е приобщена Наредба № 28 на ОбС за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието на спорта за всички в община Левски /л.л.70-73/. и правилник  за организацията и дейността на Общински съвет – Левски, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2015 – 2019 г.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

 Жалбата е допустима . По делото не е представено доказателство за съобщаване на решението от 28.11.2019 година на оспорващия и съдът приема, че жалбата, подадена на 12.12.2019 година, е подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съдът намира, че така приетото решение е незаконосъобразно, тъй като е прието при съществено нарушение на административно-производствените правила, несъответствие с материалния закон  и липса на мотиви.

Редът за отпускане на финансово подпомагане на спортни клубове на територията на Община Левски е регламентиран в Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на спортните клубове и развитието  на спорта за всички в Община Левски. Съгласно Наредбата средствата се отпускат еднократно при подадено заявление до 15 януари на съответната година  - чл. 13, ал. 2 от Наредбата при подаване на документи по чл.8, ал.1, т.1-14.

Съгласно чл.10, ал.1 от Наредба №28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с приемането на бюджета на Община Левски. Според  ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски с участието на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от проведено заседание (ал.3). Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба №28, всеки клуб има право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.

Предвид горното се налага извода, че е недопустимо допълнително определяне на финансова субсидия по реда на Наредба№ 28, като липсва и решение на постоянната комисия, което да е предложено на Общински съвет Левски.

Опорочена е процедурата по свикване на заседанието на Общински съвет Левски за 28.11.2019 година, на което е прието процесното решение. С оглед представен Правилник от ответника заседание на общински съвет се свиква по реда на чл. 42 и сл. вр. чл. 12 от Правилника, като председател на Общински съвет уведомява писмено общинските съветници и други лица най-малко 5 дни преди провеждане на заседанието, като предоставя материали , дневен ред и проектът за дневен ред се оповестява публично . В случая в приложена покана от 22.11.2019 година, за която няма данни да  е оповестена публично т.е. да е публикувана на сайта на Община Левски се посочва дневен ред, в който въобще не фигурира предложение за актуализация на бюджета, нито за гласуване на финансова субсидия на горепосочените заинтересованите страни  и това е фактически невъзможно, тъй като предложението на кмета на Община Левски е от 25.11.2019 година т.е. след публикуване на поканата  и дневния ред и този въпрос не може да бъде разгледан на заседанието на 28.11. 2019 година, тъй като не предложен в съответния срок, а съгласно чл. 34 от Наредба № 7 за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Левски проектът на бюджет на общината се разглежда и приема по реда, определен в Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Левски, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация т.е.и за  изменение на бюджета следва да се спазват изискванията за публикуване на покана и дневен ред, в случая това не е сторено.

В случая решението е оформено като увеличаване на разходен  параграф 4300 „Субсиди и други текущи трансфери за нефинансови предприятия“  по дейност 714 „Спортни бази за всички“, но  и в случай на промяна на бюджета на Община Левски е предвидена съответна процедура по чл. 59  и следващите – предложение на кмета, разпределяне от председател на Общински съвет на ресорната комисия за обсъждане на проекта, включване на предложението в дневния ред на съответното заседание  и предоставяне на общинските съветници  най –късно до 5 дни преди заседанието по см на чл. 63, ал. 1 от Правилника.

Съдът ,с оглед Тълкувателно решение № 2 от 16.04.2013 г. по тълкувателно дело № 4/2011 г. на Общото събрание на съдиите от първа и втора колегия на Върховния административен съд, че решението на общинския съвет по  чл. 21, ал. 1, т. 6 ЗМСМА, с което се приема и изменя годишният бюджет на общината и се приема отчетът за изпълнението му, е общ административен акт по определението на чл. 65 АПК, намира, че в случая, тъй като увеличават суми по определени параграфи на общински бюджет, а и то е оформено като актуализация на бюджет 2019 г., то е налице решение по изменение на бюджета на общината и следва да се спазва установената процедура.

Решението е взето от компетентен орган, в писмена форма, при съответен кворум и мнозинство, поради което е валиден административен акт, но при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Съгласно чл. 124, ал. 1 от ЗПФ промените в общинския бюджет през бюджетната година следва да бъдат извършени при спазване на условията и реда за неговото приемане. Общинският бюджет следва да бъде приет по реда на чл. 94-99 от ЗПФ. Решението е прието в нарушение на чл. 66, ал. 1 и 2 от АПК, тъй като откриването на производството по издаване на този административен акт не е оповестено публично чрез средствата за масово осведомяване, изпращане на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин, с включени основни съображения за издаване на акта, както и посочване формите на участие на заинтересованите граждани и организации. Горепосочените нарушения на правилата, по които се приемат общите административни актове са съществени и винаги са основания за отмяна на акта. Практиката на ВАС в този смисъл е еднозначна (Решение 675/16.01.2019 г. по адм. д. № 6822/2018 г., VІІІ отд, Решение № 3401/19.03.2018 г. по адм. д. № 4542/2017 г., ІІІ отд на ВАС и др.).

В процесното решение не са изложени мотиви, които налагат промяната и актуализация на бюджета, и е невъзможна проверка за съответствие с материалния закон.

С оглед горепосоченото решението е постановено при съществено нарушение на административно-производствените правила, не е мотивирано и не съответства на материалния закон, поради което следва да се отмени.

Воден от горното и на основание чл. 172 , ал. 2, предл. второ от АПК,  Административен съд-Плевен,

 

РЕШИ:

 

    Отменя решение № 10/28.11.2019 година  на Общински съвет –Левски за актуализация на бюджет 2019 г..

     Решението да се съобщи на страните.

     Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/                 ЧЛЕНОВЕ:1.  /п/              2./п/