Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 34/26.01.2023
г.
гр. Монтана
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в
публично съдебно заседание на двадесет и четвърти януари през две хиляди двадесет
и трета година в състав:
Административен съдия: Соня Камарашка
при секретаря Александрина Александрова, като разгледа докладваното от
съдията административно дело № 499 по
описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.13, ал.6 от Закона за социално подпомагане (ЗСП), във връзка с
чл.145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).
Образувано е по жалба подадена от К.И.З. ***, против Заповед
№ЗСП/Д-М-Л/6253/14.11.2022год. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане”
– Лом, с която му е отказано отпускането на целева помощ за отопление с твърдо
гориво за отоплителен сезон 2022/2023год. по реда на Наредба №РД 07-5/2008год.
на МС, тъй като не отговаря на условията на чл. 2 от Наредба № РД-07-5 от 16
май 2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление,
потвърдена с Решение №12-РД06-0036/05.12.2022год. на Директора на РДСП
гр.Монтана. В
жалбата се иска отмяна на оспорената заповед. Твърди се, че е безработен, няма
никакви доходи, като живее на квартира, тъй като имал проблеми с брат си. Сочи,
че не е установен на адреса, тъй като се наложило да смени квартирата си,
поради което се намирал в движение и не е установен на адреса. В момента живее
в с.К*** , на ул.“*** “ №* , като не е сменил настоящия си адрес, тъй като
сменя квартирите си.
Жалбоподателят редовно призован се явява лично
в съдебно заседание, поддържа жалбата си, като моли съда да постанови решение,
с което да отмени оспорения административен акт.
Ответникът Директор
дирекция ”Социално подпомагане” – Лом, редовно призован се явява лично, като
оспорва жалбата и поддържа изразено писмено становище по жалбата в което са
развити доводи за издаване на оспорената заповед от компетентен орган, при
липса на допуснати нарушения на процесуалния закон и в съответствие с
материалния закон, като моли за отхвърляне на жалбата.
По делото са събрани писмени и гласни
доказателства.
От представената и приобщена като
доказателство по делото административна преписка по издаване на оспорения акт
се установява, че със заявление - декларация вх. №ЗСП/Д-М-Л/6253 от 26.10.2022
г. до Дирекция „Социално подпомагане” - Лом жалбоподателят К.И.З. *** е поискал
отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво. Декларирал е, че е
разведен, безработен, с настоящ адрес ***, клинично здрав. Посочил е, че не
съжителства с други лица, няма доходи през предходните шест месеца и обитава
жилище на Т*** Ю*** Т*** негов братовчед. Проведена е социална анкета от
социални работници и е изготвен социален доклад от 14.11.2022г., в който е
посочено, че жалбоподателя притежава ½ ид. Части в с.К*** , ул.“В*** “ №*
. При направената социална анкета на посочения настоящ адрес в заявлението -
декларация в с.К*** , ул.”*** ” №* от двама социални работника на 03.11.2022г.
в 09,30часа жалбоподателя не е установен на адреса. По данни на минаваща жена
на адреса живее сам г-н Т*** Т*** , като друго лице не живее на адреса.
Оставено е уведомление за явяване в 3 дневен срок. В този срок жалбоподателя се
е явил в ДСП – Лом, като е споделил, че квартирата му е на друга улица и не
може да си направи настоящ адрес, тъй като собственика се намира в гр.С*** , но
в момента живее при г-н Т*** . На 09.11.2022г. в 15,15часа е направен втори
опит за провеждане на социална анкета от двама социални работника, на посочения
настоящ адрес, но за втори път жалбоподателя не е установен. Оставено е
уведомление за явяване на жалбоподателя в ДСП – Лом в три дневен срок, в който
същият не се е явил.
По делото са приложени поставените на
адреса в с.К*** , ул.”*** ” №* уведомления от 03.11.2022г. и от 08.11.2022г. от
социалните работници С*** П*** и А*** Ц*** , както и изготвени констативни
протоколи подписани от двамата социални работника.
Издадена е от Директора на Дирекция
„Социално подпомагане” – Лом заповед №ЗСП/Д-М-Л/6253/14.11.2022год., на
основание чл.13, ал.2 от ЗСП, с която е отказано на К.И.З. целева помощ за
отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2022/2023год., тъй като не
отговаря на условията на чл. 2, ал.1 във вр. чл.4, ал.1 от Наредба №РД 07-5 от
16.05.2008год. и чл.27, ал.3-7 от ППЗСП – невъзможност за провеждане на
социална анкета в дома на лицето. Лицето не живее на посоченият настоящ адрес.Тази
заповед е обжалвана пред Директора на РДСП гр.Монтана и с Решение
№12-РД06-0036/05.12.2022год. същата е потвърдена.
Оспорената заповед е връчена на К.И.З.
с обратна разписка на 22.11.2022год., като е обжалвана пред горестоящият
административен орган Директора на РДСП – Монтана. По подадената жалба е
изготвен писмен доклад до Директора на РДСП – Монтана. С Решение №12-РД06-0036/05.12.2022год.
на Директора на РДСП гр.Монтана е отхвърлена подадената жалба и е потвърдена
оспорената в настоящето производство Заповед на Директора на Дирекция „Социално
подпомагане” – Лом. Съгласно съдържащата се в преписката обратна разписка
решението на горестоящия административен орган е съобщено на жалбоподателя на 08.12.2022
г., като същият го е оспорил, чрез административния орган с жалба заведена с
вх.№12-94К-00-1417 от 22.12.2022г.
Поради което жалбата е допустима за
разглеждане, тъй като е подадена в срока по чл. 149, ал.1 АПК, от легитимирано лице по
смисъла на чл. 147,
ал.1 АПК и съдържа необходимата форма и реквизити. Съдът приема, че
в изпълнение нормата на чл. 13, ал.5 от ЗСП, процесната заповед е
обжалвана по административен ред пред директора на РД "СП" - Монтана,
който съответно с решение №12-РД06-0036/05.12.2022год. я е потвърдил.
В хода на съдебното производство в
качеството на свидетели са разпитани С*** И*** П*** – социален работник в ДСП –
Лом и И*** Ц*** Б*** от с.К*** , при която понастоящем живее жалбоподателя.
От разпита на С*** И*** П*** се
установява, че два пъти са посетили посочения от жалбоподателя в заявлението –
декларация настоящ адрес ***, без да установят жалбоподателя на адреса. При
второто уведомление оставено на адреса жалбоподателя не се е явил в ДСП – Лом.
От разпита на И*** Ц*** Б*** от с.К***
се установява, че жалбоподателя е бил на квартира в с.К*** на ул.“*** “ в
съседна на нея къща, без да посочва номер, след което се преместил на нейния
адрес в с.К*** , ул.“*** “ №* , където живее в една от къщите, без да посочва
конкретна дата, като твърди, че не си спомня точно.
Показанията на разпитаните свидетели
съдът кредитира, като достоверни, последователни и дадени след предупреждение
от наказателна отговорност, доколкото кореспондират и със събраните писмени
доказателства.
При служебна проверка за
законосъобразност на процесната заповед при условията на чл.168 от АПК на
всички основания по чл.146,т.1-5 от АПК съдът констатира следното:
Оспорената Заповед №ЗСП/Д-М-Л/6253/14.11.2022год.
е издадена от компетентен административен орган в случая Директора на Дирекция
„Социално подпомагане” – Лом на когото изрично по силата на чл. 13, ал.2
от ЗСП е предоставено правото да отпуска, респективно да отказва
отпускането на помощи, предвид приложената по делото Заповед ЧР-СП-1 613/28.04.2022г.
на изп. Директор на Агенция социално подпомагане. Това право е доразвито и
залегнало и в разпоредбата на чл. 4, ал.4
от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 година на Министъра на труда и
социалната политика за отпускане на целева помощ за отопление.
Спазени са изискванията на чл. 59 АПК
за форма. Заповедта съдържа предвидените в чл. 59, ал. 2 АПК задължителни реквизити, с означение на фактическите и правните
основания за издаването й.
Съдебният контрол за материална
законосъобразност на оспорените административни актове обхваща преценката дали
са налице установените от административния орган релевантни юридически факти
(изложени в мотивната част на актовете) и доколко същите се субсумират в
посочената като правно основание за издаването им норма и респективно дали се
следват разпоредените правни последици. Съгласно разпоредбата на чл. 170, ал.
1 от АПК, в тежест на административния орган е да установи наличието
на посочените фактически основания и изпълнението на законовите изисквания при
издаването на оспорената заповед. Тези указания съдът е дал с определението си
за насрочване на делото.
Настоящата инстанция намира, че спорът между
страните е правен относно изпълнението на
изискванията на чл. 27, ал. 2,
3,
4
и 5 от ППЗСП.
Съгласно чл. 8 ППЗСП
социалните помощи се отпускат на лица и семейства по настоящ адрес, на които се
извършва и социалната анкета. Съгласно чл. 12, ал. 2
от ЗСП социалните помощи се отпускат след преценка на: 1. доходите
на лицето или семейството; 2. имущественото състояние; 3. семейното положение;
4. здравословното състояние; 5. трудовата и учебната заетост; 6. включването на
децата в системата на предучилищното и училищното образование в случаите,
когато същите подлежат на задължително предучилищно или училищно образование;
7. възрастта; 8. други констатирани обстоятелства. Социални помощи се отпускат
въз основа на заявление-декларация, подадено от нуждаещия се или от
упълномощено от него лице със заповед на директора на дирекция "Социално
подпомагане" или от упълномощено от него длъжностно лице след преценка на
всички данни и обстоятелства, констатирани със социална анкета. Отказът за
отпускане на социални помощи задължително се мотивира /чл. 13, ал. 3 от ЗСП/.
Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 3, т.
1 от ППЗСП социалната анкета се провежда в дома на лицето и/или
семейството по настоящ адрес. В § 1, т. 11 от ДР
към ЗСП законодателят е дал
легална дефиниция на понятието "социална анкета". Това е дейност по установяване наличието на
условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от
социални работници в Дирекция "Социално подпомагане" /ДСП/, която се
изразява в проверки в дома на лицето и/или семейството, в проучване на
документация и събиране на информация. От разпоредбите на чл. 27, ал. 1
и ал. 2 от ППЗСП
става ясно, че в срок до 20 дни от подаване на молбата-декларация, социален
работник извършва социална анкета и изготвя социален доклад съгласно Приложение
№ 2, като социалната анкета се провежда в дома на лицето или семейството по
настоящ адрес. В случаи, че поради отсъствие на лицето или семейството
социалната анкета не може да бъде
извършена, социалният работник оставя уведомление по образец съгласно
Приложение № 1а, в което се определя 3-дневен срок на лицето да се яви в ДСП за
справка. Ако в срока по ал. 5 лицето не
се яви, се прави повторно посещение в дома и ако лицето или семейството отново не може да бъде намерено,
се оставя второ уведомление с указан 3-дневен срок за явяване в ДСП /чл. 27, ал. 6 от
ППЗСП/. Съгласно чл. 27, ал. 7 от
ППЗСП ако в срока по ал. 6 лицето не
се яви за справка в ДСП, социалният работник отразява в социалния доклад всички
установени факти и обстоятелства по ал. 3, т. 2 и 3 и прави мотивирано
предложение за отказ поради невъзможност за цялостно извършване на социална
анкета. С посочената правна норма от ППЗСП е
предвидено като част от процедурата по отпускане или отказване на помощ да бъде
проведена анкета на заявителя. В случая жалбоподателя е бил посетен на декларирания адрес два пъти, но не е
открит от социалните работници. Изготвено е
уведомление по чл. 27, ал. 5
и ал. 6 от ППЗСП, като на второто уведомление същият не се е явил.
Според Наредба № РД-07-5 от 16
май 2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление право
на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен
доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на
заявлението-декларация е по-нисък или
равен от диференциран минимален доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10
и 11 от ППЗСП.
При определяне правото на
целеви помощи за отопление от значение са обстоятелства като: дали лицето живее
само или с други лица в едно жилище, дали има деца и каква е тяхната възраст, учат ли, дали е самотен родител. В заявлението-декларация
задължително се заявява видът на ползваното отопление - топлоенергия, електроенергия,
твърдо гориво или природен газ. Според чл. 4, ал. 3 от Наредбата в срок до 20
дни от подаване на заявлението социален работник извършва социална анкета и
изготвя социален доклад по чл. 27 от ППЗСП,
извършва социална анкета и посещение по настоящия адрес, посочен в заявлението,
и изготвя социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отпускане или
отказ на целева помощ. В 7-дневен срок от изготвянето на социалния доклад директорът
на дирекция "Социално подпомагане"
или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за отпускане или отказ
на помощта. Целевата помощ за отопление се предоставя при отопление с
топлоенергия, електроенергия и природен газ - в пари на правоимащото лице или
семейство; при отопление с твърдо гориво: а) в пари на правоимащото лице или
семейство; б) на търговец на твърдо гориво, който е
осъществил доставката - при изрично отразено в заявлението-декларация желание
от страна на лицето или семейството. Видно е
от преписката, че на 26.10.2022 г. е
подадено в дирекция СП гр.Лом заявление - декларация от К.И.З., с настоящ адрес ***, за отпускане на целева помощ за
отопление с твърдо гориво. По повод на това заявление социални работници от
дирекцията са посетили посочения адрес на посочените по-горе дати, но не са намерили
заявителя в жилището. Оставени са уведомления по образец за извършените
посещения, копия от които са приложени по делото. От социалния доклад е видно, че заявителя е в трудоспособна
възраст, като е безработен, няма доходи и е декларирал, че живее на адреса на
негов братовчед. При социална анкета на посочения настоящ адрес в заявлението -
декларация в с.К*** , ул.”4*** ” №* от двама социални работника на 03.11.2022г.
в 09,30часа жалбоподателя не е установен на адреса. По данни на преминаваща
жена на адреса живее сам г-н Т*** Т*** , като друго лице не живее на адреса.
Оставено е уведомление за явяване в 3 дневен срок. В този срок жалбоподателя се
е явил в ДСП – Лом, като е споделил, че квартирата му е на друга улица и не
може да си направи настоящ адрес, тъй като собственика се намира в гр.С*** , но
в момента живее при г-н Т*** . На 09.11.2022г. в 15,15часа е направен втори
опит за провеждане на социална анкета от двама социални работника, на посочения
настоящ адрес, но за втори път жалбоподателя не е установен. Оставено е
уведомление за явяване на жалбоподателя в ДСП – Лом в три дневен срок, в който
същият не се е явил и не е могла да бъде извършена социална анкета в
дома по заявения /повторно/ настоящ адрес.*** не
са могли да установят контакт с жалбоподателя за да извършат социална анкета и
да установят дали отговаря на условията за отпускане на целевата помощ, за
която е кандидатствал, включително да
установят какъв вид отопление ползва.
Предвид изложеното, оспорената заповед
е издадена от компетентен орган, при
спазване на процесуалните правила, като е
изготвен социален доклад, съдържащ мотивирано предложение за отказ на целева
помощ, поради невъзможност за провеждане на социална анкета. Спазени са
разпоредбите на материалния закон Правилника за прилагане на ЗСП и Наредба №
РД-07-5 от 16 май 2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за
отопление при постановяване на отказа, който е
мотивиран. От събраните по делото доказателства се установяват фактическите
обстоятелства, посочени като мотиви на заповедта. Помощта за отопление има
изключително целеви характер, поради което предоставянето, както и нейният
конкретен вид и размер трябва да бъде съобразено с определени обстоятелства,
които могат да се установят само чрез извършване на социална анкета в дома по
настоящ адрес на заявителя. Това е
задължителен етап от административното производство, който по независещи от
органите на дирекция СП гр.Лом причини не
е могъл да бъде осъществен.
Предвид горното, съдът намира, че в
този случай постановеният отказ се явява законосъобразен, а жалбата като
неоснователна следва да се отхвърли.
Предвид липсата на искане
за присъждане на разноски, съдът не дължи произнасяне.
Мотивиран от гореизложеното и на основание
чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри
състав,
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.И.З. ***, против Заповед
№ЗСП/Д-М-Л/6253/14.11.2022год. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане”
– Лом, с която му е отказано отпускането на целева помощ за отопление с твърдо
гориво за отоплителен сезон 2022/2023год. по реда на Наредба №РД 07-5/2008год.
за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, потвърдена с
Решение №12-РД06-0036/05.12.2022год. на Директора на РДСП гр.Монтана.
Решението е окончателно и не подлежи на
обжалване по аргумент от чл.13, ал.6, изр. последно от ЗСП.
На основание чл.138, ал.3 от АПК
препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.
Административен
съдия: