Решение по дело №13723/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3125
Дата: 3 юли 2023 г.
Съдия: Петя Николова Топалова
Дело: 20221110213723
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3125
гр. София, 03.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 121-ВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на седми юни през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА
при участието на секретаря АЛ
като разгледа докладваното от ПЕТЯ Н. ТОПАЛОВА Административно
наказателно дело № 20221110213723 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление №11-01-801-2021/23.03.2022 г. на
директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, на В. К. С., с ЕГН
**********, на основание чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната финансова
инспекция /ЗДФИ/, е наложена глоба в размер на 200 лв. за нарушение на чл.
13 ал. 3 т. 3 вр. чл. 13 ал. 4 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор
Недоволен от издаденото наказателното постановление е останал
жалбоподателя, който обжалва същото с доводи за допуснати процесуални
нарушения – антидатиране на НП, за да бъде спазен срокът по чл.34 ЗАНН.
Правят се възражения, че С. изрично е овластил А. А. в качеството и на
финансов контрольор да спазва тези задължения и тя носи отговорност за
неизпълнението им.
В с.з. жалбата се поддържа от адвокат Томова, която предлага на съда
да отмени НП като незаконосъобразно, претендира разноски.
Въззиваемата страна редовно призована, се представлява от
юрисконсулт Г., която предлага на съда да потвърди НП като правилно и
законосъобразно, представя писмени бележки. Претендира юрисконсултско
възнаграждение в максимален размер.
1
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата,
приема за установено следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в
преклузивния срок. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА,
като мотивите за това са следните:



По делото е установена следната фактическа обстановка:

Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“
представлява бюджетна организация по смисъла на §1 т. 5 ДР на Закона за
публичните финанси. Тя е и ЮЛ на пряко подчинение на министъра на
отбраната по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република
България. Изпълнителният директор на агенцията е второстепенен
разпоредител с бюджет на министерството на отбраната и е организация от
публичния сектор като бюджетна организация по смисъла на Закона за
публичните финанси.
От 26.05.2017 г. и към датата на възлагане на финансовата инспекция
изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-
почивно дело“ е жалбоподателят В. К. С.. Съгласно чл. 3 ал. 1 ЗФУКПС
ръководителите на организациите по чл. 2 отговарят за осъществяване на
финансовото управление и контрол във всички ръководени от тях структури,
програми, дейности и процеси при спазване на принципите за
законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност, като
дефиниция за „Ръководители“ е дадена в § 1 т. 8 ДР на ЗФУКПС - това са
лицата, управляващи организациите по чл. 2, изпълняващи ръководни
функции и носещи управленска отговорност.
Съгласно чл. 9 ал. 1 ЗФУКПС ръководителите по чл. 2 ал. 2 могат да
делегират правомощията си на други длъжностни лица от ръководената от
тях организация, като в тези случаи определят конкретните им права и
задължения, а според чл. 9 ал. 2 делегирането по ал. 1 не освобождава
ръководителя от отговорност за изпълнението на делегираните правомощия.
В чл. 13 ал. 1 ЗФУКПС е посочено, че ръководителите на организациите
от публичния сектор осигуряват контролни дейности, включващи писмени
политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че рисковете
2
са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на управление
на риска.
Съгласно чл. 5 ал. 1 ЗФУКПС финансовото управление и контрол в
публичния сектор е цялостен процес, интегриран в дейността на
организациите по чл. 2 и осъществяван от ръководството и служителите им.
Ръководителят на организацията е въвел през проверявания период системи
за финансово управление и контрол в съответствие с изискванията на чл. 4 ал.
1 ЗФУКПС.
От страна на контролните органи на въззиваемата страна е установеон,
че в Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“ са
утвърдени Вътрешни правила за изграждане и функциониране на системите
за финансово управление и контрол в Изпълнителна агенция „Военни клубове
и военно-почивно дело“, разработени във връзка с принципите и методите,
посочени в чл. 5, ал. 2 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор.
Според чл. 36 ал. 1 от Вътрешните правила контролът относно
изграждането и функционирането на системите за финансово управление и
контрол се осъществява от изпълнителния директор на ИА „ВКВПД“,
подпомаган от звено „Вътрешен одит“, от други компетентни контролни
органи. Съгласно §2 от заключителните разпоредби на Вътрешните правила
конкретния ред и начин за осъществяване на предварителен контрол в ИА
„ВКВПД“ е подробно разписан във „Вътрешни правила за осъществяване на
предварителен контрол в ИА „ВКВПД“. Съгласно чл. 7 от Вътрешните
правила предварителен контрол за законосъобразност при възлагането на
обществени поръчки се извършва на етапите от проведените процедури за
възлагане, преди сключването на договора и преди всяко плащане по него.
Съгласно чл. 7 ал. 3 преди всяко плащане по договора се проверява
законосъобразността на разхода и съответствието му с клаузите в договора
/цени на доставките, срокове, документи за приемането на стоките, услугите
или строително-ремонтните работи и др./, редовността на издадените
фактури, платежни документи и други.
При проверка на изпълнението по договор №ОП-5/07.02.2019 г.,
сключен между Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно
дело“, представлявана от В. С.-изпълнителен директор и Виталий Кръстев-
директор на дирекция „Финанси“-служител по чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС и
„Мултифорс А.С.“ ЕООД, представлявано от Магдалена Пеева, се
установило, че за периода от сключване на договора до края на 2019 г. от
изпълнителя са издадени 100 бр. фактури, придружени от констативни
протоколи за извършена услуга за съответния обект и за съответния месец, от
контролен лист за извършване на предварителен контрол от финансов
контрольор А. с дата и подпис, в т.ч. издадени на 03.09.2019 г. общо 10 бр.
фактури на обща стойност 34 614,55 лв. без ДДС /41 537,46 лв. с ДДС/ за
документиране на извършена услуга през август 2019 г., какго следва:
3
1/№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 2/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 6 490,22 лв. /7 788,26 лв. с ДДС; 3/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 4/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 5/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 6/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 7/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 8/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 9/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 10/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС.
Проверката установила, че сумите по 10-те бр. фактури от
№**********/03.09.2019 г. до №**********/03.09.2019 г. са разплатени с 10
бр. платежни нареждания с дата 13.09.2019 г. без към момента на извършване
на плащане да е бил осъществен предварителен контрол за
законосъобразност. Предварителен контрол е осъществен от финансов
контрольор А. на 24.09.2019 г. посредством съставяне на 10 бр. контролни
листа във връзка с всяка получена фактура.
При проверка на изпълнението по договор № ОП-7/07.02.2019 г.,
сключен между Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно
дело“, представлявана от В. С.-изпълнителен директор и Виталий Кръстев-
директор на дирекция „Финанси“-служител по чл. 13 ал. 3 т. 3 ЗФУКПС и
„Мултифорс А.С.“ ЕООД, представлявано от Магдалена Пеева се
установило, че на 01.08.2019 г. е осъществено разплащане по фактура
№**********/02.08.2019 г. на стойност 30 287,70 лв. без ДДС/36 345,24 лв. с
ДДС без към момента на извършване на плащане да е бил осъществен
предварителен контрол за законосъобразност. Предварителен контрол е
осъществен от финансов контрольор З. К. на 07.08.2019 г. чрез съставен
контролен лист № 1489/07.08.2019 г.
На контроните органи било представено обяснение от Цветомира
Йосифова-главен експерт в отдел „Счетоводство“, адресирано до директора
на дирекция „Финанси“ в ИА „ВКВПД“ относно осъщественото плащане по
фактура №**********/02.08.2019 г., като се се посочва, че на 24.07.2019 г. в
счетоводството на Териториален отдел-Варна е постъпила фактура с
№**********/02.07.2019 г., издадена от „Мултифорс А.С.“ ЕООД за охрана
на хотели „Флагман“, „Адмирал“, „Маяк“ и „Фрегата“ за м. 06/2019 г. на
стойност 36 345,25 лв. с ДДС, заедно с контролен лист №1224/23.07.2019 г.
Сумата по фактурата е платена на доставчика на 29.07.2019 г. На 01.08.2019 г.
е било подготвено платежно нареждане за същата фактура и съответно сумата
е била платена на 02.08.2019 г.
При месечно приключване на месец 07/2019 г. грешката е била открита
като в същото време в Териториален отдел-Варна е била постъпила фактура с
№**********/02.08.2019 г. на фирма „Мултифорс А.С.“ ЕООД за охрана за
следващия отчетен период. Фактурата е била придружена с подписан
4
протокол за извършената услуга без забележки.
След съгласуване с финансовия контрольор и представител на фирма
„Мултифорс А.С.“ ЕООД е било взето решение след излизане на приложение
№11.2 РМС за съответният документ и при положение, че няма наложени
запори върху фактура № **********/02.08.2019 г., с второто плашане по
фактура № **********/02.07.2019 г. да бъде закрито задължението по
фактура №**********/02.08.2019 г.
Контролен лист за фактура №**********/02.08.2019 г. е бил издаден на
07.08.2019 г. след получаване на приложение №11.2 от ИС „PMC-плащания“
с изх. №*********.
Контролните органи приели, че съгласно §1 т. 2 от ДР на ЗФУКПС
„Управленска отговорност“ е задължение на ръководителите на
организациите по чл. 2 да осъществяват всяко свое действие, спазвайки
принципите за добро финансово управление, законосъобразност и
прозрачност, включително да се отчитат за действията си и резултатите от тях
пред тези, които са им възложили управленската отговорност, а според § 1, т.
10 „Предварителен контрол за законосъобразност“ са всички проверки на
документи, факти и обстоятелства, свързани с предоставяне на увереност за
спазване на приложимото законодателство, преди да се вземе решение или да
се извърши действие от страна на ръководителите на организациите по чл. 2.
Предварителният контрол за законосъобразност се извършва от финансови
контрольори и/или от други лица, определени от ръководителите на
организациите по чл. 2.
Видно от разпоредбата на чл. 13 ал. 3 т. 3 ЗФУКПС контролните
дейности се прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при
постигането на целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или
коригиращи, в т.ч. политики и процедури за предварителен контрол за
законосъобразност. Съгласно чл. 10 ал. 2 ЗФУКПС ръководителите на всяко
ниво в организациите по чл. 2 осигуряват изграждането, развитието и
функционирането на елементите на финансовото управление и контрол в
съответствие със спецификата на организацията, като поред чл. 13 ал. 4
ЗФУКПС, редът и начинът за осъществяване на предварителния контрол за
законосъобразност се определят от ръководителите на организациите по чл. 2
въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите и в
съответствие с указанията на министъра на финансите.
Т.е, преди да се извърши действие от страна на ръководителя на
организацията по чл. 2, е следвало да се осъществи предварителен контрол за
законосъобразност, чрез извършване на всички проверки на документи, факти
и обстоятелства, свързани с предоставяне на увереност за спазване на
приложимото законодателство.
С оглед гореизложеното, сумата от 41 537,46 лв. с ДДС по фактури от
№**********/03.09.2019 г. до № **********/03.09.2019 г., както и сумата по
фактура № **********/02.08.2019 г. на стойност 30 287,70 лв. без ДДС/36
5
345,24 лв. са разпоредени за плащане с 10 бр. платежни нареждания от
13.09.2019 г. и с 1 бр. платежно нареждане от 01.08.2019 г., без да е осигурено
прилагане на контролни дейности, включващи „политики и процедури за
предварителен контрол за законосъобразност“.
Свидетелката С. Е. Митова заемаща длъжността главен финансов
инспектор от Агенция за държавна финансова инспекция съставила и връчила
надлежно на жалбоподателя АУАН №11-01-801/28.09.2021 г.
Срещу съставения акт постъпило възражение с доводи, идентични с
тези в жалбата.
На база на така съставения АУАН е издадено процесното наказателно
постановление.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
приложените по делото писмени доказателства, а именно: заповед №ФК-10-
721/21.05.2021 г. на директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция, изменена със заповед №ФК-10-927/16.07.2021 г., спряна със
заповед №ФК-10-1007/05.08.2021 г., възобновена със заповед №ФК-10-
1170/28.09.2021 г.; справка за отговорните длъжностни лица при
Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“, изх.
№7230/08.06.2021 г.; договор №ОП-5/07.02.2019 г. между Изпълнителна
агенция „Военни клубове и военно- почивно дело“ и „Мултифорс А.С.“
ЕООД; фактури от №**********/03.09.2019 г. до №**********/03.09.2019 г.,
издадени във връзка с изпълнение на договор №ОП-5/07.02.2019 г.; платежни
нареждания от 13.09.2019 г. за осъществени разплащания по фактурите от
№**********/03.09.2019 г. до №**********/03.09.2019 г.; контролни листа
от 24.09.2019 г. за осъществен предварителен контрол за законосъобразност
по фактури от №**********/03.09.2019 г. до № **********/03.09.2019 г.;
договор №ОП-7/07.02.2019 г. между Изпълнителна агенция „Военни клубове
и военно-почивно дело“ и „Мултифорс А.С.“ ЕООД; фактура
№**********/02.08.2019 г., издадена във връзка с изпълнението на договор
№ОП-7/07.02.2019 г.; платежно нареждане от 01.08.2019 г. за осъществено
разплащане по фактура №**********/02.08.2019 г.; контролен лист
№1489/07.08.2019 г. за осъществен предварителен контрол за
законосъобразност по фактура №**********/02.08.2019 г.; обяснение от
Цветомира Йосифова-главен експерт в отдел „Счетоводство“; вътрешни
правила за изграждане и функциониране на системите за финансово
управление и контрол в Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-
почивно дело“, актуални към 13.09.2019 г.; вътрешни правила за
осъществяване на предварителен контрол в Изпълнителна агенция „Военни
клубове и военно-почивно дело“, актуални към 13.09.2019 г.; събраните
гласни доказателства - показанията на свидетелите С. Е. Митова, Гергана
Михайлова Александрова, З. К., А. Г. А., които съдът кредитира в цялост,
като логични, последователни, вътрешнобезпротиворечиви и съответни на
приобщените по делото писмени доказателства.
6
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от
НПК, писмени доказателства, тъй като същите са логични, последователни,
съответни и не се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в
тяхната съвкупност, като не са налице основания за дискредитиране, на който
и да е от доказателствените източници, събрани в хода на
административнонаказателното производство и съдебното следствие. С оглед
липсата на противоречия между доказателствените източници, по аргумент за
противното от чл. 305 ал. 3 изр. 2 НПК, съдът намира, че не се налага
подробното обсъждане на всеки от тях поотделно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:

При съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и при издаването на наказателното постановление са спазени
изискванията за форма и съдържание, регламентирани съответно в чл.
42 и чл. 57 ал. 1 ЗАНН, както и специфичните процедурни правила, свързани
с участието на свидетели, предявяване на АУАН, както и сроковете за това.
АУАН е издаден от компетентен орган, подписан от съставителя и
двама свидетели, съгласно изискванията на чл. 40 от ЗАНН, като е надлежно
предявен за подпис и запознаване на жалбоподателя.
Няма данни за антидатиране на НП с оглед спазване на срока по чл.34
ЗАНН, каквито да търденията в жалбата, тъй като е видно, че на
жалбоподателя са пращани 3 пъти препоръчани писма с приложено към тях
наказателно постановление.
При безспорно установената по-горе фактическа обстановка,
настоящият съдебен състав намира, че при образуването и провеждането на
административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, водещи със себе си до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.
Безспорно се установи по делото, че на дата 13.09.2019 г. в гр. София в
Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно- почивно дело“,
жалбоподателят С., в качеството си на изпълнителен директор, е разпоредил
осъществяване на разплащане с 10 бр. бюджетни платежни нареждания от
13.09.2019 г. по фактури от№ **********/03.09.2019 г. до №
**********/03.09.2019 г., на обща стойност 34 614,55 лв. без ДДС /41 537,46
7
лв. с ДДС/, за документиране на извършена услуга за охрана през август 2019
г., както и разплащане по фактура № **********/02.08.2019 г. на стойност 30
287,70 лв. без ДДС /36 345,24 лв. с ДДС за документиране на извършена
услуга за охрана през юли 2019 г., издадени от „Мултифорс А.С.“ ЕООД, без
за осъществяване на разхода да е осигурил контролни дейности, включващи
„предварителен контрол за законосъобразност“.
По този начин той е допуснал нарушение на чл. 13 ал. 3 т. 3 вр. чл. 13 ал.
4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. Без
значение е в случая делегирането на правомощия от страна на С. на други
лица, тъй като съгласно чл. 9 ал. 1 ЗФУКПС ръководителите по чл. 2 ал. 2
могат да делегират правомощията си на други длъжностни лица от
ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните
им права и задължения, но според чл. 9 ал. 2 делегирането по ал. 1 не
освобождава ръководителя от отговорност за изпълнението на делегираните
правомощия.
Наложената за това нарушение глоба от 200 лв. е в минималния
предвиден от закона размер /чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция от 200 до 2 000 лв./ , поради което няма основание за
нейното изменение.
За така констатираното нарушение не се установяват предпоставките
за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същото разкрива типичната
степен на обществена опасност за нарушенията от този вид, поради което не
може да намери приложение хипотезата на маловажен случай на
административно нарушение.
При този изход на делото основателна е претенцията на въззиваемата
страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, но същото не
следва да бъде определяно в неговия максимален размер, както се иска, тъй
като делото не се отличава с фактическа и правна сложност.
Възнаграждението следва да бъде определено в съотвествие с чл. 27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, издадена въз основа на
законовата делегация по чл. 37 от ЗПП в размер на 120 лв.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №11-01-801-
2021/23.03.2022 г. на директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция, с което на В. К. С., с ЕГН **********, на основание чл. 32 ал. 1 т.
1 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/, е наложена глоба в
размер на 200 лв. за нарушение на чл. 13 ал. 3 т. 3 вр. чл. 13 ал. 4 от Закона за
8
финансовото управление и контрол в публичния сектор
ОСЪЖДА В. К. С., с ЕГН ********** да заплати на Агенцията за
държавна финансова инспекция, сума в размер на 120 лв. - юрисконсултско
възнаграждение за една инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд София-град.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9

Съдържание на мотивите

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
С наказателно постановление №11-01-801-2021/23.03.2022 г. на
директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, на В. К. С., с ЕГН
**********, на основание чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната финансова
инспекция /ЗДФИ/, е наложена глоба в размер на 200 лв. за нарушение на чл.
13 ал. 3 т. 3 вр. чл. 13 ал. 4 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор
Недоволен от издаденото наказателното постановление е останал
жалбоподателя, който обжалва същото с доводи за допуснати процесуални
нарушения – антидатиране на НП, за да бъде спазен срокът по чл.34 ЗАНН.
Правят се възражения, че С. изрично е овластил АА в качеството и на
финансов контрольор да спазва тези задължения и тя носи отговорност за
неизпълнението им.
В с.з. жалбата се поддържа от адвокат Т, която предлага на съда да
отмени НП като незаконосъобразно, претендира разноски.
Въззиваемата страна редовно призована, се представлява от
юрисконсулт ГЕОРГИЕВА, която предлага на съда да потвърди НП като
правилно и законосъобразно, представя писмени бележки. Претендира
юрисконсултско възнаграждение в максимален размер.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и логическо единство във връзка с оплакванията в жалбата,
приема за установено следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от надлежна страна в
преклузивния срок. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА,
като мотивите за това са следните:



По делото е установена следната фактическа обстановка:

Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“
представлява бюджетна организация по смисъла на §1 т. 5 ДР на Закона за
публичните финанси. Тя е и ЮЛ на пряко подчинение на министъра на
отбраната по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република
България. Изпълнителният директор на агенцията е второстепенен
разпоредител с бюджет на министерството на отбраната и е организация от
публичния сектор като бюджетна организация по смисъла на Закона за
публичните финанси.
От 26.05.2017 г. и към датата на възлагане на финансовата инспекция
изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-
1
почивно дело“ е жалбоподателят В. К. С.. Съгласно чл. 3 ал. 1 ЗФУКПС
ръководителите на организациите по чл. 2 отговарят за осъществяване на
финансовото управление и контрол във всички ръководени от тях структури,
програми, дейности и процеси при спазване на принципите за
законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност, като
дефиниция за „Ръководители“ е дадена в § 1 т. 8 ДР на ЗФУКПС - това са
лицата, управляващи организациите по чл. 2, изпълняващи ръководни
функции и носещи управленска отговорност.
Съгласно чл. 9 ал. 1 ЗФУКПС ръководителите по чл. 2 ал. 2 могат да
делегират правомощията си на други длъжностни лица от ръководената от
тях организация, като в тези случаи определят конкретните им права и
задължения, а според чл. 9 ал. 2 делегирането по ал. 1 не освобождава
ръководителя от отговорност за изпълнението на делегираните правомощия.
В чл. 13 ал. 1 ЗФУКПС е посочено, че ръководителите на организациите
от публичния сектор осигуряват контролни дейности, включващи писмени
политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че рисковете
са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на управление
на риска.
Съгласно чл. 5 ал. 1 ЗФУКПС финансовото управление и контрол в
публичния сектор е цялостен процес, интегриран в дейността на
организациите по чл. 2 и осъществяван от ръководството и служителите им.
Ръководителят на организацията е въвел през проверявания период системи
за финансово управление и контрол в съответствие с изискванията на чл. 4 ал.
1 ЗФУКПС.
От страна на контролните органи на въззиваемата страна е установеон,
че в Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“ са
утвърдени Вътрешни правила за изграждане и функциониране на системите
за финансово управление и контрол в Изпълнителна агенция „Военни клубове
и военно-почивно дело“, разработени във връзка с принципите и методите,
посочени в чл. 5, ал. 2 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор.
Според чл. 36 ал. 1 от Вътрешните правила контролът относно
изграждането и функционирането на системите за финансово управление и
контрол се осъществява от изпълнителния директор на ИА „ВКВПД“,
подпомаган от звено „Вътрешен одит“, от други компетентни контролни
органи. Съгласно §2 от заключителните разпоредби на Вътрешните правила
конкретния ред и начин за осъществяване на предварителен контрол в ИА
„ВКВПД“ е подробно разписан във „Вътрешни правила за осъществяване на
предварителен контрол в ИА „ВКВПД“. Съгласно чл. 7 от Вътрешните
правила предварителен контрол за законосъобразност при възлагането на
обществени поръчки се извършва на етапите от проведените процедури за
възлагане, преди сключването на договора и преди всяко плащане по него.
Съгласно чл. 7 ал. 3 преди всяко плащане по договора се проверява
2
законосъобразността на разхода и съответствието му с клаузите в договора
/цени на доставките, срокове, документи за приемането на стоките, услугите
или строително-ремонтните работи и др./, редовността на издадените
фактури, платежни документи и други.
При проверка на изпълнението по договор №ОП-5/07.02.2019 г.,
сключен между Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно
дело“, представлявана от В. С.-изпълнителен директор и Виталий Кръстев-
директор на дирекция „Финанси“-служител по чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС и
„Мултифорс А.С.“ ЕООД, представлявано от Магдалена Пеева, се
установило, че за периода от сключване на договора до края на 2019 г. от
изпълнителя са издадени 100 бр. фактури, придружени от констативни
протоколи за извършена услуга за съответния обект и за съответния месец, от
контролен лист за извършване на предварителен контрол от финансов
контрольор Асенова с дата и подпис, в т.ч. издадени на 03.09.2019 г. общо 10
бр. фактури на обща стойност 34 614,55 лв. без ДДС /41 537,46 лв. с ДДС/ за
документиране на извършена услуга през август 2019 г., какго следва:
1/№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 2/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 6 490,22 лв. /7 788,26 лв. с ДДС; 3/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 4/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 5/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 6/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 7/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 8/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 4 326,82 лв. /5 192,18 лв. с ДДС; 9/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС; 10/
№**********/03.09.2019 г. на стойност 2 163,41 лв. /2 596,09 лв. с ДДС.
Проверката установила, че сумите по 10-те бр. фактури от
№**********/03.09.2019 г. до №**********/03.09.2019 г. са разплатени с 10
бр. платежни нареждания с дата 13.09.2019 г. без към момента на извършване
на плащане да е бил осъществен предварителен контрол за
законосъобразност. Предварителен контрол е осъществен от финансов
контрольор Асенова на 24.09.2019 г. посредством съставяне на 10 бр.
контролни листа във връзка с всяка получена фактура.
При проверка на изпълнението по договор № ОП-7/07.02.2019 г.,
сключен между Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно
дело“, представлявана от В. С.-изпълнителен директор и Виталий Кръстев-
директор на дирекция „Финанси“-служител по чл. 13 ал. 3 т. 3 ЗФУКПС и
„Мултифорс А.С.“ ЕООД, представлявано от Магдалена Пеева се
установило, че на 01.08.2019 г. е осъществено разплащане по фактура
№**********/02.08.2019 г. на стойност 30 287,70 лв. без ДДС/36 345,24 лв. с
ДДС без към момента на извършване на плащане да е бил осъществен
предварителен контрол за законосъобразност. Предварителен контрол е
осъществен от финансов контрольор Здравка Коларова на 07.08.2019 г. чрез
съставен контролен лист № 1489/07.08.2019 г.
3
На контроните органи било представено обяснение от Цветомира
Йосифова-главен експерт в отдел „Счетоводство“, адресирано до директора
на дирекция „Финанси“ в ИА „ВКВПД“ относно осъщественото плащане по
фактура №**********/02.08.2019 г., като се се посочва, че на 24.07.2019 г. в
счетоводството на Териториален отдел-Варна е постъпила фактура с
№**********/02.07.2019 г., издадена от „Мултифорс А.С.“ ЕООД за охрана
на хотели „Флагман“, „Адмирал“, „Маяк“ и „Фрегата“ за м. 06/2019 г. на
стойност 36 345,25 лв. с ДДС, заедно с контролен лист №1224/23.07.2019 г.
Сумата по фактурата е платена на доставчика на 29.07.2019 г. На 01.08.2019 г.
е било подготвено платежно нареждане за същата фактура и съответно сумата
е била платена на 02.08.2019 г.
При месечно приключване на месец 07/2019 г. грешката е била открита
като в същото време в Териториален отдел-Варна е била постъпила фактура с
№**********/02.08.2019 г. на фирма „Мултифорс А.С.“ ЕООД за охрана за
следващия отчетен период. Фактурата е била придружена с подписан
протокол за извършената услуга без забележки.
След съгласуване с финансовия контрольор и представител на фирма
„Мултифорс А.С.“ ЕООД е било взето решение след излизане на приложение
№11.2 РМС за съответният документ и при положение, че няма наложени
запори върху фактура № **********/02.08.2019 г., с второто плашане по
фактура № **********/02.07.2019 г. да бъде закрито задължението по
фактура №**********/02.08.2019 г.
Контролен лист за фактура №**********/02.08.2019 г. е бил издаден на
07.08.2019 г. след получаване на приложение №11.2 от ИС „PMC-плащания“
с изх. №*********.
Контролните органи приели, че съгласно §1 т. 2 от ДР на ЗФУКПС
„Управленска отговорност“ е задължение на ръководителите на
организациите по чл. 2 да осъществяват всяко свое действие, спазвайки
принципите за добро финансово управление, законосъобразност и
прозрачност, включително да се отчитат за действията си и резултатите от тях
пред тези, които са им възложили управленската отговорност, а според § 1, т.
10 „Предварителен контрол за законосъобразност“ са всички проверки на
документи, факти и обстоятелства, свързани с предоставяне на увереност за
спазване на приложимото законодателство, преди да се вземе решение или да
се извърши действие от страна на ръководителите на организациите по чл. 2.
Предварителният контрол за законосъобразност се извършва от финансови
контрольори и/или от други лица, определени от ръководителите на
организациите по чл. 2.
Видно от разпоредбата на чл. 13 ал. 3 т. 3 ЗФУКПС контролните
дейности се прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при
постигането на целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или
коригиращи, в т.ч. политики и процедури за предварителен контрол за
законосъобразност. Съгласно чл. 10 ал. 2 ЗФУКПС ръководителите на всяко
4
ниво в организациите по чл. 2 осигуряват изграждането, развитието и
функционирането на елементите на финансовото управление и контрол в
съответствие със спецификата на организацията, като поред чл. 13 ал. 4
ЗФУКПС, редът и начинът за осъществяване на предварителния контрол за
законосъобразност се определят от ръководителите на организациите по чл. 2
въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите и в
съответствие с указанията на министъра на финансите.
Т.е, преди да се извърши действие от страна на ръководителя на
организацията по чл. 2, е следвало да се осъществи предварителен контрол за
законосъобразност, чрез извършване на всички проверки на документи, факти
и обстоятелства, свързани с предоставяне на увереност за спазване на
приложимото законодателство.
С оглед гореизложеното, сумата от 41 537,46 лв. с ДДС по фактури от
№**********/03.09.2019 г. до № **********/03.09.2019 г., както и сумата по
фактура № **********/02.08.2019 г. на стойност 30 287,70 лв. без ДДС/36
345,24 лв. са разпоредени за плащане с 10 бр. платежни нареждания от
13.09.2019 г. и с 1 бр. платежно нареждане от 01.08.2019 г., без да е осигурено
прилагане на контролни дейности, включващи „политики и процедури за
предварителен контрол за законосъобразност“.
Свидетелката С. Е. Митова заемаща длъжността главен финансов
инспектор от Агенция за държавна финансова инспекция съставила и връчила
надлежно на жалбоподателя АУАН №11-01-801/28.09.2021 г.
Срещу съставения акт постъпило възражение с доводи, идентични с
тези в жалбата.
На база на така съставения АУАН е издадено процесното наказателно
постановление.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
приложените по делото писмени доказателства, а именно: заповед №ФК-10-
721/21.05.2021 г. на директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция, изменена със заповед №ФК-10-927/16.07.2021 г., спряна със
заповед №ФК-10-1007/05.08.2021 г., възобновена със заповед №ФК-10-
1170/28.09.2021 г.; справка за отговорните длъжностни лица при
Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“, изх.
№7230/08.06.2021 г.; договор №ОП-5/07.02.2019 г. между Изпълнителна
агенция „Военни клубове и военно- почивно дело“ и „Мултифорс А.С.“
ЕООД; фактури от №**********/03.09.2019 г. до №**********/03.09.2019 г.,
издадени във връзка с изпълнение на договор №ОП-5/07.02.2019 г.; платежни
нареждания от 13.09.2019 г. за осъществени разплащания по фактурите от
№**********/03.09.2019 г. до №**********/03.09.2019 г.; контролни листа
от 24.09.2019 г. за осъществен предварителен контрол за законосъобразност
по фактури от №**********/03.09.2019 г. до № **********/03.09.2019 г.;
договор №ОП-7/07.02.2019 г. между Изпълнителна агенция „Военни клубове
и военно-почивно дело“ и „Мултифорс А.С.“ ЕООД; фактура
5
№**********/02.08.2019 г., издадена във връзка с изпълнението на договор
№ОП-7/07.02.2019 г.; платежно нареждане от 01.08.2019 г. за осъществено
разплащане по фактура №**********/02.08.2019 г.; контролен лист
№1489/07.08.2019 г. за осъществен предварителен контрол за
законосъобразност по фактура №**********/02.08.2019 г.; обяснение от
Цветомира Йосифова-главен експерт в отдел „Счетоводство“; вътрешни
правила за изграждане и функциониране на системите за финансово
управление и контрол в Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-
почивно дело“, актуални към 13.09.2019 г.; вътрешни правила за
осъществяване на предварителен контрол в Изпълнителна агенция „Военни
клубове и военно-почивно дело“, актуални към 13.09.2019 г.; събраните
гласни доказателства - показанията на свидетелите С. Е. Митова, Гергана
Михайлова Александрова, Здравка Коларова, Адриана Георгиева Асенова,
които съдът кредитира в цялост, като логични, последователни,
вътрешнобезпротиворечиви и съответни на приобщените по делото писмени
доказателства.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от
НПК, писмени доказателства, тъй като същите са логични, последователни,
съответни и не се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в
тяхната съвкупност, като не са налице основания за дискредитиране, на който
и да е от доказателствените източници, събрани в хода на
административнонаказателното производство и съдебното следствие. С оглед
липсата на противоречия между доказателствените източници, по аргумент за
противното от чл. 305 ал. 3 изр. 2 НПК, съдът намира, че не се налага
подробното обсъждане на всеки от тях поотделно.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:

При съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и при издаването на наказателното постановление са спазени
изискванията за форма и съдържание, регламентирани съответно в чл.
42 и чл. 57 ал. 1 ЗАНН, както и специфичните процедурни правила, свързани
с участието на свидетели, предявяване на АУАН, както и сроковете за това.
АУАН е издаден от компетентен орган, подписан от съставителя и
двама свидетели, съгласно изискванията на чл. 40 от ЗАНН, като е надлежно
предявен за подпис и запознаване на жалбоподателя.
Няма данни за антидатиране на НП с оглед спазване на срока по чл.34
ЗАНН, каквито да търденията в жалбата, тъй като е видно, че на
жалбоподателя са пращани 3 пъти препоръчани писма с приложено към тях
наказателно постановление.
При безспорно установената по-горе фактическа обстановка,
6
настоящият съдебен състав намира, че при образуването и провеждането на
административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, водещи със себе си до
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.
Безспорно се установи по делото, че на дата 13.09.2019 г. в гр. София в
Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно- почивно дело“,
жалбоподателят С., в качеството си на изпълнителен директор, е разпоредил
осъществяване на разплащане с 10 бр. бюджетни платежни нареждания от
13.09.2019 г. по фактури от№ **********/03.09.2019 г. до №
**********/03.09.2019 г., на обща стойност 34 614,55 лв. без ДДС /41 537,46
лв. с ДДС/, за документиране на извършена услуга за охрана през август 2019
г., както и разплащане по фактура № **********/02.08.2019 г. на стойност 30
287,70 лв. без ДДС /36 345,24 лв. с ДДС за документиране на извършена
услуга за охрана през юли 2019 г., издадени от „Мултифорс А.С.“ ЕООД, без
за осъществяване на разхода да е осигурил контролни дейности, включващи
„предварителен контрол за законосъобразност“.
По този начин той е допуснал нарушение на чл. 13 ал. 3 т. 3 вр. чл. 13 ал.
4 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. Без
значение е в случая делегирането на правомощия от страна на С. на други
лица, тъй като съгласно чл. 9 ал. 1 ЗФУКПС ръководителите по чл. 2 ал. 2
могат да делегират правомощията си на други длъжностни лица от
ръководената от тях организация, като в тези случаи определят конкретните
им права и задължения, но според чл. 9 ал. 2 делегирането по ал. 1 не
освобождава ръководителя от отговорност за изпълнението на делегираните
правомощия.
Наложената за това нарушение глоба от 200 лв. е в минималния
предвиден от закона размер /чл. 32 ал. 1 т. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция от 200 до 2 000 лв./ , поради което няма основание за
нейното изменение.
За така констатираното нарушение не се установяват предпоставките
за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като същото разкрива типичната
степен на обществена опасност за нарушенията от този вид, поради което не
може да намери приложение хипотезата на маловажен случай на
административно нарушение.
При този изход на делото основателна е претенцията на въззиваемата
страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, но същото не
следва да бъде определяно в неговия максимален размер, както се иска, тъй
като делото не се отличава с фактическа и правна сложност.
Възнаграждението следва да бъде определено в съотвествие с чл. 27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, издадена въз основа на
законовата делегация по чл. 37 от ЗПП в размер на 120 лв.
7