Определение по адм. дело №479/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2282
Дата: 4 юни 2025 г. (в сила от 21 юни 2025 г.)
Съдия: Ирена Янкова
Дело: 20237240700479
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 август 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2282

Стара Загора, 04.06.2025 г.

Административният съд - Стара Загора - III състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ИРЕНА ЯНКОВА

Като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20237240700479 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 64, ал. 4 и чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/.

Образувано е по жалба на Тракийски университет - [населено място] /ТрУ-Стара Загора/, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление [населено място], Студентски град, представляван от ректора на университета – доц. д-р Д. Я., подадена чрез пълномощника му адвокат З. К. от АК-Стара Загора, против уведомително писмо №99-00-6-881-(8) от 26.06.2023 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“ /РУО на ОПРР 2014-2020/. Писмото касае приключване на процедурата по одобрение на искането за окончателно плащане по административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /АДПБФП/ № от ИСУН BG16RFOP001-3.003-0014-C01 във връзка с проект “Изграждане на Академичен информационен център към Тракийски университет Стара Загора“, като с него РУО на ОПРР 2014-2020 е уведомил бенефициера за размерите на одобрените и неодобрени разходи /БФП и СФ/, както и е конкретизирал общия размер на недопустимите, отчетени като БФП, съответно на непризнатите, отчетени като СФ разходи.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, при неспазване на императивните изисквания досежно неговото съдържание и в противоречие, и при неправилно приложение на материалния закон. По същество жалбоподателят оспорва констатациите на РУО на ОПРР 2014-2020, както по отношение размера на неверифицираните/непризнати разходи, така и по отношение изложените от органа правни и фактически съображения, обусловили крайния му извод. В тази връзка се акцентира и върху наличието на съществени разлики между отразеното в решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г., издадено от РУО на ОПРР 2014-2020, за отказ от верификация и съдържанието на уведомително писмо с №99-00-6-881-(8) от 26.06.2023 г. От съда се иска отмяна на оспорения акт. Претендират се сторените по делото съдебно-деловодни разноски и договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат.

Ответникът - РУО на ОПРР 2014-2020, чрез процесуалния си представител по делото, в представени писмени молби-становища, оспорва жалбата като недопустима, алтернативно като неоснователна и недоказана. Твърди се, че уведомителното писмо не е индивидуален административен акт /ИАА/, подлежащ на оспорване, доколкото е налице друг ИАА, издаден във връзка с направеното искане за окончателно плащане по административния договор, а именно: решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г., издадено от РУО на ОПРР 2014-2020. Същото по естеството си представлява придружително писмо, чрез което е изпратено въпросното решение и като такова не засяга негативно правата и законните интереси на бенефициера. Посочва се, че размерът на разходите, за които е отказано да бъдат верифицирани/признати се основава на правилно установени факти и обстоятелства и е определен по ясен и обоснован начин, като в подкрепа на това становище се излагат подробни бележки. Отправя се искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като в условията на евентуалност се прави възражение за прекомерност относно размера на претендираното адвокатско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Тракийски университет - [населено място] /ТрУ-Стара Загора/ е бенефициер на подпомагане по ОПРР 2014-2020 на основание сключен АДПБФП №РД-02-37-59/01.09.2020 г., № от ИСУН BG16RFOP001-3.003-0014-C01 /л. 52 и сл. от адм. д. №419/2023 по описа на АдмС-Стара Загора/. Договорът е във връзка с постъпило проектно предложение №BG16RFOP001-3.003-0014 “Изграждане на Академичен информационен център към ТрУ-Стара Загора“. Съгласно договора, РУО на ОПРР 2014-2020 предоставя на бенефициера БФП в максимален размер до 3 000 000.00 лв. Проектното предложение е на стойност от 4 178 347.22 лв., от които 1 178 347.22 лв. представляват собствен принос /собствено финансиране–СФ/ на бенефициера. С анекс №2 към договора, №РД-02-37-59 (2) от 22.02.2023 г., № от ИСУН BG16RFOP001-3.003-0014-C01 /л. 64 и сл. от адм. д. №419/2023/ частично е изменено съдържанието на АДПБФП, като максималният размер на БФП е определен до 3 449 968.89 лв. Съответно стойността на проектното предложение е изменена на 4 788 280.17 лв., от които 3 449 969.89 лв. БФП и 1 338 311.28 лв. собствен принос на бенефициера. Посочено е, че стойността на БФП в размер на 449 995.94 лв., представлява допълнителни разходи за СМР, съгласно Методика за изменение на цената на договор за обществена поръчка в резултат на инфлация, приета с ПМС №290 от 27.09.2022 г., като въпросните разходи следва да бъдат доказани от бенефициера на етапа на верификация. Размерът на общо допустимите разходи се определя на 4 185 539.88 лв., а размерът на недопустимите разходи, необходими за изпълнението на проекта /когато е приложимо/ се изменя на 602 740.29 лв. Промени са извършени и в Раздел II от АДПБФП „Разходи за СМР“ по бюджетен ред 3.1. „СМР за Академичен информационен център“, където размерът на БФП е определен на 2 999 972.95 лв., а този на СФ на 564 235.64 лв. Добавен е и нов ред 3.2. „Допълнителни разходи за СМР за Академичен информационен център“ със следните стойности: 1. „Общо БФП/ФИ – 449 995.94 лв. и 2. „СФ“ – 81 935.35 лв.

В изпълнение на сключения договор с решение на Ректора на ТрУ-Стара Загора №1080 от 07.05.2020 г. е открита процедура по реда на чл. 18, ал. 1, т. 12 от ЗОП /публично състезание/ с наименование „Извършване на строително-монтажни работи на обект: „Академичен информационен център при ТрУ-Стара Загора“. Прогнозната стойност на поръчката е определена на 3 392 456.02 лв. без ДДС. Въз основа на проведената процедура за възлагане на обществена поръчка е сключен договор №Н005.5 от 06.10.2020 г. /№BG16RFOP001-3.003-0014-C01-S-01 от 06.10.2020 г./ между възложителя и изпълнителя „Гарант Строй“ ЕООД, [населено място] /л. 179 – л. 193 от адм. д. №419/2023/. Общата цена за извършването на дейностите – предмет на обществената поръчка, е в размер на 3 391 942.15 лв. без ДДС, съответно 4 070 330.58 лв. с ДДС. Съдържанието на договор №Н005.5 от 06.10.2020 г. е частично изменяно чрез сключване на допълнителни споразумения към него, а именно: №1 от 04.10.2021 г., №2 от 14.01.2022 г., №3 от 12.07.2022 г. и №4 от 22.03.2022 г. С последното допълнително споразумение- №4 от 22.03.2022 г. №Н005.44/22.03.2023 г. на основание чл. 117а от ЗОП и във връзка с чл. 116, ал. 1, т. 3 от ЗОП общата цена на СМР, поради констатирана инфлация, се увеличава с 793 104.24 лв. с ДДС или общо се определя на 4 492 922.35 лв. с ДДС. Посочено е, че стойността на добавените допълнителни разходи ще бъде изплатена на изпълнителя по следния начин: 449 995. 94 лв. – БФП, 160 553.65 лв. – СФ по ОППР 2014-2020 и 182 554.65 лв. – собствени средства на възложителя.

С решение №РД-02-36-524 от 12.05.2022 г. на РУО на ОПРР 2014-2020 /л. 14 и сл. от адм. д. №358/2022 по описа на АдмС-Стара Загора/ е приключен сигнал за нередност №1874 с установяване на допуснати от бенефициера нарушения на ЗОП и ППЗОП и квалифицирането им като нередности с определяне на финансова корекция в размер на 299 997.30 лв. с ДДС, представляваща 10% от допустимите разходи по сключения с изпълнителя „Гарант Строй“ ЕООД, [населено място] договор. Решението е обжалвано по съдебен ред, по повод което е образувано и адм. д. №358/2022 по описа на АдмС-Стара Загора. С постановеното по това дело решение №350 от 23.09.2022 год., преминало през касационна проверка по адм. д. №11975/2022 по описа на ВАС и окончателно влязло в законна сила на 26.07.2023 г. е потвърдена наложената финансова корекция в посочения по-горе размер.

На 21.11.2022 г., чрез ИСУН от страна на бенефициера е подадено искане за изменение на АДПБФП /л. 323 и сл. от адм. д. №419/2023/, ведно с изменено в тази връзка КСС и обяснителна записка. В искането е изложено, че във връзка с наличието на съществени инфлационни процеси, настъпили след сключването на договор №Н005.5 от 06.10.2020 г. и довели до драстична промяна в пазарните условия е възникнала невъзможност да бъдат спазени посочените в договора цени от страна на изпълнителя, поради което се налага неговото изменение в тази част. АДПБФП е изменен, чрез сключването на анекс №РД-02-37-59 (2) от 22.02.2023 г., № от ИСУН BG16RFOP001-3.003-0014-C01 /л. 64 и сл. от адм. д. №419/2023/.

На 01.03.2023 г., чрез ИСУН /л. 360 от адм. д. №419/, от страна на бенефициера ТрУ-Стара Загора е подадено искане за плащане №4 /окончателно/ по АДБФП с приложени към него и необходими за процеса по верификация на сторените по проекта разходи документи.

В периода от 20.03.2023 г. до 21.03.2023 г. е извършена проверка на място, която е констатирала разминавания между количествата на изпълнените и актуваните СМР - протокол за измерване от 21.03.2023 г. – л. 119-121 от адм. д. №419/2023 /Приложение №10.5.5/.

С решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г. на РУО на ОПРР 2014-2020 /л. 35 и сл./, административният орган е постановил отказ от верификация и плащане на разходи в общ размер на 619 300.06 лв., отчетени от бенефициера, като БФП, както и не е признал разходи в размер на 209 009.97 лв., отчетени като СФ, с подробно изложени и в табличен вид мотиви в 6 отделни позиции /точки/. С оспореното понастоящем УП /л. 44 и сл./, на бенефициера е изпратено решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г., както и приложение №11.20 „Верифицирани разходи по разходооправдателни документи /л. 62/.

Срещу УП и решението за отказ от верификация в АдмС-Стара Загора е постъпила обща жалба от страна на ТрУ-Стара Загора, като в тази връзка е образувано адм. д. №419/2022 г. по описа на съда. С постановено по делото определение №494 производството по съдебното оспорване на УП е отделено за разглеждане от производството по това дело, като съответно адм. д. №419/2023 г. е продължило единствено с разглеждане на жалбата в частта й против решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г. на РУО на ОПРР 2014-2020. По жалбата срещу УП е образувано настоящото адм. д. №479/2022 г. по описа на съда. С решение №445 от 13.12.2023 г., постановено по адм. д. №419/2023 г., преминало инстанционен контрол по адм. д. №2069/2024 г., по описа на ВАС и влязло в законна сила на 09.08.2024 г., за недопустими разходи са потвърдени единствено тези по т. 2. от решението, а именно в размер на 153 187.09 лв.

С УП №99-00-6-881-(8) от 26.06.2023 г., подписано от РУО на ОПРР 2014-2020 г. бенефициерът е уведомен, че в изпълнение на АДПБФП, отчетените с окончателния финансов отчет разходи възлизат на 1 683 732.32 лв. в т. ч.: 917 739.09 лв. БФП, 656 923.19 лв. допустими разходи СП и 109 070.04 лв. недопустими разходи СП. Посочва се, че РУО верифицира обща сума на допустими разходи в размер на 539 513.86 лв. в т.ч. и по окончателното искане за плащане в размер на 146 224.20 лв., представляващи БФП и признава сума в размер на 393 289.66 лв. допустим СП. Общата сума на недопустимите разходи е в размер на 1 035 148.42 лв., в т. ч. не се верифицират разходи в размер на 771 514.89 лв., представляващи БФП, както и не се признават 262 633.53 лв. допустим собствен принос. Органът е посочил, че общата сума на недопустимите разходи е формирана от: 1. извършването на основание чл. 75, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, на финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и размер с №РД-02-36-524 от 12.05.2022 г. на РУО на ОПРР 2014-2020 или 10 % от допустимите разходи / 2 068 383.95/ по договора с „Гарант Строй“ ЕООД, [населено място]. Общата сума на корекцията била в размер на 206 838.39 лв., от които 152 214.83 лв. БФП и 54 623.56 лв. СП, разпределени по представени в табличен вид фактури. ФК е определена с натрупване върху допустимите разходи по настоящото искане за плащане, доколкото разходите отказани в предходното искане, поради започнатата процедура по администриране на нередността са включени в сегашното и 2. неверифицираните чрез решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г. на РУО на ОПРР 2014-2020 , като недопустими разходи в размер на 619 300.06 лв. БФП и непризнати разходи в размер на 209 009.97 лв. допустим СП, мотивите за което се съдържат в самото решение. В УП е посочено, че ще бъде извършено плащане на сумата от 15 692.21 лв. Както бе посочено по-горе с към УП са приложени решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г. и приложение №11.20 „Верифицирани разходи по разходооправдателни документи“.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на обжалваното УП. По искане на жалбоподателя към делото са приложени адм. д. №419/2023 и адм. д. №358/2022 г. по описа на АдмС-Стара Загора.

По делото е допусната, изготвена и приета, като обективно и безпристрастно изготвена съдебно-счетоводна експертиза /ССЕ/, която всъщност след анализ на материалите по делото потвърждава неверифицираните суми в размер на 206 838.39 лв., представляващи ФК и в размер на 937 380.07 лв. неверифицирани суми по др. причини в т. ч. и приетите за недопустими разходи и непризнати такива, описани в решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г. на РУО на ОПРР 2014-2020, като тези суми същевременно са представени детайлно в приложение №11.20 „Верифицирани разходи по разходооправдателни документи“. Според вещото лице, предвид липсата на яснота, относно верификацията на някои суми, експертизата не може да бъде категорична относно правилното определяне на крайната сума, каквато задача е и поставена на експерта.

След преценка на материалите по делото съдът намира, че подадената жалба е процесуално недопустима, по следните съображения:

Уредбата на производството по верификация на разходи се съдържа в Глава пета „Финансово управление и контрол“, Раздел II „Плащания, верифициране и сертифициране на разходи“ - от чл. 60 до чл. 68 от ЗУСЕФСУ. Съгласно цитираните разпоредби междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта. Съгласно чл. 62, ал. 2 от ЗУСЕФСУ чрез междинни и окончателни плащания се възстановяват само допустими разходи, верифицирани от управляващия орган. Разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от закона предвижда, че УО може да изисква допълнително представяне на документи във връзка с искания за междинни и окончателни плащания, както и на разяснения от бенефициера, като съгласно чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕФСУ при неизпълнение на това задължение или в случай, че е започната процедура по администриране на нередност, съответният разход не се верифицира, т. е. задържа се. В случай на отказ от верификация се издава акт по чл. 64, ал. 3 от ЗУСЕФСУ, който като ИАА подлежи на обжалване по реда на чл. 145 и сл. от АПК. Именно такъв акт в случая е и решение №РД-02-36-739 от 26.06.2023 г. на РУО на ОПРР 2014-2020, с което на бенефициера ТрУ-Стара Загора е отказана верификация и плащане на разходи, отчетени като БФП, както и не са признати разходи, отчетени като СФ, поискани с процесното окончателно искане за плащане. Както бе споменато този акт е обжалван по съдебен ред от жалбоподателя, като всъщност с уведомителното писмо в тази му част, единствено се препраща към мотивите на решението на РУО на ОПРР 2014-2020, т. е. не е налице самостоятелен и годен за обжалване административен акт, с който за пръв път да се засягат неблагоприятно правата и интересите на бенефициера във връзка с окончателното приключване на процедурата по плащане, по проекта. За отказаните и непризнати разходи органът е издал мотивиран акт - отказ, който е изпратен ведно с уведомителното писмо и който подлежи на съдебен контрол по смисъла на чл. 64, ал. 3 от ЗУСЕФСУ.

Във всеки случай отказът да се верифицират конкретни суми не може да се основава на наличието на нередност, нито представлява елемент от процедурата по определяне на финансова корекция. Дори и в хипотезата на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, административният орган е длъжен да задържи съответния разход до окончателното приключване на сигнала за нередност, като ако такава в крайна сметка не бъде наложена, разходът може да бъде включен в следващо искане за плащане, ако това е приложимо.

В Раздел III “Администриране на нередности и извършване на финансови корекции“ от ЗУСЕФСУ е уреден редът за определяне на финансова корекция и съответно нейното извършване. По аргумент от разпоредбата на чл. 71, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансовата корекция се определя единствено върху допустими разходи. Извършването на корекцията по чл. 75 от ЗУСЕФСУ следва да е разграничава от определянето й с акта по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, какъвто в случая се явява и издаденото от РУО на ОПРР 2014-2020 мотивирано решение №РД-02-36-524 от 12.05.2022 г. с установяване на допуснати от бенефициера ТрУ-Стара Загора нарушения на ЗОП и квалифицирането им като нередности с определяне на финансова корекция в размер на 10% върху стойността на допустимите разходи. Процедурата по извършване на корекцията е регламентирана в чл. 75 от ЗУСЕФСУ, като може да бъде осъществена от плащания по проекта, в които са включени засегнатите от нарушението разходи, какъвто очевидно е и настоящия случай, а след извършване на окончателното плащане и по реда на чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК-под формата на публично държавно вземане. В този смисъл, актът по чл. 75 от ЗУСЕФСУ, ако въобще се приеме, че такъв се съдържа в т. 1 от уведомителното писмо, е акт по изпълнението на индивидуален административен акт и същият не подлежи на самостоятелно обжалване по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Предвид горното и доколкото актът по верификация е ИАА и подлежи на обжалване по съдебен ред, каквото производство всъщност е реализирано по адм. д. №419/2023, по описа на АдмС-Стара Загора, а актът за извършването на финансова корекция е акт по изпълнението на ИАА и защитата срещу него се осъществява в рамките на защитата по изпълнителното производство, понастоящем оспореното уведомително писмо не носи белезите на ИАА по смисъла на чл. 21 от АПК, който да бъде годен предмет на съдебен контрол. Това на свой ред обуславя и извода, че подадената жалба е процесуално недопустима, като насочена срещу акт, който не подлежи на съдебен контрол и проверка за законосъобразност. В светлината на цитираната по-горе правна уредба, касаеща производството по верификация на разходи и администриране на нередности и определяне на финансови корекции, УП №99-00-6-881-(8) от 26.06.2023 г., подписано от РУО на ОПРР 2014-2020 г. не представлява ИАА по смисъла на чл. 21 от АПК. Действително, органът, направил волеизявлението, разполага по отношение на бенефициера с описаните по-горе властнически правомощия, регламентирани в ЗУСЕФСУ. В случая обаче изявленията, направени с конкретното писмо не са насочени непосредствено към тяхното упражняване, не са придружени с разпоредителните последици, характерни за ИАА. Писмото не съдържа конкретно властническо волеизявление, скрепено с възможността за държавна принуда, което едностранно да поражда или да е в състояние да породи промени в правната сфера на ТрУ-Стара Загора. Както вече бе отбелязано актът по 75 от ЗУСЕФСУ, дори и такъв да е инкорпориран в писмото, макар в случая изрично да е отбелязано, че бенефициерът вече е уведомен за тези действия на органа, е акт по изпълнението на ИАА и защитата срещу него се реализира в рамките на различно производство. Писмото има уведомителен характер и в този смисъл няма самостоятелен правен ефект, тъй като само по себе си не е годно да засегне права и законни интереси на адресата си.

Липсата на индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно оспорване, прави настоящето производство лишено от предмет, поради което подадената от ТрУ-Стара Загора жалба срещу УП следва да се остави без разглеждане, като недопустима, а образуваното въз основа на нея производство - да се прекрати.

Предвид гореизложеното съдът намира, че следва да възобнови производството по адм. д. №479/2023 г., по описа на АдмС-Стара Загора, да отмени определението си за приключване на съдебното дирене и даване ход на делото по същество, като жалбата срещу УП №99-00-6-881-(8) от 26.06.2023 г., подписано от РУО на ОПРР 2014-2020 г. следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено на основание чл. 159, т. 1 от АПК.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 253 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК и чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И

ВЪЗОБНОВЯВА производството по адм. д. №479/2023 г., по описа на АдмС-Стара Загора.

ОТМЕНЯ протоколно определение от 29.04.2025 г. за приключване на съдебното дирене и даване ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Тракийски университет - [населено място] против уведомително писмо №99-00-6-881-(8) от 26.06.2023 г., подписано от РУО на ОПРР 2014-2020 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №479/2023 г., по описа на АдмС-Стара Загора.

Определението може да бъде обжалвано в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен съд.

Съдия: