Решение по дело №378/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 197
Дата: 26 октомври 2020 г.
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20201840200378
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 август 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
Номер 19726.10.2020 г.Град Ихтиман
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – ИхтиманПърви наказателен състав
На 05.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Радослава М. Йорданова
Секретар:Лиана Ц. Тенекева
като разгледа докладваното от Радослава М. Йорданова Административно
наказателно дело № 20201840200378 по описа за 2020 година
Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН
С Наказателно постановление № НЯСС-91/07.07.2020 г. на ДАМТН, на Министерство на
земеделието, храните и горите за нарушение на чл. 190а, ал. 2, вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 от
Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена
имуществена санкция в размер на 2000,00 лева.
Постановлението е обжалвано в срок, като в жалбата се навеждат доводи за това, че
ДАМТН е излязла извън своята материална компетентност за даване на задължителни
предписания. Поддържа, че в нарушение на чл. 6 от ЗАНН административнонаказващият
орган не се е произнесъл дали нарушението е извършено виновно. Сочи, че при съставянето
на акта за установяване на административно нарушение са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила - не са вписани единните граждански номера на
свидетелите по акта, липсва надлежно описание на нарушението. В условията на
евентуалност поддържа да е налице хипотеза на маловажен случай на административно
нарушение.
Административнонаказващият орган, редовно уведомен, не изпраща представител.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност съобразно чл. 14 и 18 НПК, приема за установена
следното
Съобразно представения констативен протокол № 02-02-110/27.11.2019 г. от проверка на
язовирна стена и съоръженията към нея, изготвен от представители на ДАМДТ, ГД „Надзор
за язовирните стени и съоръженията към тях“ и с участието на представител на
Министерство на земеделието, храните и горите, бил извършен оглед на язовир
„Тополница“, находящ се в землището на гр. Ихтиман и собственост на МЗХГ. В протокола
е отразено, че оператор на язовирната страна и съоръженията към нея е „Напоителни
системи“ ЕАД – клон Тополница. При проверката е констатирано, че не е изпълнено дадено
в констативен протокол № 02-02-50/25.06.2019 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните
1
стени и съоръженията към тях“ да се изготви анализ и оценка на носещата способност и
устойчивостта на язовирната стена и съоръженията към нея със срок за изпълнение
15.11.2019 г.
Това дало основание на 14.01.2020 г. в гр. София да бъде съставен АУАН № 02-006, в
който е прието, че Министерство на земеделието, храните и горите на 16.11.2019 г. в
качеството си на собственик на язовир „Тополница“ не е изпълнило дадено предписание по
чл. 190, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, с което е нарушен чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.
Констатациите в акта са потвърдени от разпитите на актосъставителя И.С. и свидетеля по
акт А. Ш. като според св. Сяров при проверката е извършен визуален оглед на язовирната
стена, след което е проверено досието на обекта, при която е установено, че не е направен
анализ на носещата способност и устойчивостта на язовирната стена и на съоръженията към
нея.
Въз основа на съставения акт е издадено и атакуваното наказателно постановление №
НЯСС-91/07.07.2020, с което на Министерство на земеделието, храните и горите, на
основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена
санкция в размер на 2000,00 лева.
От правна страна:
АУАН и НП са издадени от териториални и материално компетентни органи, в кръга на
тяхната дейност, като при издаването им не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя. Невписването на
единните граждански номера на свидетелите по акта по никакъв начин не ограничава
правото на защита на жалбоподателя, още повече след като те са служители на наказващия
орган и самоличността им е известна. И в АУАН, и в НП има достатъчно ясно и коректно
описание на нарушението и на обстоятелствата, при които е извършено, поради което според
настоящия състав няма основание за уважаване на жалбата на формално основание.
Събраните по делото доказателства установяват, че Министерство на земеделието, храните
и горите е собственик на язовир „Тополница“. Този язовир на 25.06.2019 г. бил проверен от
представители на ДАМДТ, ГД „Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“. В
съответствие с правомощията си по чл.190а, ал. 1 т. 3 ЗВ са били дадени на собственика
задължителни предписания, за които няма данни да са оспорени от министерството по
предвидения в закона ред, поради което същите са влезли в сила и са били задължителни за
изпълнение. Едно от предписанията е било да се изготви анализ и оценка на носещата
способност и устойчивостта на язовирната стена и съоръженията към нея. При последваща
проверка – на 27.11.2019 г. е установено, че даденото предписание не е изпълнено, тъй като
не е изготвен анализ и оценка на носещата способност и устойчивостта на язовирната стена
и съоръженията към нея.
Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите въвежда задължение за собствениците
на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията на председателя на
ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица, както и на комисиите, назначени от
областните управители за извършването веднъж годишно на проверки за готовността за
безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях.
След като дадените предписания са влезли в сила , то същите са били задължителни за
изпълнение, като допуснатото нарушение е формално и законът не изисква настъпването на
на каквито и да е неблагоприятни последици, за да бъде ангажирана отговорността на
нарушителя.
2
По отношение на възражението за необсъждането от страна на наказващия орган за
субективната страна на нарушението следва да се има предвид, че отговорността на
юридическите лица е обективна и безвиновна и се реализира при неизпълнение на
задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност / чл.83, ал.1
ЗАНН/, поради което и за наказващия орган изобщо не възниква задължение да изследва
дали нарушението е извършено виновно. Следва да се отбележи, че по делото няма данни да
са съществували пречки от обективен характер, които да са попречили за изпълнението
даденото задължително предписание.
Не е налице и маловажен случай на административно нарушение. Собственикът на
язовира следва да полага грижи за техническата изправност на язовирните стени и
съоръженията към тях и за изрядността на документацията им, доколкото е несъмнено, че
евентуалната им неизправност представляват източник на опасност за населението, като в
конкретния случай степента на обществена опасност на нарушението е типична за този вид
деяния, свързани с неизпълнение на дадени предписания от контролен орган. Нещо повече –
по делото няма данни предписанието да е било изпълнено и след изтичане на дадения от
контролните органи срок.
Съгласно разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 ЗВ предвидената имуществена санкция при
неизпълнение на предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 е в размер от 1000
до 20 000 лв.. В случая в атакуваното наказателно постановление липсват мотиви на
наказващия орган относно размера на имуществената санкция. След като от допуснатото
нарушение не са произтекли вреди, съдът приема, че необосновано е наложена санкция в
размер на 2000 лева, поради което и наказателното постановление следва да бъде изменено,
като на Министерство на земеделието, храните и горите, бъде наложена имуществена
санкция в размер на 1000 лева.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-91/07.07.2020 г. на ДАМТН, против
Министерство на земеделието, храните и горите за нарушение, като НАМАЛЯВА
наложената на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите имуществена санкция от
2000,00 лева на 1000,00 лева.
Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред АС съд –
София област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
3