Решение по дело №243/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 април 2019 г. (в сила от 27 юли 2020 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20197260700243
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 288

 

23.04.2019г. гр.Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на трети април, две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                             

  Председател: Хайгухи Бодикян    

                                                                      Членове: Пенка Костова

                                                                                      Росица Чиркалева

 

при секретаря  Мария Койнова, в присъствието на прокурор Цвета Пазаитова като разгледа докладваното от  съдия Р.Чиркалева  адм. д. №243 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по Раздел ІІІ от Глава десета на АПК.

 

Образувано е по протест на Прокурор при Окръжна прокуратура – Хасково срещу Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, приета с Решение №42 от 25.01.2019г. на Общински съвет – Хасково.

В протеста се сочи, че кметът на Община Хасково предложил на Общински съвет – Хасково да бъде приета Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково. Цитира се част от текста на докладната записка на кмета на Община Хасково, а именно, че в докладната било посочено, че предложеният проект на наредбата бил разгледан от постоянна комисия по ТСУ и транспорт на Общински съвет – Хасково на заседание на комисията на 18.10.2018г., и че била приведена в съответствие със забележките на комисията и действащите към този момент нормативни актове. Текстът на записката гласял още, че доколкото проектът на наредбата бил с предмет на подзаконов нормативен акт, който подлежал на издаване на основание чл.21, ал.1, т.13 и ал.2 от ЗМСМА от Общински съвет – Хасково, като орган на местно самоуправление, то приложими били разпоредбите на Европейската харта за местно самоуправление. В протеста се сочи още, че въпросният проект на наредбата бил публикуван в интернет страницата на Община Хасково на 20.12.2018г., като с Решение №824, взето на заседание на Общински съвет – Хасково, проведено на 25.01.2019г., на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА и §5, т.40 от ЗУТ, Общински съвет – Хасково приел Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково. Цитират се разпоредбите на чл.28, ал.1 и ал.2 от ЗНА, като се твърди се, че към докладната записка на кмета не били изложени мотиви, които да отговаряли по съдържание на законовите изисквания. Счита се, че е нарушен чл.28, ал.2 от ЗНА, и в съответствие с изискванията на чл.28, ал.4 от ЗНА компетентният орган не следвало въобще да обсъжда внесения проект на нормативен акт, към който не били приложени изискуемите по закон мотиви и доклад. Предвид изложеното и на основание чл.126, пр.2, вр. чл.186, ал.2, вр. чл.185 АПК, се моли за отмяна на Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, с твърдението, че при приемането ѝ били допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и на императивните правни  норми, съдържащи се в нормативен акт от по-висока степен. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът, Общински съвет – Хасково, редовно призован, не изпраща представител. Не ангажира становище по делото.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково в съдебно заседание поддържа протеста и моли за отмяна на Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково. Отново претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

От доказателствата по делото става ясно, че на 20.12.2018г. на официалния сайт на Община Хасково е била публикувана докладна записка от Д. Б.– кмет на община Хасково, относно проект на Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, ведно с проект за приемане на решение от Общински съвет – Хасково за приемане на наредбата.

На заседания, проведени на 21.01.2019г. и 22.01.2019г., Постоянната комисия по Териториално и селищни устройство и транспорт при Общински съвет – Хасково (ПК по ТСУ и транспорт) разгледала Докладна записка на кмета на Община Хасково за приемане на Проект на решение за приемане на Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково. С първото от двете решения, приети на същия ден, комисията допуснала докладната записка и подкрепила проекта за решение, като приела промени в разпоредбите на чл.4, ал.2, чл.27 и §1 от проктонаредбата. С Решение от 23.01.2019г. Комисията установила, че на 20.12.2018г. Докладната писка на кмета на Община Хасково за проект за приемане на Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, била публикувана на сайта на общината, като до 20.01.2019 не били постъпили писмени предложения и допълнения на проекта, както на официалните електронни адреси, така и в деловодствата на Община Хасково и Общински съвет – Хасково. Предвид установеното комисията окончателно допуснала за разглеждане Докладната записка и подкрепила проекта за решение.

С Решение №824/25.01.2019г. на Общински съвет Хасково, на основание чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) и §5, т.40 от Закона за устройство на територията, било  прието следното решение: 1. Отменя Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, приета с Решение №439 от 27.11.2009г., и изменена и допълнена с последващи Решение №552 от 28.05.2010г.; Решение №637 от 24.09.2010г.; Решение №171 от 01.06.2011г.; Решение №295 от 23.11.2012г.; Решение №209 от 22.07.2016г. и Решение №385 от 24.02.2017г. на Общински съвет – Хасково. Приема Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково.

След проверка на оспорения акт, съобразно  чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Оспорването е допустимо. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2 АПК разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд процесната наредба, приета от ОбС Хасково, като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок. Разгледан по същество, протестът е и основателен.

Общинската наредба е приета от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. Общинският съвет е орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл.21, ал.2 от ЗМСМА, общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл.8 от Закона за нормативните актове, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

При приемането на наредбата обаче, съдът констатира съществено нарушение на процесуалните правила.

Съгласно разпоредбата на чл.28 Закона за нормативните актове (ЗНА), проектът на нормативен акт, заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган. Мотивите, съответно докладът, съдържат: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, не се обсъжда от компетентния орган. Такива мотиви към приетата на 25.01.2019г. Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково липсват, видно от пълната административна преписка, представена по делото. В случая, въпреки представените доказателства за публикуване на предложения проект на интернет страницата на Общински съвет – Хасково, липсват доказателства това да е сторено заедно с мотивите, съответно доклада, в изпълнение на изискването на чл.28, ал.2 ЗНА.

В Докладната записка на кмета на Община Хасково са изложени хронолигично данни, касаещи Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, приета с Решение №439 от 27.11.2009г., както и такива относно разглеждане на проекта на атакуваната в настоящото производство нова наредба от ПК по ТСУ и транспорт. Нито в Докладната записка обаче, нито в приложение към него са били представени мотиви за приемането на подзаконовия нормативен акт. Не може да се приеме, че налице и задължителният доклад, изискуем на основание чл.28, ал.2 от ЗНА.

Предвид изложеното, основателно е твърдяното в протеста допуснато нарушение на административнопроизводствените правила. Важността на ясни и съдържателни мотиви към проекта на един нормативен акт е видна от чл.28, ал.4 ЗНА, регламентиращ условието, че проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви според посочените изисквания, не се обсъжда от компетентния орган. Задълженията на съставителя относно съдържанието на мотивите (доклад, обосноваващ издаването на акта) са императивно предвидени, с оглед на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Неизпълнението на което и да е от тях води до съществено процесуално нарушение, налагащо отмяната на издадения нормативен акт. В тази връзка е налице и константна практика на Върховния административен съд, изразена в Решение №1090 от 28.01.2019г. на ВАС по адм. д. №8825/2017г., Решение №3001 от 28.02.2019г. на ВАС по адм. д. №141/2018г., Решение №1399 от 4.02.2019г. на ВАС по адм. д. №11436/2017г. и др.

Съобразно чл.170, ал.1 от АПК, в тежест на административния орган е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в акта, и изпълнението на законовите предпоставки за издаването му. Въпреки това, по делото не бяха представени нови доказателства за спазване на законовите изисквания за приемане на наредбата, поради което съдът приема, че такива не съществуват.

Като не е изпълнил посочените процедурни правила, органът е приел оспорената Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, приета с Решение №42 от 25.01.2019г. на Общински съвет – Хасково, при допуснати съществени процесуални нарушения, обосноваващи незаконосъобразност на акта, водеща до неговата отмяна.

При този изход на делото, в полза на ОП - Хасково следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за внесена такса за обява в ДВ в размер на 20.00 лв., платими от ответника.

Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд Хасково

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наредбата за реда и условията за извършване на строителни и монтажни работи, свързани с разкопаване на територията на Община Хасково, приета с Решение №42 от 25.01.2019г. на Общински съвет – Хасково.

ОСЪЖДА Общински съвет - Хасково да заплати на Окръжна прокуратура Хасково разноски по делото в размер на 20.00 (двадесет) лева.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

При неподаване на касационна жалба или протест, или ако те са отхвърлени, решението да се оповести по реда на чл.194 от АПК.

 

 

 

Председател:                                   Членове: 1.

 

 

 

                                                                        2.