Решение по дело №1029/2018 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 118
Дата: 7 март 2019 г. (в сила от 2 октомври 2019 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20187170701029
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

  118/07.03.2019г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, тричленен първоинстанционен състав, на първи февруари две хиляди и деветнадесета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател:  НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

Членове:         ЕЛКА БРАТОЕВА

    КАТЯ АРАБАДЖИЕВА

                                                                 

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ИВО РАДЕВ

При Секретар: ВЕНЕРА МУШАКОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 1029/2018г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Раздел ІІІ Глава ХХ от АПК (чл. 185-196 от АПК) – оспорване на  подзаконов нормативен акт.

Образувано е по протест  на Йорданка Антонова - прокурор в Окръжна прокуратура - Плевен срещу разпоредбата на т.27 от Приложение №4 към Раздел V от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг, (изм. с Решение № 555/28.04.2017г.) на Общински съвет – Червен бряг.

         Иска се отмяна на посочения текст, поради противоречие с разпоредби от по-висок ранг – чл. 117 от Кодекса за международното частно право, чл. 40 ал.1 от Закона за гражданската регистрация и чл. 110 ал.2 т.4 от ЗМДТ, според които при регистриране на събития по гражданското състояние, настъпили в чужбина, длъжностните лица по гражданско състояние в съответните общини съставят акт за гражданско състояние по смисъла на чл. 34 ал.1 от ЗГР, който се издава безплатно. А в КМЧП не е предвидена като вид  такса за признаване или отказ за признаване на чуждестранни съдебни решения или на друг съдебен или административен орган. Не е предвидена такава и в друг закон. Затова общинският съвет няма компетентност да определя цена за тази услуга. Така общинският съвет е въвел нов вид такса, каквато не е нормативно регламентирана със закон. Претендира за присъждането на направените разноски.

Ответникът - Общински съвет – Червен бряг, чрез адв. М. П. от АК - София  изразява становище за неоснователност на протеста. Счита, че спорният текст не се отнася за съставянето на актове за гражданско състояние на български граждани, в т.ч. и съставени в чужбина и по никакъв начин не визира актовете за гражданско състояние – раждане, брак и смърт, които според наредбата не се таксуват и се издават безплатно. Разпоредбата се отнася единствено до решения на чуждестранен съд или друг орган, когато същите следва да бъдат признати и изпълнени от компетентния общински орган и това не фигурира в посочените в чл. 110 ал.2 ЗМДТ услуги, които са освободени от такси. Извършваните от администрацията услуги, предоставяни от общинската администрация са строго регламентирани съгласно Административния регистър и отговарят на уникален идентификатор като посочените по горе са с различен идентификатор и представляват различни по вид услуги. Претендира присъждане на разноски.

Оспорването е обявено по реда на чл.181 ал.1 и ал.2 вр. чл. 188 от АПК, чрез Държавен вестник (бр.106/21.12.2018г.), копие от обявлението е поставено на информационното табло в Административен съд – Плевен и е обявено на Интернет страницата на ВАС и АС – Плевен. В срока по чл. 189 ал.2 от АПК – до началото на устните състезания по делото не са встъпили и не са се присъединили заинтересовани страни на страната на оспорващия или на страната на ответника.

Участващият в производството на осн. чл. 192 от АПК прокурор Радев от Окръжна прокуратура – Плевен дава заключение, че протеста е основателен. Предлага да се уважи, както и да се присъдят направените разноски от прокуратурата във връзка с производството.

Като съобрази доказателствата  по делото, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка за валидност и законосъобразност на оспорената част от подзаконовия нормативен акт на всички основания по чл. 146 вр. чл.196 от АПК, настоящият съдебен състав намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Оспорената наредба представлява подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет – Червен бряг и като такъв подлежи на оспорване по протест на прокурора без ограничение във времето пред Административен съд – Плевен, който разглежда делото в състав от трима съдии съгласно разпоредбите на чл. 186 ал.2, чл. 187 и чл. 191  ал.2 от АПК.

Оспорването е редовно и ДОПУСТИМО.

Разгледан по същество протестът е ОСНОВАТЕЛЕН.

Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг е приета с Решение № 201/25.04.2016г. на Общински съвет – Червен бряг по протокол № 10/25.04.2016г. и впоследствие е претърпяла неколкократни изменения. Протестираната разпоредба - т.27 от Приложение №4 към Раздел V от наредбата е нова, приета е с  Решение № 555 по Протокол № 25/28.04.2017г. на Общински съвет – Червен бряг като с решението са били приети и други изменения на наредбата.

Измененията от 28.04.2017г. са приети по предложение с вх. № 07-01-125/07.04.2017г. на Кмета на Община Червен бряг – инж. Д. В., към което са приложени: мотиви, съдържащи причините, налагащи приемането на изменения в наредбата; целите, които се поставят; финансовите и др. средства, необходими за прилагането й; очакваните резултати и анализ за съответствие с действащото законодателство. Приложен е и анализ на ценообразуването на услугите, извършвани от общината съгласно изискването на чл. 115а от Закона за местните данъци и такси, за да се обосноват действителните разходи по предоставянето на услугата, включително необходимите материално-технически разходи и всички административни разходи за изпълнение на задълженията на длъжностните лица с оглед на тяхната квалификация и разходваното работно време.

Предложението, ведно с проекта за изменението и мотивите към него е публикувано на същата дата на електронната страница на общината като е дадена възможност на гражданите и юридическите лица да правят писмени предложения и да изразят становище по проекта в 14-дневен срок. В указания срок и до провеждане на заседанието на общинския съвет не са постъпили предложения. Проекта е разгледан и одобрен от ресорните комисии на ОбС – Червен бряг преди внасянето му за разглеждане и гласуване.

Решението е взето при наличие на необходимия кворум – присъствали са всички 29 общински съветници. За решението са гласували 17, против-5, въздържали се - 7. Изменението на наредбата е прието с необходимото мнозинство от повече от половината от присъстващите общински съветници  след поименно гласуване.

Проектът е придружен от мотиви на вносителя в съответствие с чл. 28 от Закона за нормативните актове.

При приемането на изменението е спазен приложимия ред съгласно чл. 77 от АПК, според който нормативният акт се издава, след като се обсъди проекта, заедно с представените становища, предложения и възражения. Проектът е обсъден в постоянните комисии на общински съвет преди внасянето му за обсъждане, след което е приет на заседание на съвета след дадена възможност на общинските съветници за обсъждане, изслушване и съобразяване с мотивите на вносителя – кмета на общината.

Спазено е императивното изискване на чл. 26 ал.3 от Закона за нормативните актове, като е била предоставена възможност на заинтересованите лица за предложения и становища по проекта при спазване на минималния 14-дневен срок. На практика те са могли да упражнят това си право до провеждане на заседанието на общинския съвет на 28.04.2017г. Така при приемането на наредбата са спазени прогласените в чл. 26 ал.1 от Закона за нормативните актове принципи на откритост и съгласуваност при приемане на нормативните актове.

Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг е подзаконов нормативен акт, чието приемане е от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и местното самоуправление. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Съгласно чл. 15 ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Според чл. 75 ал.2 и чл. 76 ал.3 от АПК нормативните административни актове се издават по прилагане на закон или подзаконов нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение.

Наредбата е приета въз основа на законовата делегация на чл. 9 от Закона за местните данъци и такси и не може да противоречи както на тези законови норми, така и на нормативни актове от същата или по-висока степен.

С т.27 (нова, приета с Решение № 555/28.04.2017г.) от Приложение № 4 към Раздел V от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг се определя такса за признаване и изпълнение на съдебно решение или друг акт на чуждестранен съд или друг орган.

Актовете за гражданско състояние на лицата, съгласно чл. 34 от Закона за гражданската регистрация са: акт за раждане, акт за сключен граждански брак и акт за смърт. Съгласно чл. 40 ал.1 от ЗГР актовете за гражданско състояние се издават безплатно.

Регистрирането на събития по гражданско състояние, настъпили в чужбина за лица – български граждани и съставянето на съответните актове по гражданското състояние са регламентирани в Раздел VІІ „Актове за гражданско състояние на български граждани, съставени в чужбина“ – чл. 69 – чл. 72 от ЗГР и чл. 4 от Наредба № РД-02-20-9/21.05.2012г. за функциониране на единната система за гражданска регистрация, издадена от МРРБ.

Съгласно цитираните разпоредби събитията по гражданското състояние, настъпили в чужбина за лица, които към момента на събитието са български граждани, се регистрират в страната въз основа на препис или извлечение от акт за гражданско състояние, съставен от чуждестранен местен орган или от български дипломатически или консулски представител. Регистрирането може да се извърши служебно по инициатива на дипломатически или консулски представител в чужда държава, който служебно изпраща на Министерство на външните работи на Р България преписи или извлечения от актовете по гражданско състояние, заедно с легализиран превод на български език, заверен по съответния ред, който се препраща на съответната община. Възможно е регистрирането да се извърши и по инициатива на заинтересованото лице пред длъжностните лица в съответните общини, като бъде представен легализиран и заверен превод на български език. И в двата случая за длъжностното лице в съответната община остава задължението да състави съответния акт за гражданско състояние.

Следователно, при регистрирани събития по гражданско състояние, настъпили в чужбина по отношение на български граждани и съставени актове в чужбина, длъжностните лица по гражданско състояние в съответните общини съставят акт за гражданско състояние по смисъла на чл. 34 ал.1 ЗГР, който съгласно разпоредбата на чл. 40 ал.1 ЗГР се издава безплатно.

В разпоредбата на чл. 110 ал.1 и ал.2 от Закона за местните данъци и такси изчерпателно са изброени случаите, в които се заплащат такси за услуги по гражданското състояние, както и услугите, които не подлежат на таксуване.

Заплащат се такси за издаване на удостоверения, свързани с гражданското състояние, за издаване на дубликати от тях, за адресна регистрация и издаване на удостоверения за постоянен и настоящ адрес, за заверки на покани-декларации, за легализация на документи по гражданско състояние за чужбина, за всички други видове удостоверения по искане на граждани и за преписи от документи. Може да се направи извод, че за всички удостоверения относно вписаните данни в регистрите на населението и за издаване на дубликати от тях или заверки се събират такси за извършени услуги по гражданското състояние.

Но не подлежат на таксуване услугите, свързани със съставяне на актове по гражданско състояние, отбелязвания, допълвания и поправки в тях, отразяване промяна на име, учредяване на настойничество и попечителство, както и издаване на удостоверение за неследствена пенсия.

Съгласно чл. 60 ал.1 от Конституцията на Р България гражданите са длъжни да плащат данъци и такси, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество. Само със закон може да се определя вида на данъците и таксите, които се събират от гражданите, но не и с по-нисък по степен нормативен акт.

Признаването и изпълнението на решенията и актовете на чуждестранните съдилища и други органи по смисъла на чл. 117 от Кодекса за международно частно право не представлява административна услуга по смисъла на чл. 6 ал.1 или ал.2 ЗМДТ, за които се определя такса.

Признаването и изпълнението на съдебни решения и актове, постановени в държави - членки на европейския съюз е уредено в чл. 621 ал.1 ГПК и то се зачита пряко от органа, пред който се предявява, включително и от компетентните органи по регистрацията. За всички други чуждестранни съдебни актове е налице изрична уредба в чл. 622 и следващите от ГПК за признаване и допускане на изпълнението, което става само по съдебен ред.

Прякото признаване от органа по гражданското състояние на чуждестранни съдебни решения, свързани с обстоятелства по поддържане на регистъра на населението и вписване на отбелязвания, допълвания и поправки в актовете за гражданското състояние, подлежащи на вписване в регистрите на населението, по същество представлява дейност, свързана с гражданската регистрация по смисъла на чл. 110 ал.2 ЗМДТ и поддържане на регистъра на населението в актуално състояние и представлява предоставяна от общината услуга, която не се таксува по силата на цитираната разпоредба.

Законът за местните данъци и такси не предвижда събирането на такса от общините за този вид услуга – за признаването и изпълнението на съдебно решение или друг акт на чуждестранен съд или друг орган и затова общинския съвет няма компетентност да определя такса или цена за такава услуга. Не се предвижда такава и в друг специален закон.

Така чрез определяне в наредбата на цена за услуга, каквато не е нормативно регламентирана със закон като вид такса, общинският съвет е въвел нов  вид такса в противоречие със законовите разпоредби, поради което оспорения текст е незаконосъобразен и следва да се отмени.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в полза на Окръжна прокуратура – Плевен следва да се присъдят направените разноски за обнародване на обявление за оспорването в размер на 20 лв., платими от бюджета на ответника.

Водим от горното и на осн. чл. 193, 194 и 195 от АПК съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на т.27 от Приложение №4 към Раздел V от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг, (изм. с Решение № 555/28.04.2017г.) на Общински съвет – Червен бряг.

ОСЪЖДА Община Червен бряг да заплати на Окръжна прокуратура – Плевен разноски в размер на 20 лв., представляващи такса за публикуване на обявление за оспорването в ДВ.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба или протест  пред Върховен Административен съд, подадени чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

СЛЕД ВЛИЗАНЕ В СИЛА на съдебното решение, препис от него да се изпрати на Общински съвет – Червен бряг за обнародване на решението по начина, по който е обнародвана наредбата. Разпоредбата се счита отменена от влизане в сила на съдебното решение, като в 3-месечен срок Общински съвет – Червен бряг трябва да уреди служебно правните последици, възникнали от отменената разпоредба.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/               ЧЛЕНОВЕ: 1./п/                              2./п/