Определение по дело №54/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 март 2022 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20227200700054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

     

                                            № 5

 

гр. Русе, 09.03.2022 г.

 

Административен съд - Русе, VIII - ми състав, в закрито заседание на девети март през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                  СЪДИЯ: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 54 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 135, ал. 1 и ал. 2 от АПК вр. чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

Образувано е по искова молба на Н.А.И. ***, депозирана чрез адв.-пълномощник С. С. ***, против Регионална здравна инспекция – Русе. С исковата молба се претендира присъждане на обезщетение в размер на 1 000 лева за претърпени неимуществени вреди от незаконосъобразни действия и бездействия на служители при същата инспекция, изразяващи се в грубо и непристойно отношение, задаване пред множество други хора на въпроси, касаещи здравословното състояние на ищеца, както и отказ да му бъде извършен бърз антигенен тест за установяване на COVID-19. В резултат на описаните в исковата молба незаконосъобразни действия ищецът твърди, че се е почувствал обиден и унизен, засегнати били честта и достойнството му, доброто му име на човек и гражданин.  

По повод подсъдността на спора, за която съдът следи служебно, Административен съд – Русе съобразява следното:

В обстоятелствената част на исковата молба ищецът твърди, че претърпените от него вреди, за които претендира присъждането на обезщетение, са причинени от незаконосъобразните действия и бездействия на служители при РЗИ – Русе, които на посочената от него в исковата молба дата – 17.11.2021 г. извършвали в РЗИ – Русе изследвания с бързи антигенни тестове за установяване на COVID-19, за каквото изследване той посетил РЗИ-Русе на бул.“Придунавски“ №68, придружавайки майка си, която имала съмнения за COVID-19.

По искане на съда е предоставена информация от ответника по иска – РЗИ – Русе /писмо с вх.№618 от 17.02.2022 г. по писа на АС-Русе/, от която става ясно, че на дата 17.11.2021 г. двама служители при РЗИ – Русе, на длъжност съответно началник отдел „Медицински изследвания“, дирекция „Надзор на заразните болести“ в РЗИ – Русе и мл. експерт в отдел „Медицински изследвания“, дирекция „Надзор на заразните болести“ в РЗИ – Русе, назначени на служебни правоотношения в РЗИ – Русе, са извършвали дейност по провеждане на изследвания с бързи антигенни тестове на граждани, съгласно Заповед № РД-01-724 от 22.12.2020 г. на министъра на здравеопазването.  

Дължимото обезщетение от държавата за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на нейни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, се регламентира от  чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Дейността, свързана с провеждане на изследвания с бързи антигенни тестове за установяване на COVID-19, от която ищецът твърди, че са причинени претендираните вреди, няма белезите на  административна дейност по смисъла на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ вр. чл.203, ал.1 АПК. Провеждането на посочените медицински изследвания е дейност от материално-техническо естество и при осъществяването й служителите на РЗИ не осъществяват властнически разпоредителни функции. Тази дейност не е и такава по административно обслужване на гражданите по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Закона за администрацията, нито се извършват  административни услуги по смисъла на § 1, т.2 от ДР на ЗА.

Правното основание, а оттам и редът за разглеждане на предявения иск се определя от твърденията на ищеца в обстоятелствената част на исковата молба, както и от направеното искане. В случая се претендират вреди, които не попадат в обхвата на чл.1 от ЗОДОВ и специалния ред по този закон е неприложим. Административният съд не е компетентен да се произнесе по предявения иск, тъй като вредите, за които ищецът търси обезщетение, не произхождат от административна дейност. В този смисъл е и ТП № 2 от 19.05.2015 г. на ВКС по тълк. дело № 2/2014 г. на ОСГК и Първа и Втора колегия на ВАС, съгласно което разграничителният критерий за приложимия правен ред е основният характер на дейността на длъжностните лица – дали съответните твърдяни действия или бездействия са извършени при или по повод изпълнение на административна дейност, какъвто настоящият случай не е.

Спорът е гражданско-правен и отговорността за причинени вреди следва да се реализира по общите правила на ЗЗД. Предявеният иск подлежи на разглеждане от общия съд, а по правилата на родовата и местна подсъдност  - компетентен е  Районен съд – Русе.

Така мотивиран и на основание чл. 135, ал. 1 и ал. 2 от АПК, съдът

                                        

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на Н.А.И. *** против Регионална здравна инспекция – Русе, с която се претендира обезщетение в размер на 1 000 лева за претърпени неимуществени вреди от незаконосъобразни действия и бездействия на служители при РЗИ – Русе.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 54/2022 г. по описа на Административен съд – Русе.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд – Русе.

Определението не подлежи на обжалване.

Препис от определението да се изпрати на ищеца за сведение.

 

                                                               СЪДИЯ: