Решение по дело №1296/2017 на Софийски градски съд

Номер на акта: 927
Дата: 13 февруари 2018 г. (в сила от 20 март 2020 г.)
Съдия: Георги Иванов Иванов
Дело: 20171100101296
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 февруари 2017 г.

Съдържание на акта

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

13.02.18г.

 

Софийски градски съд І-12 състав с:

 

Председател: Георги Иванов

 

 

Разгледа в съдебно заседание на 11.01.18г. /с участието на секретаря А. Тодорова/  гражданско дело № 1296/17г. и констатира следното:

Предявен е иск от О.А.против М.НА О.С.и В. с правно основание чл. чл. 79, ал. 1, предл. 1-во от ЗЗД за сумата общо 367 335, 44 лева.

Правната квалификация на процесният иск /по основание и размер/ е направена от председателя на състава в съответствие с молбата на ищеца от 10.11.17г.

Съображенията на страните са изложени по делото.

Представените по делото доказателства удостоверяват /а тези факти не са и спорни между страните/, че:

На 17.07.12г. страните /ищецът – „бенефициент“ и ответникът – „договарящ орган“/ са подписали договор, по силата на който: Министерството е поело задължение да финансира Общината при реализиране на проект по „изграждане на регионална система за управление на отпадъците в регион Варна /одобрен по „Оперативна програма – Околна среда“ в съответствие с правилата на Регламент ЕО № 1083 от 06г./. В изпълнение на поетите договорености – Общината е организирала провеждане на обществена поръчка за избиране на изпълнител на описания проект. За такъв е бил определен „Консорциум РЦУО А. 2012“ ДЗЗД, съответно на 07.10.14г. с това дружество е бил подписан договор за изпълнение на проекта. Ответникът е констатирал незаконосъобразност /по смисъла на чл. 28, ал. 6 от ЗОП отм./ на проведената процедура по възлагане на обществена поръчка и поради това е наложил на ищеца финансова корекция в размер на общо 367 335, 44 лева /т.е. – отказал е да финансира процесният проект, предмет на договора от 17.07.12г. до размера на тази сума/.

Искът е основателен:

От една страна:

Събраният по делото доказателствен материал /преценен в съвкупност и в контекста на твърденията и възраженията на страните/ удостоверява, че:

В рамките на провежданата обществена поръчка - ищецът е удължил /при условията на чл. 27а от ЗОП отм./ срока за получаване на оферти от кандидатите до 17.12.12г., без да удължи /едновременно с това/ и срока за закупуване на документи /който е бил определен до 30.11.12г./. С това действие /с този акт/ на Общината визираният в разпоредбата на чл. 28, ал. 6 от ЗОП отм.  законов 10-дневен срок на практика е бил удължен със 7 дни. Това обстоятелство /този резултат/ може да се окачестви като нарушение на императивно законово правило /като нарушение на процедурата по провеждане на обществената поръчка/. Цялостната логика на цитираният законов текст /скрепена във всички разпоредби на този член, преценени в съвкупност/ обосновава извода, че удължаването на визираните два срока е принципно допустимо само – едновременно /доколкото само така би могло да бъде спазено императивното правило на чл. 28, ал. 6 от ЗОП отм./. С други думи – процесните два законови срока се явяват взаимно свързани /удължаването на единия срок винаги предполага, налага удължаване и на другия, макар това да не е посочено изрично, пряко в закона/. Възраженията на ищеца в тази връзка са неоснователни. В такава хипотеза /при нарушаване на правилата за избор на изпълнител на съответния проект/ за Министерството /в качеството му именно на контролен орган по смисъла на Регламента/ се поражда принципното право да санкционира бенефициента чрез налагане на финансова корекция /което именно е било сторено от ответника/.

От друга страна обаче:

По делото липсват доказателства /съответно и твърдения/ – процесното формално нарушение на ЗОП да е довело до засягане на правата на реалните /или потенциалните/ участниците в процедурата по обществената поръчка - липсват доказателства конкретното /процесното/ действие /акт/ на Общината да е било обжалвано от засегнат участник в процедурата  /а законът предвижда изрична възможност за защита в такава хипотеза - чл. 120 от ЗОП отм./. Този факт /сам по себе си/ свидетелства, че процесното нарушение на правилото по чл. 28, ал. 6 от ЗОП отм. не е довело /фактически/ до незаконосъобразен избор на изпълнител на поръчката. Наред с това - принципно:

Съдържанието на Регламент ЕО № 1083/06г. /преценено в съвкупност/ налага извода, че - не всяко нарушение на норма от ЗОП /с други думи – не всяко формално нарушение на законов текст/ може да обоснове правото на Министерството /на контролния орган/ да наложи финансова санкция на бенефициента. Това право се поражда само при констатиране на „нередност“ по смисъла на чл. 2, т. 7 от Регламента. По настоящото дело не са събрани доказателства, които да установят конкретната предпоставка на цитираният текст от Регламента /доказателствената тежест в тази връзка е за ответника – съобразно правилото на чл. 154 от ГПК/.

Всичко изложено налага извода, че в случая /макар да се констатира формално нарушение на процедурата по ЗОП/ в полза на Министерството не е възникнало правото да санкционира Общината, предвид фактите /преценени кумулативно, в съвкупност/, че: процесното законово нарушение не е засегнало права на реални /или потенциални/ участници в процедурата по ЗОП и наред с това – нарушението не е причинило имуществена /финансова/ вреда на Общността.

С оглед изложеното – искът следва да бъде уважен /като на ищеца се присъди процесната сума – дължима от ответника по договора от 17.07.12г., но неправомерно „задържана“ предвид горните съображения/.

Настоящото решение се постановява в рамките на законния срок /без ново насрочване на делото в открито съдебно заседание - във връзка с определението от 15.01.18г./, предвид факта, че - молбата на ищеца от 17.01.18г. не предполага /не налага/ извършване на нови /допълнителни/ процесуални действия.

С оглед изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

 

ОСЪЖДА М.НА О.С.и В. – град С., бул. ********да плати на О.А.– град А., ул. ********сумата общо 367 335, 44 лева /на основание чл. 79, ал. 1, предл. 1-во от ЗЗД/ и 28 571 – съдебни разноски /държавна такса и адвокатски хонорар/.

Решението подлежи на обжалване пред САС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

Председател: