Решение по дело №2426/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1778
Дата: 30 ноември 2020 г. (в сила от 24 декември 2020 г.)
Съдия: Марияна Димитрова Ширванян
Дело: 20207050702426
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№......................................2020 г., гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Х състав,

в публично заседание на двадесет и пети ноември 2020 г., в състав:

 

 

Административен съдия: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

 

 

при секретаря Ангелина Георгиева,

като разгледа докладваното от съдията

адм. дело № 2426/2020 г. по описа на съда,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.27 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на ТПКИ „Родина“, представлявано от управителя Й.В.Г. срещу Решение за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 11.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма /ОП/ „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., осемнадесета оценителна сесия, в частта по т.211 за отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-17991 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19“ по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.

Жалбоподателят твърди в жалбата си, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно. Жалбоподателят не оспорва фактите установени в хода на проверката. Релевира довод за неправилното им интерпретиране от УО и неправилно приложение на закона. Счита, че след като в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (В сила от 24.03.2020 г. - ДВ, бр. 28 от 2020 г.) /ЗМДВИПОРНСПП/ срокът за подаване на ГДД по чл.92, ал.2 от ЗКПО е удължен до 30.06.2020г. и ГДД на дружеството е подадена в този срок, то са били налице условията за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

 

Ответната страна – Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, съгласно Заповед № РД – 16-782/02.06.2017г. на министъра на икономиката, чрез пълномощник, в писмено становище поддържа, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Съдът, като обсъди представените по делото писмени доказателства поотделно и в съвкупност и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано лице, в законоустановения 14-дневен срок и против подлежащ на оспорване акт, поради което оспорването пред съда е допустимо. Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Предмет на проверка в настоящото производство е Решение за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 11.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма /ОП/ „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., осемнадесета оценителна сесия, в частта по т.211 за отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-17991 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19“ по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.

В чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ е разписано, че в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3 от ЗУСЕСИФ. Съгласно Заповед № РД-16-381/14.05.2020г. на РУО на ОПИК са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т.2.14 от тези правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т.2.18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – Министъра на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-5/06.01.2020г. същият е определил Главният директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП“ИК“. Оспореният административен акт, а именно Решение от 11.09.2020г. на РУО на ОПИК, с което е одобрен списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по осемнадесета оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2.073-17991 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „ Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК е издадено от компетентен орган.

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в чл.59, ал.2 от АПК. Съдържа фактически и правни основания за издаването му. Като неразделна част от административната преписка е приложен протоколът за определяне на оценителната комисия, оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения по първа оценителна сесия.

Оспореният административен акт е издаден в предписаната от закона форма от компетентен орган при спазване на процесуалните правила и е валиден акт, годен за съдебна проверка.

Съгласно решение от 11.09.2020г. на Управляващият орган, с което е одобрен списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по осемнадесета  оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2.073-17991 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „ Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК, в т.211 за ТПКИ „Родина“ е констатирано, че не отговаря на изискването на критерий № 27 от Критериите за недопустимост на кандидатите и на условието по т.9 от Условията за кандидатстване. Съгласно условието по т.9 от Условията за кандидатстване, към датата на  подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали ГДД за 2019г. пред НАП, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ. След извършена служебна проверка е установено, че кандидатът е подал пред НАП ГДД за 2019г. на 11.06.2020г. и е направен извод, че ГДД е подадена след дата на подаване на проектното предложение - 15.05.2020г. Посочено е, че съгласно Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“: „При несъотвествие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение се отхвърля.“ Предвид тези констатации е направен извод, че кандидатът не може да получи безвъзмездна помощ по процедурата.

Правното основание, на което е издаден оспорваният акт - отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ е чл. 38, т. 3 ЗУСЕСИФ, доколкото на оспорващото дружество е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, тъй като кандидат не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Съгласно т.9 от Условията за кандидатстване по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“2014-2020, приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“, процедура BG16RFOP002-2.073 минималният и максималният размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект е в размер от 3 000лв. до 10 000лв. Посочено е, че безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2019г./част V, шифър 0101 „Нетни приходи от продажби“/. Посочено е, че допустими по процедурата са кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в ГДД за 2019г. Посочено е, че управляващият орган ще извърши служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби, като може да изисква разяснения и документи по отношение на декларирания от кандидата размер на „Нетни приходи от продажби“ от ГДД за 2019г. Поставено е изрично императивно изискване към датата на подаване на проектното предложение кандидатите да са подали ГДД за 2019г. пред НАП.

Административният орган при преценката за допустимост на проектните предложения действа при обвързана компетентност. В опростените процедурни правила, в Условията за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и в Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение се съдържат императивни за органа правила, които го задължават при наличие на конкретно посочените в тях предпоставки да издаде административен акт, с посоченото от тези правила съдържание. Предвид това и след като съобрази, че в т.9 от Условията за кандидатстване по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“2014-2020, приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“, процедура BG16RFOP002-2.073 е поставено изрично изискване към датата на подаване на проектното предложение кандидатите да са подали ГДД за 2019г. пред НАП, съдът приема, че  административният орган в съответствие с тези правила е извършил проверка в НАП относно датата на подаването на ГДД по чл.92, ал.2 от ЗКПО за 2019г. на жалбоподателя и след като е констатирал, че е подадена след дата на подаване на проектното предложение е стигнал до извод за недопустимост на същото.

Изискванията към кандидатите са били публикувани и достъпни за тях и е следвало, доколкото кандидатстването за безвъзмездно финансово подпомагане не е задължителна процедура, а се прави по желание на лицата, да се запознаят с поставените условия за кандидатстване и допустимост на проектите и да ги съобразят при подаване на проектните предложения.

Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че е подал ГДД за 2019г. в срок. Съгласно § 25 от ПЗР на ЗМДВИПОРНСПП сроковете за подаване на ГДД по ЗКПО/ЗДДФЛ за 2019г. са удължени. Тези срокове са неотносими към изискванията за допустимост на проектните предложения, тъй като изискването за подаване на ГДД за 2019г. в конкретен срок, предшестващ датата на подаване на проектното предложение от кандидатите е поставено в условията за кандидатстване и като такова е следвало да бъде съобразено от лицата, подаващи проектни предложения по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19“ по ОПИК 2014 – 2020.

Предвид изложените по-горе мотиви, оспореният отказ за отпускане на безвъзмездна финансова помощ на ТПКИ „Родина“ по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID 19“ по ОПИК 2014 – 2020, е законосъобразен и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с чл. 143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

С оглед на изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Варна, Х състав,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на ТПКИ „Родина“, представлявано от управителя Й.В.Г. срещу Решение за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 11.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма /ОП/ „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г., осемнадесета оценителна сесия, в частта по т.211 за отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-17991 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията СOVID-19“ по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г.

ОСЪЖДА ТПКИ „Родина“ да заплати на ръководителя на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 /ОПИК/  100лв..

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: