Решение по дело №306/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 791
Дата: 1 юни 2021 г. (в сила от 16 декември 2021 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20217040700306
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

         791                                         01.06.2021г.                                       гр. Бургас

 

      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд ХХ-ти състав, в публично заседание на седемнадесети май две хиляди двадесет и първа година, в състав

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 306 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Административното дело е образувано след постановяване на решение № 1337/02.02.2021г. по адм.дело № 11929/2020г. на ВАС за отмяна на решение № 1090/11.08.2020г., постановено по адм.дело № 622/2019г. на АдмС – Бургас, с което е отхвърлена жалбата на „АГРО - ИД” ООД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в с.Ветрен, обл.Бургас, ПК 8127, ул.“Ветренска“ № 42 против Уведомително писмо изх. № 01-2600/665#9 от 19.02.2019г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ –  София и „АГРО - ИД” ООД е осъдено да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ –  София сумата от 600лв. разноски по делото.

С жалбата се иска обявяване нищожността на оспорения административен акт или алтернативно отмяната му като неправилен, неоснователен и незаконосъобразен, постановен при съществено нарушение на материалноправните норми и на процедурните правила за предоставяне н безвъзмездната финансова помощ по мярка 214 „Агроекологични плащания” по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013г.”

В съдебно заседание оспорващият „АГРО - ИД” ООД се представлява от процесуалния му представител адвокат К.К., който поддържа жалбата и претендира за присъждане на направените по делото разноски, като прилага списък на същите.

Ответната страна Заместник изпълнителен директор на ДФ”Земеделие” – РА гр.София, се представлява от ст. ю.к. Д.М., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана и възразява за прекомерност на адвокатския хонорар на процесуалния представител на жалбоподателя и претендира разноски.

         След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

През 2012г. жалбоподателят е подал заявление за подпомагане с УИН 02/190612/80931, като е заявил участие в мярка 214 „Агроекологични плащания" от „Програма за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г.".  С уведомително писмо изх. № 01-2600/8633 от 21.09.2012г. е уведомен, че е одобрен за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013г., с поемане от кандидата на 5-годишен ангажимент за извършване на агроекологични дейности. Съгласно приложената към писмото таблица, заявените и одобрени за участие (референтни) площи са общо 97.44 ха.

През 2013г. жалбоподателят е подал заявление за подпомагане по същата мярка с УИН 02/200611389617, с което е увеличил заявените от предходната 2012г. площи от 97.44 ха на 123.09 ха. Видно от уведомително писмо изх. № 01-2600/11209 от 22.11.2013г. бил е уведомен, че е одобрен за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013г., с поемане от кандидата на 5-годишен ангажимент за извършване на агроекологични дейности. Съгласно приложената към писмото таблица, заявените и одобрени за участие /референтни/ площи са 123.09 ха.

През 2017г. жалбоподателят е подал заявление за плащане с УИН 02/060617/18407 по мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013г., направление „Биологично растениевъдство“, като е заявил участие с три парцела с обща площ 38.77 ха, разположени в землището на с.Драчево. В приложението за кандидатстване е декларирал, че през текущата година намалява площта, за която има поет агроекологичен ангажимент, като спазва разпоредбите на чл.24, ал.2 от Наредба № 11/06.04.2009г.

При автоматичната проверка на въведените данни е генерирано предупреждение за наличие на грешка, тъй като не са декларирани същите площи по направление „Биологично растениевъдство“ спрямо декларираните от предходната година. Жалбоподателят е запознат с резултатите от автоматичната проверка, за което е подписал декларация. В таблица на заявените площи по направления и дейности от мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013г., приложение към заявлението, е посочено, че декларираните площи от жалбоподателя за кампания 2016г. по направление „Биологично растениевъдство“ са 121.24ха. От „АГРО ИД” ООД са депозирани обяснения, съгласно които промяната на площите е в резултат на това, че част от парцелите са заявени по мярка 214 през 2015г. и са преминали биологичния ангажимент. Посочено е, че през 2016г. той е заявил 61.70 ха,  с което е поел нов биологичен ангажимент върху всичките парцели, съгласно Наредба № 4 от 29.04.2015г.

С писмо изх. № 01-2600/665 от 30.01.2018г. на заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, на основание чл.26, ал.1 от АПК, жалбоподателят е уведомен, че ДФ „Земеделие“ открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишния му ангажимент по мярка 214 „АЕП“, по направление „Биологично растениевъдство“, тъй като при извършените административни проверки на основание чл.65, ал.1 от Наредба № 11/06.04.2009г. и след направено автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП“ и тези, които са заявени по мярката през текущата кампания в ИСАК, процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели спрямо одобрените/референтните парцели е 31.49 %. Към писмото е приложена таблица - приложение 1, с подробно описание на заявените в текущата кампания площи и географското им припокриване с одобрените /референтни/ парцели.

На 22.02.2018г. жалбоподателят е подал възражение с вх.№ 01-2600/665 срещу констатациите в уведомителното писмо, като е посочил, че е допуснал техническа грешка и при посочване на парцелите в заявлението неправилно е отбелязал тези с поет ангажимент по мярка 214 с код на мярка 11. Поискал е служебно да бъде коригирана допуснатата  грешка.

В отговор с № 01-2600/665 от 12.03.2018г. от ДФЗ  му е изпратено писмо с допълнителни разяснения, в което е посочено, че на основание чл.24, ал.2 от Наредба №11 от 06.04.2009г. одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления може да бъде намалена с не повече от 10%, като всяка година поне 90% от площта съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет ангажимент, т.е. на практика е необходимо всяка година да се декларират същите площи. Отбелязано е, че при очертаването на площите в ОСЗ земеделските стопани могат да ползват данните от предходната кампания и да коригират техните граници. На жалбоподателя е указано обстоятелството, че в заявлението му за кампания 2017г. в резултатите от автоматичните проверки на въведените данни  в секция предупреждения е отразено, че не са декларирани същите площи по направление „Биологично растениевъдство” спрямо декларираните от предходната година, за което той е своевременно запознат. Указана му е и възможността да направи възражения и да представи допълнителни доказателства, относими към изложените в писмото констатации.

С последващо възражение до заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ жалбоподателят е възразил, че при изчертаване на блоковете има преномерация на парцелите и разделяне на някои от тях, като общата сума на заявените хектари е 81.37 от търсените 83.35 ха. Освен това е посочено, че предупрежденията, които са се появили при автоматичните проверки касаят разликата от 2.48 ха, която е в рамките на допустимите проценти, за което е приложено обяснение. Отбелязано е, че за всички парцели първата година на заявяване е 2012г. и петгодишният ангажимент за тях изтича 2016г., като „АГРО - ИД” ООД няма намаление на биологичните площи освен в рамките на допустимия процент.

Административното производство е приключило с издаването на обжалваното уведомително писмо изх. № 01-2600/665#9 от 19.02.2019г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ –  София, с което на жалбоподателя е отказана финансова помощ и е прекратен агроекологичния ангажимент по мярка 214 "Агроекологични плащания" /АЕП/ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ за периода 2007-2013г., направление "Биологично растениевъдство". В мотивите на писмото е посочено, че след извършените административни проверки, включващи автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП“ с тези, които са заявени по направлението през кампания 2017г., в ИСАК е констатирано припокриване на площта от пресичане в размер на 31.49 %, с което е прието, че не са изпълнени изискванията на чл.24, ал.1, във вр. с чл.24, ал.2 от Наредба № 11/06.04.2009г. Като правно основание за издаване на акта са посочени разпоредбите на чл.63, т.1, вр. с чл.77, т.4, б.„в“ от Регламент (ЕС) №1306 на Европейския парламент и Съвета от 17.12.2013г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика, както и основанието по чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/06.04.2009г.

Уведомителното писмо било връчено лично на управителя на „АГРО - ИД” ООД на 06.03.2019г., което го оспорило пред Административен съд – Бургас директно с жалба вх.№ 3184/20.03.2019г. и чрез административния орган с жалба вх.№ 01-2600/665#11/19.03.2019г., въз основа на която е било образувано адм.д. № 622/2019г. по описа на АдмС - Бургас.

За установяване на фактическите обстоятелства по адм.д. № 622/2019г. по описа на АдмС – Бургас е била назначена съдебно-техническа експертиза, вещото лице по която внесло допълнителна яснота върху тях. Експертът е представил в табличен вид  номерата и площите на референтните /одобрени за подпомагане през 2013г./ парцели и номерата и площите на парцелите, които жалбоподателят е заявил за кампания 2017г., както и географското пресичане на референтните и заявените парцели в хектари. Видно от таблицата референтните (одобрени) парцели за кампания 2013г. са девет и са с обща площ 123 ха. От тях са заявени само три парцела за кампания 2017г. с обща площ 38.77 ха, независимо, че агроекологичният ангажимент обхваща и 2017г. Посочени са номерата на 6 от референтните парцела, които не са заявени от жалбоподателя. Изчислен е по отделно процентът на пресичане между всеки от трите заявени парцела през 2017г. и съответния референтен парцел.  В заключението е посочено, че площта на географското пресичане на референтните площи, заявени и одобрени през 2013г. и заявените  за подпомагане площи от „АГРО-ИД“ООД по мярка 214 „АЕП“ за кампания 2017г. е 38.77 ха, откъдето изчисленият процент на припокриване е в размер на 31.49 %. Вещото лице е обяснило, че при подаване на заявления за кандидатстване по тях, общинските служби по земеделие предоставят ежегодно на всички земеделски стопани, регистрирани в ИСАК през предходната година, заявления за подпомагане, попълнени с наличните данни за тях. Всички бенефициенти получават информация за местонахождението на ползваните от тях през предходната година земеделски парцели в цифров вид. Това изключва възможността да се пропусне заявяването на отделен парцел или да се допусне изчертаване на парцел с изключване на отделен кадастрален имот, както жалбоподателят е процедирал при заявяването на парцел 23604-40-4.1 за кампания 2017г. Вещото лице е разяснило също, че след подаване на заявленията в ОСЗ на бенефициентите се дава право да попълнят корекции в тях, като за кампания 2017г. срокът за извършване на корекции е бил 23.06.2017г., от която възможност дружеството - жалбоподател се е възползвало и е извършило корекции на допуснати технически грешки, като само на 14.06.2017г. има повече от 20 корекции на технически грешки в заявлението. Посочено е, че е възприета практика, след запознаване с нередностите, открити при автоматичните проверки, всеки от кандидатите да се подпише, че е запознат и да напише обяснение за тях, като инициативата за отстраняването им е на конкретния бенефициент. Експертът е обяснил как се извършват самите корекции и дава заключение, че в конкретния случай не се касае за допусната техническа грешка, тъй като бенефициентът е имал техническа възможност да отстрани откритите при автоматичните проверки грешки.

По същото дело е била назначена и допълнителна съдебно-техническа експертиза за изясняване на спорните обстоятелства, касаещи мерките по които дружеството е кандидатствало, очертаните и заявени имоти по Мярка 11 „Биологично разнообразие“ и мярка 214 „Агроекологични плащания“, съвпадат ли същите по двете мерки, предвид наличните възражения за допуснатата техническа грешка при заявяване на имотите по двете мерки и тяхното припокриване, за която грешка съответно се възразява, че е била видима за общинската администрация още при приемане на заявлението и е могла да бъде отстранена. Вещото лице е посочило, че дружеството е заявило площи за подпомагане общо в размер на 239.14 ха, разпределени по няколко схеми и мерки за плащане, като по Мярка 214 „Агроекологични плащания"  първоначално със заявлението за кандидатстване са заявени 97.44 ха, разпределени в 9 имота, които впоследствие са увеличени на 123.09 ха, като 6 от тези парцели за кампания 2017г. не са заявени и парцелите заявени за тази кампания са 38.77 ха. Съответно, по Мярка 11 „Биологично земеделие" за 2016г., бенефициентът е заявил за подпомагане 61.7 ха площи, разпределени в 6 парцела, като за кампания 2017г. е заявил с 81.40 ха площи повече. Според експерта имотите незаявени по Мярка 214, съвпадат почти пълно /с разлика от 2.93 ха/ с имотите заявени по Мярка 11, като се установява поет нов ангажимент по Мярка 11 с площите, представляващи поет и неизпълнен ангажимент по Мярка 214. Установен е процентът на припокриване на заявяваните за периода 2014-2017г. площи с тези от референтната 2013г. Вещото лице е посочило няколко алтернативни начина за заявяване на площи, като е отбелязало, че след въвеждане на данните, от техническото лице се извършва автоматична проверка, при която се генерират грешки, ако има допуснати такива. Бенефициентът се уведомява, дава му се възможност за обяснения и корекция, като за всяка година се определят срокове за коригиране на допуснатите грешки при въвеждане на данните в ИСАК, съответно за 2017г. „АГРО-ИД“ ООД няколко пъти е коригирал първоначално въведените данни. По отношение на грешките, довели до отказа от плащане на заявените финансови средства за подпомагане по Мярка 214 АЕП, експертът е посочил, че същите са били видими в ОСЗ по време на въвеждането на данните в ИСАК.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена своевременно в срока по чл.149, ал.3 от АПК и от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна поради следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Бургас е Уведомително писмо изх. № 01-2600/665#9 от 19.02.2019г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ –  София, с което е прекратен агроекологичния ангажимент по мярка 214 "Агроекологични плащания" /АЕП/ от Програмата за развитие на селските райони  за периода /ПРСР/ 2007-2013г., направление "Биологично растениевъдство", за кампания 2017г. и е отказана финансова помощ на кандидата „АГРО - ИД” ООД с УРН 183439, във връзка с подадено от него заявление  за подпомагане с УИН 02/060617/18407.

Административният орган е издал оспорения акт на основание чл.63, т.1 във вр. с чл.77, т.4, буква „в” от Регламент /ЕС/ № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението  мониторинга на общата селскостопанска политика и на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „АЕП“ от ПРСР 2007-2013г., като е приел, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от „АГРО - ИД” ООД площи за текущата кампания, спрямо одобрените /референтните/ парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство” е 31.49 %, съгласно Приложение 1.

Съгласно чл.168 от АПК във връзка с чл.142 от АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 от АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отмяната му.

Оспорването е инициирано с жалба от „АГРО - ИД” ООД с искане обявяване нищожността на оспорения административен акт или алтернативно отмяната му като незаконосъобразен.

Съгласно правната доктрина незаконосъобразността на административния акт има две проявни форми - нищожност и унищожаемост. Нищожността се отнася до валидността на административното волеизявление. При нищожните актове допуснатата незаконосъобразност е свързана с липса на правообразуващ елемент. Поради изначалното наличие на такъв сериозен недостатък, водещ до недействителност на волята на органа, се приема, че нищожният акт никога не е съществувал в правната действителност. Ето защо в административното право е въведен принципът, че всеки засегнат може да се позове на нищожността на акта във всеки един момент, а искане за обявяване на един акт за нищожен може да се подава без ограничения във времето /арг. от чл. 149, ал.5 от АПК/. Доколкото в АПК не съществуват изрично формулирани основания за нищожност на административните актове, съдебната практика и теория са възприели критерия, че такива са петте основания за незаконосъобразност по чл.146 от АПК, но тогава, когато нарушенията им са особено съществени - т. е. порокът трябва да е толкова тежък, че да прави невъзможно и недопустимо оставането на административния акт в правната действителност. Нищожен е само този акт, който е засегнат от толкова съществен порок, че актът изначално, от момента на издаването му не поражда правните последици, към които е насочен и за да не създава правна привидност, че съществува, при констатиране на основание за нищожност, съдът следва да го отстранява от правния мир чрез прогласяване на неговата нищожност.

Съобразно това и с оглед на всеки един от възможните пороци на административните актове, теорията е изградила следните критерии, кога един порок води до нищожност и кога до унищожаемост: всяка некомпетентност винаги е основание за нищожност на акта; порокът във формата е основание за нищожност, само когато е толкова сериозен, че практически се приравнява на липса на форма и оттам на липса на волеизявление. Съществените нарушения на административно-производствените правила са основания за нищожност също само, ако са толкова сериозни, че нарушението е довело до липса на волеизявление. Освен това според правната теория нарушението на административнопроизводствените правила е съществено, когато е повлияло или е могло да повлияе върху съдържанието на акта, т.е. когато, ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение на поставения пред административния орган въпрос. Нарушенията на материалния закон касаят правилността на административния акт, а не неговата валидност, поради което нищожен би бил на посоченото основание само този акт, който изцяло е лишен от законова опора - т.е. не са налице условията или предпоставките, предвидени в приложимата материалноправна норма за издаването му.

В настоящия случай не е налице нито едно от изброените основания, които да обуславят незаконосъобразността на оспорения в съдебното производство административен акт до степен на неговата нищожност. Съображенията за това са следните:

Държавен фонд “Земеделие” е акредитиран като единствена Разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика /ОСП/ на ЕС съгласно чл.11а от Закона за подпомагане на земеделските производители, а по силата на пар.1, т.13 от ДР на ЗПЗП “Разплащателната агенция” е специализирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащанията от Европейските земеделски фондове. Съгласно чл.20а от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който организира и ръководи нейната дейност и я представлява.

В конкретния случай оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – заместник изпълнителният директор на ДФ”Земеделие” Петя Славчева в рамките на нейните правомощия, съгласно заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017г., на основание чл.20, т.2 и т.3 и чл.20а, ал.1, 2 и 4 от ЗПЗП и чл.10, т.1 и 2, т.7 и т.13 и чл.11, ал.2 от Устройствения правилник на ДФ”Земеделие”. 

Заповедта е издадена в предписаната от закона писмена форма и при спазване на административно - производствените правила. Административният акт е мотивиран в достатъчна степен и при издаването му не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са накърнили правото на защита на адресата му в степен, която да обоснове неговата отмяна на това основание.

Неоснователно и необосновано е твърдението на процесуалния представител на жалбоподателя, че последният не е имал възможността да се защити адекватно като страна в административното производство по издаване на оспорения акт, тъй като е бил лишен от възможността да разбере причината поради която е бил прекратен агроекологичния ангажимент по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013г., направление "Биологично растениевъдство", за кампания 2017г. и му е отказана финансова помощ във връзка с подадено от него заявление  за подпомагане с УИН 02/060617/18407. На основание чл.26, ал.1 от АПК „АГРО - ИД” ООД е било своевременно уведомено с писмо изх. № 01-2600/665 от 30.01.2018г. на заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, че се открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишния му ангажимент по мярка 214 „АЕП“, по направление „Биологично растениевъдство“, като в същото подробно са посочени основанията за това, вкл. е била приложена таблица - приложение 1 с подробно описание на заявените в текущата кампания площи и географското им припокриване с одобрените /референтни/ парцели. В отговор на това писмо жалбоподателят е подал възражение с вх.№ 01-2600/665/22.02.2018г. в което изложил подробни съображения. Последвало е ново писмо до дружеството - жалбоподател с допълнителни разяснения и указания, изпратено му от ДФЗ с № 01-2600/665 от 12.03.2018г., във връзка с което „АГРО - ИД” ООД е изготвило и изпратило до заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ възражение със съответни аргументи и доводи. Тези факти категорично опровергават твърдението на процесуалния представител на жалбоподателя, че същият не е бил наясно с мотивите за издаване на оспорения административен акт е не е имал фактическата възможност да се защити адекватно, като изложи своите аргументи срещу тях в проведеното административно производство.

Оспореният административен акт е издаден в съответствие с материалните разпоредби на закона поради следните съображения:

Съгласно нормата на чл.41, ал.1 на ЗПЗП земеделските стопани, които стопанисват земеделска площ, включена в системата за идентификация на земеделските парцели, могат да кандидатстват за плащане по Схемата за единно плащане на площ, като за целта кандидатите за подпомагане подават заявление по чл.32, ал.1 за съответната календарна година. В редакцията изм. ДВ, бр.40/13.05.2014г. /в сила от 01.01.2015г./, нормата  предвижда, че земеделските стопани, които ползват земеделска площ въз основа на правно основание, могат да кандидатстват за плащане по Схемата за единно плащане на площ. Алинея 3 е въвела изискването кандидатите за подпомагане по ал.1 да подават заявление по чл.32, ал.1 за съответната календарна година, след регистриране на правните основания за ползваните от тях земеделски площи в общинските служби по земеделие по местонахождение на площите, като правните основания за ползване на площите се регистрират в специализиран софтуерен продукт, създаден от Министерството на земеделието и храните, а общинските служби по земеделие /ал. 4/ проверяват представените им заявления за подпомагане за наличие на правно основание по ал.1 за ползване на заявените земеделски площи от кандидатите за подпомагане, чрез специализирания софтуерен продукт по ал.3.

Условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 214 АЕП от ПРСР за периода 2007-2013г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, са регламентирани в Наредба № 11/06.04.2009г. Съобразно чл.7, ал.1 от Наредбата, агроекологичните дейности или направления се изпълняват за период от пет последователни години. Срокът започва да тече от началото на годината на подаване на заявлението за подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за плащане. Съгласно  чл.24, ал.1 от Наредба № 11/2009г. в приложимата редакция, агроекологичните дейности или направления по чл.2, ал.1, т.1, буква "а", т. 2, 3, 4 се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение, а съгласно относимата за случая ал.2 на същата норма, одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл.2, ал.1, т.1, буква "а", т.2, 3, 4 може да бъде намалена с не повече от 10%, като всяка година поне 90% от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. В чл.18 от Наредбата са посочени изчерпателно условията, при които ДФ "Земеделие" прекратява агроекологичния ангажимент, като съгласно чл.18, ал.3, т.3 фондът прекратява агроекологичния ангажимент, когато подпомаганите лица не са спазили изискванията на чл.24, ал.2. Анализът на цитираната правна уредба, сочи, като материалноправна предпоставка за прекратяване на поет от земеделския стопанин многогодишен агроекологичен ангажимент, заявяването за финансова помощ на площ, която е с повече от 10% по-малка от одобрената/референтната за подпомагане площ или когато заявената за плащане площ географски се припокрива с по-малко от 90% от одобрената/референтната за подпомагане площ за съответното направление.

Не е спорно между страните, че през 2013г. дружеството е разширило участието си по Мярка 214 „Агроекологични плащания“ като е увеличило първоначално заявената площ за която е поело ангажимент от 97.44 ха на 123.09 ха, разпределени в 9 референтни парцела, т.е. по арг. от чл.24, ал.7 вр. ал.4 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. жалбоподателят е поел ново агроекологично задължение за петгодишен период за всички одобрени площи в размер на 123.09 ха  и следва за периода 2013-2017г. да заявява за подпомагане този обем от площи, което за 2017г. не е сторено. В случая, видно от данните по преписката и от заключенията на вещото лице по първоначалната и допълнителната съдебно-техническа експертиза процентът за припокриване на площта от пресичане на заявените през 2017г. парцели, спрямо одобрените парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство“, за които е поет агроекологичния ангажимент, е 31.49%. Този процент е установен след административни проверки, извършени по заявлението на „АГРО - ИД” ООД, посредством автоматично географско сравнение на одобрените/ референтните парцели по направление "Биологично растениевъдство" и тези, които са заявени по направлението през текущата кампания в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. Вещото лице е установило, че процентът на припокриване на заявяваните през годините площи с тези от референтната 2013г., за 2014г., 2015г. и 2016г. се припокрива, но за кампания 2017г. след подаване на заявление за плащане по мярката, заявените за подпомагане площи от „АГРО - ИД” ООД са с обща площ 38.77 ха /представляват 3 парцела в землището на с.Драчево от общо 9/ при изискване за 123.09 ха, а географското пресичане на референтните парцели със заявените е 31.49% .

При установеното над 10% намаление на одобрената площ за изпълнение на агроекологични дейности или направления, не е спазено изискването по чл.24, ал.2 от Наредба № 11/2009г., поради което, правилно административният орган е приложил разпоредбата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредбата, прекратявайки агроекологичния ангажимент по направление "Биологично растениевъдство" по чл.2, ал.1, т.2, б."а".

Основното възражение на дружеството – бенефициент, че посоченото разминаване в заявените площи за 2017г., по повод на което се прекратява агроекологичният му ангажимент, е в резултат на техническа грешка, не се споделя от съда. Като допълнителен довод се изтъква обстоятелството, че е заявявало площи и по друга мярка за подпомагане, поради което е станало припокриване, като не му е дадена възможност за корекция тази видима за приемащата администрация грешка.

Съгласно разпоредбата на чл.60 от Наредба №11/2009г. кандидатите за подпомагане подават общо заявление за плащания на площ съгласно изискванията на Наредба № 5 от 2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.  Тя урежда реда за подаване на заявленията за подпомагане през периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства, като задължава ежегодно общинските служби по земеделие да предоставят на всички земеделски стопани, регистрирали в ИСАК през предходната година, заявления за подпомагане, попълнени с наличните данни за тях. Съответно, земеделските стопани регистрират /очертават/ земеделските площи /блокове на земеделско стопанство и земеделски парцели/ в общинските служби по земеделие по местонахождението на площите или в общинската служба по постоянен адрес на физическите лица и по адрес на регистрация на юридическите лица и едноличните търговци. Редът, разписан в Наредба № 5, предвижда въвеждането на данните за заявлението и регистрирането на земеделските площи да се извършва в присъствието на кандидата, като заявлението за подпомагане на кандидата и подадените от него декларации с въведените в СРКЗПЗП данни, се разпечатва в два екземпляра, всяка страница от които се подписва от него. Служителите от ОСЗ при въвеждане на данните по чл.7 и чл.8 стартират проверки на въведените данни в СРКЗПЗП и визуализират резултата от тях. Визуализираният резултат показва типа на установените грешки и несъответствия. Автоматичните проверки по ал.1 се извършват въз основа наличните към момента на извършването им данни в ИСАК и не представляват административни проверки по смисъла на чл.37 от ЗПЗП. Съгласно чл.64, ал.1 от Наредба № 11/06.04.2009г., кандидатите за подпомагане могат да правят промени в заявлението за подпомагане и заявлението за плащане по мярка "АЕП" в срока и при условията по чл.11 от Наредба № 5/2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

В случая, след извършената автоматична проверка на въведените данни е генерирано предупреждение за наличие на грешка, тъй като не са декларирани същите площи по направление „Биологично растениевъдство“ спрямо декларираните от предходната година. Дружеството е запознато с резултатите от автоматичната проверка, което обстоятелство е удостоверено надлежно с полагането на подпис, като впоследствие е депозирало писмени обяснения за промяната на площите по Мярка 214. В тази връзка и вещото лице е посочило, че по Мярка 11 „Биологично земеделие" за 2016г. бенефициентът е заявил за подпомагане 61.7 ха площи, разпределени в 6 парцела, като за кампания 2017г. е заявил с 81.40 ха площи повече. Според експерта имотите заявени по Мярка 11 съвпадат почти пълно /с разлика от 2.93 ха/ с тези незаявени по Мярка 214 за 2017г., но в случая се търси изпълнение на поет ангажимент по Мярка 214., който за спорната година се явява неизпълнен. Обосновава се извод, че бенефициентът е запознат с нередностите по подаденото заявление за плащане, но не е предприел постъпки за тяхното своевременно отстраняване, а е имал техническа възможност да стори това. Вещото лице е посочило, че за кампания 2017г., след подаване на заявленията в ОСЗ и в срока за извършване на корекции, от страна на „АГРО - ИД” ООД са извършени повече от 20 такива по заявлението, но твърдяната техническа грешка досежно разминаването между одобрените и заявени площи по поетия петгодишен ангажимент не е отстранена.

От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че не е спазено изискването по чл.24, ал.2 от Наредбата като намалението на заявените за подпомагане през текущата кампания площи по направление "Биологично растениевъдство" е повече от 10%. От заключенията на вещото лице също се потвърждава, че географското припокриване на заявените през 2017г. площи спрямо одобрените такива за които е поет агроекологичен ангажимент е 31.49%. При липсата на изискуемата по закон материалноправна предпоставка за продължаване на поетия от земеделският стопанин многогодишен агроекологичен ангажимент, изразяваща се в заявяването за финансова помощ на площ, която е с не повече от 10 % по-малка от одобрената/референтната за подпомагане площ, налице са основания и задължение за административния орган да прекрати ангажимента на основание чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/06.04.2009г., поради което материалният закон е правилно приложен.

Предвид изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с материално разпоредби и целта на закона, поради което жалбата против него се явява неоснователна и не следва да бъде уважена. 

Съобразно този изход на процеса в полза на ответната страна следва да се присъдят разноските по делото, в т.ч. юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лева, на основание  чл.78, ал.8 ГПК вр. чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ, както и 600.00 лв., представляващи разноски по адм.дело № 622/2019г. на АдмС – Бургас.

Предвид направеното искане от ответника пред касационната инстанция за присъждане на разноските и на основание  чл.226, ал.3 от  АПК, в полза на същия следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, на основание  чл.78, ал.8 ГПК вр. чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесети състав

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АГРО - ИД” ООД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в с.Ветрен, обл.Бургас, ПК 8127, ул.“Ветренска“ № 42 против Уведомително писмо изх. № 01-2600/665#9 от 19.02.2019г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ –  София Петя Славчева, с което е прекратен агроекологичния ангажимент по мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони  за периода 2007-2013г., направление "Биологично растениевъдство", за кампания 2017г. и е отказана финансова помощ на кандидата „АГРО - ИД” ООД с УРН 183439, във връзка с подадено от него заявление  за подпомагане с УИН 02/060617/18407.

ОСЪЖДА „АГРО - ИД” ООД със седалище и адрес на управление: с.Ветрен, обл.Бургас, ПК 8127, ул.“Ветренска“ № 42, с ЕИК *********, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ –  София направените от ответника разноски по делото общо в размер на 800.00 /осемстотин/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: