Решение по дело №20/2021 на Районен съд - Ивайловград

Номер на акта: 3
Дата: 26 юли 2021 г. (в сила от 17 декември 2021 г.)
Съдия: Живко Делчев Янков
Дело: 20215650200020
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 3
гр. Ивайловград , 26.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИВАЙЛОВГРАД в закрито заседание на двадесет и
шести юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ЖИВКО Д. ЯНКОВ
като разгледа докладваното от ЖИВКО Д. ЯНКОВ Административно
наказателно дело № 20215650200020 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по глава III раздел V чл.59 и сл. от Закона за
административните нарушения и наказания.
Обстоятелства по жалбата:
Производството е образувано по жалба на ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД,
с ЕИК *********, с административен адрес гр. Ивайловград, ул. „България“
№ 49, представлявана от Диана Овчарова - Кмет срещу Наказателно
постановление (НП) № НП-3 от 10.05.2021 г., издадено от А. Т. Г. –
Заместник министър на културата, с което на ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД са
наложени административни наказания „Имуществена санкция”
на осн. чл. 228в от Закона за културното наследство (ЗКН) за извършено
административно нарушение по чл. 180, ал.2 от ЗКН в размер на 1000
лева, за това, че на 31.10.2020 г. от 16.00 ч. чрез провеждане на сватбен
ритуал извън сградата на Общината е извършила представяне на
национална културна ценност (НКЦ) с категория „национално значение“
Римска вила „Армира“ при условията и по начин, които поставят под
заплаха физическата цялост и състоянието на културната ценност и я
застрашават от посегателства и
на основание чл. 228в от Закона за културното наследство (ЗКН) за
1
извършено административно нарушение на чл. 33, ал.1, т.1 от Наредба
на Министъра на културата № Н-4 от 08.10.2013 г. за условията и реда за
представяне на културните ценности в р-р на 1000 лева, за това, че на
31.10.2020 г. от 16.00 ч. чрез провеждане на сватбен ритуал извън
сградата на Общината е извършила представяне на национална културна
ценност (НКЦ) с категория „национално значение“ Римска вила
„Армира“ с цел нейно кратковременно ползване извън предназначението
й, без да са спазени предписанията за опазване и условията на чл. 33,
ал.1, т.1 от Наредба на Министъра на културата № Н-4 от 08.10.2013 г. за
условията и реда за представяне на културните ценности.
Обжалва се изцяло наказателното постановление като неправилно,
необосновано, незаконосъобразно и постановено при съществени нарушения
на материалноправните и административнопроизводствените правила, поради
което се моли за неговата отмяна. Изтъкват се доводи и аргументи в тази
насока:
При съставяне на АУАН било допуснато нарушение на разпоредбата на
чл. 34, ал.1 от ЗАНН, а именно, че не се образува
административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от открИ.е на
нарушителя. В АУАН било посочено, че с провеждането на ритуал „Сватба“
на 31.10.2020 г. Община Ивайловград е извършила описаните нарушения и
тримесечния срок по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН бил изтекъл на 31.01.2021 г., а
АУАН бил съставен на 04.02.2021 г. - 4 дни след изтичане на преклузивния
срок за съставяне на акт за установяване на нарушението, поради което било
допуснато съществено нарушение в административнонаказателното
производство. В жалбата се сочи, че изложените в НП мотиви, че открИ.ето
на нарушителя е станало при извършване на проверката на 11.11.2020 г., а не
в момента на извършване на твърдените нарушения – 31.10.2020 г., както и
доводите на наказващия орган относно това, че Министерство на културата е
сезирано със сигнали за извършено нарушение в периода 02. - 04.11.2020 г. са
неоснователни.
На второ място се сочи, че изводите на наказващия орган се основават
на негодни доказателства - направени снимки от туристи, по време на
сватбения ритуал, както и от архивни снимки откъдето можело да се види, че
2
първият подобен ритуал във Вила „Армира“ е проведен на 03.03.2014 г.
Посочените доказателства не били събрани или изготвени при условията и
реда, предвидени в ЗАНН, респ. НПК, което опорочавало
административнонаказателното производство и издаденото в хода му НП.
Също така се сочи, че на 05.11.2020 г. била извършена проверка с цел да
бъде установено състоянието на мозайките, намиращи се на пода на Антична
вила „Армира“, както и дали има компрометиране на мозайките като се
направи сравнение между настоящото им състояние и състоянието им,
съгласно Протокол обр. 16 от 07.01.2014 за приемане на годността на строеж
„Консервация, реставрация, експониране и анастилоза на Антична вила
„Армира“. От извършената проверка след направен оглед от магистър по
реставрация - Владимир Цветков се установило, че в археологическата
недвижима културна ценност няма нови липси в тесерния набор на
оригиналните фрагменти - обстоятелства, които били посочени и в АУАН и
НП. От страна на Община Ивайловград били извършени всички необходими
действия в насока опазване на археологическата недвижима културна
ценност. Доказателство в тази насока било обстоятелството, че именно по
проект на Община Ивайловград през 2014 г. били поставени стъклените
пътеки за придвижване над мозайките, като до този момент туристите са се
движели по настилката и от това същата не е претърпяла щети в продължение
на години.
Посочените в НП нарушения били единствено формални по естеството
си и от тях не бил настъпил и не е имало възможност да настъпи вредоносен
резултат, поради което с провеждането на ритуал „Сватба“ на 31.10.2020 г. не
се разкривала и висока степен на обществена опасност от дейността.
Изтъкват се доводи и в насока, че е следвало да бъде приложена
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като в конкретния случай налице бил
„маловажен случай“.
В съдебно заседание жалбоподателят ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД, чрез
процесуалния си представител – Д.Н. – ст. юрисконсулт поддържа жалбата
изцяло, като изразява становище по същество, че АНО неправилно е
определил лицето на което да наложи наказание. Представя и писмено
становище по същество
3
Административнонаказващият орган – Заместник – министър на
културата, чрез процесуалния си представител – Н. А. – гл. юрисконсулт,
поддържа издаденото НП като правилно и законсъобразно
Факти от съдебното следствие:
След като обсъди приетите по делото доказателства, съдът констатира
от фактическа страна следното:
С Решение № 625 от 28.10.2019 г. на МС за безвъзмездно предоставяне
за управление на имоти ПДС, е решено на ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД да
бъдат предоставени безвъзмездно за управление за срок от 10 години
следните имоти:
имот ПДС, намиращ се в област Хасково, община Ивайловград, град
Ивайловград, с начин на трайно ползване: за археологически паметник
на културата, отреден за Римска вила „Армира“ – недвижима културна
ценност с категория „национално значение“, съставляващ поземлен имот
с идентификатор 32024.53.678, с площ 22511 кв.м., подробно описан в
АПДС № 7590 от 31.07.2019 г.
имот ПДС, намиращ се в област Хасково, община Ивайловград, с.
Свирачи, с начин на трайно ползване: за археологически паметник на
културата, отреден за Античен некропол – недвижима културна ценност
с категория „национално значение“, съставляващ поземлен имот с
идентификатор 65704.86.113, с площ 3509 кв.м., подробно описан в
АПДС № 7591 от 31.07.2019 г.
С Договор № РД 11-00-324/28.11.2019 г., сключен м/у
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА и ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД, двата
имота са предоставени на общината безвъзмездно за управление. Съгласно
този договор ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД се задължава да осигурява
необходимите средства за управлението и поддържането на тези имоти, при
спазване разпоредбите на ЗКН; да ползва предоставените й имоти, в
съответствие с предназначението им и само за осъществяване целите на
договора, т.е. за осъществяване на дейности, свързани с опазването и
представянето на недвижимите културни ценности; да не предоставя имотите
за управление на трети лица; да управлява имотите с грижата на добър
стопанин и в съответствие с разпоредбите на ЗКН,ЗДС и останалите
4
нормативни актове, регламентиращи условията и реда за управление и
ползване на недвижимите имоти; да сключи договор с Историческия музей–
Ивайловград на осн. чл. 12, ал.6 от ЗКН.
С Договор от 29.05.2020 г., сключен между ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД
и ОБЩИНСКИ ИСТОРИЧЕСКИ МУЗЕЙ – ИВАЙЛОВГРАД на осн. чл.12,
ал.6 от ЗКН, ОИМ – Ивайловград се задължава да ползва имотите, в
съответствие с предназначението им с грижата на добър стопанин и в
съответствие с разпоредбите на ЗКН и ЗДС и ЗОС и останалите нормативни
актове.
В периода от 02. – 03.11.2020 г. в МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
са постъпили журналистически питания, запитване от НС, във връзка с
поставен въпрос на народен представител и запитване от НПО, всички в
насока проведена сватба на 31.10.2020 г. в НКЦ Римска вила „Армира“, при
която гости са се разхождали по мозайките на пода на вилата, дали е законно
провеждането на ритуала, какви мерки ще вземе във връзка с това МК и какво
е състоянието на мозайките.
При извършена проверка на 11.11.2020 г. с оглед на място е съставен
констативен протокол със заключение, че Кметът на Община Ивайловград,
като длъжностно лице е допуснал да се създадат обстоятелства,
застрашаващи НКЦ от увреждане или разрушаване при условията на
многократна повтаряемост. Обектът се е ползвал извън предназначението му
като археологическа НКЦ при неспазване на предписанията за опазване и
неспазване на разпоредбите на чл. 33, ал.1, т.1 от Наредба № Н-4 от
08.10.2013 г. за условията и реда за представяне на културните ценности. С
тези действия културната ценност е подложена на риск, а античните мозайки
са поставени под заплаха за физическата им цялост, състояние и
автентичност, застрашени са от посегателства или вредни въздействия.
Въз основа на извършената на 11.11.2020 г. проверка и констатациите от
нея е съставен АУАН № 2 от 04.02.2021 г. от свидетеля архитект С.С. -
ръководител на регионален инспекторат за опазване на културното
наследство.
Въз основа на АУАН № 2 от 04.02.2021 г. е съставено и процесното НП
5
№ 3/10.05.2021 г. на А. Г. – Зам. Министър на културата.
Паралелно с админстративнонаказателното производство е била
образувана проверка в Специализираната прокуратура - пр.пр. № 342/2021 г.
по описа на СП, образувана по материали на РП- Хасково, ТО – Ивайловград,
изпратени на СП, с оглед правомощията и по чл. 411а, ал.1, т.4, б. „к“ от НПК
по която, с Постановление от 11.05.2021 г. е отказано образуването на ДП,
поради липса на данни за извършено престъпление от компетентността на СП.

Правни съображения:
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна
страна следното:
АУАН е съставен от компетентен орган по смисъла на чл. 229, ал. 1 от
ЗКН, а именно длъжностно лице, на когото е възложено съобразно
длъжността му и заповед № РД 09-321/11.05.2018 г. на Министъра на
културата да съставя АУАН, каквото е свидетеля С..
НП е издадено от компетентен орган по смисъла на на чл. 229, ал. 2 от
ЗКН и Заповед № РД 09-267/19.05.2017 г. на Министър на културата.
Съдът не споделя становището на жалбоподателя, че АУАН бил
съставен на 04.02.2021 г. - 4 дни след изтичане на преклузивния срок за
съставяне на акт за установяване на нарушението, като приема, че
нарушението е установено с извършената проверка, въз основа на която е
изготвен констативния протокол от 11.11.2020 г.
Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е
процесуално допустима, а по същество основателна.
Родово и местно компетентен да разгледа жалбата е РС – Ивайловград.
Съдът счита, че издаденото НП е неправилно незаконосъобразно и
необосновано, издадено при допуснати съществени процесуални нарушения
за което излага следните аргументи:
По отношение нарушението по чл. 180, ал. 2 от ЗКН.
На първо място - Чл. 180, ал.2 от ЗКН гласи: Представянето на
6
културните ценности се осъществява при условия и по начин, които не
поставят под заплаха физическата цялост и състоянието на културните
ценности и не ги застрашават от посегателства.
От този текст става ясно, че нарушителят може да бъде лице, което
представя културните ценности и негово е задължението да ги представя по
такъв начин, че да не допуска заплаха за тяхната физическа цялост и
състояние, както и застрашаването им от посегателства.
Действително от Договор № РД 11-00-324/28.11.2019 г., сключен м/у
МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА и ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД, с който
имота е предоставен на Общината безвъзмездно за управление става ясно, че
ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД се задължава да да ползва предоставените й
имоти, в съответствие с предназначението им и само за осъществяване целите
на договора, т.е. за осъществяване на дейности, свързани с опазването и
представянето на недвижимите културни ценности, но като клауза в Договора
и в съответствие с разпоредбата на чл. 12, ал.4, т.1 и ал. 6 от ЗКН,
ОБЩИНАТА е сключила Договор с ОИМ – ИВАЙЛОВГРАД, съгласно който
ОИМ се задължава да ползва имотите, в съответствие с предназначението им
с грижата на добър стопанин и в съответствие с разпоредбите на ЗКН и ЗДС и
ЗОС и останалите нормативни актове.
Съгласно чл. 12, ал.6 от ЗКН дейностите, свързани с опазване на
недвижимите културни ценности по ал. 4, т. 1, както и осъществяването на
други научни, културни, образователни и туристически дейности се
извършват в съответствие с изискванията на този закон от археологически
или специализиран исторически музей със седалище на територията на
съответната община, а в случай че няма такъв - от най-близкия регионален
музей, като отношенията между музея и ведомството или общината се
уреждат с договор.
Това означава, че Общинският исторически музей е задължен да опазва
НКЦ и той на практика представя недвижимата културна ценност,
осъществявайки научни, културни и образователни дейности в съответствие с
изискванията на ЗКН. В тази насока са и показанията на св. С., който
пояснява, че историческият музей е компетентния орган, който може да
представи културната ценност. От приложените по
7
административнонаказателната преписка (АНП) документи е видно, че ОИМ
– ИВАЙЛОВГРАД е самостоятелно ЮЛ, с отделен управляващ – директор,
съгласно длъжностната характеристика на който едно от основните му
задължения е да отговаря за опазването на собствеността, управлението и
стопанисване на музейното имущество.
При това положение ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД, която не осъществява
дейност по представянето на културната ценност, а и на основание Договара
си с ОИМ – ИВАЙЛОВГРАД и Закона за културното наследство е
предоставила дейностите по представянето на ОИМ – ИВАЙЛОВГРАД, не е
субект който може да носи административнонаказателната отговорност.
На второ място – нито в АУАН, нито в НП са описани обстоятелствата
при които е извършено нарушението – от какво е настъпила заплахата за
физическата цялост и състоянието на културната ценност т.е. по какъв
механизъм би могла да бъде нарушена физическата й цялост. Това
съществено нарушава правото на защита на наказаното лице.
В констативния протокол е цитирано становище на И. С. – директор на
Музея на мозайките в Девня, който казва, че по мозайките не трябва да се
ходи, освен когато реставратори работят на терен или когато трябва да се
почисти мозайката. Ходенето с токчета не било здравословно, за която и да е
мозайка. Тези изявления са общи, без никаква конкретика по случая. Отделно
от това по АНП има приложено становище от Владимир Цветков – магистър
по реставрация, който въз основа на заповед № 450 от 03.11.2020 г. на Светла
Моллова – за Кмет на Община Ивайловград във връзка с установяване
състоянието на мозайките не сочи наличие на нарушения или
компрометирани участъци в оригиналните артефакти.
По отношение нарушението по чл. 33, ал.1, т.1 от Наредба на
Министъра на културата № Н-4 от 08.10.2013 г. за условията и реда за
представяне на културните ценности, от приложените по АНП документи е
видно, че на 26.10.2020 г. с вх. № 94-00-2144 в ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД е
входирано Заявление от Кристина И.ова Йорданова и Георги Петров Чанков,
които са заявили, че желаят да сключат гр. брак на 31.10.2020 г., като са
поискали ритуал извън кметството – Армира и са заплатили съответната
такса за административната услуга. Заявлението е изпратено за информация
8
по компетентност на директора на ОИМ – Ивайловград. Върху писмото на
Общината до директора има поставена резолюция „Да“ и фамилно име „Д.“.
От приложеното по АНП поименно описание на длъжностите в ОИМ –
Ивайловград е видно, че П. Г. Д. е екскурзовод в музея.
В констативния протокол е посочено, че заявлението е било изпратено
за информация по компетентност на директора на ОИМ – Ивайловград, който
е разпоредил присъствието на двама служители, които да следят за реда във
вила „Армира“.
Чл. 33, ал.1, т.1 от Наредба на Министъра на културата № Н-4 от
08.10.2013 г. за условията и реда за представяне на културните ценности
гласи: Достъп до НКЦ с цел нейно кратковременно ползване извън
предназначението й (изнасяне на концерти, представления, заснемане на
филми и др.) се осъществява при спазване на предписанията за опазване и
при следните условия: 1. в случаите, когато не се предвиждат намеси в
границите на културната ценност, след становище от Националния
институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) въз основа на
представено писмено заявление; към заявлението се прилагат: а) подробно
описание на планираните дейности; б) писмено съгласие на собственика,
концесионера или ползвателя на НКЦ, а за археологическа НКЦ - и на
собственика на имота, в който е разположена - за осъществяване на
дейностите по буква "а";
Настоящият състав, счита, че сватбеният ритуал не попада в кръга на
изброените дейности, но доколкото те не са изчерпателни, а е посочено „и
други“, то следва да се приеме, че провеждането му във вила „Армира“ по
своето естество е кратковременно ползване на националната културна
ценност извън предназначението й. В конкретния случай процедурата е била
започната със заявление от младоженците до Общината, с описание на
планираната дейност – сключване на граждански брак с ритуал извън
кметството - Армира. Общината на свой ред е изпратила заявлението за
информация по компетентност на директора на историческия музей. Същият е
дал разрешение, видно от положената резолюция на писмото, разпореждайки
присъствието на двама служители, които да следят за реда.
Не е налице становище от НИНКН, нито писмено съгласие на
9
собственика, концесионера или ползвателя на НКЦ и на собственика на
имота, в който е разположена, но настоящият състав счита, че отговорност за
това следва да носи не ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД, а директора на ОИМ,
който след като по дл. характеристика има вменено задължение да
контролира и отговаря за изпълнението на нормативните документи, в
областта на музейното дело е разрешил ритуала, без да изиска становище от
НИНКН и без да са приложени налице необходимите документи.
Неправилното опрделяне на нарушителя от страна на АНО води до
единствената процесуална възможност за съда - пълна отмяна на обжалвания
акт. Следва да се отбележи, че в това производство няма място търсенето на
целесъобразност, нито е процесуално допустимо съдът да върши работата на
наказващия орган по формулиране и доказване на неговите твърдения и
актове. Производството по ЗАНН е санкционно и тежестта на доказване лежи
единствено и само върху АНО, който е задължен да проведе законосъобразна
процедура, със законосъобразни актове. Недоказването на извършването на
административното нарушение от санкционираното лице винаги е
предпоставка за отмяна на наказателното постановление.
При така установеното, съдът намира обжалваното наказателно
постановление за неправилно, незаконосъобразно и необосновано, поради
което същото подлежи на отмяна.
По отношение направеното искане от процесуалния представител на
жалбоподателя – ст.юрк. Д.Н., за присъждане на направените разноски по
производството, настоящият състав приема, че искането за присъждане на
разноски е основателно.
На осн. чл. 63, ал.3 от ЗАНН, страните имат право на присъждане на
разноски по реда на АПК.
Съгласно чл. 143, ал.1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания
административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един
адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета
на органа, издал отменения акт или отказ. В конкретния случай разноските за
адвокатско възнаграждение следва да бъдат възстановени на жалбоподателя
от Министерство на културата.
Воден от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
10
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-3 от 10.05.2021 г.,
издадено от А. Т. Г. – Заместник министър на колтурата с което на ОБЩИНА
ИВАЙЛОВГРАД са наложени административни наказания „Имуществена
санкция” на осн. чл. 228в от Закона за културното наследство (ЗКН) за
извършено административно нарушение по чл. 180, ал.2 от ЗКН в размер на
1000 лева, за това, че на 31.10.2020 г. от 16.00 ч. чрез провеждане на сватбен
ритуал извън сградата на Общината е извършила представяне на национална
културна ценност (НКЦ) с категория „национално значение“ Римска вила
„Армира“ при условията и по начин, които поставят под заплаха физическата
цялост и състоянието на културната ценност и я застрашават от посегателства
и на основание чл. 228в от Закона за културното наследство (ЗКН) за
извършено административно нарушение на чл. 33, ал.1, т.1 от Наредба на
Министъра на културата № Н-4 от 08.10.2013 г. за условията и реда за
представяне на културните ценности в р-р на 1000 лева, за това, че на
31.10.2020 г. от 16.00 ч. чрез провеждане на сватбен ритуал извън сградата на
Общината е извършила представяне на национална културна ценност (НКЦ) с
категория „национално значение“ Римска вила „Армира“ с цел нейно
кратковременно ползване извън предназначението й, без да са спазени
предписанията за опазване и условията на чл. 33, ал.1, т.1 от Наредба на
Министъра на културата № Н-4 от 08.10.2013 г. за условията и реда за
представяне на културните ценности.
ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА – със седалище и адрес
на управление гр. София, бул. „Александър Стамболийски“ № 17, да заплати
на ОБЩИНА ИВАЙЛОВГРАД, с ЕИК *********, с административен адрес
гр. Ивайловград, ул. „България“ № 49, разноски за юрисконсултско
възнаграждение в р-р на 300 (триста) лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Хасково в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Ивайловград: _______________________
11