Решение по дело №3403/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 541
Дата: 24 април 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20197050703403
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№……………………        2020г.        гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, ІХ-ти касационен състав, в публичното заседание на пети март две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА СТАНЕВА

    ЧЛЕНОВЕ:КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

                                МАРИЯ ИВАНОВА-ДАСКАЛОВА

 

 

при секретаря Елена Воденичарова

в присъствието на прокурора Александър Атанасов

като разгледа докладваното от съдия Д. Станева адм. дело № 3403/2019г. по описа на Административен съд Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Производство по чл. 186, ал. 2, вр. с чл. 191, ал. 2, вр. с чл. 196, вр. с чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест на протест на прокурор от Окръжна прокуратура – Варна срещу Наредба за осигуряване на пожарната безопасност на територията на Община Аврен. В протест са изложени доводи за нищожност на наредбата, тъй като е приета от Общинския съвет при пълна липса на компетентност; обществените отношения свързани с осигуряването на пожарната безопасност са уредени в нормативни актове от по-висока степен, какъвто е ЗМВР; няма нормативен акт – закон или подзаконов нормативен акт, който да дава право на органите на местно самоуправление да издават наредби, с които да регулират обществените отношения, свързани с осигуряването на пожарната безопасност. Претендира се присъждане на сторени разноски в производството. В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура – Варна поддържа протеста по изложените в него съображения. Направено е искане за прогласяване нищожността на наредбата.

Ответната страна Общински съвет Аврен в депозиран по делото писмен отговор оспорва протеста,по подробно изложени съображения.

Представителят на ВОП дава заключение за основателност на протеста.

След преценка на изложеното в протеста, като анализира приложените към него доказателства, съдът направи следните фактически и правни изводи:

По допустимостта: Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да подаде протест срещу незаконосъобразния акт. Оспорването и протестирането се извършва без ограничение във времето. Последващо оспорване /протестиране/ на подзаконов нормативен акт на същото основание е недопустимо.

Няма твърдения, няма и доказателства протестираната в това производство наредба да е била предмет на съдебен контрол за законосъобразност в предходен момент.

Преценен така, протеста е допустим и по него се дължи произнасяне по същество.

Разгледан по същество, протеста е основателен.

При въведени твърдения за незаконосъобразност и нищожност на протестирания подзаконов нормативен акт, съдът е длъжен първо да изследва по- тежкия порок- този за нищожността, свързана с липса на компетентност на ОбС да приеме подобна наредба. Едва в случай на неоснователност в тази част, следва да се премине към разглеждане на второто наведено основание за отмяна.

По това възражения съдът съобрази следното:

Към 17.10.2018г., когато е приета протестираната наредба е действал ЗМВР /Обн., ДВ, бр. 53 от 27.06.2014г./ В чл.17 ал.1 и ал.2 от закона са изброени дейностите по осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации. В ал.4 на чл.17 е посочено, че редът за осъществяване на дейностите по ал. 2, т. 1 – 3, сред които е и пожарната безопасност, се определя с наредби на министъра на вътрешните работи. Казано иначе, регулирането на обществените отношения по прилагане на закона се извършва с подзаконов нормативен акт, но компетентността за издаването му не принадлежи на общинските съвети, а на посочения в закона министър. В нормата на чл.33 т.1 от ЗМВР е посочено, че  Министерството на вътрешните работи се ръководи от министър, който провежда държавната политика по превенцията, противодействието на престъпността, опазването на обществения ред, защитата на националната сигурност, защитата на правата и свободите на гражданите, граничния контрол, регулиране на миграционните процеси, пожарната безопасност и защитата на населението чрез разработване на политики, планиране на дейности и контролиране на изпълнението им. Разпоредбата на чл.137 от ЗМВР урежда изчерпателно правомощията на органите на местно самоуправление, като в т. 2 и записано, че разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени места. Осигуряването на пожарната безопасност е уредено и в други нормативни актове, следователно няма законов текст, който да дава правомощия на органите на местното самоуправление да приемат подзаконови нормативни актове във връзка с пожарната безопасност. Нормата на чл. 147, т.5 ППЗМВР също не би могла да бъде основание за приемане на подзаконов нормативен акт за регулиране на тези обществени отношения, тъй като е отменена през 2008г.

При тези разсъждения се налага извода, че протестираната наредба е приета без законова делегация, което обосновава извод за нейната нищожност.

Предвид тези съображения протеста на Прокурор при ОП-Варна е основателен на това основание и не следва да се обсъждат наведените доводи за незаконосъобразност.

С оглед изхода на спора ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на Окръжна прокуратура – Варна сумата от 20лв., представляваща разноски по делото.

Водим от горното, съдът

 

 

                        Р  Е  Ш  И :

 

 

ПРОГЛАСЯВА по протест на Прокурор при Окръжна прокуратура -ВАРНА нищожността на Наредба за пожарна безопасност и защита на населението на територията на община Аврен, приета с решение № 967 по протокол № 446/17.10.2018г. на Общински съвет - Аврен.

СЪЖДА Общински съвет – Аврен да заплати на Окръжна прокуратура – Варна сумата от 20лв. /двадесет/, представляваща сторени разноски в производството.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

След влизане в сила на решението да се обнародва, по начина, по който е бил обнародван акта, съгласно чл. 194 от АПК.

 

 

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ:                    ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

 

 

                                              2.