Решение по дело №118/2017 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2017 г. (в сила от 11 октомври 2017 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20177220700118
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                         Р Е Ш Е Н И Е   № 119

 

Гр. Сливен, 11.10.2017 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на тринадесети септември две хиляди и седемнадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                              

                                               ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                              ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

            

при участието на прокурора Христо Куков

и при секретаря Г. Г., като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова КАНД № 118 по описа за 2017 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба срещу решение № 249/20.06.2017 г. по АНД № 513 по описа на Районен съд Сливен за 2017 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.

С Решение № 249/20.06.2017 г. по АНД № 513/2017 г. на Районен съд гр. Сливен е отменено Наказателно постановление № 53-00-244/31.03.2017 г. на Директора на Областно пътно управление Сливен при Агенция „Пътна инфраструктура”, с което на „Неси Ойл” ООД, със седалище и адрес на управление гр. Раднево, ул. „Тачо Даскалов” № 5, представлявано от Д.А.Г., ЕИК ***, за нарушение по чл. 26 ал. 2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата и на основание чл. 56 ал. 3 т. 1, във вр. с чл. 54 ал. 1, предл. второ, във вр. с чл. 53 ал. 1 предл. второ, във вр. с чл. 26 ал. 2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата (ЗП) е наложена имуществена санкция в размер на 3 000,00 (три хиляди) лева. 

Недоволен от така постановеното решение е останал касационният жалбоподател Агенция „Пътна инфраструктура”, която чрез пълномощник го обжалва в срок, като в жалбата се навеждат доводи за материална незаконосъобразност на съдебния акт. Касаторът изразява несъгласие с извода на Районния съд, че неправилно е определена имуществена санкция на юридическото лице, вместо на физическото лице. Доказано било в тази връзка по безспорен начин, че експлоатацията на търговския обект се осъществява от търговското дружество, което е и нарушител по чл. 26 ал. 2 от ЗП. Изложени са подробни доводи в тази насока, с позоваване на относимите разпоредби от Закона за пътищата. Моли се съда да отмени атакувания съдебен акт и потвърди наказателното постановление.

В с.з. касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован, не се представлява. В писмено становище поддържа касационната жалба и моли съда да я уважи на изложените в нея основания.

В с.з. ответникът по касационната жалба, се представлява от упълномощен адв. Х. Х. от АК – Пловдив, който оспорва касационната жалба и моли съда да остави в сила решението на Районен съд Сливен. Счита за безспорно установено по делото, че не е спазен преклузивния срок по чл. 34 ал. 1 б. „г” от ЗАНН, като в случая били налице и двете хипотези – актът не бил съставен в рамките на 3 – месечния срок, не бил спазен и едногодишният срок за образуване на административнонаказателно производство. Във връзка с това по делото било документирано, че още на 01.06.2016 г. служители на ОПУ – Сливен са установили, че процесният обект функционира без нужното разрешение за специално ползване на пътя. Счита, че дружеството е било в нарушение още от момента на неговата експлоатация и акт за нарушение следвало да бъде издаден най – късно до 24.06.2009 г. Освен това било установено още, че процесният обект ползва на практика и друг път, има достъп до третокласен път, за който не е необходимо изграждане на пътен възел и въобще не било изяснено дали е необходимо ползването на процесния пътен възел. По делото липсвали и доказателства, че обектът попада в обхвата на пътя София – Бургас и по – точно – в обслужващата зона.

В с.з. представителят на Окръжна прокуратура Сливен поддържа, че жалбата е неоснователна. Решението на съда било законосъобразно и обосновано, като били налице условия да бъде оставено в сила. 

Настоящата съдебна инстанция, след като обсъди доводите на касационния жалбоподател и становището на Окръжна прокуратура и анализира събраните по делото доказателства, намери касационната жалба за подадена в срок, процесуално допустима, но по същество - неоснователна.

Предвид събраните пред първата и настоящата съдебни инстанции писмени и гласни доказателства, настоящият състав прие за безспорно установена и доказана следната фактическа обстановка:

На 23.01.2017 г. служители при ОПУ – Сливен извършили проверка на бензиностанция „Неси Ойл”, находяща се на път І-6, км. 354+, вдясно, при която констатирали, че обектът функционира, като в него се влиза от път І-6 (София – Бургас) чрез нерегламентирана пътна връзка, не е представено разрешение за специално ползване на пътищата. Резултатите от проверката били обективирани в Констативен протокол № 24-00-7/23.01.2017 г. Установеното било квалифицирано като административно нарушение по чл. 26 ал. 2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата в съставен на 31.01.2017 г. Акт за установяване на административно нарушение № 53-00-54. Срещу констатациите в акта законният представител на дружеството – нарушител подал Възражение вх. № 53-00-81/03.02.2017 г. в ОПУ – Сливен, в което формулирал молба за намаляване на глобата в минимален размер и към което приложил цялата документация по изграждане на обекта до Разрешение за ползване. Въз основа на съставения АУАН, на 31.03.2017 г.  Директорът на Областно пътно управление – Сливен при АПИ издал Наказателно постановление № 53-00-244/31.03.2017 г., с което на „Неси Ойл” ООД, със седалище и адрес на управление гр. Раднево, ул. „Тачо Даскалов” № 5, представлявано от Д.А.Г., ЕИК ***, за нарушение по чл. 26 ал. 2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата и на основание чл. 56 ал. 3 т. 1, във вр. с чл. 54 ал. 1, предл. второ, във вр. с чл. 53 ал. 1 предл. второ, във вр. с чл. 26 ал. 2 т. 2 б. „б” от Закона за пътищата (ЗП) наложил имуществена санкция в размер на 3 000,00 (три хиляди) лева. 

По делото е приложена цялата строителна документация на обекта, който е въведен в експлоатация с Разрешение за ползване № ДК-07-31/24.06.2008 г. като „Бензиностанция, газстанция и обслужваща сграда със заведение за бързо хранене”. Към документацията е приложен и Протокол № 5/26.04.2002 г. от технически съвет при ОПУ – Сливен, утвърден от директора на управлението, съгласно който протокол на фаза предварителен проект за обект „Пътна връзка на крайпътен комплекс с път І-6 при км. 354+400”, е възприето становище предварителният проект да се съгласува със забележка в следващата фаза на проектиране за издаване на разрешение за специално ползване чрез изграждане да се промени организацията на движение и не се допусне ляво завиване към обекта.

Към доказателствата по делото пред първата съдебна инстанция е приобщено писмо изх. № 94-00-117/04.07.2016 г. на Директора на ОПУ – Сливен с адресат на писмото Д.А.Г.. Съгласно съдържанието на същото, адресатът е уведомен, че съгласно чл. 25 и чл. 26 от ЗП е установен ограничителен режим за извършване на дейности в обхвата на ограничителната строителна линия (25 м. хоризонтално и перпендикулярно на оста на пътя, измерена от края (ръба) на платното за движение или лентата за аварийно спиране за републиканските пътища І, ІІ и ІІІ клас) и обслужващата зона на пътя (50 м. за РП І, ІІ и ІІІ клас, измерена хоризонтално и перпендикулярно на оста на пътя от края на неговия обхват), като за извършването на определените дейности от специално ползване на пътищата, посочени в цитираните разпоредби е необходимо Разрешение за специално ползване на пътищата (РСПП) от администрацията, управляваща пътя. Посочено е, че при направен обход от служители на ОПУ – Сливен на 01.07.2016 г. е установено, че на път І-6 (София – Бургас), км 354+482 вдясно, адресатът е изградил и функционира търговски крайпътен обект (Бензиностанция, газстанция и пътна връзка, за който в ОПУ – Сливен няма представен и съгласуван технически проект и РСПП чрез изграждане и експлоатация на ТКО и на пътната връзка. По повод така изложеното, Г. е приканена в 10 – дневен срок от получаване на писмото, да представи в ОПУ – Сливен наличната строителна документация за ТКО (съгласуван технически проект, РСПП за изграждане и експлоатация и др.), като е предупредена и за последствията от непредставяне на документите за прилагане на санкция по реда на чл. 57 ал. 4 т. 1 и т. 2 от ЗП за нарушение по чл. 26 ал. 2 т. 2 от ЗП.  

За да отмени обжалваното Наказателното постановление, Районният съд е приел, че при правилно квалифицирано деяние наказващият орган е неправилно е санкционирал дружеството, като е определил имуществена санкция на ООД, вместо на физическото лице. Позовал се е в тази връзка на посочения в НП чл. 53 ал. 1 предл. второ от ЗП. Така мотивиран, е отменил наказателното постановление.

Обжалваното решение е правилно като краен резултат, а съображенията на касационната инстанция в тази насока са следните:

При преценка на всички събрани пред първата съдебна инстанция писмени доказателства, настоящият състав намира, че при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление е допуснато процесуално нарушение, което е от категорията на съществените, тъй като е довело до постановяване на порочен санкционен властнически акт. От доказателствата и в частност - от приобщеното като неоспорено писмо изх. № 94-00-117/04.07.2016 г. на Директора на ОПУ – Сливен с адресат Д.А.Г. се установява (чрез волеизявление на наказващия орган), че на 01.07.2016 г. при обход на контролни органи на АПИ е била установена експлоатация на търговски крайпътен обект и адресатът е приканен в 10 –дневен срок от получаване на писмото, да представи пред ОПУ - Сливен Разрешение за специално ползване на пътищата. Очевидно това не е сторено, доколкото по делото не се и твърди, че дружеството изобщо притежава такъв документ. Към ангажиране обаче на административнонаказателната отговорност на адресата на писмото органите на АПИ са пристъпили шест месеца по – късно с извършване на проверка и съставяне на КП на 23.01.2017 г. и съставяне на АУАН на 31.01.2017 г. Съгласно процесуалната норма на чл. 34 ал. 1 б. „в” предл. първо от ЗАНН, не се образува административнонаказателно произвовсдтво, ако не е съставен акт за установяване на административно нарушение в продължение на три месеца от откриване на нарушителя. В процесния случай от цитираното писмо се установява, че нарушителят е открит още към 01.07.2016 г., но актът е съставен шест месеца по – късно. Следователно и доколкото административнонаказателното производство се образува със съставянето на АУАН (чл. 36 ал. 1 от ЗАНН), в разглеждания случай при наличните данни към 31.01.2017 г. е бил изтекъл предвиденият в закона преклузивен срок за санкциониране на нарушението. Предвид това и административнонаказателната отговорност не може да се ангажира след изтичане на тримесечния срок за съставяне на акта. Нарушението е съществено и опорочава драстично процедурата по санкциониране на дружеството – нарушител, което налага извода за незаконосъобразност на наказателното постановление. С отмяната на същото Районният съд е постановил правилно като краен резултат решение, което следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр с чл. 221 ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 249/20.06.2017 г. на Районен съд гр. Сливен, постановено по АНД № 513/2017 г. по описа на същия съд.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                 2.