О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
№ ........
гр.Шумен, 21.10.2021г.
Административен съд-
град Шумен, в закрито
заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и първа година,
в следния състав:
Съдия: Бистра Бойн
като разгледа докладваното от административния съдия административно
дело № 368 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по административното дело
е образувано по жалба рег.№ 94-00-6106/07.10.2021г. по описа на Община Шумен,
депозирана от Д.С.С. с ЕГН **********, с
адрес *** срещу Удостоверение за наследници № 3421/01.10.2021г., издадено от
длъжностно лице при Община Шумен, в частта му, в която не са вписани всички
наследници, а именно в същото не фигурира жалбоподателката. В посочения
документ, изготвен от Х.К.- длъжностно лице при Община Шумен, въз основа на
регистъра на населението е отразено, че наследници на Н.П.Н., починал на 23.03.2008г.,
са лицата В.Н.Р.- дъщеря, починала на 19.02.2001г. и нейните син Н.Й.А.и дъщеря
А.Й.Г., починала на 23.09.2021г. Оспорващата счита, че така издаденото
удостоверение за наследници противоречи на изискването на чл.11 ал.2 и ал.5 от
Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012г. за издаване на удостоверения въз основа на
регистъра на населението, доколкото длъжностното лице следва да впише всички
живи и починали наследници.
Шуменският
административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
С Искане вх.№ 02-3083/01.10.2021г. по
описа на Община Шумен за издаване на удостоверение за наследници, адресирано до
Кмета на Община Шумен, жалбоподателката поискала да ѝ бъде издадено
удостоверение за наследници на лицето Н.П.Н., починал на 23.03.2008г., като е
посочено в графите на искането, че нейни наследници се явяват В.Н.Р.- дъщеря,
починала на 19.02.2001г. с наследници- нейните син Н.Й.А.и дъщеря А.Й.Г.,
починала на 23.09.2021г., на свой ред наследена от М.С.Г.- съпруг, Д.С.С.-
дъщеря/жалбоподателката/ и С.М.Г.- син.
Въз основа на депозираното искане от Х.К.
- длъжностно лице при Община Шумен, било издадено Удостоверение за
наследници изх.№ 3421/01.10.2021г., в
което като наследници на Н.П.Н., починал на 23.03.2008г. били вписани единствено
лицата В.Н.Р.- дъщеря, починала на 19.02.2001г. и нейните син Н.Й.А.и дъщеря А.Й.Г.,
починала на 23.09.2021г.
Несъгласна с удостоверените
обстоятелства, Д.С.С. оспорила пред Административен съд- гр.Шумен издаденото удостоверение
за наследници в частта му, в която молителката не била вписана като наследник
на посочената като наследник А.Й.Г., доколкото това лице също е починало.
Въз основа на горепосочената
жалба е образувано настоящото съдебно производство, като няма данни да е било
проведено оспорване по административен ред.
При така установената фактическа
обстановка, съдът намира жалбата за процесуално
недопустима, поради следните съображения:
По същество с настоящата жалба се
оспорва съдържанието на документ, а именно- удостоверение за наследници в
частта му досежно кръга на описаните наследници на лицето Н.П.Н..
Атакуваното удостоверение е
издадено в рамките на инициирано административно производство за извършване на
административна услуга по смисъла на §1 т.2, б.”а” от Закона за администрацията,
изразяваща се в удостоверяване на кръга от лица, явяващи се наследници на едно
починало лице. Съгласно § 8 от ПЗР на АПК, уредените в кодекса производства за
издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по
административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни
услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в
специален закон е предвидено друго. Изложената нормативна уредба налага извода,
че производствата по извършване на
административни услуги се осъществяват по реда на АПК, а на обжалване подлежат
единствено отказите да бъдат извършени такива.
От текста на оспорваното удостоверение е видно, че
с него искането на заявителката е било удовлетворено-
налице е волеизявление за извършване на услугата, изразяващо се в издаване на
удостоверение за наследници от длъжностно лице при Община Шумен. Поради това за
Д.С. не е налице правен интерес от търсената съдебна защита, тъй като липсва постановен
отказ от извършване на административната услуга, пряко засягащ нейни права и
законни интереси. Както е посочено по-горе, предмет на обжалване може да бъде
единствено отказът да бъде извършена административна услуга (арг. от § 8 от ПЗР
на АПК). Липсата на правен интерес от оспорване изключва възможността за
съдебно обжалване на удостоверението за наследници, издадено по повод постъпило
Искане вх.№ 02-3083/01.10.2021г. по описа на община Шумен.
Обстоятелството, че удостоверяването е със
съдържание, различно от желаното от заявителката,
не обуславя допустимост на съдебното оспорване. Несъгласието на същата с
удостоверените факти по своята същност представлява оспорване на съдържанието
на документ, което съобразно чл.81 ал.2 от АПК може да се извърши само по
административен ред в рамките на контролно-отменително производство пред
горестоящия административен орган. След като е предвидена изрична възможност за
оспорване съдържанието на документ по административен ред, по аргумент от
противното основание следва, че такова оспорване пред съда е недопустимо. Съдържанието
на удостоверителните административни актове (посочени в чл.21 ал.3 от АПК) не
подлежи на оспорване по съдебен ред и по аргумент, изведен от чл.128 ал.1 т.9
от АПК. По смисъла на цитираната разпоредба, установяването на неистинността на
административен акт по предявено искане пред съда касае издателя на акта, а не
съдържанието на същия. В този смисъл е и константната практика на
Административен съд Шумен по идентични казуси- Определение № 480 от 1.08.2016
г. на АдмС - Шумен по адм. д. № 208/2016г.
С оглед гореизложеното, жалбата срещу Удостоверение
за наследници изх.№ 3421/01.10.2021г. се явява недопустима като насочена срещу
акт, който не съставлява отказ за извършване на административна услуга и не
подлежи на съдебно оспорване.
По тези съображения жалбата срещу същото
следва да се остави без разглеждане, а съдебното производство следва да бъде
прекратено.
Същевременно доколкото съдържанието на
документ подлежи на оспорване по административен ред и в случая от
доказателствата по делото се установява, че оспорващата не е оспорила
процесното удостоверение за наследници пред горестоящия административен орган,
съдът намира, че на основание чл.130 ал.4 от АПК, жалбата следва да се изпрати
на Кмета на община Шумен, в качеството му на горестоящ административен орган,
по подведомственост, с оглед правомощията му по чл.81 и сл. от АПК. При
разглеждането ѝ, следва да бъде съобразено Решение № 8381 от 12.07.2021г.
по адм. дело № 1972/2021г. постановено от петчленен състав на ВАС по жалба на
Община Шумен срещу чл.12 ал.1, изречение второ от Наредба № РД-02-20-6 от
24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на
населението.
Водим от
горното и на основание чл.159, т.1 от АПК и
чл.130, ал.4 от АПК, във вр.с чл.81, ал.2 от АПК, съдът
О
П Р Е
Д Е Л
И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалба рег.№ 94-00-6106/07.10.2021г. по описа на Община Шумен, депозирана от Д.С.С. с ЕГН **********, с адрес *** срещу
Удостоверение за наследници № 3421/01.10.2021г., издадено от длъжностно лице
при Община Шумен.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 368/2021г. по описа на Административен съд – гр.Шумен.
ИЗПРАЩА рег.№ 94-00-6106/07.10.2021г.
по описа на Община Шумен, депозирана от Д.С.С.
с ЕГН **********, с адрес *** срещу Удостоверение за наследници №
3421/01.10.2021г., издадено от длъжностно лице при Община Шумен на Кмета на Община
Шумен по компетентност.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на
Република България в 7– дневен срок от връчването му на страните.
Препис от настоящото определение
да се изпрати на жалбоподателя, длъжностното лице при Община Шумен, издало
оспорваното удостоверение и Кмета на община Шумен.
Съдия: