Р Е Ш Е Н И Е
Номер 378 15.10.2020г. Град Разград
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Разградският районен съд наказателен състав
На шестнадесети септември Година 2020
В публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОРОТЕЯ ИВАНОВА
Секретар: Ганка Атанасова
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията Доротея Иванова
административно наказателно дело номер 234 по описа за 2020 година, за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Х.П.А. ***- 1075- 001863/10.02.2020г. на Началник сектор към ОД МВР- Разград, сектор Пътна полиция, с което на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП са му наложени глоба в размер на 50лв. и лишаване от право да управлява МПС за 1 месец за нарушение на чл.103 от същия закон. В жалбата сочи, че НП е незаконосъобразно и неправилно, в противоречие с фактическата обстановка, поради което моли да бъде отменено изцяло. В с.з. защитникът адв.Д. счита, че от доказателствата по делото се установява, че доверителят му не е бил на посоченото място в 14.04ч. и не би могъл да извърши нарушението и моли за отмяна на НП, като претендира и разноски.
Въззиваемата страна – ОДМВР- Разград, при редовност в
призоваването не се явява представител в с.з., като в придружителното писмо към
преписката моли жалбата да бъде оставена без последствие и да бъде потвърдено
наложеното наказание.
Районна прокуратура гр.Разград при редовност в призоваването,
не се явява представител в с.з. и не заявява становище по жалбата и по НП.
Разградският районен съд, след като прецени събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
Обжалваното НП е издадено въз основа на АУАН от 12.11.2019г.
съставен срещу жалбоподателя А. за това, че „на 17.07.2019г. около 11.45ч. по
път I - 2
/Разград-Русе/ при км 61+786 в посока гр.Русе управлява л.а. Субару Легаси рег.№ ***, собственост на И.
М. А. от гр.Р., като след подаден сигнал за спиране от служител на НТУ сектор Контрол
и правоприлагане- Д.П.Д., с цел извършване на проверка за заплатена такса по
чл.10, ал.1 от ЗП, водачът не се подчинява на сигнала и не спира за извършване
на проверка. Актът е съставен на А. в качеството му на управител на фирма Такси
365 ЕООД и липса на представена от него информация по реда на чл.188 от ЗДвП. Нарушението
е установено по преписка вх.№ 330000-18841/2019г., с което виновно е нарушил
чл.103 от ЗДвП“.
По акта жалбоподателят е написал „имам възражения“ без да
ги конкретизира какви са те, като и в 3 – дневния срок не са депозирани писмени
такива.
Обстоятелствата по акта са отразени и в самото НП, поради
което на А. са наложени глоба в размер на 50 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за 1 месец на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП за нарушението
на чл.103 от същия закон.
Към преписката освен АУАН и НП, са приложени докладни
записки, писма, справка за регистрация на МПС, призовка, обяснения, справка
картон на водача, заповеди за определяне на компетентни лица и длъжностна
характеристика.
По делото са разпитани актосъставителя С. и свидетелите Д.,
Н. и Нинов. Първият заявява, че е съставил АУАН след постъпване на писмо от
Национално ТОЛ управление, за това, че процесния автомобил и водач не е спрял
на подаден сигнал със стоп палка от служител на НТУ за неплатена винетна такса.
След снемане на обяснения на служителите на НТУ и на самия нарушител съставил
акта.
Свидетелите Д. и Н. заявяват, че процесния ден са
извършвали проверка, като колегите им от засичащия автомобил им подали
информация за л.а. Субару Легаси без платена винетна такса. Забелязали
процесния автомобил, че приближава в посока от гр.Р. към гр.Р. /преди разклона
за с.Б./, като св.Д. му подал сигнал със стоп-палка, но автомобила го
заобиколил и не спрял. Нямало други автомобили. След което подали докладна
записка до КАТ.
Св.Нинов заявява, че работи в Такси 365 като служител и
също е пълномощник на фирмата, която се занимава с превоз на пътници- посрещат
гости на големи предприятия, служители. Графиците ги подават клиентите, а той
определя шофьора. Когато има промяна в графика, това се отразява от клиента и
се правят минимум 24 часа по-рано. „ОТР“ е Отопене, в случая дестинацията-
летището в Букурещ, „ABU“ – това е
централата на Амилум, който им е клиент.
В подкрепа на твърденията си, жалбоподателят представя
график за пътуванията, от който е видно, че на 17.07.2019г. от „ABU“ са
пътували няколко пътници- първите трима са отпътували в 10:30ч. в посока летище
Варна за полет до Австрия в 13:30ч. /не е посочен шофьор/, четвъртия е
отпътувал в 11ч. отново за летище Варна за полет в 13:30 за Хамбург /тук е
посочен шофьор В./ и петия отпътувал е в 12:05 за летище „ОТР“ за полет в
17:05ч. /посочен шофьор Х./.
Въз
основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи следните
правни изводи:
Жалбата
е допустима, като подадена в срок
от надлежна страна срещу подлежащ на обжалване акт.
Съдът констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни
органи при спазване на предвидената за това процедура. От събраните по делото
писмени и гласни доказателства обаче съдът намира, че нарушението на чл.103 от ЗДвП извършено от жалбоподателя е доказано по един безспорен и несъмнен начин
от всички събрани по делото доказателства.
В АУАН и НП е посочено, че водачът не спира на подаден сигнал
за спиране от служители на НТУ КП-Р., а понятието „подаден сигнал за спиране” е
визирано в чл.170 ал.3 от ЗДвП и чл.207 от ППЗДвП, които задължават контролният
орган да подаде своевременно ясен сигнал за спиране със стоп - палка, при който
за водача на ППС да е оформено убеждението, че този своевременно подаден ясен сигнал
за спиране е предназначен за него, след което следва задължението да спре най-вдясно
на пътното платно или на посоченото от контролния орган място. През нощта сигналът
за спиране може да бъде подаден и с описваща полукръг червена светлина, а униформен
полицай може да спира пътните превозни средства и чрез подаване на сигнал само с
ръка. Сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се полицейски автомобил
или мотоциклет, като във връзка с последното чл.207 от ППЗДвП изисква това да става
чрез постоянно светещ или мигащ надпис "ПОЛИЦИЯ - СПРИ!". Следователно
за да е осъществен състава на нарушение по чл.103 от ЗДвП следва да е подаден своевременен и ясен сигнал
за спиране от контролен орган по един от посочените начини в чл.170, ал.3 от ЗДвП
и чл.207 от ППЗДвП.
В случая от доказателствата по делото се доказва по
несъмнен начин, че св.Д. действително е подал своевременно ясен и точен сигнал
със стоп палка на жалбоподателя, който обаче не е спрял, а го е подминал и
продължил движението си в посока гр.Русе. в тази връзка са и показанията на
другия разпитан св.Н..
От събраните по делото доказателства /дори и тези
представени от жалбоподателя- график на пътуванията/ съдът намира, че безспорно
се установява, че процесния автомобил, при това управляван именно от
жалбоподателя се е намирал на посоченото място и време- 17.07.2019г. около 11:45ч.
в посока от гр.Р. към гр.Р., пътувайки към летище Отопене по утвърдения график
с Амилум. Графикът установява, че именно петия пътник е следвало да отпътува
най-късно в 12:05 в посочената посока. Ето защо възраженията в тази връзка на
жалбоподателя съдът намира за неоснователни и недоказани.
При издаване на АУАН
и НП са спазени стриктно разпоредбите досежно тяхното съставяне. Същите са издадени
от компетентни органи, в предвидените от закона срокове и при спазване на изискуемите
за тяхната валидност форма и съдържание. Констатираното нарушение е индивидуализирано
по място и време, като е описано и конкретното извършеното от обективна страна,
което впоследствие е подведено под съответната за това правна норма.
Наложените наказания са справедливи и съответни на извършеното.
Същите са в законово предвидения фиксиран размер и няма възможност за тяхното намаляване.
Ето
защо и по изложените съображения, съдът намира, че атакуваното НП следва да бъде
потвърдено,
като правилно и законосъобразно.
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 19- 1075- 001863/10.02.2020г. на Началник
сектор към ОД МВР- Разград, сектор Пътна полиция, с което на основание чл.175, ал.1,
т.4 от ЗДвП на Х.П.А. *** са му наложени глоба в размер на 50лв. и лишаване от право
да управлява МПС за 1 месец за нарушение на чл.103 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК
пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
Районен съдия: