Решение по дело №930/2019 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 597
Дата: 28 юни 2019 г. (в сила от 28 юни 2019 г.)
Съдия: Жана Иванова Маркова Колева
Дело: 20193100900930
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 10 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№………../…...06.2019 г.

гр. Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, в закрито заседание, проведено на двадесет и седми юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                      

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: ЖАНА МАРКОВА

 

като разгледа докладваното от съдията

т. д. № 930/2019 г., по описа на ВОС, ТО,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и е образувано по жалба вх. № 20190605093458 на "СОЦИАЛНА АСОЦИАЦИЯ СВ. АНДРЕЙ, БЪЛГАРО-ГЕРМАНСКО СДРУЖЕНИЕ С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ", ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул. „Вл. Варненчик“, № 138, представлявано от А.Е.С.- самостоятелно; Хуберт Бернхард - заедно с още един член на УС; Д.Д.Г.К. - заедно с още един член на УС, срещу Отказ № 20180629120556/30.05.2019 г. на Длъжностното лице по регистрацията при Агенция по вписванията, с който отказано обявяване на ГФО и годишен доклад за дейността за 2017 г., по партида на сдружението.

Поддържа се в жалбата, че постановеният отказ е незаконосъобразен. Жалбоподателят счита за неправилен отказа, който е мотивиран с обстоятелството, че към заявлението не са приложени всички необходими документи, от които да се направи обоснован извод за наличие на валидно взето решение за приемане на ГФО и годишен доклад за дейността на сдружението за 2017 г., както и с липсата на представителна власт на участвалите на общото събрание на сдружението лица, в качеството им на представители на немските фондации „Либенау“ и „Св. Франциск“. По същество отправя искане за отмяна на атакувания отказ и указване да се извърши заявеното вписване.

Жалбата е представена в официално заверено копие, придружено с копие от приложените документи към заявлението и постановения отказ, съобразно изискванията на чл. 25, ал. 3 ЗТРРЮЛНЦ, депозирана е пред АВ на 05.06.2019 г., или в границите на срока по чл. 25, ал. 1 , предвид данните за датата на връчване на обжалвания отказ. Сезирането изхожда от легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане.

Съдът, като съобрази изложените от жалбоподателя обстоятелства и документите, съдържащи се в приложената към нея преписка по заявление вх.№ 20180629120556, намира жалбата за основателна, а постановения отказ - за незаконосъобразен, по следните съображения:

За да постанови обжалвания отказ, длъжностното лице по вписванията е констатирало, че към заявлението не са приложени актуален списък на членовете на сдружението, съгласно чл. 33р, т.7 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г., списък на присъствалите на ОС, на което са приети ГФО и доклада, членове на сдружението с подпис на всяко лице, доказателства за представителна власт на пълномощниците, покани за свикване на ОС, с доказателства за получаването им. Също така, длъжностното лице по регистрация към АВп. е посочило, че не е налице валидно взето решение от ОС за приемане на ГФО и доклад за дейността на сдружението за 2017 г., тъй като видно от приложеното извлечение от Църковен вестник на епархия Ротенбург-Щитгард на църковните организации, не са спазени изискванията за представителство на двама от членовете на сдружението – немските фондации „Либенау“ и „Св. Франциск“.

Съгласно разпоредбата на чл. 21 ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията (ДЛР) проверява дали е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване при спазване на предвидените за това форма и ред; дали заявеното обстоятелство подлежи на вписване и не е вписано или представеният акт подлежи на обявяване и не е обявен в търговския регистър; дали заявлението изхожда от оправомощено лице; дали към заявлението са приложени всички документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му със закона съобразно представените документи, съответно дали подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона; дали е представена декларация по чл. 13, ал. 4 ЗТРРЮЛНЦ; дали друго лице няма права върху фирмата и тя отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 2 ТЗ (при първоначално вписване или промяна на фирмата); дали документите, които по силата на закон се съставят с нотариално удостоверен подпис или с нотариално удостоверен подпис и съдържание, са въведени в базата данни на Информационната система по чл. 28б от Закона за нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи съответстват на въведените данни за тях в Информационната система; дали е платена дължимата държавна такса.

Когато към заявлението не са приложени всички документи, които се изискват по закон, или когато не е платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията дава указания по чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ. По повод констатираните нередовности, видно от наличните по преписката данни, както и след извършена справка по партидата на сдружението на електронния сайт на Търговския регистър, воден от Агенцията по вписванията, следва извод, че не са били давани указания до заявителя за отстраняване на нередовностите. Във връзка с констатираната липса на представителна власт на участвалите в общото събрание на сдружението от името на двете фондации лица, самото длъжностно лице по регистрацията е посочило, че с оглед естеството на порока, не следва да се дават указания по реда на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ.

Проверката, която следва да извърши длъжностното лице по регистрацията е формална и има за цел да провери и удостовери, чрез извършване на съответното вписване, че заявеното за целта обстоятелство е надлежно удостоверено според изисквания на закона. Този извод се налага и от охранителния характер на регистърното производство, в рамките на което осъществяваните от Агенцията по вписванията правомощия са акт на административно съдействие.

Изложеното обуславя извода на настоящия състав на ВОС, че преценката за външна редовност означава съпоставка на приложените към заявлението документи, за чието наличие длъжностното лице следи служебно съгласно чл. 22 ал.5 ЗТРРЮЛНЦ, с изискваните по Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър. А същите, съответно на заявените за обявяване актове, се определят според изискванията на чл. 62а, ал. 2 от Наредбата, а именно: подлежащият на обявяване годишен финансов отчет и доклад за дейността в оригинал, нотариално удостоверен препис или заверен от заявителя препис и документите, които доказват изпълнение на изисквания относно приемането на подлежащия на обявяване годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността. В контекста на горното, при наличие на решение на ОС за приемане на ГФО, както и годишен доклад за дейността съгласно изискването на чл. 18, ал. 2, т. 4 ЗЮЛНЦ,  ДЛР е длъжно да обяви приетите и подлежащи на обявяване актове, като редовността на свикването и провеждането на ОС, на което са приети ГФО и доклада, не е предмет на проверка. Последното, в хипотезата на обявяване на акт на ТР, би означавало проверка на законосъобразността на взетото решение и което, като неотговарящо на целите на регистърното производство, е недопустимо.

Неправилни са констатациите на длъжностното лице при Агенция по вписванията за невалидно решение за приемане на заявените за обявяване счетоводни документи, поради нарушени изисквания във връзка с представителството на двама от членовете на сдружението. На първо място, представеният препис от Църковен вестник на епархия Ротенбург-Щитгард на църковните организации, съпроводен с превод на български език и легализиран с апостил, е ирелевантен в случая, доколкото същият отразява регистрираните към 29.07.2017 г. църковни фондации, респ. представителството на същите към този момент, а общото събрание, на което са приети ГФО и доклада е проведено на 28.06.2018 г. На следващо място, доколкото сдружението-заявител е регистрирано по българския ЗЮЛНЦ, независимо че някои от членовете му са чуждестранни юридически лица, то по силата на чл. 56 КМЧП, приложими са разпоредбите на българското право. Както бе посочено, от анализа на разпоредбите на чл. 21 ЗТРРЮЛНЦ, следва, че  законосъобразността на взетото решение не попада в обхвата на проверката, която извършва ДЛР. Оттук и при спазване изискванията за външна редовност на протокола, съгласно § 7, ал. 2 от действащия към момента на събранието устав на сдружението, следва да се приеме, че решението за приемане на ГФО и годишен доклад за дейността за 2017 г. е валидно.

В случая длъжностното лице е отказало да обяви ГФО на сдружението, освен поради констатирани нередовности във връзка с представителството на двете фондации на ОС, също и поради липса на покани за свикване на общо събрание, списък на присъствали членове с подпис на всяко лице, както и актуален списък на членовете на сдружението, изискуем съгласно чл. 33р, т.7 от Наредба № 1 от 14.02.2007 г., което изискване е относимо в случаите на вписване на промени в обстоятелствата по партидата на сдружение. Доколкото регистърното производство е инициирано за обявяване на акт по партидата на сдружението, приложими са посочените разпоредби на чл. 62а, ал. 2 от Наредбата. Следователно, релевантно в случая е единствено представянето на годишен финансов отчет и доклад за дейността, в оригинал, нотариално удостоверен препис или заверен от заявителя препис и документите, които доказват изпълнение на изискванията относно приемането му. Годишният финансов отчет и доклада за дейността, ведно с доклада на независимия одитор, изискуем съгласно чл. 39, ал. 3 ЗЮЛНЦ, са представени в незаверени преписи. Придружени са също от незаверен препис от протокола от общото събрание на сдружението, на което е взето решение за приемането им. Доколкото разпоредбите на чл. 62а, ал. 2 от Наредбата въвеждат алтернативно три форми, в които заявените за обявяване документи могат да бъдат представени за обявяване и като се има предвид, че нито една от тях не е спазена, което е равнозначно на липса на документ по смисъла на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ, на заявителя е следвало да се дадат указания в този смисъл.

Освен това, следва да се отбележи и липсата на подпис на съставителя на консолидирания текст на заявения за обявяване ГФО, а от друга страна, като ръководител на предприятието по смисъла на чл. 25, ал. 2, т. 1 ЗСч. е посочено лицето Маргарита Драгнева, подписала освен ГФО и годишния доклад, за която отсъстват данни, от които да се установи връзката й със сдружението – заявител. Тъй като се касае за задължителни спрямо финансовите отчети реквизити, съгласно уредените в Закона за счетоводството общи изисквания  към тях (чл. 23 - чл. 27 ЗСч.), отсъствието им също обуславя извод за нередовност, равнозначна на липса на документ по см. на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ. След като подлежащите на обявяване актове и решението за приемането им са представени, но в незаварени преписи и без някои от задължителните им реквизити, съобразно изискванията на приложимия закон, то посочените нередовности е следвало да бъдат съобщени на жалбоподателя от ДЛР при АВ с указания за отстраняването им по реда на чл. 22, ал. 5 ЗТРРЮЛНЦ. Неосигурявайки тази процесуална възможност на страната ДЛР е препятствал реализирането на законово установени в полза на заявителя права, което води до незаконосъобразен охранителен акт.

Предвид изложеното съдът приема, че като постановен в противоречие на закона отказът на длъжностното лице по регистрация е неправилен и незаконосъобразен.

Мотивиран от изложеното, съставът на ВОС

 

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Отказ № 20180802144053/29.08.2018 г., на длъжностното лице по регистрацията при АВ по подадено заявление образец Г2 вх. № 20180629120556 за обявяване по партидата на "СОЦИАЛНА АСОЦИАЦИЯ СВ. АНДРЕЙ, БЪЛГАРО-ГЕРМАНСКО СДРУЖЕНИЕ С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ", ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул. „Вл. Варненчик“, № 138, на ГФО и годишен доклад за дейността за 2017 г. на сдружението.

             ВРЪЩА преписката по заявление образец Г2 вх. № 20180629120556, за даване на указания до заявителя за отстраняване на констатираните по заявлението нередовности – за представяне на оригинал или заверени от представляващия сдружението и подписани от ръководителя на предприятието /сдружението/ и съставителя, ГФО и годишен доклад за дейността за 2017 год., както и оригинал или заверен от представляващия сдружението препис на протокола от проведеното на 28.06.2018 г. общо събрание, на което са приети подлежащите на обявяване ГФО за 2017 г. и доклад, при спазване на срока предвиден в чл. 22, ал. 5 ЗТР, вр. чл. 19, ал. 2 ЗТРРЮЛНЦ.    

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

 

                                                           ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: