Решение по дело №1051/2023 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 641
Дата: 14 декември 2023 г.
Съдия: Светослава Михайлова Цонева
Дело: 20234430201051
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 641
гр. Плевен, 14.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети ноември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Светослава М. Цонева
при участието на секретаря Д. В. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от Светослава М. Цонева Административно
наказателно дело № 20234430201051 по описа за 2023 година
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление № НП-147 от 07.04.2023
година на Заместник министър на земеделието, с което на основание чл. 84ал.
2 от Закона за посевния и посадъчен материал на ***“ със седалище и адрес
на управление в ***, ЕИК ***, представлявано от К. П. Х. от същия град е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на
1000 лева за извършено нарушение по чл. 54 ал. 1 от Закона за посевния и
посадъчен материал.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯ редовно призован, се представлява в съдебно
заседание от адвокат Н. Н., ПлАК. Последният подържа така депозираната
жалба. Счита, че в производството пред административнонаказващия орган
не са изпълнени кумулативно изискванията на чл. 53 от ЗАНН, а именно:
нарушението да бъде установено по безспорен начин, липса на безспорни
доказателства за извършването му. Моли съда да постанови решение, с което
да отмени изцяло наказателното постановление, както и да присъди в полза
на доверителя му направените разноски по представен списък.
ОТВЕТНИКЪТ - редовно призован не се представлява. В писмено
становище оспорва изцяло така депозираната жалба. Счита, че наказателното
1
постановление е правилно и законосъобразно и моли съда да бъде потвърдено
изцяло.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно
и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на
страните и разпоредбите на закона, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2
от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен,
място и материя орган. Съгласно нормата на чл. 92, ал. 2 от Закона за
посевния и посадъчния материал наказателните постановления се издават от
министъра на земеделието и продоволствието или от упълномощено от него
длъжностно лице.
Съгласно Тълкувателно решение № 4/2004 год., оправомощаването
може да бъде извършено в хипотезата на заместване или делегиране на
правомощия. В тези случаи, предвид необходимостта от непрекъснато
функциониране на административния орган, по силата на изрична заповед,
отсъстващият титуляр нарежда заместването му от друго, подчинено нему
лице. Видно от приложената по делото в заверено копие РД09-126 от
07.02.2023 година на Министъра на земеделието е, че Заместник министъра
на земеделието Тодор Джиков е изрично упълномощен да издава наказателни
постановления за извършени нарушения по Закона за посевния и посадъчния
материал.
***“ със седалище и адрес на управление в ***, представлявано от К.
Х. е вписано в публичния национален регистър на лицата, които търгуват с
посевен и посадъчен материал с рег. № 0603Т0641. Едноличният търговец
стопанисва търговски обект, находящ се в *** ***.
На 06.03.2023 година, свидетелката К. Р., изпълняваща към онзи момент
длъжността „ Началник отдел при Изпълнителна агенция по сортоизпитване,
апробация и семеконтрол и Д. Н. , извършила проверка в търговски обект,
находящ се в *** ***., стопанисван от ***“ . В обекта присъствала
представляващата едноличния търговец К. Х.. В момента на проверката Р.
установила, че в обекта се извършва търговия с посевен материал от картофи
– 2 х25 кг, пъпеши сорт „ Кехлибар“ – 1 опаковка от 0,5 кг и 1 опаковка
2
слънчоглед като опаковките и на трите били отворени. Опаковките с горните
култури били разположени върху палета, непосредствено пред търговският
обект. Н. и Р. дори закупили за себе си семена от предлаганите в отворени
опаковки, непосредствено възприели и други клиенти преди тях да го правят.
За така констатираните обстоятелства, в деня на проверката бил съставен
АКТ за установяване на административно нарушение по чл. 54 ал. 1 от Закона
за посевния и посадъчен материал. Актът бил връчен лично на
представляващата едноличния търговец. Същата го подписала с
възражението, че отворените опаковки били за лична употреба, тъй като била
регистрирани и като земеделски производител.
Впоследствие е издадено и атакуваното наказателно постановление,
което санкционира дружеството с имуществена санкция в размер на 1000 лв.

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
представените по делото писмени доказателства – наказателно постановление
№ НП-147 от 07.04.2023 година на Заместник министър на земеделието и
копие от акт за установяване на административно нарушение № 0000887 от
06.03.2023 година на Началник на отдел ИАСАС; заверено копие от Заповед
№ РД09-126 от 07.02.2023 година на Министъра на земеделието, заверено
копие от Заповед № РД-РД- 12/1-5 от 29.03.2023 година.
В подкрепа на изложените обстоятелства са събраните гласни такива
посредством разпита на свидетелите Д. Н. и К. Р., разпитани непосредствено в
съдебно заседание.
При така приетото за установено от фактическа страна СЪДЪТ счита,
че жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Предмет на преценка в настоящото съдебно производство е както
материалната законосъобразност на издаденото наказателно постановление,
така и съответствието му с процесуалният закон.
Административно наказателното производство въвежда строги правила
за осъществяването му както в основния закон – ЗАНН, така и в
специализираните закони, които определят различните видове
административни нарушения и наказания за тях. Ето защо и особено важно е
за държавните органи, които прилагат административно наказателните
разпоредби да извършват това при стриктно съблюдаване на законовите
3
разпоредби. Това се налага не от обстоятелството, че прилагането на нормите,
които определят отговорността на всеки нарушител е самоцелно, а от
обстоятелството, че стриктното им спазване е гаранция за справедливост на
процедурата и липсата на произвол. Във всеки конкретен случай когато
държавните органи искат да ангажират административно наказателна
отговорност на конкретен субект, извършител на административно
нарушение, са задължени съобразно чл.6 от ЗАНН да опишат това нарушение
както от обективна, така и от субективна страна с неговите признаци, които
сочат че е осъществено, както и с настъпилия вредоносен резултат, както и
конкретно да посочат законовите разпоредби, които са нарушени.
Изпълнението на тези изисквания е от огромно значение не само за защитата
на жалбоподателя, който има право да научи в цялост какво точно нарушение
е извършил, за да организира защитата си, но и с оглед на спазването на
принципа на законосъобразност, който стои в основата на административното
право.
В процеса на проверка на законосъобразността на наказателното
постановление съдът прие, че са спазени всички процесуални правила,
визирани в разпоредбите на чл. 34, чл. 40,чл. 42, чл. 43 и чл. 57 ал. 1 т. 5
ЗАНН.
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен,
място и материя орган. Актът за установяване на административно
нарушение е съставен от свидетелката Р., заемала към датата на проверката
длъжността „Началник отдел“ при Изпълнителна агенция по сортоизпитване,
апробация и семеконтрол в рамките на нейната материална и териториална
компетентност. Съставянето на акта е извършено в присъствието на
представляващият едноличния търговец, стопанисващ търговският обект,
който е бил запознат подробно с неговото съдържание, актът е съставен в
рамките на сроковете, предвидени в разпоредбата на чл. 34 ЗАНН.
Депозирането на жалба впоследствие по реда на чл. 59 ЗАНН илюстрира по
недвусмислен начин обстоятелството, че актът и наказателното
постановление са били сведени до знанието на жалбоподателя, който от своя
страна е упражнил правото си жалба пред компетентния съд. Ето защо съдът
счита, че в процеса на установяване на административното нарушение не са
допуснати нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили и/
4
или нарушили правото на защита на жалбоподателя ***“ ***.
В Акта за установяване на административно нарушение и последвалото
го Наказателно постановление е налице ясно описание на установеното
нарушение и обстоятелствата, при които е извършено, мястото на извършване
и дата на нарушението, а именно 06.03.2023 година в ***. Налице е единство
между словесното описание на нарушението и в акта и наказателното
постановление и цифровото изразяване на същото с посочването на
нарушената норма на поведение – тази на чл. 54 ал. 1 от Закона за посевния и
посадъчен материал.
Наказателното постановление е издадено и в съответствие с
материалния закон.
Съгласно разпоредбата на чл. 54 ал. 1 от Закона за посевния и
посадъчен материал посевният материал от всички категории се съхранява и
търгува под формата на етикетирани еднородни партиди в запечатани
опаковки. Текста на горната разпоредба на предвижда две форми на
изпълнителното деяние - "съхраняване" и "търгуване" с посевен материал.
От събраните доказателства по делото, обективирани в показанията на
двете свидетелки Р. и Н., кореспондиращи помежду си и с писмените
материали по преписката, се установява по категоричен начин, че ***“ ***,
представлявано от К. Х. осъществило състава на административно нарушение
по чл. 54, ал.1 от ЗППМ, във формата на изпълнителното деяние "търгува" по
смисъла на посочения нормативен текст. Установеният върху бали,
непосредствено пред търговският обект в ***, ***, посевен материал от
картофи, слънчоглед и пъпеш не е отговарял на изисквания на Закона да е в
етикетирани еднородни партиди в запечатана опаковка. В момента на
проверката в обекта е имало и други клиенти, актосъставителя по преписката
свободно закупила три килограма от един вид посевен материал от отворен
чувал, поставен и предлаган от търговеца за продажба. Ето защо съдът прие,
че факта на извършеното нарушение по чл. 54 ал. 1 ЗППМ е доказа по
несъмнен начин.
Съдът прие, че наказващият орган правилно и законосъобразно е издал
атакуваното наказателно постановление. Същото съдържа всички реквизити,
посочени в разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН, в това число и достатъчно
подробно описание на нарушението. Спазени са всички изисквания на
5
процесуалния закон по установяването на нарушението, съставянето на акта
за установяване на административно нарушение, правилно е приложен
материалния закон като констатираните факти са правилно подведени под
правната норма на закона и квалифицирани като нарушение по чл. 54 ал. 1 от
ЗППМ.
Предвид задължителното за съдилищата ТР № 1/2007 г. на ВКС
относно преценката за приложение разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, която е
преценка за законосъобразност съдът счита, че следва да изложи мотиви и в
тази насока. Събраните в хода на делото доказателства не позволяват
формирането на извод, че процесното нарушение е с по-ниска степен на
обществена опасност спрямо обикновените случаи на този вид нарушения.
Същите доказателства не установяват и основателни извинителни причини за
извършване на нарушението. Единственият релевантен за приложението на
чл. 28 от ЗАНН факт е, че извършеното нарушение от посочения вид е за
първи път и последното би могло да се третира като смекчаващо
отговорността обстоятелство. Липсата на доказателства за смекчаващи
отговорността на наказаното лице обстоятелства навежда на извода, че не са
налице достатъчно аргументи и доказателства за квалифициране на
извършеното деяние като маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
Охраняваните със закона за посевния и посадъчен материал обществени
отношения са пряко свързани с живота и здравето на гражданите и за това са
особено значими и нарушенията, които ги засягат. Същите са са с
относително по-висока степен на обществена опасност от другите
административни нарушения, преценени в контекста на основната
гарантирана с чл. 1 от Закона за посевния и посадъчен материал цел – да
осигури и гарантира ефективен контрол върху търговия, съхраняването,
опаковането, етикетирането, търговията, вноса, износа и контрола на
посевния и посадъчния материал от земеделски растения.
При така изложените правни и фактически съображения СЪДЪТ счита,
че Наказателно постановление № НП-147 от 07.04.2023 година на Заместник
министър на земеделието, с което на основание чл. 84 ал. 2 от Закона за
посевния и посадъчен материал на ***“ със седалище и адрес на управление
в ***, ЕИК ***, представлявано от К. П. Х. от същия град е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лева за
извършено нарушение по чл. 54 ал. 1 от Закона за посевния и посадъчен
6
материал е ЗАКОНОСЪОБРАЗНО и ОБОСНОВАНО. Същото е издадено от
компетентен по материя , място и степен орган, в съответствие както с
материалният, така и с процесуалният закон.
Санкцията е определена въз основа приложимата санкционна
разпоредба на чл. 84 ал. 2 ЗППМ при отчитане конкретната степен на
засягане на охраняваните обществени отношения в конкретния случай, това
че нарушението е за първи път и е наложено наказание към предвидения
минимален размер, а именно: имуществена санкция в размер на 1000 лева.
Наказателното постановление следва да бъде потвърдено изцяло.
При този изход на делото съдът намери искането на процесуалният
представител на жалбоподателя за присъждане на разноски в размер на 500
лева за неоснователно и следва да бъде отхвърлено.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал.2 т. 5 от ЗАНН, СЪДЪТ
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НП-147 от 07.04.2023
година на Заместник министър на земеделието, с което на основание чл. 84
ал. 2 от Закона за посевния и посадъчен материал на ***“ със седалище и
адрес на управление в ***, ЕИК ***, представлявано от К. П. Х. от същия
град е наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 1000 лева за извършено нарушение по чл. 54 ал. 1 от Закона за посевния и
посадъчен материал.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искане от ***“ със седалище и адрес на
управление в ***, ЕИК ***, представлявано от К. П. Х. от същия град за
присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 500 лева
на адвокат Н. Н., ПлАК.
Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено пред Административен съд Плевен.


Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
7