Решение по дело №360/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 7
Дата: 16 януари 2020 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700360
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 7/16.1.2020 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 14 януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

Прокурор:

 

разгледа докладваното от съдията адм № 360 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба от Б.Г. ***, срещу Отказ за издаване на разрешение за дейности с ОБВВПИ, УРИ3392р-5562/17.05.2019г. на ВПД Началник на РУ-ТУНДЖА към ОДМВР-Ямбол.

Твърди се, че издаденият административен акт е немотивиран и постановен при съществено нарушение на административно-производствените правила.Необходимостта от издаване на разрешение се обосновава с мотив за необходимост от самоохрана и опазване на личното имущество. Счита се за неправилна преценката на органа само въз основа на  справка в регистрите на РУ-Тунджа и АИС-МВР, от които не са установени молби или сигнали за застрашаване на живота, здравето, семейството или имуществото на молителя, като само по себе си това не е безспорно доказателство за липса на основателна причина за издаване на исканото разрешение. Излагат се съображения и за това, че органът е бил длъжен да процедира по реда на чл.83, ал.2 от ЗОБВВПИ като в конкретния случай е следвало да укаже на молителя, че представените документи са непълни или не съответстват на изискванията на закона и да даде 30-дневен срок за отстраняване на нередностите. Като не е сторил това органът е допуснал съществено процесуално нарушение, довело до накърняване правото на участие и защита на заявителя в административното производство. Иска се отмяна на обжалвания отказ.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява лично и поддържа жалбата си. Счита, че е представил всички нужни документи, които са необходими, за да бъде издадено исканото от него разрешение, а причината, за да бъде издадено то е, че извършва търговска дейност, има магазини за дрехи, всяка вечер прибира от тези магазини в Слънчев бряг оборот и му е необходимо оръжие, за да опази тези средства.Моли съда да уважи жалбата и да върне преписката на Началника на районното управление с указания за издаване на разрешение.

Ответната страна, ВПД Началник на РУ-ТУНДЖА към ОДМВР-Ямбол, се представлява от З.А.-главен юрисконсулт в ОДМВР Ямбол, която счита, че издаденият административен акт е законосъобразен, тъй като нито в хода административното производство, нито в хода на съдебното производство жалбоподателят мотивира своето искане за издаване на разрешение за дейности по Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия. Мотивите, които посочва в жалбата си, а именно че е нарушена процедурата по издаване на исканото разрешение, счита за неоснователни, тъй като и видно от представената преписка, жалбоподателят е представил всички необходими документи в тяхната пълнота и същите съответстват на изискванията на закон. Представено е също така и заявление, което се изисква от закона, като негово задължение е било да мотивира своето искане. Нито към момента на подаване на искането, нито към настоящия момент са налице в достатъчна степен и пълнота мотиви за искането, с оглед на което счита, че административният орган правилно е издал своя отказ и не са били налице основанията по чл. 83, ал. 2 от процесния закон, затова моли съдът да остави без уважение жалбата. При условие, че съдът приеме, че жалбата е основателна и че следва да бъде върната преписката за решаване от административния орган, то моли  указанията на съда да бъдат само в посока на това да се пристъпи към процедурата по чл. 83, ал. 2 от закона, след което административният орган да мотивира своя нов административен акт с оглед на събраните доказателства в продължилото производство.

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Със заявление вх.№339200-533/12.03.2019г. до началника на РУ-ТУНДЖА към ОДМВР-Ямбол, Б.Г.Г. е поискал да му бъде издадено разрешение за придобиване на късо огнестрелно оръжие.

Извършена е проверка в масивите на МВР за криминални прояви и осъждания на лицето за престъпления от общ характер, за което е изготвена справка, установено е също, че към момента на проверката лицето не се издирва от праоохранителните органи(Докладна записка УРИ 3392р-3428 от 20.03.2019г. от инспектор в РУ – Тунджа). Аналогична проверка е извършена в АИС“Полиция-КОС“ и е изготвена справка за осъждания на лицето, установено е допълнително, че към момента няма данни за образувани досъдебни производства и повдигнати обвинения, няма нарушение на обществения ред и несе води на диспансерно наблюдение в психиатричен кабинет(Докладна записка УРИ3392р-4798 от 24.04.2019г. на мл.експерт в РУ-Тунджа).Извършена е проверка на място в ***, на адреса за съхранение на оръжието, установено е наличие на метална каса със секретно заключване, неподвижно закрепена(докладна записка УРИ3392р-4756 от 23.04.2019г. и Констативен протокол рег.№3392р-4757 от 23.04.2019г. на полицейски инспектор в РУ-Тунджа). С рег.№ УРИ3392р-5562/17.05.2019г. ВПДНачалник РУ-Тунджа при ОДМВР-Ямбол е издал отказ по заявлението, на осн. чл.58, ал.1, т.10 от ЗОБВВПИ.Отказът е обоснован с липса на основателна причина, обосноваваща издаване на разрешението поради това, че  от извършената справка в регистрите на РУ-Тунджа и АИС-МВР не са установени молби или сигнали за застрашаване на живота, здравето, семейството или имуществото на Г..Изтъкнатият мотив самоохрана и опазване на личното имущество не е достатъчен, без да е налице реална заплаха за живота,  здравето или имуществото на заявителя и не се явява основателна причина, която по несъмнен начин да обосновава издаване на разрешението. Отказът е връчен на 19.06.2019г. на Б.Г.Г.,  жалба до съда е депозирана чрез началника на РУ-Тунджа с вх.№326000-5633/01.07.2019г., представена от административния орган в съда  с вх.№2272/11.10.2019г.

 С оглед установеното от фактическа страна, съдът прецени жалбата по допустимост и основателност, както следва:

Жалбата е допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, адресат на обжалвания административен акт и заявител в производството по ЗОБВВПИ, в рамките на 14-дневния срок за оспорване, считано от датата на връчване на Отказ рег.№ УРИ3392р-5562/17.05.2019г. на ВПДНачалник РУ-Тунджа при ОДМВР-Ямбол.

По същество съдът счита жалбата за основателна, по аргумент за допуснато съществено процесуално нарушение в хода на реализираното административно производство.

Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 1, 2 и 3 от ЗОБВВПИ огнестрелните оръжия в зависимост от предназначението и техническите характеристики биват за служебни или за граждански цели. За служебни цели - охрана на собствеността, за самоотбрана, както и за други разрешени дейности. За граждански цели - самоотбрана, лов, спортни дейности, учебни стрелби, колекциониране и като реквизит за театрални, филмови и други постановки. Физическите лица могат да придобиват и съхраняват огнестрелно оръжие и боеприпаси за граждански цели, така както са посочени в чл. 6, ал. 3 от ЗОБВВПИ. В случая жалбоподателят е подал искането си до административния орган в качеството на гражданин, а не като лице извършващо разрешена дейност по охрана, поради което е следвало да посочи граждански цели.

Според чл. 83, ал.1, ал.2 и ал.3 от ЗОБВВПИ, при постъпване на документите по чл. 76, ал. 3 - 7, чл. 77, 78, 79, 80, 81 и 81а ГДНП на МВР, съответно РУ на МВР, оценява пълнотата и съответствието на подадените документи с изискванията за издаване на разрешение и извършва при необходимост проверка на място на обектите за съхранение. При констатиране на непълноти и/или несъответствия с изискванията на този закон органът уведомява писмено заявителя и дава указания и 30-дневен срок за отстраняването им, в който срокът за издаване на разрешение или отказ в едномесечен срок от постъпване на заявлението спира да тече.Ако констатираните непълноти и/или несъответствия не бъдат отстранени в дадения срок по ал. 2, производството по издаване на разрешението се прекратява. Обжалваният отказ е издаден от компетентен орган по чл.83, ал.5 от ЗОБВВПИ, но при неспазване на горепосочения процесуален ред за отстраняване на непълноти и несъответствия.

В случая постановеният отказ е въз основа на нередовно заявление вх.№339200-533/12.03.2019г. от Б.Г.Г. – в същото е вписано единствено, че лицето желае да му бъде издадено разрешение за придобиване на 1 бр.КБО, което ще  придобие от страната и ще съхранява в метална каса при домашни условия. Не е посочена гражданската цел, за която заявителят е поискал издаване на разрешение, и съображения в тази връзка. Това е довело до неяснота както за проверяващите служители в РУ-Тунджа, така и за административния орган каква точно е необходимостта на заявителя за придобиване на оръжие (в докладната записка на л.8 от делото се сочи, че заявлението е за придобиване на 1 брой късо нарезно оръжие за ловни цели; същата цел се сочи и в докладната записка на л.10 от делото – извършената проверка е за съхранение и носене на ловно оръжие), а в постановения отказ административният орган е счел, че се касае за самоохрана и опазване на личното имущество.Нито една от тези цели не е формулирал заявителят Г. в подаденото заявление, той въобще не е посочил цел на искането разрешение, а само вида оръжие и мястото, на което ще го съхранява.

Административният орган не може да предполага целта, за която е поискано издаване на разрешението.С оглед на това е следвало да укаже на заявителя, че следва да посочи и обоснове основателна причина по чл.58, ал.1, т.10 от ЗОБВВПИ – където са изброени и целите, които по несъмнен начин обосновават издаване на разрешение за граждански цели (самоотбрана, ловни цели, спортни цели, учебни цели, културни цели, колекциониране), както и да представи доказателства. В този смисъл съдът счита доводът в жалбата, за нарушение на чл.83, ал.2 от ЗОБВВПИ, за основателен. Отказът следва да се отмени и делото да се върне като преписка на административния орган с указание за уведомяване на заявителя да посочи целта за издаване на исканото разрешение, да мотивира същата и да представи доказателства. Освен служебно събраните доказателства за обстоятелства сред изброените в чл.58, ал.1, т.1-9 от ЗОБВВПИ, на преценка подлежат и тези, представени от заявителя във връзка с твърдяните цели. При нереализирано производство за отстраняване на непълноти и несъответствия в подаденото заявление, следва да се приеме, че отказът е издаден при съществено процесуално нарушение, недопускането на което би могло да обуслови различен краен резултат.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Отказ за издаване на разрешение за дейности с ОБВВПИ, УРИ3392р-5562/17.05.2019г. на ВПД Началник на РУ-ТУНДЖА към ОДМВР-Ямбол.

 

ВРЪЩА делото като преписка на началника на РУ-ТУНДЖА към ОДМВР-Ямбол, за ново произнасяне по подаденото от Б.Г. ***, заявление с вх.№339200-533/12.03.2019г., след провеждане на процедура по чл.83, ал.2 от ЗОБВВПИ.

 

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете