Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 87 2019г.,
15.Х. гр.Пещера
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Пещерският
районен съд І
наказателен състав
На
трети октомври Година
2019
В
публичното заседание в следния състав:
Председател: Камен Гатев
Секретар:
Евелина Генинска
като
разгледа докладваното от районния съдия Гатев н.а.х.д.№143 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе,взе
предвид следното:
С жалбата си срещу Наказателно постановление №18-0315-000726/15.02.2019г.
на Началник група към ОДМВР Пазарджик, РУ Пещера, жалбоподателят И.Н.Х.,
ЕГН **********,***, чрез адв. В.Д.М., твърди следното:
Считам, че са налице съществени
процесуални нарушения при съставянето на акта за установяване на
административно нарушение и при издаването на наказателното постановление,
обуславящи неговата незаконосъобразност, а именно: при съставянето на АУАН
с №0641262/ 22.11.2018г., не са отразени правилно обстоятелствата на
нарушението и не е изяснена фактическата обстановка и неправилна квалификация
на извършеното нарушение. В Наказателното постановление отново не е отразена в
пълнота фактическата обстановка, като в същото неправилно е квалифицирано
допуснатото нарушение съответно наложеното наказание не съответства на
нарушението.
НА ПЪРВО МЯСТО:
Нито в АУАН, нито в НП е
отбелязано основанието за дерегистрация на управляваното МПС. В НП е
записано,че допуска следното нарушение „.... Управлява МПС, което е служебно дерегистрирано
по чл.143 от ЗдвП на 30.07.2018г. Чл.143 от ЗдвП. Същият има 21 алинеи и при
положение, че водача на спряното за проверка МПС не е собственик на автомобила
и в предвид обясненията, че същия няма как да знае състоянието по регистрацията
на автомобила при положение, същият е с регистрационни номера и редовни
документи и го е взел от племенника си за да се придвижи от гр.Пещера до
гр.Пазарджик по неотложен ангажимент то следва тези факти и обстоятелства да са
записани в АУАН и НП и още повече по коя ал. от чл.143 от ЗдвП е дерегистриран.
В така съставения АУАН не са отразени конкретни обстоятелства и извършени
фактически действия съгл. чл.42, т.4 от ЗАНН. АУАН трябва да съдържа „описание
на нарушението и обстоятелствата при които е извършено". Съгласно чл. 140,
ал. 1 от ЗДП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само
моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места,а съгласно чл.
42, т. 4 от ЗАНН актът за установяване на административното нарушение трябва да
съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено.
НА ВТОРО МЯСТО:
Видно от самия текст на разпоредбата
на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съществен елемент от състава на визираното
административно нарушение е МПС - то, с което е осъществено констатираното
пътно-транспортното нарушение. Задължение на актосъставителя съгласно чл. 42,
т. 4 от ЗАНН следователно е да индивидуализира моторното превозно средство, с
което е извършено констатираното пътно-транспортното нарушение, изразяващо се в
управляване на нерегистрирано МПС, по начин, който да позволява отграничаването
му. Би следвало да се направи подробно описание и проверка за № на рама /шаси/
или двигател на проверявания автомобил, както и да се проведе по- подробна
беседа с водача му относно собствеността му, които обстоятелства да се впишат в
акта за установяване на административното нарушение при проверката, във връзка
с която той е издаден. Последното е недопустимо в административно наказателното
производство съгласно чл. 42, т. 4 от ЗАНН и по - специално при вменяване на
административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДП, чийто предмет се явява
именно управляваното от водача МПС.
Поради, което считам, че този
порок на акта за установяване на административно нарушение прави порочно и
издаденото въз основа на него НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №
18-0315-000726/15.02.2019г. год. Като цяло и в частта му относно наложено
административно наказание „Глоба" в размер на 200 лева и лишаване от право
да управлява МПС за срок от шест месец на основание член 175, ал.З, пр.1 от
ЗДВП.
НА ТРЕТО МЯСТО:
Описанието на извършеното
нарушение в НП е неправилно. Налице е несъставомерност на действителната
обстановка по санкционната норма на чл.140 ал.1 ЗДвП. Разпоредбата на чл.140
ал.1 от ЗДвП гласи:" (Доп. - ДВ,бр.11 от 2017 в сила от 31.01.2017 г.) По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. По републиканските пътища,
отворени за обществено ползване, включени в трансевропейската пътна мрежа, и по
такива, които са извън нея, или по техни участъци се допускат само моторни
превозни средства с валиден винетен стикер, залепен по начин, възпрепятстващ
повторното му ползване." В към момента на установяване на твърдяното
нарушение,разпоредбата на чл.140 ал.1 от ЗДвП гласи:" (Доп. - ДВ, бр. 9 от
2017 г., в сила от 27.07.2017 г.) (1) По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места."
Волята на Законодателят в тази
правна норма,в редакцията й към момента на извършване на деянието е че е налице
административно нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП,винаги когато една или и двете
регистрационни табели не са на определените си за това места. В конкретния
случай не е налице административно нарушение тъй като и двете регистрационни
табели на проверяваното МПС са на определените за това места.Непосочването или
неясното и неконкретно посочване на нарушението ограничава правото на защита на
жалбоподателя.
НА ЧЕТВЪРТО МЯСТО: Считам, че
случаят е маловажен по см. на чл.28 от ЗАНН, имайки в предвид действителните
факти и обстоятелства, които не очертават обществената опасност на самото
нарушение и най - вече на нарушителя като незначителни.
Такива смекчаващи административната
отговорност обстоятелства са фактът, че водача на МПС-то И.Н.Х. никога преди
това не е бил наказван за допуснато такова нарушение и други нарушения на
правилата за движение по пътищата, това, че не е оспорил никои от
обстоятелствата, които са изложили актосъставител в АУАН и
административно-наказващ орган в НП, които го уличават като извършител на
административно нарушение, и не на последно място обстоятелството, че
управлявания лек автомобил е с регистрационни табели на определените за това
места, взет е за придвижване по неотложен ангажимент от племенника му, това, че
няма как да предполага, че племенника му не е регистрирал в срок закупения
автомобил, спрян е за рутинна проверка, а не за нарушаване на правилата за
движение по пътищата. Всички
тези все смекчаващи административната отговорност обстоятелства в своята
съвкупност, както и липсата на каквото и да било отегчаващо административната
отговорност обстоятелство, считам, , че в настоящия случай административното
нарушение с дадена му правна квалификация в НП по чл.140 ал.1 от ЗДВП следва да
се квалифицира като маловажно такова по см. на чл.28 от ЗАНН, а поради това и
не следва санкционираното лице да носи отговорност за него. Дори и минимално
предвидения размер на административното наказание за нарушение по см. на чл.140
ал.1 от ЗДВП - глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да се управлява
МПС за срок от 6 месеца се явява несъответен на незначителната обществена
опасност на деянието на извършителя.Несъобразяването от страна на административно -
наказващият орган с изложените предпоставки за приложението на чл.28 от ЗАНН и
издаването на обжалваното наказателно постановление въпреки това, опорочават
наказателното постановление като издадено в противоречие с целта на закона.С
оглед на това считам, че са допуснати съществени нарушения на материалния и
процесуален закон, водещи до отмяна на наказателното постановление.
Моля, да постановите прекратяване
на преписката и отмяна Наказателно постановление №18-0315- 000726/15.02.2019г.,
поради допуснати съществени нарушения на материалния и процесуален закон ,
несъответствие с целта на закона и поради това, че нарушението по чл.140, ал.1
от ЗДвП не може да бъде вменено като вина на жалбоподателя.
За ответника РУ на МВР Пещера не се явява процесуален представител.
Постъпило е писмено становище от Началник РУП Пещера с
изложени съображения за неоснователност на подадената жалба.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява лично
или негов защитник.
Районният съд, като се запозна с оплакванията, изложени
в жалбата и след като прецени събраните по делото доказателства, по отделно и в
съвкупност, взе предвид следното:
На жалбоподателя И.Х. е съставен от полицай П.М. АУАН бл.№0641262/21.11.2018г.
и съответно е издадено обжалваното постановление за това, че на 22.11.2018г.,
около 21.10ч. в гр.Пещера, ул.“
М.Такев“, като водач на лек автомобил „Рено Меган Сценик“, рег.№РВ4027МТ, собственост
на С. А. П., ЕГН ********** от гр.Пловдив, управлява МПС, което е служебно
дерегистрирано по чл.143 ЗДвП на 30.07.2018г., в нарушение на чл.140ал.І ЗДвП.
В АУАН има отбелязано възражение на нарушителя в
смисъл, че не е знаел за дерегистрацията. На жалбоподателя Х. е наложена глоба в размер на 200лв. и е лишен
от правото да управлява МПС за срок от 6 месеца, на основание чл.175ал.ІІІ пр.1 ЗДвП.Отбелязано е още, че е прекратена преписка вх.№1246/2018г., с
Постановление на РП Пещера от 12.02.2019г.
Свидетелят П.М. заяви, че поддържа констатациите по
АУАН.
При така възприетите фактически обстоятелства, Съдът
от правна страна приема следното:
Производството е по реда на чл.59 и следв. от ЗАНН.Жалбата
е процесуално допустима,тъй като е подадена от легитимирано лице в срока по
чл.59ал.ІІ ЗАНН . По същество Съдът намира жалбата за основателна.
Съдът счита ,че при съставяне на процесните АУАН и НП
са нарушени разпоредбите на чл.42ал.ІV и чл.57ал.Іт.V ЗАНН, тъй като не са
описани в достатъчна степен нарушението и обстоятелствата, при които е
извършено, в частност и основанието за служебна дерегистрация на управлявания
от жалбоподателя автомобил.
Според чл. 18б ал. І
във вр. с чл.18т.2 от Наредбата № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства, регистрацията
на ППС се прекратява служебно в
хипотезите на чл. 18б ал. І т.1
– 10 от цитираната наредба.
Според чл. 18б ал. ІІ
във вр. с чл.18бал.І т.1,2 , 3 4 и 8, в тези хипотези се уведомява собственикът
на превозното средство, посочен в регистъра.
В обжалваното Наказателно постановление №18-0315-000726/
15.02.2019г. не са изложени обстоятелства на кое точно основание е извършена
служебната дерегистрация и евентуално уведомен ли е собственикът на
автомобила „Рено Меган Сценик“, рег.№РВ
4027 МТ - С.А. П., ЕГН ********** от гр.Пловдив.
Поради това няма как да бъде изследван един от
елементите на административонто отоншение - въпросът за вината на жалбоподателя Х. ,
по-конкретно дали е знаел или е могъл да узнае , че управлява служебно
дерегистрирано МПС. В този аспект жалбоподателят е направил възражение още при
съставянето на АУАН.
В тежест на наказващия орган е да установи
фактическите обстоятелства, обуславящи виновно поведение на нарушителя, като в
настоящият случай това не беше сторено.Освен това, такива обстоятелства следва
и да са изложени, за да може жалбоподателят да организира защитата си срещу
съответните фактически твърдения.
Ето защо атакуваното постановление следва да бъде отменено.
Воден от горното и на основане чл.63ал.І ЗАНН
Пещерският районен съд
Р Е Ш И :
Отменя Наказателно постановление №18-0315-000726/15.02.2019г.
на Началник група към ОДМВР Пазарджик,
РУ Пещера, с което на И.Н.Х., ЕГН **********,*** е наложена глоба в размер
на 200лв. и е лишен от правото да управлява МПС за срок от 6 месеца.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Пазарджишкия административен съд в 14 дневен срок от съобщението на страните за
изготвянето му.
Районен съдия: