Решение по дело №1796/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1828
Дата: 21 октомври 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180701796
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1828/21.10.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на двадесет и пети септември две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                                                                Председател : Явор Колев

Членове : Здравка Диева      

                                                                                       Недялко Бекиров                                

                                                                                                       …………….

     

при секретаря Д.Караиванова и с участието на прокурор А.Трифонова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1796/2020г., взе предвид следното :

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

ТД на НАП – Пловдив с процесуален представител юрисконсулт М.С. обжалва Решение № 870 от 11.06.2020г., постановено по АНД № 1252 по описа за 2020г. на Пловдивски районен съд. Със съдебният акт е отменено Наказателно постановление /НП/ № 482601-F504115/06.12.2019г. на Директор Дирекция “Обслужване” при ТД на НАП-Пловдив, с което на Градски Археологически Музей, гр.Хисаря, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 1 386,37 лв. за административно нарушение на чл.180 ал.2 вр. ал.1, вр. чл.86, ал.1 и ал.2, вр. чл.102 ал.3 т.1 от Закон за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ и чл.112 ал.1 ППЗДДС, на основание чл.180 ал.2 вр. ал.1 ЗДДС.

Касаторът счита решението за незаконосъобразно – чл.348 ал.1 т.1 НПК : Поддържа, че неправилно съдът приел да е допуснато съществено процесуално нарушение на чл.42 и чл.57 ЗАНН и дори да са налице пропуски в административно наказателното производство, те не са съществени, тъй като не нарушават правото на защита на нарушителя. В случая е установено, че задълженото лице /ЗЛ/ е реализирало облагаем оборот по см. на чл.96 ал.2 ЗДДС в размер на 50 000лв. към 31.07.2017г., видно от представена от ЗЛ справка за реализиран оборот, формиран от продажба на сувенири и рекламни материали, като ЗЛ по ЗДДС не е начислило ДДС в размер на 1 386,37лв. по облагаеми доставки в размер на 8 318, 20 лв. през периода 01.11.2018г. – 30.11.2018г., когато не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация, въпреки че е било длъжно да стори това. Заявлението е подадено на 25.05.2019г., а е следвало да се подаде не по-късно от 14.08.2017г. включително. Акт за регистрация по ЗДДС е връчен на 19.06.2019г. Заявено е, че описаната фактическа обстановка е възприета от съда и не се оспорва от нарушителя. Поискано е решението да бъде отменено с потвърждаване на НП и присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции общо от по 100лв.

Ответникът Градски Археологически Музей, гр.Хисаря се представлява от адв.Й.Д. и оспорва касационната жалба. В писмен отговор поддържа, че в случая отсъства яснота относно фактическите параметри на вмененото нарушение. В АУАН и в НП не са отразени брой на конкретните доставки, техния вид с конкретизиране предмета на доставката и дата на извършване. Пропускът не позволява извършването на проверка на изводите на административно-наказващия орган за наличие на облагаеми доставки, тъй като ЗЛ е вписано в регистър Булстат като културна организация и представлява лице по см. на чл.42 ЗДДС. Поддържа се в тази вр., че редица от доставките, които музеят извършва, не са облагаеми, а са освободени, за които не се начислява ДДС. При тези данни се счита за правилен извода на ПРС затова, че посоченият пропуск не може да бъде саниран с представяне на допълнителни доказателства към преписката в хода на съдебното производство. Поискано е касационната жалба да бъде отхвърлена с присъждане на разноски за касационната инстанция – 100лв. адвокатско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от прокурор Трифонова поддържа неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна с право и интерес от оспорване на неблагоприятно съдебно решение. По същество е неоснователна.

1. Наказателно постановление № 482601-F504115/06.12.2019г. е издадено от орган, административнонаказателната компетентност на който произтича от упълномощаване със Заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018г. на Изпълнителния директор на НАП - т.1, 1.3, б.”в” /приложена в адм.нак.преписка, ведно със Заповед № 2-3250/09.10.2019г. за изпълнение от страна на Я.Б. на длъжността „директор на дирекция“ в ТД на НАП – Пловдив, дирекция „Обслужване“ за срок до назначаване на титуляр на длъжността, но за не повече от 6 месеца/. АУАН № F504115 от 12.08.2019г. e съставен от инспектор по приходите в ТД-Пловдив. В това си качество, актосъставителят се явява орган по приходите, съответно на изискването на чл.193 ал.2 от ЗДДС.

В АУАН е посочено, че нарушението е констатирано в ТД на НАП-Пловдив на 13.06.2019г. – при преглед на документи в хода на извършване на проверка за установяване на наличие за регистрация по ЗДДС, документирана с протокол по чл.50 ДОПК от 13.06.2019г. Същият е приложен в хода на съдебното производство /л.31, 32/, като част от преписката по издаване на акта за регистрация и представените документи във вр. с регистрацията по ЗДДС.

Според обстоятелствената част на НП : Градски Археологически Музей, гр.Хисаря не е начислило ДДС в размер на 1 386,37лв. по облагаеми доставки на обща стойност 8 318,20лв., извършени за данъчен период 01.11.2018г. – 30.11.2018г., когато лицето на е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки че е било длъжно. Посоченото е констатирано въз основа на „представени документи и периодични отчети от ФП на ЕКАФП“. Данните от проверка на 13.06.2019г. са документирани в Протокол № **********/13.06.2019г., от които е установено, че ЗЛ е достигнало облагаем оборот по см. на чл.96 ал.2 ЗДДС в размер на 50 000лв. към 31.07.2017г. /според представена справка за обороти за период от 01.05.2016г. до 31.12.2018г./, формиран от извършени продажби на сувенири и рекламни материали. Посочено е, че съгл. чл.96 ал.1 ЗДДС е следвало да се подаде заявление за регистрация по ЗДДС в 14-дн.срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнат облагаем оборот над 50 000лв., тоест до 14.08.2017г. вкл. В случая заявлението е подадено на 30.05.2019г. и е налице регистрация по ЗДДС от 19.06.2019г. – дата на връчване на Акт за регистрация от 13.06.2019г.

Фактическите установявания са квалифицирани за административно нарушение на чл.180 ал.2 вр. с ал.1 ЗДДС, вр. с чл.86 ал.1 и ал.2 ЗДДС и чл.112 ал.1 ППЗДДС.

Съгласно чл.180 ал.1 и ал.2 ЗДДС : Регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двоен размер на неначисления данък, но не по-малко от 1 000 лв.;  Алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок.”. Според чл.86 ал.1 и ал.2 ЗДДС : „ Регистрирано лице, за което данъкът е станал изискуем, е длъжно да го начисли, като: 1. издаде данъчен документ, в който посочи данъка на отделен ред; 2. включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл. 125 за този данъчен период; 3. посочи документа по т. 1 в дневника за продажбите за съответния данъчен период.; Данъкът е дължим от регистрираното лице за данъчния период, през който е издаден данъчният документ, а в случаите, когато не е издаден такъв документ или не е издаден в срока по този закон - за данъчния период, през който данъкът е станал изискуем.”.

2. ПРС приел, че фактическата обстановка е установена от представените по делото писмени доказателства и не се оспорва от жалбоподателя, но това не преодолява констатацията за съществено нарушение на процесуалните правила по отношение изискванията на чл.42 и чл.57 ЗАНН за задължителното съдържание на АУАН и НП. В тази вр. е изтъкнато, че относно основния съставомерен факт – извършени облагаеми доставки на твърдяната стойност за данъчен период 01.11.2018г. – 30.11.2018г., не са конкретизирани облгаемите доставки /какви и кои точно/, за да се извърши проверка относно извършването им през процесния период и дали са били облагаеми. Пропускът е квалифициран на съществено нарушение, тъй като музеят е бюджетна организация, второстепенен разпоредител с бюджет към Министерството на културата, и представлява лице по см. на чл.42 ЗДДС. В тази насока е и извода, че част от извършваните доставки не са облагаеми, тъй като са освободени /чл.42 т.1, б.“б“; чл.44 ал.1; чл.49 ал.1, чл.50 ЗДДС/. Съдът е обсъдил и приета по делото справка за реализираните обороти от възмездно доставяне на стоки и услуги и разпечатката, според съдържанието на които не е достатъчно ясно как е формирана сумата от 8 318,20лв., за която се твърди да са реализирани облагаеми доставки за периода м.11.2018г., предвид и факта на стопанисване от страна на музея на няколко обекта. Според ПРС е било необходимо в АУАН и в НП да бъде посочено в кой обект колко оборот е реализиран и по каква методика се формира крайната сума, която дейност не може да бъде възлагана в тежест на жалбоподателя.

3. Решението е законосъобразно. По отношение конкретния данъчен период 01.11.2018г. – 30.11.2018г. – НП и АУАН не съдържат индивидуализирани данни, които да бъдат проверени със съпоставка на приложените в хода на делото писмени доказателства. Протокол № **********/13.06.2019г. е единственият документ, на който се позовава административно-наказващия орган, но документът касае информацията за достигнало облагаем оборот по см. на чл.96 ал.2 ЗДДС в размер на 50 000лв. към 31.07.2017г. Административно-наказателната преписка не съдържа справка за обороти за период от 01.05.2016г. до 31.12.2018г. и в частност – данните за данъчен период 01.11.2018г. – 30.11.2018г. Цитираният протокол съдържа стойности на отчетен облагаем оборот във ФП на ФУ за различни периоди, извлечени от представени месечни отчети. Стойностите не са помесечни, а обобщени, напр. – от 16.03.2019г. до 30.05.2019г., от 01.05.2018г. до 21.03.2019г. и др. Преписката по издаване на Акта за регистрация по ЗДДС съдържа справка за обороти за период от 01.05.2016г. до 31.12.2018г. от всички източници на музея /л.76, л.144/ и за м.11.2018г. е отразена сума 8 318,20лв., но тази справка е отразена в НП по отношение констатацията за достигнат облагаем оборот по чл.96 ал.2 ЗДДС към 31.07.2017г., за което и в частност – неизпълнение на задължението за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС до 14.08.2017г., е съставен отделен АУАН /за конкретното административно нарушение/.

При тези данни правилно ПРС приема, че преписката не съдържа информация за облагаемите доставки за периода 01.11.2018г. – 30.11.2018г., формиращи стойност 8 318,20лв. и изискуем ДДС в размер на 1 386,37лв. Тоест, фактическото основание, въз основа на което е приложена санкцията по чл.180 ал.2 вр. с ал.1 ЗДДС, не е обосновано. Административно – наказващият орган дължи яснота при описание на нарушението и убедително доказване на същото. Съдържанието на НП е дефинирано по закон и не поставя под съмнение необходимостта от пълно описание на посочените в чл.57 ЗАНН реквизити – в частност чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН относно доказателствата, които потвърждават нарушението. Отсъствието на доказателства, потвърждаващи нарушението води до извод, че волята на административния орган не е конкретизирана в степен, позволяваща разбиране относно юридическите факти на упражненото правомощие. Правилни са изводите на ПРС по отношение конкретизирането на фактите, касаещи административното нарушение – в етап на съдебно оспорване на НП: индивидуализирани факти и обстоятелства следва да са отразени в АУАН с предявяването му, или в НП. Верен е извода за невъзможност отговорност на нарушител да бъде ангажирана въз основа на обстоятелства, разкрити в хода на съдебното производство, които не са посочени в АУАН или не са част от административно-наказателната преписка. В реда на изложеното е и извода на ПРС за поставяне на съда в позиция на тълкуване на действителната вола на административно-наказващият орган, което е недопустимо. Отбелязва се, че дори да не е спорна фактическа установеност, нарушителят има право на оспорване на НП, за законосъобразността на което в случая ПРС е осъществил дължимата проверка в цялост. Отсъствието на конкретни данни относно индивидуализирани облагаеми доставки на стоки за процесния данъчен период води до извод за необоснованост на НП.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника – чл.18 ал.2 вр. с чл.7 ал.2 от Наредба № 1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /изм. ДВ бр.45 в сила от 15.05.2020г./ и чл.63 ал.3 ЗАНН.

Мотивиран така и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIII състав

 

Р Е Ш И :

 

            Оставя в сила Решение № 870/11.06.2020г., постановено по АНД № 1252 по описа за 2020г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда НАП да заплати на Градски Археологически Музей, гр.Хисаря, ЕИК *********, съдебни разноски в размер на 100 лв. /адвокатско възнаграждение/.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                                              Председател :

 

 

                                                                                                     Членове :