РЕШЕНИЕ
№ 4045
гр. София, 28.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и осми септември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ЛИЛИЯ ИЛ. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20221110210313 по описа за 2022
година
установи:
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН – образувано по жалба на Р.
Р. А. срещу електронен фиш на СДВР Серия К № 4077604, с който за
нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с автоматизирано техническо
средство, на жалбоподателя е наложено административно наказание
глоба в размер на 100 лв. .
С жалбата се оспорват фактическите констатации по обжалвания
електронен фиш. Претендира се отмяна на наложеното наказание
глоба поради допуснати процесуални нарушения при налагането му ,
ограничаващи правото на защита на жалбоподателя .
СДВР в съдебно заседание оспорва основателността на жалбата .
И двете страни претендират присъждането на разноските ,
направени по делото .
Съдът, след като обсъди възраженията срещу НП и доказателствата
1
по делото , прие жалбата за неоснователна.
По отношение на фактите по делото:
На посочените в обжалвания електронен фиш дата и час
жалбоподателката управлявала л.а. ******* в София по ул.
Околовръстен път и в района при Ботаническата гР. при
разрешена за населеното място с пътен знак максимална скорост от
80 км.ч. – автомобилът се движел със скорост от 103 км.ч . Скоростта
на движение и регистрационния номер на автомобила , мястото и
точните дата и час на нарушението са заснети и отчетени с
автоматизирано техническо средство по реда на Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
пътищата - мобилна система за видеоконтрол с радар с удостоверени по
делото техническа изправност и одобрение за ползване като средство за
измерване. Въз основа на данните от техническото средство и на
данните за регистрацията на автомобила на името на жалбоподателя
като собственик на МПС на жалбоподателя е издаден обжалваният
електронен фиш.
По отношение на доказателствата по делото :
Изложеното се установява от непротиворечив доказателствен
материал - редовно съставения съгласно изискванията на чл. 189 ал.4
ЗДвП електронен фиш, справката по чл. 188 ал.1 ЗДвП , сочеща
жалбоподателя за регистриран собственик на процесния автомобил,
приложената към преписката снимка от паметта на техническото
средство за отчетената скорост и регистрационния номер на автомобила
, представляваща съгласно чл. 189 ал.15 ЗДвП веществено
доказателствено средство в административнонаказателното
производство , протокола за използване на автоматизирано техническо
средство за контрол на скоростта по чл. 10 ал.1 от Наредба № 8121з-
2
532 , доказателство за разположението на уреда и мястото на
заснемане на нарушението по чл. 10 ал.3 от Наредба № 8121з-532 , ,
удостоверението от Българския институт по метрология за
одобрението за използване на техническото средство по обжалвания
електронен фиш за измерване и удостоверението за техническата
изправност на техническото средство от 21.02.2020г От приобщеното
по делото удостоверение за техническа изправност на техническото
средство е видно, че редуцирането на скоростта от 107 км. ч. , отчетена
в паметта на техническото средство , на 103 км.ч. е в съответствие с
посочената в удостоверението допустима грешка при измерване на
скоростта с техническото средство.
По отношение на правната страна :
Съгласно чл. 189 ал.4 ЗДвП в редакцията на закона към датата на
нарушението по ел. фиш / ДВ бр. 54/17 г. / - при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане..
Съгласно пар. 6 т. 63 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП и
чл. 39 ал.4 ЗАНН електронният фиш представлява електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи , а съгласно чл. 189 ал.11 ЗДвП -
3
влезлият в сила електронен фиш има силата на влязло в сила
наказателно постановление.
Според указанията в ТР № 1/ 2014 г. на ВАС , т. д. № 1/2013 г и
чл. 32 ал. 2 от Конституцията на РБ , чл. 39 ал.4 ЗАНН и чл. 165 ал.
2 т. 6 и т. 7 ЗДвП - използването на заснемащи технически средства при
осъществяването на контрола за спазването на правилата за движение е
позволено, то повишава сигурността при движението по пътищата и
осигурява висока степен на достоверност на резултатите на контрола ,
като за обезпечаване постигането на тези цели използването на
записващи технически средства трябва да се извършва при спазването
на определени изисквания и процедура , указващи условията за
упражняване на правомощията на контролните органи на МВР .
В съответствие с чл. 165 ал.2 т. 7 и т. 8 ЗДвП / ДВ бр. 54 от 2017
г. , в сила от 05.07. 2017г. / към процесния по делото период за
контролните органи на МВР изрично е предвидено правото да
извършват контрол по спазване на правилата за движението по
пътищата и да установяват нарушенията на тези правила , като
използват технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство и автомобили, оборудвани със мобилни
средства за аудиозапис и видеозаснемане и на осн. чл. 165 ал.3 ЗДвП
условията и редът за използването на автоматизираните технически
средства и системи за контрол на правилата за движение са определени с
наредба на министъра на вътрешните работи.
Според чл. 10 от приетата на осн. чл. чл. 165 ал.3 ЗДвП Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата
за движение по пътищата за всяко използване на мобилно автоматично
техническо средство за контрол се попълва протокол съгласно
приложението към чл. 10 от Наредбата . Протоколът се попълва при
всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във
време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на
контролирания участък. При работа с временно разположени на участък
4
от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на
скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се
съпровожда със снимка на разположението на уреда.
Съобразно установеното по делото съдът прие, че обжалваният
електронен фиш следва да бъде потвърден, тъй като при извършената
от съда проверка се установи, че електронният фиш е издаден в
съответствие с изискванията на ЗАНН и ЗДвП по отношение
необходимото съдържание на електронното изявление и сроковете за
съставянето му и при издаването му не са допуснати нарушения на
материалния и процесуалния закон, налагащи отмяна или изменение на
електронния фиш .
Съгласно чл. 21 /1/ и /2 / ЗДвП - водачите на ППС са задължени
да съобразяват скоростта на движение на управляваните от тях
превозни средства с максимално разрешената за населеното място . С
оглед на това и установеното по делото, че въпреки забраната за
движение в населено място със скорост над 80 км.ч. , въведена с пътен
знак , жалбоподателката управлявала автомобил със скорост от 23
км.ч. над допустимата – законосъобразно с обжалвания електронен
фиш същата е санкционирана за умишлено извършено от нея
административно нарушение по чл. 182 /1/ т.3 ЗДвП , предвиждащ
към датата на извършване на нарушението наказание глоба от 100
лв. за нарушаване в населено място на забраната по чл. 21 ал.1 и ал.2
ЗДвП със скорост от 21 - 30 км.ч..
За неоснователни съдът прие възраженията за това , че
електронният фиш е издаден след 6м. срок по чл . 34 ЗАНН.
Разпоредбата на чл. 34 ЗАНН не предвижда срокове относно
издаването на електронен фиш и при отчитане законовата
дефиниция за него следва да се приеме , че електронното изявление ,
независимо кога е записано върху хартиен, магнитен или друг
носител, е направено непосредствено след въвеждане на данните за
нарушението в административно-информационна система на
контролните органи . Доказателства , че това е извършено след 6м.
5
срок по чл . 34 ЗАНН не са ангажиране по делото . От приложеното
към преписката извлечение от информационната система на КАТ
СДВР е видна дата на съставяне на ел. фиш 23.10. 20г.
За неоснователни съдът прие и възраженията за нарушено право на
защита, тъй като във връчения на жалбоподателя електронен фиш е
изложено описание на обстоятелствата от значение по делото ,
индивидуализиращи в пълна степен нарушението, за което се налага
административна отговорност , поради което несъстоятелни са
възраженията , че жалбоподателят не е могъл за разбере кое е
нарушението и основанието за административното наказване.
Съдът прие за неоснователно и възражението, че мястото на
контрол с автоматизирано техническо средство не е било обозначено
със знак, тъй като законовото изискване за такова обозначаване е
отпаднало от ЗДвП 2017г. и от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
през 2018г. .
Неоснователно , в противоречие с чл. 188 ал.1 ЗДвП и с
указания ив ел. фиш чл. 189 ал.5 ЗДвП , се възразява , че
жалбоподателката не носи отговорност за управлението на процесната
дата на притежавания от нея автомобил . Съгласно чл. 188 (1)
Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно
средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се
наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не
посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. А според чл.
189 ал.5 ЗДвП - Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл.
188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез
длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи
служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията
им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата
или предоставя в съответната териториална структура на
Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за
лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за
управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в
декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за
извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се
6
анулира.
По изложените съображения жалбата е неоснователна .
По отношение на разноските:
На осн. чл. 63д ЗАНН , чл. 143 ал.3 АПК и Тълкувателно
решение № 3 / 2010 г. на ВАС, т. д. № 5/2009 г ., в тежест на
жалбоподателя следва да се възложи заплащането на
възнаграждение за участие на юрисконсулт на
административнонаказващия орган по делото в съответствие с чл.
27е от Наредбата за заплащането на правната помощ - в размер 80лв.
.
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш на СДВР Серия К №
4077604 , с който за нарушение на чл. 21 ЗДвП , установено с
автоматизирано техническо средство, на жалбоподателя Р. Р. А. е
наложено административно наказание глоба в размер на 100 лв. .
ОСЪЖДА Р. Р. А. ЕГН ********** да заплати в полза на
СДВР сумата от 80 лв. - възнаграждение за участие на
юрисконсулт по делото .
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за постановяването му пред Адм. съд – гр. София .
Районен съдия :
7
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8