Определение по дело №1179/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1910
Дата: 22 ноември 2021 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20217150701179
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

 

         1910/22.11.2021г.

 

 

гр. Пазарджик                 22 ноември 2021 г.

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ІІ състав в закрито заседание на двадесет и втори ноември през две хиляди двадесет и първата година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                   

като разгледа докладваното от съдия докладчика адм. дело № 1179 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета от Административно процесуалния кодекс.

 

2. Образувано по Жалба на В.Д.Л., ЕГН **********,***, против Решение от 10.01.2017г., на Комисия по безопасност на движението назначена със Заповед №1089 от 22.07.2017 г. на Кмета на Община Септември, обективирано в Протокол от 10.01.2017г., пo силата на което е поставен и държан, пътен знак  В27, с който са „Забранени престоят и паркирането" в гр.Ветрен, на ул.“50-та“.

 

3.  По делото е постъпила административната преписка във връзка с Решение от 10.01.2017г., на Комисия по безопасност на движението назначена със Заповед №1089 от 22.07.2017 г. на Кмета на Община Септември, обективирано в Протокол от 10.01.2017г.

От данните по същата се констатира, че със Заповед № 1089 от 22.07.2016 г., Кмета на Община Септември, въз основа на § 1а, ал. 3(отм., бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) от ДР на Закона за движението по пътищата е определил комисия към Община Септември, като е възложил на същата да контролира в населените места за изправността и състоянието на пътната настилка, пътните съоръжения, пътната маркировка, средствата за организация и регулиране, както и спазване на правилата за паркиране от водачите на пътни превозни средства, на правилата за движение от пешеходците, и на правилното използване на алармените инсталации, монтирани в пътни превозни средства за тяхната охрана и да а прави предложения,и препоръки пред компетентните органи и да взема решения за безопасно

движение на всички участници в него с оглед опазване на здравето, живота, имуществото на физическите и юридически лица и опазване на околната среда.

С Докладна вх. № 1000-558 от 08.12.2016г., Кмета на гр. Ветрен е уведомил Кмета на Община Септември, че са необходими определен брой пътни знаци „Ограничение на скоростта“; „Стоп“ и „Забранено паркирането“.

С Решение от 10.01.2017г., на Комисия по безопасност на движението назначена със Заповед №1089 от 22.07.2017 г. на Кмета на Община Септември, обективирано в Протокол от 10.01.2017г. е установено, че на улица 50-та (главната) е необходимо да се поставят три броя знак В27 „Забранено спирането“.

 

4. Във връзка с изричното указание на Съда по Разпореждане № 2308 от 05.11.2021 г. е представено Удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни, който произвежда предназначени за консумация от хора храни, реализирани в същия обект № 101/35506 от 21.11.2016г., издадено от Областна дирекция по безопасност на храните Пазарджик, с което обект : Супермаркет, с адрес гр. Ветрен, ул. „Централна“ № 50, стопанисван от „ИВ СТАН - 95“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище гр. Пазарджик е регистриран за извършване на съответните търговски дейности с храни.

 

5. Както се посочи, с Разпореждане № 2308 от 05.11.2021 г., постановено по настоящото дело, Съдът е указал на В.Д.Л., че в нейна тежест е да удостовери, че има търговски обект, разположен на ул. „50“ в гр. Ветрен, като представи съответните писмени документи свързани с разрешаването на търговска дейност.

С оглед прежде описаното Удостоверение за регистрация № 101/35506 от 21.11.2016г., издадено от ОДБХ, Пазарджик е видно, че Л. в качеството си на физическо лице, не упражнява търговска дейност в обекта, разположен на ул. „50“ в гр. Ветрен. В този смисъл, изложените в жалбата твърдения за ограничаване на нейни права да упражнява такава търговско дейност, посредством поставянето на процесния пътен знак са явно неистинни. Казано с други думи, относно Л. не е налице правен интерес да оспорва процесното решение на комисията по § 1а, ал. 3 (отм., бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) от ДР на ЗДвП, въз основа на твърдение, че то и неговото изпълнение засяга правото и да упражнява търговска дейност, в обект който е регистриран на процесния адрес в гр. Ветрен.

 

6. Представения по делото Нотариален акт № 51, том Х$€, дело № 2253 от 19.07.2011 г., легитимира Л., като собственик на УПИ – I – 901, в квартал 60 по плана на гр. Ветрен. Няма причина, да не се приеме, че въпросната недвижимост е с административен адрес  гр. Ветрен, ул. „50“, № 118, общ. Септември, както се твърди в жалбата.

Тези данни, налагат да се отбележи, че посредством поставянето на процесния пътен знак, въз основа на решението на комисията по § 1а, ал. 3 (отм., бр. 23 от 2021 г., в сила от 19.03.2021 г.) от ДР на ЗДвП, жалбоподателката не е лишена от правото си на достъп до имота, доколкото този достъп не е забранен или направен невъзможен. Единствено са забранени престоят и паркирането на уличното платно в участъка пред имота на Л..

Действително, съобразно легалната дефиниция по § 5, т. 11 от ДР на ЗУТ, „Урегулиран поземлен имот“ или „урегулиран имот“ е поземлен имот, за който с подробен устройствен план са определени граници, достъп от улица, път или алея(курсива мой), конкретно предназначение и режим на устройство.

Цитираната правна норма обаче, не изисква и не гарантира възможността пред всеки имот, още повече такъв, разположен на централна улица в населено място, да може да се спира за престой и да се паркира. Улицата и тротоара са публична общинска собственост и компетентните органи на общината са тези, които могат да определят начина на тяхното ползване. Действащата правна система в страна, не съдържа нормативно установено правило, което да налага осигуряването на възможност за спиране и паркиране пред всеки един имот, разположен в конкретно населено място (така Определение № 3952 от  29.03.2021 г., постановено по адм. дело № 1827 по описа на Върховния административен съд за 2021 г.).

Обратно, според чл. 75, ал. 3 от ЗУТ, транспортната техническа инфраструктура следва да осигурява най-добри условия за удобен, безопасен и икономичен транспорт на пътници и товари и за достъпност на лица с увреждания, при опазване на околната среда. Приложението на това изискване на закона, очевидно включва и съответната организация на движението, паркирането и спирането на превозните средства в населените места.

 

7. Крайният извод е, че оспореното Решение от 10.01.2017г., на Комисия по безопасност на движението назначена със Заповед №1089 от 22.07.2017 г. на Кмета на Община Септември, обективирано в Протокол от 10.01.2017г., пo силата на което е поставен и държан, пътен знак  В27, с който са „Забранени престоят и паркирането" в гр.Ветрен, на ул.“50-та“ не засяга права и правно установени интереси на жалбоподателката Л..

Разпоредбата на чл.120, ал.2 от Конституцията урежда правото на съдебна защита на гражданите и юридическите лица срещу административни актове, които ги засягат. В тази разпоредба са съединени обективно две различни по характер конституционни норми – процесуалноправна, която определя кръга на активно легитимираните да търсят съдебна защита лица, и материалноправна, която сочи конституционноправните критерии за съдебна обжалваемост на административните актове. Задължително конституционно условие е обжалваният акт да засяга лицето, което го обжалва. Наличието на такова „засягане“ е необходимото условие за възникване на процесуален правен интерес от съдебно обжалване. За да се изясни съдържанието на това „засягане“, разпоредбата на чл.120, ал.2 от Конституцията трябва да се тълкува в неразривна връзка и с чл.56 от Конституцията. В чл.56 е уредено основното право на защита на всеки гражданин, „когато са нарушени или застрашени негови права или законни интереси“. Административният акт „засяга“ по смисъла на чл.120, ал.2 от Конституцията граждани и юридически лица, когато нарушава или застрашава техни права или законни интереси. Това обективно нарушаване или застрашаване на субективно право или законен интерес на гражданин или юридическо лице е материалноправното основание за включване на административния акт в кръга на съдебно обжалваемите актове. Практически това „засягане“ се обективира в нарушаване на правна норма от по-висок ранг, която обжалваният административен акт нарушава. Същевременно това материалноправно основание легитимира процесуалноправния интерес от съдебното обжалване на административния акт. Недопустимо е обжалването на акта от лице, чиито права или законни интереси не са нарушени или застрашени.

В този смисъл е излишно да се обсъжда правното естество и последиците, които може или не може да породи Решение от 10.01.2017г., на Комисия по безопасност на движението назначена със Заповед №1089 от 22.07.2017 г. на Кмета на Община Септември

Въз основа на това, на основание чл. 158, т. 4 от АПК, Съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  Жалбата на В.Д.Л., ЕГН **********,***, против Решение от 10.01.2017г., на Комисия по безопасност на движението назначена със Заповед №1089 от 22.07.2017 г. на Кмета на Община Септември, обективирано в Протокол от 10.01.2017г., пo силата на което е поставен и държан, пътен знак  В27, с който са „Забранени престоят и паркирането" в гр.Ветрен, на ул.“50-та“.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1179 по описа на Административен съд Пазарджик за 2021 г.

 

Определението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в седем дневен срок от съобщаването.

 

 

Административен съдия : /п/

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №3476/12.04.2022 Г. ПО АД №497/2022 Г. НА ВАС.

ОТМЕНЯ Определение №1910 от 22.11.2021 г. на Административен съд – Пазарджик по адм. дело № 1179/2021 г.
ВРЪЩА делото на същия съд за продължаване на съдебното производството.
Определението е окончателно.