Определение по дело №671/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 416
Дата: 1 ноември 2019 г. (в сила от 9 ноември 2019 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20197100700671
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

А  Д  М  И  Н  И  С  Т  Р  А  Т  И  В  Е  Н        С  Ъ  Д          Д  О  Б  Р  И  Ч

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

    № ……………….01.11.2019 г., гр. Добрич

                                           

Административен съд - Добрич, в закрито съдебно заседание, на първи ноември през две хиляди и деветнадесета година, І състав:

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 671/ 2019 год. по описа на АдмС – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:                                

        Производството по делото е образувано по жалба на Местна коалиция ПП "Никола Петков" (Земеделски народен съюз) срещу Решение № 188 - МИ/ 28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия Генерал Тошево за обявяване и допускане до участие на втори тур за кмет на с. Росица, Община Генерал Тошево, с което са допуснати до участие Г. Н.Н., издигнат от КП „БСП за България“ и Д. В. С., издигната от МК ПП „Никола Петков“ (Земеделски народен съюз).

       Оспореното Решение обективира произнасяне по обявяване и допускане до участие на втори тур за избор на кмет на населено място с. Р., Община Генерал Тошево на съответните лица.

       Разпоредбата на чл. 452 от Изборния кодекс (ИК) регламентира процедурата по избирането на кметове и когато тя приключи в един тур, Решението на ОИК по чл. 452, ал. 2 от ИК, с което за избран за кмет се обявява един от кандидатите, на основание чл. 459 от ИК може да бъде обжалвано от останалите кандидати пред съда.

       В случаите, когато на първия тур не може да бъде избран кмет, с Решение ОИК допуска до втори тур първите двама, спечелили най-много гласове кандидати, между които се провеждат нови избори и за избран се обявява този кандидат, който е спечелил повече гласове.

        Двата тура на изборите са един общ процес, в който на първия тур не се обявява за избран никой от кандидатите, поради което Решението на ОИК, с което са допуснати до участие на втори тур първите двама от кандидатите, спечелили най-много гласове, не подлежи на обжалване. На обжалване пред съда ще подлежи решението на ОИК по чл. 452, ал. 2 от ИК, ако бъде обжалвано. Оспореното решение № 188 - МИ/ 29.10.2019 г. (л. 28) не представлява волеизявление за избор на кандидат, поради което на обжалване подлежи произнасянето на Общинската избирателна комисия след втория тур, като при преценката за неговата законосъобразност съдът ще осъществи контрол и върху Решението, с което се определят кандидатите, допуснати до участие във втория тур.

       Законодателят изрично е посочил решенията на ОИК, които подлежат на обжалване пред съда. Останалите решения в процедурата по провеждане на изборите следва да се преценяват по правната им характеристика - дали представляват административни актове или са част от действията, предвидени по закон за издаване на актове в процеса на определяне на изборния резултат. В настоящия случай, ОИК е издала Решение за определяне на резултата от гласуването в изпълнение на правомощието и задължението си по чл. 87, ал. 1, т. 29 от ИК, което е длъжна да издаде, за да продължи процедурата по избора. С него само се подготвя втория тур, но не се довършва процедурата по избора, поради което този акт е част от производството, подготвящ крайния акт и като междинен, несамостоятелен - такъв по смисъла на чл. 21, ал. 5 от АПК, не подлежи на контрол, по аргумент от чл. 64 от АПК, освен ако в кодекса или в специален закон е предвидено друго. В Изборния кодекс не е предвидено обжалване на решенията на ОИК за установяване на резултата от гласуването на първи тур за кмет, при който резултат няма избран кандидат. 3а тези решения, които не са административни актове, не е приложима и общата клауза за обжалваемост, предвидена в нормата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България.

       Независимо, че в Решението е записано, че то подлежи на обжалване пред ЦИК, това Решение съгласно нормите на ИК, не подлежи на самостоятелно обжалване по реда на чл. 88 ИК.

        С оглед  горното, жалбата на Местна коалиция ПП "Никола Петков" (Земеделски народен съюз) срещу Решение № 188 - МИ/ 28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия Генерал Тошево за обявяване и допускане до участие на втори тур за кмет на с. Р., Община Генерал Тошево, с което са допуснати до участие Г.Н.Н., издигнат от КП „БСП за България“ и Д. В. С., издигната от МК ПП „Никола Петков“ (Земеделски народен съюз) се явява недопустима, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея да бъде прекратено, без да се обсъждат изложените твърдения за нарушения на изборния процес.

        Водим от изложеното и на основание чл. 459, ал. 1 от Изборния кодекс във връзка с чл. 159, т. 1 АПК, Административен съд – Добрич, І състав,

       ОПРЕДЕЛИ:

       ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на Местна коалиция ПП "Никола Петков" (Земеделски народен съюз) срещу Решение № 188 - МИ/ 28.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия Генерал Тошево за обявяване и допускане до участие на втори тур за кмет на с. Р., Община Генерал Тошево, с което са допуснати до участие Г.Н.Н., издигнат от КП „БСП за България“ и Д.В. С., издигната от МК ПП „Никола Петков“ (Земеделски народен съюз).

        ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 671/ 2019 г. по описа на Административен съд - Добрич.

       ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

 

 

 

                                           СЪДИЯ: