Решение по дело №759/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 958
Дата: 19 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237240700759
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

958

Стара Загора, 19.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - III състав, в съдебно заседание на двадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ИРЕНА ЯНКОВА

При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 20237240700759 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Образувано е по жалба на В. Н. П., подадена чрез адв.Н. К., срещу отказ за предоставяне на достъп до информация, обективиран в Решение №10-23-16/27.11.2023 г. на секретаря на Община Стара Загора. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ по съображения за постановяването му в противоречие на материалноправните разпоредби на ЗДОИ и при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Жалбоподателят поддържа, че в случая исканата информация представлява обществена такава и не са налице регламентираните в чл.37 от ЗДОИ основания за отказ за нейното предоставяне. Моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалвания отказ.

Ответникът по жалбата - Кмет на Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Сочи, че в конкретния случай ЗДОИ е неприложим, тъй като целта на жалбоподателката не била да получи достъп до обществена информация, а да води дела срещу община Стара Загора.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна по административноправния спор:

Със заявление от В. П. – Председател на Фондация за защита на правата на животните - Чернобял, подадено по електронна поща и регистрирано в Община Стара Загора с рег.№ 10-21-54/10.11.2023 г., е направено искане на основание ЗДОИ да й бъде предоставена следната информация: да й бъде предоставено като сканирано копие със заличени данни на документите за регистрация на Общински приют за безстопанствени животни Стара Загора, намиращ се в с. Могила. С оспореното Решение № 10-23-16/27.11.2023 г. секретарят на Община Стара Загора е отказал да предостави документите с мотив, че описаната в заявлението информация не се създава в община Стара Загора, доколкото касае административен акт, който е издаван от друг държавен орган, като издаването на този акт е част от дейността на този орган и не е част е част от дейността на община Стара Загора. Според мотивите на решението исканата информация не изпълнявала условието да осигури възможност на заявителя да си състави мнение за дейността на общинската администрация.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок и от легитимирано лице – адресат на постановения отказ за предоставяне на достъп до информация и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност. С оглед на което оспорването е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореното Решение № 10-23-16/27.11.2023г. на секретаря на община Стара Загора е издадено при надлежно делегирани пълномощия със заповед № 10-00-2 276 от 15.11.2023 година от кмета на община Стара Загора, който е материално компетентният административен орган по см. на чл.28, ал.2 във вр. с чл.3, ал.1 от ЗДОИ; в предвидената от закона форма и със съдържание, съответстващо на изискванията на чл. 38 от ЗДОИ и чл.59 от АПК.

Решението е постановено в противоречие с приложимия материален закон.

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/; правилно ли са квалифицирани и респ. дали се следват разпоредените с акта правни последици.

В случая отказът за предоставяне на достъп до информация, обективиран в Решение № 10-23-16/27.11.2023 г. на секретаря на община Стара Загора, е основан на обстоятелството, че направеното искане за предоставяне на документи не се създава от община Стара Загора, а от друг държавен орган.

Правото да се търси и получава информация е сред основните права на гражданите, регламентирано в чл. 41 от Конституцията, и обхваща задължението на държавните органи да осигуряват достъп до обществено значима информация, доколкото тя не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в ЗДОИ. Както в Конституцията на Република България, така и в посочения закон правото на информация е въздигнато като принцип, а ограничението му е изключение от този принцип, като то е възможно и допустимо само при изрична законова регламентация и въз основа на изчерпателно изброени основания.

В процесния случай поисканата от жалбоподателя със заявление рег.№ 10-21-54/ 10.11.2023 г. информация е „обществена” по см. на чл.2, ал.1 от ЗДОИ, тъй като с оглед нейния предмет принципно би било възможно съставянето на собствено мнение относно дейността на задължения субект във връзка с дейността на стопанисвания от община Стара Загора приют за безстопанствени животни /арг.чл.41 от ЗЗЖ/. Информацията е служебна по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, тъй като се съхранява в общината във връзка с задължението на общината по чл. 41,ал.2 от ЗЗЖ да изгражда приюти за безстопанствени животни. По правилото на чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация е свободен с изключение на случаите, изрично уредени с разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ, които предпоставки в случая не са налице.

Единственото съображение, на което се основава постановеният отказ за предоставяне на достъп до информация, е че направеното искане за предоставяне на документи се съхранява от друг държавен орган, а не в община Стара Загора. Този извод на решаващия административен орган е неправилен. Действително, за да възникне задължение за субекта по чл.3 от ЗДОИ да предостави достъп до обществена информация, правото трябва да бъде надлежно упражнено по реда на чл.24 и сл. от ЗДОИ от заявителя, както и да съдържа описание на исканата информация /чл.25, ал.1, т.2 от ЗДОИ/. За да се счита, че е изпълнено нормативното изискване по чл.25, ал.1, т.2 от ЗДОИ, е достатъчно исканата със заявлението информация да бъде посочена по начин, който да дава възможност на органа да разбере с искане за предоставяне на каква точно информация е сезиран. По аргумент от разпоредбата на чл.2, ал.2 от ЗДОИ, регламентираща, че информацията по чл.2, ал.1 от ЗДОИ е обществена независимо от вида на нейния материален носител, следва да се приеме, че самият закон поставя знак на равенство между информацията, съдържаща се в един документ, и самия документ като неин материален носител. Съгласно константната съдебна практика искането за предоставяне на копие от документ е равносилно на искане за достъп до съдържащата се в документа информация, като в този смисъл дали се иска конкретният материален носител на информацията или се иска описателно самата информация, е ирелевантно за дължимостта й, ако са налице останалите предвидени в закона предпоставки за нейното предоставяне.

От друга страна, съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ когато органът не разполага с исканата информация и има данни за нейното местонахождение, в 14-дневен срок от получаване на заявлението той препраща съответното заявление, като уведомява за това заявителя. В настоящия случай сезираният орган има данни за местонахождението на исканата информация, а именно, че исканата информация е създадена и се съхранява в Областна дирекция за безопасност на храните гр.Стара Загора и не се намира при него, спазвайки предписания ред в чл. 32, ал. 1 от ЗДОИ, е следвало да препрати заявлението за достъп до обществена информация до директора на ОДБХ гр.Стара Загора, а не да постанови отказ. Съгласно чл. 137, ал. 1 и 2 от Закона за ветеринарномедицинската дейност удостоверението за регистрация на животновъден обект /какъвто безспорно е общинският приют за безстопанствени животни/ се издава от Директора на съответната Областна. дирекция по безопасност на храните, който назначава комисия, която извършва проверка за съответствието на обекта с ветеринарномедицинските изисквания за отглеждане на животни и хуманно отношение към тях и предоставя становище с предложение за регистрация или отказ. При положение че удостоверението за регистрация на животновъден обект се издава от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Стара Загора и община Стара Загора не разполага с този документ и секретаря на община Стара Загора е приел , че именно директорът на ОДБХ гр. Стара Загора е субектът по чл. 3 от ЗДОИ, е следвало да препрати заявлението на този орган.

По тези съображения съдът намира, че Решение №10-23-16/27.11.2023 година на секретаря на община Стара Загора за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по заявление с рег.№ 10-21-54/10.11.2023г., подадено от В. П. като председател на Фондация за защита на правата на Животните – Чернобял, като постановено при неправилно приложение на закона е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а преписката следва да бъде върната на секретаря за Община Стара Загора за разглеждане и ново произнасяне. Ако се установи, че исканата информация не се съхранява в община Стара Загора, административният орган следва да препрати заявлението на компетентния орган директора на ОДБХ – Стара Загора.

При този изход на спора на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски за държавна такса в размер на 10 лв. Направеното възражение за прекомерност за адвокатско възнаграждение същото се явява неоснователно, тъй като то е договорено в минималния размер по чл. 8,ал.3 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждение – 1000 лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2, във връзка с чл.173 ал.2 и чл.174 о АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ като незаконосъобразен по жалба на В. Н. П., в качеството й на председател на Фондация за защита на животните - Чернобял, отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, обективиран в Решение №10-23-16/27.11.2023г. на секретаря на Община Стара Загора.

ВРЪЩА административната преписка на секретаря на Община Стара Загора за произнасяне по заявление рег.№ 10-21-54/10.11.2023 г., подадено от В. Н. П., в качеството й на председател на Фондация за защита на правата на животните – Чернобял при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на В. Н. П. сумата от 1100 лв. /хиляда и десет лева/ - направени разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: