Решение по дело №390/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 628
Дата: 11 май 2022 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20227040700390
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 628/11.05.2022 година, град Б.

 

Административен съд – Б., в публично заседание на деветнадесети април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

Съдия: Веселин Енчев

при секретар Г. С.,

разгледа адм. дело № 390/2022 година.

 

Производството е по чл. 145 - 178 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 76 ал. 5 във връзка с ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Образувано е по жалба от „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД  с ЕИК 20080019 с адрес град Б., улица „Възраждане“ № 13(УМБАЛ Дева Мария) против заповед за налагане на санкции № РД - 25 - 227/18.02.2022 година на директора на Районна здравноосигурителна каса – Б. (РЗОК).

С оспорената заповед (лист 23 - 27), за осемнадесет отделни еднотипни нарушения на Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и НРД за медицинските дейности за 2020 - 2022 година, на дружеството са наложени осемнадесет отделни санкции „финансова неустойка“ в размер на по 200 (двеста) лева по точки от 1 до 18 или общо 3 600 (три хиляди и шестстотин) лева.

С жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на заповедта. Изтъква се, че всички пациенти са приети и лекувани по спешност, въпреки посоченото в техните направления за хоспитализация, че се насочват за планов прием, защото това отбелязване е резултат от допуснати технически грешки, които са били отстранени с допълнителна заповед на управителя на лечебното заведение. Посочва се, че техническите грешки попадат в хипотезата на „маловажност“ и ответникът е следвало да процедира по специфичен ред, като даде указания за отстраняване на пропуските и предупреди, че при ново нарушение ще наложи санкции, вместо директно да налага санкции.

Иска се отмяната на заповедта. Претендират се разноски единствено за заплатената по делото държавна такса.    

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуален представител, поддържа жалбата и иска отмяна на оспорената заповед.

Ответникът, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Представя административната преписка.

Жалбата е допустима.

Подадена е срещу административен акт, за който е предвидена възможност за съдебен контрол и от лице, чиито права и законни интереси са засегнати неблагоприятно от издаването му. Жалбата е подадена в законоустановения срок.

След като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Между НЗОК и УМБАЛ Дева Мария е сключен договор № 020903/20.02.2020 година за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури и извършване на клинични процедури с НЗОК (лист 82 – 111).

Със заповед № РД-25-1764/03.12.2021 година, на основание чл. 20 ал. 1 т. 2 и чл. 72 ал. 3 от ЗЗО, и глава 20 и 21 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 година, директорът на РЗОК е разпоредил извършване на  проверка на УМБАЛ Дева Мария ЕООД, със срок на проверката до 30.01.2022 година при вид и обхват на проверката - тематична, със следните задача: контрол относно спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2020-2022 година и ЗЗО по отношение на дейност за месец октомври 2021 година по клинична пътека (КП) № 104 „Диагностика и лечение на контагиозни вирусни и бактериални заболявания – остро протичащи. С усложнения.“ (лист 6).

На 11.01.2022 година заповедта е връчена на представляващия дружеството д-р Х.Я. (лист 6).

В изпълнение на заповедта, определените лекар - контрольор и контрольор са извършили проверка на УМБАЛ Дева Мария, резултатите от която са изложени в протокол № 23/17.01.2022 година (лист 7 – 11).

При проверката е констатирано, че за периода 01 – 31.10.2021 година при хоспитализацията на 18 (осемнадесет) пациенти по КП № 104 с диагноза МКБ U07.1COVID – 19 (всички индивидуализирани с ЕГН, период на лечение и номер на история на заболяването), с издадени епикриза, направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури (бланка МЗ-НЗОК № 7) и резултат от лабораторно изследване за COVID – 19, са допуснати еднотипни нарушения при работа с първичния медицински документ „направление за хоспитализация“ в част I „Изпраща се за прием“, съгласно изискванията на Указания за попълване на направление за хоспитализация по Приложение № 2 към НРД за медицинските дейности за 2020 – 2022 година.

Установено е, че във всяко от издадените от УМБАЛ Дева Мария направления за хоспитализация на съответните пациенти (първични медицински документи), в част I блок „Изпраща се за прием“ е посочен „планов“ прием на лицето, като е определена и дата за приемането му, а в част II „Приемащо лечебно заведение“, пациентът е обозначен за „спешен“ прием и е приет на съответната дата (напр. лист 29, 32, 35, 38, 41 и др.)

Всяко от установените осемнадесет нарушения е квалифицирано като нарушение на чл. 55 ал. 2 т. 5 от ЗЗО, чл. 380 и чл. 385 ал. 1 и ал. 4 т. 2  от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 година.

Протокол № 23/17.01.2022 година е връчен на същата дата на управителя на лечебното заведение (лист 11).

На 17.01.22 година от управителя на УМБАЛ Дева Мария е издадена заповед до медицинския секретар на отделение „Ковид 19“, с която е наредено отстраняване на технически грешки („софтуерно грешно отбелязване“) в направленията за хоспитализации на лицата, посочени в протокола на контрольорите от РЗОК, като на индикацията за прием в част I от бланката (бл. № 7 МЗ-НЗОК) вместо отразения „планов“ прием се постави отразяване „спешен“ прием, определен от управителя като „реален“ за състоянието на изброените пациенти (лист 20 стр. 2 - 21).

На 21.01.2022 година от УМБАЛ Дева Мария е подадено възражение против констатациите в протокол № 23/17.01.2022 година. Във възражението е посочено, че при приема на пациентите е била допусната техническа грешка, отстранена незабавно след констатирането ѝ, че обективното състояние на пациентите („увредено общо състояние“) е налагало приемането им по спешност, а не планово, както е отразено погрешно в направленията за хоспитализация, както и че допуснатите грешки са маловажен случай и за тях не следва да се налага санкция (лист 19).

На 24.01.2022 година на основание чл. 75 ал. 5 от ЗЗО  и във връзка с постъпилото възражение от УМБАЛ Дева Мария против протокол № 23/17.01.2022 година, от директора на РЗОК – Б. е изпратено писмо до ръководителя на структурата на Български лекарски съюз (БЛС) в град Б. с искане да посочи представители от квотата на РК – Б. на БЛС, които да участват в арбитражна комисия. Искането е получена на 25.01.2022 година чрез техническия секретар на РК- Б. на БЛС (лист 21 - 22).

На 10.02.2021 година от определените контрольори в отдел „ДИОКМДПА“ е изготвен доклад до директора на РЗОК – Б., в който е описано констатираното с протокол № 23/17.01.2022 година. Отразено е, че във връзка с подаденото възражение против протокола е било изпратено писмо-покана до БЛС за представяне на членове за участие в арбитражна комисия, но в срока по чл. 75 ал. 6 от ЗЗО БЛС не е представил необходимия брой членове, поради което арбитраж не се е състоял. В заключение са описани констатираните нарушения по протокола и санкциите, на които подлежи лечебното заведение - „финансова неустойка“ 200 лева за всяко отделно нарушение, съгласно чл. 416 ал. 3 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022 година (лист 15 - 18). 

На 18.02.2022 година от директора на РЗОК - Б. е издадена обжалваната заповед, с която за осемнадесет отделни нарушения на ЗЗО и НРД за медицинските дейности за 2020-2022 година, на дружеството са наложени осемнадесет отделни санкции „финансова неустойка“ в размер на по 200 (двеста) лева по точки от 1 до 18 или общо 3600 (три хиляди и шестстотин) лева.

 

При така установените факти съдът прави следните правни изводи.

Административният акт е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма.

Заповедта е с право основание чл. 76 ал. 4 от ЗЗО и чл. 423 ал. 3 от НРД за медицинските дейности 2020-2022 година.

Съгласно чл. 76 ал. 4 от ЗЗО, в случай че съответните районни колегии на съсловните организации на лекарите и на лекарите по дентална медицина, на съответните регионални колегии на съсловните организации на магистър-фармацевтите или на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти не са посочили свои представители в сроковете по чл. 75 ал. 6 за създаване на арбитражна комисия, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава мотивирана заповед, с която може да наложи санкциите, без да е необходимо становището по чл. 74, ал. 4 да бъде разглеждано от такава комисия.

Конкретният случай е именно такъв. Издател на заповедта е директорът на РЗОК – Б., явяващ се материално и териториално компетентен орган, предвид седалището на МБАЛ Дева Мария (в град Б.) и цитираната норма от закона. Затова, съдът приема, че обжалвания административен акт е издаден от компетентен административен орган.  

Спазени са изисквания за форма на акта. Заповедта е в писмена форма и съдържа всички реквизити по чл.59 ал.2 от АПК.

Административният акт е мотивиран, съдържа както фактически, така и правни основания. В административното производство не са допуснати процесуални нарушения. Проверяваното лице е уведомено своевременно за назначената проверка и се е запознало със съдържанието на изготвения протокол от нея. То е оспорило надлежно, по реда на чл. 74 ал. 4 от ЗЗО, констатациите по протокола, изготвен от проверяващите служители на НЗОК. С писмо директорът на РЗОК – Б. на основание чл. 75 ал. 5 от ЗЗО е изискал от председателя на РК – Б. на БЛС да посочи представители от квотата на БЛС, които да участват в арбитражна комисия. В установения срок БЛС не е посочил свои представители, поради което законосъобразно директорът на РЗОК – Б. е пристъпил към самостоятелно издаване на заповедта, с която са наложени санкциите.

По приложението на материалния закон.

Налице е пълна идентичност в твърденията на страните относно релевантните факти на случаите, описани в акта.

Спорът е дали е налице техническа грешка, допусната от лечебното заведение при оформянето на отделните направления за хоспитализация, както и дали нарушенията, установени от контрольорите, представляват „маловажен случай“, обуславящ приложението на чл. 408 ал. 4 – 5 от НРД за медицинските дейности 2020 - 2022.

Съгласно разпоредбата на чл. 55 ал. 2 т. 5 от ЗЗО, националните рамкови договори съдържат документацията и документооборота.

Според чл. 380 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022, документацията, която е длъжен да води и съхранява всеки изпълнител на БМП, включва документите по чл. 294, първични медицински документи по приложение № 2 и финансово-отчетни документи по Закона за счетоводството.

Нормите на чл. 385 ал. 1 ал. 4 т. 2 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 предвиждат, че "Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури" (бл. МЗ-НЗОК № 7), "Медицинско направление за клинични процедури/амбулаторни процедури" (бл. МЗ-НЗОК № 8) и "Медицинско направление за провеждане на клинични процедури/амбулаторни процедури" (бл. МЗ-НЗОК № 8А) се изготвят съгласно изискванията и реквизитите, посочени в приложение № 2. Документите се попълват в съответния брой екземпляри, както следва - регистрационните и медицинските данни в документа относно приемането за хоспитализация и болничното лечение на ЗОЛ се попълват от лечебното заведение.

В приложение № 2 „Първични медицински документи“ към НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 се съдържат указания за попълването на "Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури" (бл. МЗ-НЗОК № 7). Според указанията,  в блок "Изпраща се за прием" следва да се съдържат медицински данни за пациента, сред които и вид прием – отбелязва с "х" се дали пациентът се изпраща за спешен или планов прием. Съответно, в част II „Данни, попълвани от лекар при първи преглед на болния в лечебното заведение“, в блок "Приемащо лечебно заведение" – вид прием – се отбелязва с "х", дали пациентът се приема по спешност или планово.

Съгласно чл. 416 ал. 3 от НРД за медицинските дейности 2020 - 2022, когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши установените изисквания за работа с медицинска или финансова документация, с изключение на случаите на явна фактическа грешка, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция "финансова неустойка" в размер от 200 до 500 лева.

От цитираните правни норми и указанията в НРД се установява, че, за да е налице правомерен прием на пациент в лечебно заведение, трябва да има съответствие между посочените основания за изпращането му (планово или по спешност) и за хоспитализирането му (планово или по спешност). Попълването на блоковете „Изпраща се за прием“ и „Приемащо лечебно заведение“ от направлението за хоспитализация не е задължение на пациента, а на медицинските заведения или съответните специалисти в тях, които изпращат или приемат лицето за лечение.

В случая, при проверката от РЗОК е установено, че такова съответствие между отделните части от направленията липсва, т.е. от лечебното заведение са били нарушени изискванията за работа с медицинска документация (каквато се явява и направлението за хоспитализация). 

Жалбоподателят поддържа, че в действителност, пациентите насочени за планов прием, са били за спешен прием и разминаването в отразяванията в част I и част II на направленията е резултат от техническа грешка в част I, като следва да се приложи хипотезата на „маловажен случай“ по НРД за медицинските дейности 2020 – 2022.

Съдът не споделя тази теза.

Съгласно чл. 408 ал. 4 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022, за маловажни случаи на нарушения наказващият орган не налага наказание, като направи предписание за отстраняване на съответното нарушение и предупреди нарушителя, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложена санкция.

Според § 1 т. 4. 2. от ДР на НРД за медицинските дейности 2020 – 2022, "маловажни случаи"  по смисъла на чл. 408, ал. 4 са:

4.1. За извънболнична медицинска помощ:

а) липса на подпис и/или печат на:

– извършилия дейността ОПЛ в амбулаторния лист;

– извършилия дейността специалист в амбулаторния лист и/или в направлението (бл. МЗ-НЗОК № 3, бл. МЗ-НЗОК № 3А и бл. МЗ-НЗОК № 4);

б) липса на някои от посочените в приложение № 9 консумативи – за изпълнителите на ПИМП;

в) липса на някои от посочените в приложение № 10 консумативи за извършване на общомедицински дейности – за изпълнителите на СИМП.

4.2. За болнична медицинска помощ:

а) липса на подпис на декурзус от лекуващ лекар;

б) липса на декурзус в почивни дни на нетежко болни;

в) технически грешки в медицинската документация;

г) липса на печат върху епикризата.

По мнение на настоящия състав отразяването в част I на направленията, че пациентът се изпраща за „планов“, а не „спешен“ прием в лечебното заведение не може да се приеме за техническа грешка, защото представлява мнение на медицински специалист, свързано с преценка за необходимостта от незабавно започване на лечението или отлагането му (отново по преценка на специалиста) за определен период от време. В случая напълно възможно е - с така попълненото направление за планова хоспитализация, на пациента да бъде отказан спешен прием в (друго) болнично заведение, самостоятелно избрано от него, за провеждане на лечението в болнична среда, въпреки обективното му състояние. Техническата грешка е грешка, свързана с чисто формално нарушение на правилата за работа с медицинската документация като например издаването на рецептурна бланка с номер, еднакъв с номера на друга издадена рецептурна бланка, за което в чл. 43 ал. 2 изр. последно от  НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 изрично е отбелязано, че се счита за техническа грешка и не е основание за налагане на санкция.

Доколкото в конкретния казус установените нарушения при работа с медицинската документация нямат технически  характер, а имат логически характер, те не се явяват „маловажен случай“ по смисъла на чл. 408 ал. 4 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022 и законосъобразно на дружеството са наложени финансови санкции на минимума, предвиден в чл. 416 ал. 3 от НРД за медицинските дейности 2020 – 2022.

Жалбата следва да се отхвърли.

По изложените съображения, на основание чл.172 ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Университетска многопрофилна болница за активно лечение Дева Мария“ ЕООД с ЕИК 20080019 с адрес град Б., улица „Възраждане“ № 13 против заповед за налагане на санкции № РД - 25 - 227/18.02.2022 година на директора на Районна здравноосигурителна каса – Б..

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: