Р Е Ш Е Н И Е
№ 2385
град Пловдив, 21.12.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ
к.с., в открито заседание на двадесет
и трети ноември през две хиляди двадесет
и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН
РУСЕВ
при
секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурора МИРОСЛАВ ЙОСИФОВ, като
разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 1974 по описа за
2023 година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство
по чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Делото е образувано по жалба от Х.Л. Ф.Е. В., действащ като
законен представител на „Даун Криейтърс“АД, чрез пълномощник – адв.Т.Ц., против
Решение № 1043 от 12.06.2023 г., постановено по АНД № 185 от 2023г. по описа
на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден Електронен Фиш за налагане на
глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К №
3297649 на ОДМВР гр. Пловдив, с който на Х.Л. Ф.Е. В., като законен
представител на „Даун Криейтърс“АД, с ЕИК ********* на основание чл. 189, ал.
4, вр. чл. 182, ал. 1 т.3 от Закона за движение по пътищата е наложено административно
наказание – глоба в размер на 100/сто/ лева за извършено
нарушение на чл. 21, ал.1 от Закона за движение по пътищата.
Жалбоподателят счита, че така
постановеното решение от състав на Районния Съд е незаконосъобразно, постановено
при липса на мотиви относно релевантите факти и обстоятелства, свързани с
употребата на техническото средство за измерване, поради което моли решението
и електронния фиш да бъдат отменени.
В съдебното заседание - Х.Л. Ф.Е. В. не се явява, не се
представлява.
Ответникът по касационната жалба – ОД на
МВР Пловдив не се представлява. С писмен отговор-становище по жалбата същата се
оспорва, претендират се разноски
Представителят
на Окръжна Прокуратура – Пловдив дава заключение за неоснователност на така подадената
касационна жалба.
Пловдивският административен Съд –
двадесет и първи състав, след като разгледа по отделно и
съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира касационната
жалба за допустима и неоснователна по същество, поради следното:
За да
обоснове крайния си извод, състав
на Районния Съд е приел,
че по същество по безспорен начин е установен фактът на вмененото нарушение.
Касационната инстанция изцяло споделя
изложените съображения от районния съд, които от своя страна са сторени при
съвкупната преценка на събрания доказателствен материал и в изпълнение на
задължението за мотивираност на съдебните актове.
В по-общ план следва да се съобрази, че правилото
възведено в чл.189 ал.4 от ЗДвП е следното: “При нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от министъра на вътрешните работи.”
В случая Електронният фиш съдържа всички
реквизити, съобразно посочената правна норма, включително в обема, който
законът е установил, и относно начина на описание на самото нарушение.
Към датата на извършване на процесното
нарушение е в сила разпоредбата на чл.
189, ал.4 от ЗДвП, съгласно изменението й с ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., съгласно
която "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение". Със същото изменение на закона е приета и новата разпоредба на
§ 6, т.5 от ДР на ЗДвП (Нова - ДВ, бр. 19 от 2015 г.), с която се въведе
легално определение на понятието и съобразно която "Автоматизирани
технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: ,,стационарни’’ - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган и ,,мобилни’’ - прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи
нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес.
Отделно от това с новата ал. 3 на чл. 165
от ЗДвП, приета също с посоченото изменение обн. ДВ бр.19 от 2015 г. в
съответствие именно на мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на
ОС на ВАС (съгласно мотивите към проекта на Закона за изменение и допълнение на
Закона за движението по пътищата № 454-01-62 от 11.12.2014 г., 43-то НС) на
Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. В изпълнение на законовата разпоредба е
издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на Министъра на вътрешните работи
(обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г.), с която са уредени условията и редът за
използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на
правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат, както
стационарните, така и мобилните АТСС.
Съгласно чл. 2 от Наредбата стационарните
и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал
и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на
правилата за движение, а по силата на чл. 3 от същата, за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове
чрез използване на автоматизирана информационна система. Т.е. с изменението на
закона и приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. са приети ясни
правила за използване на мобилни технически средства и за обстоятелствата, при
които контролните органи имат право да ги използват, с което на практика е
преодоляна констатираната в мотивите на Тълкувателно Решение № 1 от 26.02.2014
г. на ОС на ВАС празнота, което именно е в основата на даденото със същото
тълкуване на материалния закон.
Ето защо, се достигна до извод, че към
датата на извършване на процесното нарушение на правилата за движение по
пътищата е налице детайлна нормативна уредба на правилата във връзка с
използването на мобилни технически средства, които са достатъчно ясни и
подробни, както и процедура, регулираща действията на контролните органи при
използването технически средства.
От ОД на МВР гр. Пловдив е издаден
електронен фиш серия К № 3297649 за това, че на 29.12.2019г. в 13.47 часа в гр.
Пловдив, бул. Найчо Цанов, под пътен възел „Родопи“, посока към ЖК Тракия, с
МПС „ФОЛКСВАГЕН ПАСАТ”, товарен автомобил, регистрационен номер ***, е
установено нарушение за скорост, заснето с автоматизирано техническо средство
ARH СAM S1 като моторното превозно средство се е движило с установена скорост
71 км./ч., при разрешена скорост – 50 км./ч. и превишил разрешената скорост с
21 км./ч.
Разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП
предвижда, че собственикът или този на който е предоставено МПС отговаря за
извършеното нарушение. От друга страна разпоредбата на чл. 189, ал. 5 ЗДвП
предвижда, че електронният фиш се изпраща на лицето по чл. 188, ал. 1 ЗДвП,
като същото в 14-дневен срок, ако е управлявало друго лице, трябва да посочи
кое е това лице. Видно от представената справка за собственост се установява,
че процесното МПС е със собственик „Даун Криейтърс“АД.
От страна на санкционираното лице – касатор
не била подадена писмена декларация по чл.189 ал.5 от ЗДВП, в която да посочи
данни за друго лице, което евентуално да е извършило нарушението.
Техническата система за заснемане,
съгласно протокол за използване на АТСС с рег№1030р-15973/02.06.21г е било
разположена в град Пловдив, на бул. Найчо Цанов, под надлез Родопи, при
ограничение на скоростта – 50 км/ч. с начало на работа – 10.10 часа и край на
работа 15.00 часа.
За така констатираното нарушение на чл.21,
ал.1 от ЗДВП и на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.3 от ЗДВП е
издаден процесният електронен фиш, с който е наложена глоба в размер на 100
лв., съгласно разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗДвП.
Налице са безспорни доказателства по
делото, че автоматизираното техническо средство, с което е била засечена
скоростта на автомобила е било сертифицирано. Видно от удостоверение за одобрен
тип средство за измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017 г. на Български институт
по метрология и от протокол от проверка №57-С-ИСИС/30.09.2019 г. на ГД „МИУ”
при БИМ на системата за контрол на скорост. По делото са представени и
доказателства за техническата изправност на използваното АТСС като неговия номер
е надлежно посочен в електронния фиш. Автомобилът, собственост на ЮЛ е
управляван от законният представител, като
по несъмнен начин е установена и скоростта на движение, видно от
приложената по преписката снимка. В ЕФ е отчетена допустимата грешка при
измерването и тя е определена на 74 км/ч, съобразно изискванията на Протокол за
проверка № 57-С-ИСИС- 30.09.2019г. на Института по метрология .
Съдът като е ценили всички събрани
доказателства е направил категоричен и
несъмнен извод, че административното
нарушение, състоящо се в движение над максимално допустимата скорост за
движение в населено място, е извършено от водача на заснетия лек автомобил в
посоченото в обжалвания електронен фиш време и място.
С оглед на изложеното не са на налице
касационни основания по чл.348 ал.1 т.1 и т.2 НПК, а атакуваното решение на
Районния Съд е валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон и във
връзка с чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в сила.
По изложените
съображения и на основание чл.221, ал.2 от АПК,
Съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 1043 от 12.06.2023 г., постановено по
АНД № 185 от 2023г. по описа на Районен съд – Пловдив.
ОСЪЖДА „Даун Криейтърс“АД, с ЕИК ********* да заплати на ОД на МВР Пловдив, сумата от 80лв. /осемдесет лева/ за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: