Определение по дело №949/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1358
Дата: 5 октомври 2023 г.
Съдия: Ева Димитрова Пелова
Дело: 20237150700949
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

 

1358/5.10.2023г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-гр. ПАЗАРДЖИК, ХIII-ти състав, в закрито съдебно заседание, в състав:

                             

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕВА ПЕЛОВА

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 949 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл., вр. чл.166 от  АПК.

  Образувано е по жалба на З.В.А. срещу Заповед № ОХ-689/17.08.2023г., издадена от министъра на отбраната, с която е отписан от обучение във  ВА „Г. С. Раковски“ и е постановено да възстанови на Министерство на отбраната разходите за издръжка и обучение за периода, в който е бил обучаван във ВА „Г. С. Раковски“, поради виновно неизпълнение на задължението за успешно извършване на обучението.

С жалбата е направено особено искане за спиране изпълнението на оспорената Заповед, както и на съдебното производство до приключване на адм.дело вх. № 10381/13.07.2023г., по описа на ВАС.

Настоящият съдебен състав намира искането за спиране на предварителното изпълнение на оспорената Заповед за недопустимо, поради следните съображения:

Разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от АПК предвижда възможност жалбоподателя да иска спиране на изпълнението на оспорения акт във всеки етап от производството. Последното е изключение от общото правило, че подаването на жалба спира изпълнението на оспорените актове. При допуснато такова по силата на закона или с нарочно разпореждане на органа, е предоставено право на жалбоподателя да обоснове интерес и вреди, които са съизмерими с преценката на законодателя или органа за значимостта на обществения интерес от допуснатото изпълнение.

Като основания за издаване на оспорената Заповед са посочени чл.26, т.15, чл.31, ал.1 и чл. 145, ал.3 от ЗОВСРБ, които не предвиждат допускане на предварително изпълнение на административният акт. Т.е. оспорената Заповед няма предварително изпълнение, допуснато по нормативен ред. С оспорването на Заповедта, по която е образувано  настоящото дело е спряно и изпълнението на заповедта в обжалваната й част съгласно чл. 166, ал.1 от АПК. Тази разпоредба закрепва нормативно основното правило на съдебно-административния процес, че всяко оспорване на административния акт, независимо от неговия вид, автоматично спират изпълнението му. Този суспензивен ефект възпрепятства влизането на акта в сила и превръщането му в изпълнителен титул по чл. 268, т. 1, пр. 1 от АПК. Това от своя страна гарантира търсената съдебна защита срещу незаконосъобразността на оспорения акт и предотвратява лишаването й от ефект чрез междувременното му изпълнение. Суспензивният ефект настъпва от момента на подаване на жалбата до влизане в сила на определението по чл. 158, ал.3 от АПК при нейна нередовност, по чл. 159 от АПК при нейна недопустимост или на съдебното решение по чл. 172, ал.1 от АПК, с което е отхвърлена. През времето на така суспендираното изпълнение незаконосъобразни са всички предприети от административния орган действия по изпълнение на оспорения акт.

Следва да се отбележи, че суспензивният ефект по чл. 166, ал.1 от АПК не важи, когато административен орган с разпореждане допусне предварително изпълнение на издаден от него административен акт съгласно чл. 60 от АПК, както и когато съдът допусне предварително изпълнение съгласно чл. 167 от АПК. Спирането в тези случи дава временна защита на застрашените от него права и законни интереси на оспорващия. Правото да се иска спиране на предварителното изпълнение по чл. 166, ал.2 от АПК възниква с влизане в сила на разпореждането по чл. 60, ал.1 от АПК, с което административният орган го е допуснал, независимо дали то е било обжалвано и съдът окончателно е признал законосъобразността му или като неоспорено в срок е влязло в сила. Това спиране е предназначено да обезпечи правата на оспорващия по време на висящността на съдебното производство. Аналогично, правото по чл. 166, ал.4 от АПК възниква в момента на издаване на административен акт от вид, на който отделен закон придава предварително изпълнение, а упражняването му има описаната обезпечителна функция. И в двата случая абсолютна предпоставка за допустимост на искането по чл. 166, ал.2 от АПК и по чл. 166, ал.4 от АПК е наличието на предварително изпълнение, допуснато административно и нормативно, подлежащо на спиране от съда, каквото в случая не е налице. В обжалваната заповед не е включено разпореждане по чл. 60, ал.1 от АПК за предварително изпълнение, нито такова е допуснато след издаването й при условията на чл. 60, ал.2 от АПК.

Предвид изложеното, искането за спиране изпълнението на оспорената Заповед се явява без предмет, тъй като не е налице допуснато нито по силата на закона, нито с акт на административния орган предварително изпълнение. Произведен е суспензивният ефект на жалбата и изпълнението на акта следва да се приеме за спряно до разрешаване на спора по същество, поради което  настоящия съдебен състав намира искането за спиране изпълнението на оспорената Заповед за процесуално недопустимо, поради липсата на предмет,  и като такова следва да се остави без разглеждане.

Съдът намира искането за спиране на съдебното производство по  настоящото дело, до постановяването на окончателен съдебен акт по  адм.дело вх. № 10381/13.07.2023г., по описа на ВАС за неоснователно, доколкото предмет на разглеждане по същите са два отдени акта, при които няма идентичност на предмет, или фактическа обстановка, което да обуслови извода, че произнасянето на върховната инстанция е от преюдициално значение  по отношение на образуваното дело, поради което искането в тази насока следва да се отклони.

По изложените съображения, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

1.ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на З.В.А. за спиране на изпълнението на Заповед № ОХ-689/17.08.2023г., издадена от министъра на отбраната.

2.ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на З.В.А. за спиране на настоящото производство до произнасянето на ВАС по адм.дело вх. № № 10381/13.07.2023г.,по техен опис.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО по пункт 1-ви подлежи на обжалване в 7-мо дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд на Република България.

ДЕЛОТО да се докладва след влизане на определението в сила.

ПРЕПИСИ да се връчат на страните.     

 

 

 

 

                                    СЪДИЯ:/П/