Определение по дело №1033/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 2264
Дата: 23 ноември 2022 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150701033
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

         2264 / 23.11.2022г.

 

гр. Пазарджик      23 ноември 2022 г.

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  ІІ състав в закрито заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и втората година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

като разгледа адм. дело  № 1033 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

1. Производството е по чл. 159 от АПК.

 

2. Постъпила е жалба от Е.В. ***, с настоящ адрес *** Стоян Аргиров, № 11, срещу Отговор в Писмо рег. № 9873 от 01.09.2022 г. на Главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, гр. София.

 

3. Жалбоподателката твърди, че в конкурса за назначаване на държавна служба в Затвора гр. Пазарджик, проведен въз основа на Заповед № ЧР-05-219 от 24.06.2021 г., тя е била класирана като втора резерва. Сочи, че в края на 2021 г., в Затвора гр. Пазарджик са назначени на работа повече шест човека (каквато е обявената бройка в заповедта), поради което счита, че тя „…автоматично…“ става първа резерва.

Д. заявява, че не е съгласна с изложените мотиви в дадения ѝ отговор във въпросното писмо и желае съдът да постанови да бъде назначена на работа на длъжност Надзирател II-I в Затвора гр. Пазарджик.

 

4. От представената по делото преписка е видно, че действително, със Заповед № ЧР-05-219 от 24.06.2021 г. на Зам. министърът на правосъдието, по реда и при условията на чл. 156, ал. 1 и ал. 6 от ЗМВР и Правила за назначаване на държавна служба в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и Главна дирекция „Охрана“ към министъра на правосъдието, утвърдени със заповед № ЛС-04- 1540 от 01.12.2017 г. на министъра на правосъдието и е обявен конкурс за назначаване на държавна служба в затвора в гр. Пазарджик II категория, за вакантни младши изпълнителски длъжности, за които се изисква задължителна първоначална професионална подготовка, както следва: затвора в гр. Пазарджик II категория - надзирател II -I степен - 6 вакантни длъжности. Според Списък на крайно класираните кандидати, след проведения конкурс, Е.В.Д. е класирана втора поред във формирания резерв от кандидати за затвора гр. Пазарджик.

 

5. Със Заявление вх. № 144423 от 29.08.2022 г., Д. е заявила желание да започне работа в Затвора Пазарджик, като надзирател II -I степен, доколкото е първа резерва от проведения конкурс.

В отговор на въпросното заявление, с Писмо рег. № 9873 от 01.09.2022 г., адресирано до жалбоподателката, Главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, гр. София е цитирал тестовете на т.34.3 и т. 34.4 от Правилата за назначаване на държавна служба в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията и Главна дирекция „Охрана“ към министъра на правосъдието, утвърдени със заповед № ЛС-04-378 от 27.07.2021 г. на министъра на правосъдието и е заявил, че заявлението на Д. не се уважава.

 

6. Според чл. 19, ал. 2 от ЗИНЗС, за държавните служители по ал. 1, т. 1(тоест, държавни служители, които пряко осъществяват дейности по изпълнение на наказанията или на мярката за неотклонение задържане под стража) се прилагат разпоредбите относно държавната служба в Закона за Министерството на вътрешните работи, доколкото в този закон не е предвидено друго

Съобразно чл. 156, ал. 1 от ЗМВР, Назначаването на държавни служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се предхожда от конкурс, който се провежда при условия и по ред, определени с наредба на министъра на вътрешните работи

 

7. Според т.34.3 от действалите към момента на провеждане на процесния конкурс Правила за назначаване на държавна служба в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и Главна дирекция „Охрана“ към министъра на правосъдието, утвърдени със заповед № ЛС-04- 1540 от 01.12.2017 г. на министъра на правосъдието, при крайното класиране се формира резерв от кандидати, който включва класираните по бал след последното място. Резервът от кандидати може да се използва от ръководителя на структурата, за която е обявен конкурсът, при не заемане на длъжност от класиран кандидат, включително и като стажант.

Според т. 34.4 от същите Правила, в едногодишен срок от приключване на конкурсната процедура, кандидатите от резерва по реда на класирането им могат да бъдат назначавани в същата структура на овакантени длъжност, за които са определени като резерв.

Впълнота идентични са текстовете на действащите понастоящем т.34.3 и т. 34.4 от Правилата за назначаване на държавна служба в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и Главна дирекция „Охрана“ към министъра на правосъдието, утвърдени със заповед № ЛС-04-378 от 27.07.2021 г. на министъра на правосъдието

 

8. Съотнасянето на цитираните нормативни текстове, налага извода, че Писмо рег. № 9873 от 01.09.2022 г. на Главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, гр. София, не съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, с който се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на Е.Д..

Очевидно е, че разпоредбите установени в т.34.3 и т. 34.4 от Правилата за назначаване на държавна служба в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и Главна дирекция „Охрана“(отмени и действащи понастоящем), допускат една правна възможност за ръководителя на структурата, за която е обявен конкурсът, при не заемане на длъжност от класиран кандидат да използва, формирания при провеждане на конкурса резерв от кандидати за назначаване на съответните вакантни длъжности. Упражняването на тази възможност, зависи само и единствено от преценката на съответния ръководителя на структурата, за която е обявен конкурсът, тоест, той не е длъжен, дори да е налице хипотезата на незаета длъжност от класиран кандидат от конкурса, да назначи на същата, кандидат който е включен във формирания при провеждането му резерв. Именно липсата на каквото и да е задължение за ръководителя на съответната структура да назначи на конкретната длъжност, кандидат включен във формирания резерв, изключва възможността, процесното писмо да бъде квалифицирано като индивидуален административен акт, постановен от орган на изпълнителната власт при осъществявана от него административна дейност. Същото има само уведомителен характер относно съображенията на органа по назначаване, да не се ползва от възможността, предоставена му с разпоредбата на т.34.3 от Правилата за назначаване на държавна служба в Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и Главна дирекция „Охрана“

 

9. При това положение, жалбата по повод на която е образувано настоящото производство е недопустимо, доколкото е оспорен акт който не подлежи на обжалване. 

Ето защо, на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Съдът

 

 

ОПРЕДЕЛИ  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.В. ***, с настоящ адрес *** Стоян Аргиров, № 11, срещу Отговор в Писмо рег. № 9873 от 01.09.2022 г. на Главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, гр. София.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1033 по описа на Административен съд Пазарджик за 2022г.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в седем дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

Административен съдия :