Решение по дело №769/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 918
Дата: 12 юли 2022 г.
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20227040700769
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  918                                             12.07.2022 година                гр. Бургас

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти СЪДЕБЕН СЪСТАВ, на шестнадесети юни, две хиляди двадесета и втора година, в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

ЧЛЕНОВЕ: 1.МАРИНА НИКОЛОВА 

2.ДИМИТЪР ГАЛЬОВ 

секретар: Сийка Хардалова

прокурор: Андрей Червеняков

сложи за разглеждане докладваното от съдия М.Николова КАНД номер 769 по описа за 2022 година.

 

Производството е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на Н.Б.А., ЕГН: **********, с адрес: *** против Решение № 311/27.03.2022 год., постановено по НАХД № 431/2022 г. по описа на Районен съд - Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление №2550-F620089/29.10.2021 година, издадено от заместник-директор на ТД на НАП – гр.Бургас, упълномощен със заповед №ЗЦУ-1149/25.08.2020 год. на Изпълнителния директор на НАП, с което за нарушение на разпоредбата на чл.5, ал.4, т.1 от КСО вр. с чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1 от Наредба № 13/2019 г. на Министерство на финансите, и на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.355, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) на касатора е наложена глоба в размер на 50.00 /петдесет/ лева.

В касационната жалба се излага становище, че първоинстанционното решение е необосновано и неправилно, поради нарушение на материалния закон. Твърди се, че същото е постановено в противоречие на събраните по делото доказателства и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Сочи се, че съдът не е обсъдил направените с жалбата възражения, както и че е налице нарушаване на правото на защита. Твърди се, че при налагане на административното наказание, АНО се е позовал на наредба, която е отменена, като е налице разминаване между фактическите твърдения  и сочената за нарушена разпоредба. Сочи се съдебна практика. Моли се за отмяна на оспореното съдебно решение и отмяна на издаденото НП.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Ответникът по касация, редовно уведомен, не изпраща представител. Преди съдебното заседание депозира писмено становище, в което оспорва подадената жалба и моли за потвърждаване на първоинстанционното съдебно решение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас, изразява мнение за оставяне в сила на решението на първата инстанция.

Административен съд - Бургас, ХVІ-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл.210, ал.1 АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

С обжалваното решение Районен съд - Бургас е потвърдил наказателно постановление №2550 - F620089/29.10.2021 г., издадено от заместник-директор на ТД на НАП – гр.Бургас, упълномощен със заповед №ЗЦУ-1149/25.08.2020 г. на Изпълнителния директор на НАП, с което за нарушение на разпоредбата на чл.5, ал.4, т.1 от КСО вр. с чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1 от Наредба № 13/2019 г. на Министерство на финансите, и на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.355, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) на касатора е наложена глоба в размер на 50.00 /петдесет/ лева.

За да постанови оспореното съдебно решение съд е приел, че АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да сторят това, съгласно чл.193, ал.2 ЗКПО във връзка със Заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП. Посочил е, че декларация образец 1 за месец март 2021 г. е следвало да бъде подадена до 26.04.2021 г., като в настоящия случай това е сторено на 16.07.2021 г., т.е. два месеца и 20 дни след крайния срок. Предвид изложеното, съдът е намерил, че вмененото на жалбоподателя административно нарушение е извършено, като наложената санкция е с фиксиран минимален размер от 50.00 лева, поради което не съществува възможност за намаляването ѝ. Съдът е приел, че не са налице предпоставки за приложението на чл.28 от ЗАНН, като е изложил и мотиви за това.

Така постановеното решение е валидно, допустимо, но неправилно.

Настоящият съдебен състав намира, че при издаване на наказателното постановление са допуснати съществени процесуални нарушения.

С издаденото наказателно постановление, на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 50 лева, за нарушение на чл.5, ал.4, т.1 от КСО, вр. чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1 от Наредба № Н-13/17.12.2019г., като в НП е посочено, че като самоосигуряващо се лице е нарушил разпоредбата на чл.5, ал.4 от КСО, като не е подал в срок данни с декларация образец 1 в ТД на НАП гр.Бургас за месец март 2021г. Отразено е, че в случая, декларацията е следвало да се подаде до 26.04.2021 год., а декларацията е подадена в ТД на НАП гр.Бургас на дата 16.07.2021 год. и е приета и входирана с вх. № 023582105301478.

Касаторът, на практика не оспорва, че е извършил вмененото му административно нарушение, но счита, че неправилно е прието, че е нарушил изискванията на НАРЕДБА № 8/29.12.2005 год. на Министерство на финансите, чиито разпоредба регламентираща подаването на декларация образец 1 изцяло е реципирана в чл.4 от Наредба № Н-13/17.12.2019г.

Съгласно чл.5, ал.4, т.1 от КСО самоосигуряващите се лица периодично представят в Националната агенция за приходите данни за: осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите", дните в осигуряване и облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване.

Съдържанието, сроковете, начинът и редът за подаване и съхраняване на декларациите по чл.5, ал.4 от КСО са били регламентирани от разпоредбите на Наредба № Н-8/29.12.2005г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, издадена на основание чл.5, ал.6 от КСО. Впоследствие, тази наредба е отменена с § 4 от ПЗР на Наредба № Н-13/17.12.2019г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица, в сила от 03.01.2020г.

Видно от съставения АУАН, в същият е посочено, че касаторът е нарушил разпоредбите на чл.5, ал.4, т.1 от КСО, вр. чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1 от Наредба № 8/29.12.2005 год. на Министерство на финансите.

В издаденото и оспорено пред настоящия съдебен състав наказателно постановление цифрово са посочени същите разпоредби - чл.5, ал.4, т.1 от КСО, вр. чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1, но е посочена действащата понастоящем Наредба № Н-13/17.12.2019г. на МФ, където относимите правни норми са чл.2, ал.1 и чл.4, ал. 1, т.2 от Наредба № Н-13/17.12.2019г.

В случая, към датата 26.04.2021 г., касаторът е бил задължен по силата на разпоредбите на Наредба № Н-13/17.12.2019г. на МФ да подаде декларация образец № 1, с данни за месец март 2021г., като Наредба № 8/29.12.2005 год. на Министерство на финансите към този момента е била отменена и не е била част от действащото право. Ето защо, към 26.04.2021 год. касаторът не е можел да наруши разпоредбите на чл.2, ал.1 и чл.3, ал.1, т.1 от НАРЕДБА № 8/29.12.2005 год., така както е посочено в съставения АУАН.

В изготвеното впоследствие НП също не са посочени в пълнота относимите от Наредба № Н-13/17.12.2019г. на МФ разпоредби, тъй като както се посочи вече по-горе, такива се явяват разпоредбите на чл.2, ал.1 и чл.4, ал.1, т.2 от Наредба № Н-13/17.12.2019г.

Извършената от наказващия орган неправилната правна квалификация на установеното административно нарушение е съществено процесуално нарушение, което е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление, без да е необходимо да се изследва въпроса за неговата материална законосъобразност.

Като е достигнал до изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да бъде постановено друго, с което да се отмени издаденото наказателно постановление.

Мотивиран от изложеното Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 311/27.03.2022 год., постановено по НАХД № 431/2022 г. по описа на Районен съд - Бургас и вместо него постановява:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 2550 - F620089/29.10.2021 г., издадено от заместник-директор на ТД на НАП – гр.Бургас, упълномощен със заповед №ЗЦУ-1149/25.08.2020 г. на Изпълнителния директор на НАП.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                    

        2.