Решение по дело №317/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 356
Дата: 31 декември 2019 г. (в сила от 31 декември 2019 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20197110700317
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                            356 от 31.12.2019 г., гр. Кюстендил

 

 В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на осемнадесети декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар И. С. и с участието на прокурор Йордан Георгиев, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 317 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от К.И.Б., с ЕГН ********** и постоянен адрес:***, срещу Решение № 342/07.10.2019 г., постановено по административнонаказателно дело №720/2019 г. по описа на Районен съд – Дупница, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 1835247, издаден от Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОД на МВР) – Кюстендил, с който на Б. на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание глоба в размер на 400,00 (четиристотин) лева за извършено административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Релевирано е касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението.

К.Б. е редовно призован за съдебното заседание по делото, но не се явява и не сe представлява.

ОД на МВР – Кюстендил – ответник по касационната жалба, не изразява становище по същата и не изпраща процесуален представител в съдебното заседание по делото.

            Прокурорът дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на въззивно обжалване е Електронен фиш серия К № 1835247, издаден от ОД на МВР – Кюстендил. Районният съд е установил от фактическата страна на спора, че на 15.11.2017 г. в 14:45 часа в с. У, на ПП 1 № Е-79, км 339+140, в посока на движение към гр. Благоевград, при разрешена за населено място скорост на движение от 50 km/h и приспаднат толеранс от 3% в полза на водача, е установено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, заснето с мобилна система за видеоконтрол TFR1-M, с фабричен № 628, при управление на лек автомобил марка и модел „М, с рег. № *****, а именно – управление на автомобила с превишена скорост от 36 km/h. Изготвен е клип № 276. Електронният фиш е издаден срещу собственика на процесния автомобил – К.И.Б.. Районният съд е приел от правна страна, че е спазена процедурата по установяване на нарушението с АТСС в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и релевираното деяние е доказано. По посочените правни доводи съдът е потвърдил електронния фиш.

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с релевираното в жалбата касационно основание съдът намира, че решението на районния съд е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон– правилно.

Правните изводи на районния съд са съобразени с доказателствата по делото и приложимите нормативни разпоредби. От установената от районния съд фактическа обстановка е видно, че нарушението е установено и заснето на 15.11.2017 г. с мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение. В този смисъл правилно е прието в обжалваното решение, че с изменението на ЗДвП, обн. в ДВ бр. 54/05.07.2017 г., законодателят е предвидил възможност за издаване на електронен фиш в отсъствие на контролен орган и нарушител за налагане на административни наказания за допуснати нарушения на правилата за движение по пътищата, установени и заснети с автоматизирано техническо средство или система, включително мобилно АТСС. Горното произтича от тълкуването на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП в контекста на легалната дефиниция по § 6, т. 65 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, според която автоматизираните технически средства или системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствия на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, или мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. От анализа на цитираните нормативни разпоредби следва, че към датата на процесното деяние нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и заснемат с мобилно техническо средство или система, като наказанията се налагат с електронен фиш.

Оспореният електронен фиш е издаден за нарушение на ЗДвП, свързано с ограничение на скоростта на движение, установено с техническо средство от одобрен тип и технически годно за експлоатация, същият е с нормативно предвиденото съдържание, възпроизвеждащо данните от извършеното заснемане и изчисление, създадени автоматично от използваната система за скорост, установили движение с 86 km/h в рамките на населено място. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. автоматизираните технически средства и системи се използват съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип, а съгласно чл. 9, ал. 1 от същата за осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. За спазване на изискванията на чл. 9 от посочената наредба се съставя протокол в изпълнение на чл. 10 от същата. В случая административнонаказващият орган е доказал, че процесната мобилна система е технически годна към датата на установяване на нарушението и е от одобрен тип средство за измерване, с оглед представените по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835/24.02.2010 г., издадено от Българския институт по метрология и Протокол № 4-21-17/23.10.2017 г. за проверка на мобилната система за контрол.

Нарушението по електронния фиш е безспорно доказано от приложените към административнонаказателната преписка клип № 276 и Протокол № 14/15.11.2017 г. – приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Протоколът има нормативно установеното съдържание съгласно приложението към чл. 10, ал. 1 от посочената наредба. От същия се установяват времето на работа, местонахождението и разположението на системата за видеоконтрол. От събраните по делото доказателства е видно, че на посочените във фиша дата, час и място с автомобила е извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, тъй като е установена скорост от 86 km/h (след приспаднатия толеранс от 3 km/h) при разрешена за населено място скорост от 50 km/h. Наказуемото превишаване от 36 km/h е съставомерно по чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП. Правилно електронният фиш е издаден на К.Б., като собственик на автомобила (съгласно справката от АИС – МВР), във връзка с регламентацията по чл. 189, ал. 5 и чл. 188, ал. 1 от ЗДвП. Б. не е декларирал предоставяне на управлението на автомобила на друго лице. Предвид гореизложеното оспореният електронен фиш е законосъобразен и правилно е потвърден от районния съд.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН съдът

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 342/07.10.2019 г., постановено по административнонаказателно дело 720/2019 г. по описа на Районен съд – Дупница.

Решението е окончателно.

           

 

 

           

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                                                                                                   2.