О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №...
гр.Враца, 24.09.2021г.
ВРАЧАНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО
ОТДЕЛЕНИЕ, в открито заседание на 14.09.2021г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНА
АНГЕЛОВА-МЕТОДИЕВА
при
участието на съдебен секретар Мария Ценова и като разгледа докладваното от
съдия Ангелова-Методиева т.д.№62 по описа за 2012г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.692, ал.4 от ТЗ.
Р.С.Т. - синдик в производството по несъстоятелността на "П."АД, ЕИК 1******, е представила по
делото с молба вх.№265060 от 17.08.2021г./п.к.16.08.2021г./ Списък на предявени приети вземания и Списък на
предявени, но неприети вземания чл. 688, ал.1 ТЗ, обявен в АВ със заявление
№20210812125523 и е вписан под №20210818115131.
В срока по чл. 690, ал.1 ТЗ е постъпило възражение срещу списъка с
предявени и неприети вземания, както следва:
Възражение с вх. № 265106 от 24.08.2021г. /п.к.20.08.2021г./, по описа на
Окръжен съд – Враца, подадено от Национална агенция за приходите гр.София, с правно основание чл. 690, ал.1 ТЗ, с
което се посочва, че в списъка с неприети вземания са включени публични вземания
в общ размер на 27 961,63 лв., от които 10 500,00 лв. - главници и 17 461,63
лв. - лихви, начислени до 16.06.2021 г., предявени от Национална агенция за
приходите с молба е изх. № 24-04-212/12#54/27.07.2021 г.
Твърди се във възражението, че неприетите публични
вземания представляват вземания за имуществени санкции с изпълнителни основания
седем броя наказателни постановления, издадени от Дирекция "Инспекция по
труда" - гр. Враца, подробно индивидуализирани в молбата за предявяване.
Изтъква се още, че към молба с изх. № 24-04-212/12#54/27.07.2021г. са приложени
заверени копия от изпълнителните основания, както и преписи от съдебните
решения, с които същите са потвърдени и е отбелязване на датите на влизане в
сила на всяко едно от тях.
Съгласно разпоредбата на чл. 164, ал. 4 от ДОПК,
когато вземането е установено е влязъл в сила акт, синдикът незабавно го
включва в списъка на приетите от него вземания така, както е предявено. С тази
разпоредба според възразилия кредитор се цели защита на обществения интерес, с
оглед от попълване на фиска, както и е оглед специфичния характер на
установяването на публичните вземания, а именно е индивидуален административен
акт, който подлежи на административно и съдебно обжалване по реда, посочен в
специалния закон, въз основа на който е издаден. Компетентен да се произнесе
както относно съществуването на публичните вземания, установени с акта, така и
относно законосъобразността на издадения акт е съответния административен
орган/съд, пред който актът подлежи на административно/съдебно обжалване.
Поддържа се още във възражението, че посочената
разпоредба на ДОПК има императивен характер и не прави разграничение с оглед
момента на възникване на публичното вземане, установено с влезлия в сила акт -
преди или след датата на съдебното решение за откриване на производството по
несъстоятелност срещу дружеството, поради което, считаме че синдикът
незаконосъобразно е включил публичните вземания, установени с влязъл в сила
акт, в списък на неприети вземания на кредитори на длъжника.
На следващо място, наказателните постановления са
влезли в сила в периода 23.10.2012г. - 15.07.2013г., т.е. вземанията за
имуществени санкции са възникнали след датата на съдебното решение за откриване
на производството по несъстоятелност срещу длъжника /27.09.2012г./, а за
подобни вземания няма преклузивен срок за предявяването им пред съда по
несъстоятелността.
В обобщение се иска, на основание чл. 692, ал. 4 от ТЗ, съда да се произнесе с определение, с което да изключи от списъка на
неприетите вземания на кредитори на "П." АД, предявени в срока по чл.
688, ал. 3 от Търговския закон, вписан в ТРРЮЛНЦ по партидата на дружеството
под № 20210818115131 публични вземания в общ размер на 27 961,63 лв., от които
10 500,00 лв. - главници и 17 461,63 лв. - лихви, начислени до 16.06.2021 г.,
предявени от Национална агенция за приходите с молба с изх. №
24-04-212/12#54/27.07.2021 г. и да бъдат включени в списъка на приети вземания.
В съдебно заседание, процесуалният представител на НАП
гр. София поддържа подаденото възражение.
Синдик Р.Т. е депозирала становище по възражението в
срок, като счита, че същото е неоснователно.
Възражението
е неоснователно.
В случая,
кредиторът НАП е предявил на основание чл. 688, ал. 3 и чл. 687, ал. 2 от ТЗ
публични вземания срещу "П." АД, със седалище и адрес на управление
гр. Бяла Слатина, обл. Враца, ЕИК 1******, в общ размер на 193 392,26 лв. /сто
деветдесет и три хиляди, триста деветдесет и два лева, двадесет и шест
стотинки/, от които главници - 114 925,36 лв. /сто и четиринадесет хиляди,
деветстотин двадесет и пет лева, тридесет и шест стотинки/ и лихви - 78 466.90
лв. /седемдесет и осем хиляди, четиристотин шестдесет и шест лева, деветдесет
стотинки/.Публичните вземания за данъци и такси към Община Бяла Слатина са в
размер на 165 430.63 лв., в т. ч. главници - 104425.36 лв. и лихви – 61005.27
лв. Кредиторът посочва, че публичните вземания за
данъци и такси на Община Бяла Слатина по това предявяване са възникнали след
датата на съдебното решение за откриване на производството по несъстоятелност.
Лихвите са изчислени към 18.06.2021 г.
Кредиторът
НАП е предявил и публични вземания за имуществени санкции в размер на 27 961,63
лв., в т. ч. главници - 10 500,00 лв. и лихви - 17 461,63 лв. Като основание за
публичните вземания за имуществени санкции са посочени 7 бр.влезли в сила
наказателни постановления:
1)Наказателно
постановление № 06-0601714/22.05.2012г. на Главна инспекция по труда /ГИТ/,
изменено с Решение № 85/25.09.2012г. по НАХД № 230/2012г. на Районен съд - Бяла
Слатина;
2)Наказателно
постановление № 06-0601715/22.05.2012г. на ГИТ, изменено с Решение №
88/14.09.2012г. по НАХД № 229/2012г. на Районен съд - Бяла Слатина;
3)Наказателно
постановление № 06-0601956/12.09.2012г. на ГИТ, изменено с Решение № 71/09.05.2013г.
по НАХД № 137/2013г. на Районен съд - Бяла Слатина;
4)Наказателно
постановление № 06-0601957/12.09.2012г. на ГИТ, изменено с Решение №
76/15.05.2013г. по НАХД № 144/2013г. на Районен съд - Бяла Слатина;
5)Наказателно
постановление № 06-0601958/12.09.2012г. на ГИТ, изменено с Решение №
96/25.06.2013г. по НАХД № 166/2013г. на Районен съд - Бяла Слатина;
6)Наказателно
постановление № 06-0601959/12.09.2012г. на ГИТ, изменено с Решение №
72/09.05.2013г. по НАХД № 136/2013г. на Районен съд - Бяла Слатина;
7)Наказателно
постановление № 06-0601960/12.09.2012г. на ГИТ, изменено с Решение № 70/09.05.2013г.
по НАХД № 133/2013г. на Районен съд - Бяла Слатина.
В молбата за
предявяване на вземанията се поддържа, че публичните вземания за имуществени
санкции по това предявяване са възникнали след датата на съдебното решение за
откриване на производството по несъстоятелност. Лихвите са изчислени към 16.06.2021
г.
Въз основа на така предявените вземания, синдик Т. е изготвила Списък
на предявени приети вземания и Списък на предявени, но неприети вземания чл.
688, ал.3 ТЗ, обявен в АВ със заявление №20210812125523 и е вписан под
№20210818115131.
Обект на
настоящето възражение е Списък на предявени, но неприети вземания чл.
688, ал.3 ТЗ.
Общият
принцип, закрепен в разпоредбата на чл.
163, ал. 1 ДОПК, е, че публичните вземания се събират по реда на ДОПК.
Събирането на публичните вземания се извършва въз основа на влязъл в сила акт
за установяване на съответното публично вземане, освен ако в закон е предвидено
друго /чл.
165 ДОПК/. Актът за установяване на публично вземане изпълнява ролята на
изпълнителен титул, с който публичното вземане се установява по основание и
размер. Разпоредбата на чл. 164, ал. 1 ДОПК допуска изключение от
общото правило, че публичните вземания се събират по реда на ДОПК, като урежда
възможността събирането им да се извърши и в откритото по отношение на длъжника
производство по несъстоятелност чрез предявяването им от НАП /ал. 3/. За целта
екземпляр от акта за установяване на публичното вземане се предоставя на
Националната агенция за приходите в 7-дневен срок от връчването му /чл. 164, ал. 2 ДОПК/. Ако вземането е
установено с влязъл в сила акт, синдикът незабавно го включва в списъка на
приетите от него вземания така, както е предявено, без да може да бъде оспорено
с възражение / чл. 164, ал. 4 ДОПК и чл.
687, ал. 2 ТЗ/, а в случай че актът не е влязъл в сила, то се включва под
условие в списъка на приетите от синдика вземания и се удовлетворява по реда на
ТЗ,
освен ако в закон е предвидено друго / чл. 164, ал. 5 ДОПК/.
Само предявените по реда и в сроковете, предвидени
в чл.
685, ал. 1 от ТЗ и чл.
688, ал. 1 от ТЗ вземания срещу длъжника, които са възникнали до датата на
откриване на производство по несъстоятелност на длъжника, могат да бъдат приети
в производството по несъстоятелност подлежат на удовлетворяване в него – арг.
от чл.
688, ал. 1, изр. 2 от ТЗ, а в случай че актът не е влязъл в сила, то се
включва под условие в списъка на приетите от синдика вземания и се
удовлетворява по реда на чл.
725, ал. 1 от Търговския закон, освен ако в закон е предвидено друго / чл. 164, ал. 5 ДОПК/.
По
отношение предявяването на публични държавни вземания има установени специални
правила в чл.
687, ал. 2 от ТЗ и чл. 164 от ДОПК. Чл.
687, ал. 2 от ТЗ гласи, че синдикът вписва служебно в списъка на
предявените вземания установеното с влязъл в сила акт публично вземане.
Следователно синдикът следва да включи служебно посочените в закона публични
вземания, дори да не са предявени от оправомощения да направи това, съгласно
чл. 164, ал. 3 от ЗОПК, орган – НАП. За да бъдат включени тази категория
вземания служебно, синдикът следва да има информация за тяхното възникване и
изискуемост към момента на изготвяне на списъците на приети и неприети
вземания, предявени в сроковете по чл.685
и чл.
688 от ТЗ.
Получаването
на такава информация не винаги е възможно, поради което в чл. 164, ал. 3 от ДОПК е предвидено право
на НАП да предяви възникналите за държавата публични вземания срещу длъжника по
предвидения в закона ред, като поиска от синдика да се произнесе по тяхното
приемане и по този начин се изключи възможността определени вземания по чл.
687, ал. 2 от ТЗ да не бъдат включени в списъците на приети вземания. Това
право на НАП обаче следва да бъде упражнено в предвидените в закона преклузивни
срокове, които се отнасят за всички кредитори, които предявяват вземания, без
значение какъв е характера на последните, като в закона не са предвидени
изключения за някои от тях. Липсата на задължение за НАП да предявява
публичните държавни вземания, които са възникнали до датата на откриване на
производство по несъстоятелност и към този момент са установени с влязъл в сила
акт, не означава, че за тях не важат сроковете по чл.
685, ал. 1 и чл.
688, ал. 1 от ТЗ, ако НАП реши да се възползва от правото си да предяви
публичните вземания. В този смисъл публичните вземания, установени с процесните
седем наказателни постановления е следвало да бъдат предявени в сроковете по чл.
685, ал. 1 и чл.
688, ал. 1 от ТЗ, тъй като след изтичане на тези срокове, възможността е
преклудирана, независимо от характера на вземанията като публични.
Право на
органа по чл. 164, ал. 3 от ДОПК да предявява
публични вземания, установени с влязъл в сила акт без ограничение във времето
не следва от разпоредбата на чл. 164, ал. 4 от ДОПК, какъвто довод излага
кредиторът във възражението си. Тази норма предвижда, че когато публичното държавно
вземане е установено с влязъл в сила акт, синдикът незабавно го включва в
списъка на приетите от него вземания така, както е предявено, както и че това
вземане не може да бъде оспорено по реда на част
четвърта от Търговския закон или чрез обжалване на определението на съда по
несъстоятелността за одобряване на списъка с приетите от синдика вземания. С
тази разпоредба се установява забрана за пререшаване в производството по
несъстоятелност на въпроса за възникване на публично вземане, установено с
влязъл в сила акт, както и забрана за оспорване съществуването, основанието и
размера на това вземане от лицата и по реда на чл. 690
и сл. ТЗ, но не създава ограничение относно възможността на синдика и съда
да извършват преценка за това дали правото на принудително изпълнение на НАП в
производството по несъстоятелност е надлежно упражнено, включително дали
публично вземане, установено с влязъл в сила акт, е предявено в предвидените в Търговския закон
преклузивни срокове за това, когато вземането е възникнало до датата на
откриване на производство по несъстоятелност. Само предявените по реда и в
сроковете, предвидени в чл.
685, ал. 1 от ТЗ и чл.
688, ал. 1 от ТЗ вземания срещу длъжника, които са възникнали до датата на
откриване на производство по несъстоятелност на длъжника, могат да бъдат приети
в производството по несъстоятелност подлежат на удовлетворяване в него – арг.
от чл.
688, ал. 1, изр. 2 от ТЗ, а в случай че актът не е влязъл в сила, то се
включва под условие в списъка на приетите от синдика вземания и се
удовлетворява по реда на чл.
725, ал. 1 от Търговския закон, освен ако в закон е предвидено друго / чл. 164, ал. 5 ДОПК/.
Предвид
изложеното настоящия съдебен състав приема, че включването на предявените публични
вземания по наказателните постановления, влезли в сила след откриване на
производството по несъстоятелност, в списъка на неприетите вземания, е
правилно, съответно подаденото от кредитора възражение следва да се остави без
уважение.
Мотивиран
от горното, Врачанския окръжен съд
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ
УВАЖЕНИЕ възражение с вх. № 265106/24.08.2021г. /п.к.20.08.2021г./ на кредитора Национална агенция за приходите
срещу включването на предявените от него вземания в допълнителен списък на
неприетите вземания, предявени в срока по чл.
688, ал. 3 от ТЗ, изготвен от синдика на "П."АД, ЕИК 1******, обявен в АВ
със заявление №20210812125523 и е вписан под №20210818115131.
ОДОБРЯВА Списък на предявени и приети
вземания и Списък на предявени, но неприети вземания чл. 688, ал.3 ТЗ, обявен в
АВ със заявление №20210812125523 и е вписан под №20210818115131.
Определението да се обяви в търговския регистър и да се отрази в книгата по
чл.634в от ТЗ.
Определението не подлежи на обжалване.
ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: