Решение по дело №38/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 144
Дата: 29 април 2021 г. (в сила от 29 април 2021 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20217100700038
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

144

гр. Добрич, 29.04.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДДОБРИЧ, в публично съдебно заседание на пети април две хиляди двадесет и първа година, І състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА разгледа докладваното от председателя  адм. дело № 38/ 2021 г. по описа на АдмС - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК). 

Образувано е по жалба от Р.К.П.,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 20 – 0851 – 000543/ 07.12.2020 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Добрич.

Жалбоподателката счита оспорения акт за незаконосъобразен и противоречащ на  материалноправния и процесуалния закон, несъответстващ на целта на закона. Сочи, че не е била участник или очевидец на извършеното на 05.12.2020 г. нарушение. Сочи, че баща ѝ е предоставил без нейно знание собствения ѝ автомобил на сестра ѝ, която към онзи момент е била неправоспособен водач. Възразява, че не е участвала в производството по издаването на Заповедта, както определя разпоредбата на чл. 34 от АПК. Добавя, че нито в Заповедта, нито в преписката са налице данни, че преди издаването на същата или към момента на връчването ѝ е била запозната с акта за установяване на административно нарушение, съставен срещу сестра ѝ – **** К.П., с оглед на което не може да се предполага, че е знаела за причините и фактическите обстоятелства, наложили издаването на ЗППАМ срещу нея. Иска отмяната на Заповедта изцяло.

В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована, се явява лично, не се представлява. Поддържа жалбата и иска отмяна на оспорената Заповед, като не поддържа искането за разпит на свидетели, водени от нея.

Ответникът по жалбата – Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Добрич, редовно призован за съдебно заседание, не се явява, не се представлява. В придружително писмо при изпращане на преписката моли да бъде потвърдена Заповедта и ако има претенции за разноски, при уважаване на жалбата те да бъдат присъдени в минимален размер.

По делото няма спор, че л.а. „Фолксваген поло“ с ДК№ **** е лична собственост на жалбоподателката.

На 05.12.2020 г. е съставен АУАН серия GA № 326246 против **** К.П. за това, че на 05.12.2020 г., в 11.30 часа, по път ІІ – 27, на около 150 метра преди КПП Балчик в посока Добрич управлява лек автомобил – Фолксваген Поло, ****, като не притежава свидетелство за управление на МПС (л. 13). Като доказателство е взето СРМПС № ********* и регистрационните табели на автомобила.

На 07.12.2020 г. е издадена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20 – 0851 – 000543 (ЗППАМ), с която на основание чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП е наложена на собственика на автомобила Р.К.П. ПАМ чрез прекратяване регистрацията на ППС за 190 дни. (л. 12)

Със Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. във връзка с т. 3 от Заповед № 8121з – 1524/ 09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи, служебно известна на съда, на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР,  Директорът на ОДМВР Добрич е оправомощил да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т.1, т. 2, т. 2А, т. 4, т. 5, буква „а“, т. 6 и т. 7 от Закона за движение по пътищата с мотивирани заповеди служители на ОДМВР – Добрич, вкл. съгласно т. 1.2 от заповедта – Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Добрич, с правомощия за територията, обслужвана от съответната ОДМВР – Добрич.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е регистрирана на 02.02.2021 г. в канцеларията на Административен съд - Добрич, като видно от печата върху плика, с който е изпратена (л. 5), същата е изпратена на 28.01.2021 г. За издадената ЗППАМ адресатът е уведомен на 14.01.2021 г., видно от датата и подписа под Разписката към Заповедта. С оглед на това жалбата се явява подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, чиито законни права и интереси са засегнати от Заповедта, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, буква "а", т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Видно от Заповед № 357з – 815/ 19.04.2017 г. на Директора на ОДМВР - Добрич, цитирана по - горе, процесната заповед се явява издадена от компетентен орган, в рамките на неговите материални и териториални правомощия, доколкото нарушението, за което е издадена ПАМ, е извършено на територията на ОД МВР - Добрич.

Заповедта съдържа необходимите реквизити и при издаването ѝ не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Посочени са фактическите основания за издаване на Заповедта – управление на МПС от лице, непритежаващо СУМПС, регистрационният номер на управляваното МПС, данните за неговия собственик, трите имена на лицето, което е управлявало МПС, както и АУАН, с който е констатирано нарушението, във връзка с което е издадена процесната Заповед.

Заповедта е издадена в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона. Това е така, защото:   

Мярката е наложена по реда на чл. 171, т. 2а от ЗДвП. Административният орган изрично е отразил, че се касае за мярка по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от Закона. Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, в актуалната ѝ към датата на нарушението редакция, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки, а именно: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство:

а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства - за срок от 6 месеца до една година;

В случая признаците на състава, налагащи на административния орган да издаде ЗППАМ по смисъла на чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП, са: лицето, на което се налага мярката, да е собственик на МПС и МПС да е управлявано от друго лице, което към момента на управлението не притежава валидно свидетелство за управление. Налице е първата предпоставка, а именно мярката да е наложена на собственика на автомобила. Именно жалбоподателят е собственик на автомобила, който е управляван от лице, непритежаващо СУМПС, като този факт не се оспорва. Управлението от неправоспособно лице изпълнява втората предпоставка. Жалбоподателката не оспорва този факт, а по делото е приет като доказателство и АУАН на лицето, управлявало МПС, без да притежава СУМПС.

 Основното твърдение за незаконосъобразност на оспорения акт е, че собственикът не е имал знание, не е разрешавал управление на собствения му автомобил от неправоспособното лице -  сестра на жалбоподателката. В тази връзка от приложения по делото АУАН се установява, че този, който е предоставил автомобила за управление на неправоспособното лице, е различно лице от адресата на мярката. От разпита на изслушаните в съдебно заседание свидетели – актосъставител и свидетел по АУАН – св. Г. и М., от признанията в подадената срещу Заповедта жалба до административния орган, се установява твърдяното от жалбоподателката, че тя не е присъствала на нарушението, как е било констатирано самото нарушение, съответно, че ключовете за автомобила не са били у жалбоподателката, а дадени от нея на баща ѝ, като автомобилът бил оставен от нея пред блока, в който живее в град Балчик. Ирелевантно за случая е обстоятелството, че жалбоподателката упражнява трудова дейност извън град Балчик. Ирелевантно е и възражението на жалбоподателката, че тя по никакъв начин не е предоставяла управлението на автомобила на сестра си. Относимата разпоредба за налагане на ПАМ не съдържа изискването собственикът на МПС да е предоставил управлението на МПС на друго лице, както е при нормата на чл. 171, б.”и” и “м” от ЗДвП. Следователно, за да се наложи ПАМ на основание чл. 171, т. 2а, б. “а” от ЗДвП, е необходимо да се установи единствено, че МПС е управлявано от лице, което не притежава СУМПС. Обстоятелството, че нарушението, чието преустановяване се цели, е извършено от трето лице, не променя извода, че адресат на превантивната ограничителна мярка по чл. 171, т. 2а, б. “а” от ЗДвП е собственикът на МПС. Производството по налагане на административно наказание е различно по вид и правни последици от производството по налагане на принудителна административна мярка, като авторът на нарушението не е непременно и субект на принудителната административна мярка. В случая актът е съставен срещу трето лице – сестра на адресата на ЗППАМ, защото тя е извършител на нарушението по чл. 150 от ЗДвП, но мярката е приложена спрямо жалбоподателя, защото той е собственик на процесното МПС. Наличието или не на противоправно поведение от негова страна е без правно значение, защото законът не се интересува от вината му при налагане на ПАМ. Решаващото в случая е, че собственото му МПС е управлявано от лице, което не притежава СУМПС, което обстоятелство в условията на обвързана компетентност задължава административния орган да издаде процесната заповед, без да има възможност на преценка дали да я издаде или не. (В този смисъл Р № 1119 от 12.06.2018 г. по адм. д. № 295/2018 г. на Административен съд – Благоевград; Р  № от 02.05.2019 г. по адм. д. № 218/2019 г. на Административен съд – Русе; Р № 888 от 03.05.2019 г. по адм. д. № 497/2019 г. на Административен съд – Варна и др.)

Съгласно нормата, на основание на която е наложена ПАМ, ограничението може да е за срок от 6 месеца до една година. Мярката е наложена за минималния срок от 6 месеца или за 190 дни. В тази връзка следва да се отбележи, че с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението, в случаите по чл. 171, т. 2а от ЗДвП, ПАМ се прилага с определен срок. Продължителността на срока на мярката е определена от органа, като е определена при минималния размер. От данните по преписката и приобщените към Заповедта чрез нея мотиви съдът намира, че определения в условията на оперативна самостоятелност срок е съответен на целта на закона.

В заключение от събраните по делото доказателства се налага изводът, че оспореният административен акт е законосъобразен по същество, като прилагането на обжалваната ПАМ е фактически и правно обосновано и съответства на предвидената в закона цел да се осигури безопасността на движението по пътищата.

Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна. Заповедта е издадена в съответствие с материалния закон и събраните по делото доказателства, поради което следва да бъде потвърдена.

С оглед липсата на искане за присъждане на разноски от ответника, независимо от изхода на спора, съдът не се произнася по такива.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, във връзка с чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд - Добрич, І състав

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба от Р.К.П.,***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20 – 0851 – 000543/ 07.12.2020 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Добрич.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

                                                          СЪДИЯ: