Решение по дело №79/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20237090700079
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

 

№ 60

 

гр. Габрово, 07.07.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в публично заседание на осми юни две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря РАДОСЛАВА РАЙЧЕВА и с участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело 79 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 25, ал. 3 от Закона за управление на агрохранителната верига /ЗУАВ/.

Делото е образувано по жалба на „*****“ ЕООД – с. Враниловци против Заповед № 308 от 21.03.2023 година за спиране цялата дейност на обект, издадена от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Варна.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна, немотивирана, неправилно обоснована, ако въобще има обосновка, издадена в разрез с целите на закона; липсват описани нарушения, мотиви и конкретни фактически основания за налагане спирането на дейността. Оспорващото дружество сочи, че обектът, чиято дейност е спряна с оспорената заповед, притежава решение за регистрация, издадено от Директора на Регионална инспекция на опазване на околната среда /РИОСВ/ - Варна; за откритите в обекта отработени мазнини в PVC бидони не следва да се прилага чл. 229 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/, а е приложим Закон за управление на отпадъците /ЗУО/ и Регламенти на Европейската общност; събраните мазнини не се използват за консумация от хора, а след преработка като биологично гориво, като преработката не се извършва в България, а в страна от Европейския съюз /ЕС/; при проверката е установено единствено наличие на PVC бидони, без да се проверява дали те са пълни, без да са взети проби за установяване съдържанието на бидоните, описаните 404 бидона не са индивидуализирани; не е установено в обекта да се извършва дейност по събиране на животински мазнини; дейността на оспорващото дружество е събиране на отработени мазнини и тя подлежи на контрол от РИОСВ – Варна, като има издадено решение за регистрация. Прави се искане за отмяна на оспорената заповед.

Оспорващото дружество „*****“ ЕООД се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, който поддържа жалбата, както и искането по същество, като заявява претенция за присъждане на разноските съгласно приложен списък /л. 65/. Подробни съображения по същество са развити с депозирани по делото писмени бележки /л. 82-85/.

Ответната страна Директор на Областна дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ – Варна се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител – юрисконсулт, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърлянето ѝ, съображения за което са изложени в депозирани по делото писмени бележки /л. 79-80/. В хода по същество се заявява претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 25, ал. 3 от ЗУАВ, надлежно указан и от административния орган в оспорения акт. Заповедта е връчена на управителя на дружеството на 24.03.2023 година, за което е налице отбелязване в разписка към заповедта /л. 10/, както и нарочен Констативен протокол /л. 15/, а жалбата срещу заповедта е изпратена чрез куриер, като видно от разпечатка, приложена по делото /л. 2/, това е станало на 07.04.2023 година.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Не е спорно между страните, че оспорващото дружество стопанисва обект, находящ се в гр. Варна, ул. „******“ № 19, сграда № 4 /Договор за наен и Анекс на л. 61-63 от делото/, за който обект притежава издадено Решение за регистрация и издаване на регистрационен документ за извършване на дейности по третиране на отпадъци – хранителни масла и мазнини с код на дейността R13 /л. 50-51/.

Според Констативен протокол с бланков № 022384 от 14.03.2023 година /л. 11-13/ инспектори от ОДБХ – Варна са извършили проверка на горепосочения обект в гр. Варна, стопанисван от оспорващото дружество, при която било установено, че около 11:00 часа на датата на проверката /14.03.2023 година/ пред обекта спира микробус с посочен рег. №, на превозното средство е изписано „Събиране и изкупуване на растителни и животински мазнини“ и телефони за контакти. От посочения микробус са разтоварени 8 пластмасови бидони, зелени на цвят, пълни с отработена мазнина и придружени с приемо-предавателни протоколи с вписан код 200125 съгласно Наредба № 2 за класификация на отпадъците /собствена декларация за доставка на отпадъци, издадени от оспорващото дружество и отнасящи се за обекти, посочени в протокола /л. 35-45/. При проверката в обекта са установени още 396 броя пластмасови зелени бидони с отработена мазнина, всеки от бидоните с тегло около 50 кг. За установените в обекта количества отработена мазнина не са представени никакви документи. За обекта не е установена регистрация по чл. 229 от ЗВМД. Установеното нарушение е второ по ред. Обектът е запечатан в 13:15 часа на 14.03.2023 година в присъствието на водача на описания в протокола микробус, като лицето е отказало да подпише протокола, който отказ е удостоверен с подпис на свидетел. Съгласно забележка, написана напречно в лявото поле на последната страница на протокола, със съдържанието на процесния протокол е запозната по телефона управителката на  дружеството, стопанисващо обекта.

Видно от Констативен протокол с бланков № 022391 от 16.03.2023 година /л. 14/, констативният протокол от проверката е връчен на управителката на оспорващото дружество на 16.03.2023 година.

Видно от Констативен протокол с бланков № 022105 от 31.03.2023 година /л. 16/, обозначителните знаци за запечатване на обекта във връзка с липсата на регистрация по чл. 229 от ЗВМД са отстранени.

Основавайки се на констатациите в гореописания Констативен протокол с бланков № 022384 от 14.03.2023 година, Директорът на ОДБХ – Варна е спрял цялата дейност на обект за съхранение на странични животински продукти категория 3 /отработени растителни и животински мазнини/ с адрес гр. Варна, ул. „******“ № 19, сграда № 4, стопанисван от оспорващото дружество „*****“ ЕООД /л. 9-11/. В заповедта, освен възпроизвеждане на констатациите от гореописания Констативен протокол от проверката, е посочено, че дружеството съхранява в обекта странични животински продукти /отработени мазнини/, без да е регистрирано в ОДБХ – Варна по чл. 229, ал. 1 от ЗВМД. Наличните в обекта отработени мазнини представляват кухненски отпадък, спадащи към категорията на странични животински продукти /категория 3/ по смисъла на чл. 10, б. „п“ от Регламент /ЕО/ № 1069/2009, като в заповедта е направено и позоваване на Приложение I от Регламент /ЕО/ № 142/2011 относно съдържанието на определението „кухненски отпадъци“. Посочено е още, че за провереното транспортно средство не е представено удостоверение за регистрация по чл. 246 от ЗВМД; за установените в бидони отработени мазнини е издадено Разпореждане за забрана с посочен номер и дата на издаване. В заповедта е посочено, че с оглед установените обстоятелства е налице нарушение на чл. 229, ал. 1 вр. § 1, т. 90 от ЗВМД и чл. 246 от ЗВМД, което представлява опасност за здравето на хората и/или животните, изразяваща се в наличие на биологичен, химичен или физичен агент в храните или фуражите, който има потенциална възможност да причини неблагоприятен за здравето ефект. Постановеното с оспорената заповед спиране на цялата дейност на обект е на основание чл. 138, § 2, б. „й“ от Регламент ЕС № 2017/625 на ЕП и на Съвета относно официалния контрол.

Видно от представените и приети като доказателства по делото констативни протоколи /л. 66-72/, след издаване на процесната заповед от ОДБХ е извършена проверка на обектите, посочени в приемо-предавателните протоколи, представени при проверката на 14.03.2023 година, като е установено, че проверените обекти събират отработените мазнини в бидони, предоставени от „*****“ ЕООД, и предават мазнините на посоченото дружество.

Настоящият съдебен състав намира, че откритите отработени мазнини в инспектирания склад на „*****“ ЕООД правилно са квалифицирани от административния орган като кухненски отпадъци по смисъла на легалното дефиниране на понятието, дадено в Приложение І /“Определения, предвидени в чл. 2“/ т. 22 на Регламент /ЕС/ № 142/2011 на Комисията от 25 февруари 2011 година за прилагане на Регламент /ЕО/ № 1069/2009 година на Европейския парламент и на Съвета за установяване на здравни правила относно странични животински продукти и производни продукти, непредназначени за консумация от човека, и за прилагане на Директива 97/78/ЕО на Съвета по отношение на някои проби и артикули, освободени от ветеринарни проверки на границата съгласно посочената директива. Съгласно т. 22 на Приложение І от Регламент /ЕС/ № 142/2011 година кухненски отпадъци са цялата отпадъчна храна, включително използвано олио за готвене, от ресторанти, обекти за обществено хранене и кухни, включително централи кухни и кухни в домакинства. Същевременно по смисъла на чл. 10, б. „п“ от Регламент /ЕО/ № 1069/2009 година на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 година за установяване на здравни правила относно странични животински продукти и производни продукти, непредназначени за консумация от човека и за отмяна на Регламент /ЕО/ № 1774/2002 година всички кухненски отпадъци, различни от посочените в чл. 8 б. „е“ /това са кухненски отпадъци от превозни средства, работещи по международни линии/, се категоризират като странични животински продукти – материал от категория 3. Във връзка със зададеното с Регламента категоризиране на страничните животински продукти, чл. 7, т. 1 от него изрично предвижда, че страничните животински продукти се категоризират в определени категории, отразяващи нивото на риска за общественото здраве и здравето на животните, породен от тези продукти, като категоризацията е в съответствие с установените списъци в членове 8, 9 и 10. Както се посочи, от значение за процесния случай е категоризацията, дадена с чл. 10, б. „п“, регламентираща кухненските отпадъци като странични животински продукти - материал от категория 3 /изключая тези от работещи по международни линии превозни средства/. За пълнота следва да се посочи, че кухненските отпадъци от работещи по международни линии превозни средства се дефинират с Регламент /ЕО/ № 1069/2009 година също като странични животински продукти, но те попадат съгласно чл. 8, б. „е“ в друга рискова категория, а именно в категория 1. В обобщение от изложеното по-горе следва,  че по смисъла на Регламент /ЕО/ № 1069/2009 година всички кухненски отпадъци, в които съгласно приетия във връзка с прилагането му Регламент /ЕС/ № 142/2011 година попада и използваното олио за готвене, се квалифицират като странични животински продукти.

След като според действащите и приложими към процесния случай разпоредби на европейското право, откритите в обекта на „*****“ ЕООД отработени мазнини представляват странични животински продукти, то следва обектът да има регистрация по чл. 229 от ЗВМД, която регистрация се отнася до обектите, в които се извършва производство, търговия и пускане на пазара на суровини и храни от животински произход, непредназначени за консумация от хора, и на продукти, получени от странични животински продукти. Съгласно легалната дефиниция на понятието „производство“, дадена в § 1, т. 90 от ДР на ЗВМД производството е добив, обработка, преработка, съхранение, опаковане, пакетиране и препакетиране или отделни етапи от тези процеси. „Пускане на пазара“, видно от легалната дефиниция в § 1, т. 90б от ДР на ЗВМД, е притежаване с цел продажба, предлагане за продажба, самата продажба, разпространение, както и всяка друга форма на възмездно и безвъзмездно прехвърляне на собствеността върху обекти и/или продукти, подлежащи на ветеринарномедицински контрол. От съставения при проверката Констативен протокол, който представлява официален удостоверителен документ, ползващ се с обвързваща доказателствена сила в частта на направените констатации, обосновано следва, че „*****“ ЕООД съхранява отработени мазнини в проверения обект – в последния е открито значително количество такива мазнини в над 400 броя pvc бидони, като тук следва да се отбележи, че е без значение точният брой на бидоните, тяхната индивидуализация /каквото и да означава това/, конкретното количество съхранявани мазнини и преценката им в мерни единици /литър или килограм/. Именно за дейност по третиране на отпадъци на оспорващото дружество е издадено Решение за регистрация и издаване на регистрационен документ за извършване на дейности по третиране на отпадъци – хранителни масла и мазнини и код на дейността R13 /л. 50-51/, в което решение е посочено, че се издава за отпадък „хранителни масла и мазнини“ с код 200125 за извършването на дейност по третиране: R 13 – съхраняване на отпадъци до извършване на някоя от дейностите с кодове R 1 - R 12, с изключение на временното съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им.

След като по смисъла на § 1, т. 90 от ДР на ЗВМД съхранението е дефинирано като част от производството, то основателно следва, че процесният обект, предмет на проверката, подлежи на регистрация по реда на чл. 229, ал. 1 от ЗВМД, след като в него са открити съхранявани количества отработени мазнини, от които след преработка се получава друг краен продукт /според изложеното в жалбата – биологично гориво, възможност за което изрично дава чл. 14, б. „к“ от Регламент /ЕО/ № 1069/2009 година/. Ирелевантно за процесния случай е твърдението на оспорващото дружество относно това, че преработката на мазнините не се извършва в България, а на територията на друга страна членка на ЕС, тъй като, както бе посочено, съгласно § 1, т. 90 от ДР на ЗВМД производството обхваща не само преработката, но и съхранението, което следва да е относимо както към крайния продукт, така и към суровините, от които се получава той, като се има предвид, че всеки производствен процес започва от началната суровина. Ирелевантно се явява и възражението за налична по реда на ЗУО регистрация в компетентната РИОСВ, тъй като наличието ѝ не води до отпадане на необходимостта от такава по чл. 229, ал. 1 от ЗВМД предвид извършваната в проверения обект дейност.

Съгласно чл. 24, ал. 1 от  ЗУАВ ръководителите на съответните ведомства по чл. 7, в рамките на тяхната компетентност и в зависимост от тежестта на установените нарушения, прилагат една или няколко от мерките по чл. 138, параграф 2 от Регламент /EС/ 2017/625,  а според ал. 2, т. 1 на чл. 24 от приложимия ЗУАВ ръководителите на съответните ведомства по чл. 7, ал. 1, в рамките на тяхната компетентност, или оправомощени от тях длъжностни лица издават заповед за спиране на дейността на обект, в който се извършва дейност по агрохранителната верига, когато при осъществяване на официалния контрол и други официални дейности се установи, че обектът не е одобрен или регистриран по съответния ред. В процесния случай е приложена мярка по чл. 138, § 2, б „й“ от Регламент /EС/ 2017/625, съгласно която разпоредба когато предприемат действия в съответствие с параграф 1 от настоящия член, компетентните органи вземат всички мерки, които смятат за подходящи за гарантиране на спазването на правилата, посочени в член 1, параграф 2, което включва, но не се ограничава до следното: разпореждат спиране или отнемане на регистрацията или одобрението на съответния обект, предприятие, стопанство или транспортно средство, на разрешителното на превозвача, или на свидетелството за правоспособност на водача на транспортното средство. В случая е спряна цялата дейността на проверявания обект, като е посочен и целесъобразният период от време на това спиране – до регистриране на обекта и издаване на удостоверение за регистрация. Целта на мярката е съответният оператор да коригира несъответствието и да предотврати повторната поява на такова несъответствие – чл. 138, § 1, б. „б“. Регламентът изисква компетентните органи за предприемат необходимите действия с цел да се определят произходът и степента на несъответствието и да се установи отговорността на оператора, а когато вземат решение какви мерки да предприемат, да вземат предвид естеството на несъответствието и данните за предишни периоди относно операторите във връзка с осигуряването на съответствие.

По изложените по-горе съображения съдът намира, че Заповед № 308 от 21.03.2023 година за спиране цялата дейност на обект, издадена от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Варна е издадена от компетентен административен орган, в кръга на вменените му правомощия по чл. 25, ал. 1, т. 3 от ЗУАВ, според който мерките по чл. 24, ал. 1, т.е. по чл. 138, § 2 от Регламент /ЕС/ 2017/625 /в оспорения акт по б. „й“/ се прилагат със заповед, издадена от ръководителя на съответното ведомство по чл. 7 или оправомощено от него лице или с акт, посочен в съответния нормативен акт по чл. 10 – 16 – по чл. 138, параграф 2, букви „е“, „з“, „й“ и „к“ от Регламент /EС/ 2017/625, във връзка с чл. 3, чл. 4, ал. 1, т. 2 и чл. 7 от Закона за Българската агенция по безопасност на храните вр. чл. 30, ал. 1, т. 9, б. „б“ от Устройствен правилник на Българската агенция по безопасност на храните /приет с ПМС № 35 от 14.02.2011 година/, която разпоредба от Правилника обуславя компетентността на Директора на ОДБХ – Варна на територията на област Варна, където се намира процесният обект. Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма, при наличие на всички изискуеми реквизити, вкл. фактически и правни основания за издаване, в съответствие с материалния закон, при липса на съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона.

Искането на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е своевременно направено и основателно с оглед крайния изход на спора, поради което следва да бъде уважено, като оспорващата страна следва да бъде осъдена да заплати в полза на ответната страна сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение, определена по реда на чл. 143, ал. 3 от АПК, вр. чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс,  съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „*****“ ЕООД – с. Враниловци против Заповед № 308 от 21.03.2023 година за спиране цялата дейност на обект, издадена от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Варна.

ОСЪЖДА „*****“ ЕООД – с. Враниловци с ЕИК ******да заплати на Българска агенция по безопасност на храните сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението подлежи на касационно оспорване и касационен протест пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

   

                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: