Решение по дело №629/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 374
Дата: 14 октомври 2019 г. (в сила от 14 октомври 2019 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20197100700629
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

374/14.10.2019 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                                                              

Административен съд - Добрич, в публично заседание на четиринадесети октомври, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ИВАНОВА

                                                                                                             ЧЛЕНОВЕ:    НЕЛИ КАМЕНСКА                                   

                                                                                                                                    МИЛЕНА ГЕОРГИЕВА

 

при участието на секретаря, СТОЙКА КОЛЕВА, разгледа докладваното от съдия Н.Каменска адм.д.№ 629 по описа на съда за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.88, ал.1, изр.2 от Изборния кодекс във връзка с чл.98, ал.2 от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Г.З.С. с постоянен адрес *** и на ПП „Движение за права и свободи“ гр.София, подадена чрез общия им пълномощник, адв.Р.Б. ***, срещу Решение № 76-МИ/01.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Тервел, потвърдено с Решение № 1310-МИ от 07.10.2019 г. на Централната избирателна комисия, с което е заличена регистрацията на първия жалбоподател в кандидатската листа за общински съветници на ПП „Движение за права и свободи“ за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27 октомври 2019 г. и е анулирано издаденото й удостоверение.

Жалбоподателите не са доволни от решението на Общинска избирателна комисия – Тервел и считат същото за необосновано, неправилно и постановено при съществено нарушение на процесуалните правила. В жалбата се твърди, че решението на ОИК-Тервел, с което е заличена регистрацията на Г.З.С. в кандидатската листа за общински съветници на ПП „ДПС“ за участие в местните избори, се основава на невярна и на неистинска информация, въведена в базите данни за населението. Жалбоподателката, Г.З.С., твърди, че никога не е заявявала настоящ адрес в Република Турция, нито някога е живяла извън Република България. Жалбоподателите оспорват съдържанието на Удостоверение с изх. № АО -4064 от 02.10.2019 г., издадено от длъжностно лице в Община Тервел и на Удостоверение с изх. № 11-09-15/11.10.2019 г., издадено от длъжностно лице при Община град Добрич, че от 13 юли 1989 г. до 20 април 2004 г. и от 20 април 2004 г. до 04 септември 2019 г. настоящият адрес на г-жа Г.С. е в Р Турция. Твърди се, че това обстоятелство се опровергава от съдържанието на заявление с вх. № 345 от 20.04.2004 г., подадено от Г.С., от което било видно, че е заявила постоянен и настоящ адрес ***. По тези съображения, подробно изложени в жалбата, се иска решението на ОИК-Тервел да бъде отменено, а на жалбоподателите да се присъдят направените по делото разноски.

Ответникът, Общинска избирателна комисия - Тервел, редовно призована, не изразява становище по жалбата.

Административен съд – Добрич, Втори тричленен състав, приема за установено от фактическа страна следното :

С оспореното Решение № 76-МИ/01.10.2019 г. Общинска избирателна комисия – Тервел е заличила регистрацията на кандидат под № 5 Г.З.С. в кандидатската листа за общински съветници на ПП „Движение за права и свободи“ за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27 октомври 2019 г. и е анулирала издаденото й удостоверение. Решението е прието единодушно с десет гласа „за“ на заседание на ОИК-Тервел, на което са присъствали всички 10 членове на избирателната комисия и е обективирано в Протокол № 13 от 01.10.2019 г.

До заличаване регистрацията на първия жалбоподател от кандидатската листа за общински съветници се е стигнало след извършена проверка дали регистрираните кандидати за участие в местните избори за общински съветници и кметове, насрочени за 27 октомври 2019 г., отговарят на законоустановените условия, вкл. и дали имат постоянен и настоящ адрес на територията на Р България към 26 април 2019 г.

Тази проверка е била възложена на ГД “ГРАО“ в МРРБ с Решение № 966-МИ от 05.09.2019 г. на Централна избирателна комисия, изменено с Решение № 1099-МИ от 13.09.2019 г. на ЦИК.

С писмо с изх. № МИ-15599/01.10.2019 г. председателят на ЦИК е уведомил ОИК-Тервел, че при извършената проверка е установено наличие на регистрирани кандидати, които не отговарят на условията по т.1 от Решение № 966-МИ от 05.09.2019 г. на ЦИК, като е приложен списък, в който фигурира името на първия жалбоподател с констатирано несъответствие - без настоящ адрес в страната.

 Във връзка с оспорване на тези данни от Териториалното звено „ГРАО“ при Община град Добрич бе изискано удостоверение от Регистъра на населението, от което да са видни всички вписани промени на постоянен и настоящ адрес на Г.З.С. с ЕГН **********.

С писмо с вх. № 2770 от 11.10.2019 г. директорът на дирекция ГРОН при Община град Добрич представя два броя удостоверения за постоянен и настоящ адрес с изх. № 11-09-115, от които е видно, че жалбоподателката, Г.З.С., от датата си на раждане, *** г., до 20.04.2004 г., както и от 20.04.2004 г. до 04.09.2019 г. е регистрирана на настоящ адрес в Турция и че има вписан постоянен адрес ***.

С писмото директорът на дирекция ГРОН при Община град Добрич удостоверява, че съгласно информация в НБД „Население“, г-жа Г.З.С. има заличен настоящ адрес в гр.Шумен, където е била регистрирана от 29 септември 2008 г. до 27.01.2017 г.

Процесното решение на ОИК-Тервел е било оспорено от г-жа Г.З.С. и от ПП“ДПС“ пред ЦИК с жалба, подадена на 04.10.2019 г. Централната избирателна комисия е разгледала жалбата по същество и я е отхвърлила като неоснователна с Решение № 1310-МИ от 07.10.2019 г., на която дата същото е обявено на интернет-страницата на ЦИК.

На 09.10.2019 г. решението на ОИК-Тервел е обжалвано по реда на чл.88, ал.1, изр.2 от ИК пред настоящия съд.

След като прецени горната фактическа обстановка във връзка с доводите и съображенията на страните, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежни страни и в срока по чл.58, ал.1 от ИК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Редът за регистриране на кандидатите за общински съветници за участие в избори е уреден в Глава осемнадесета, Раздел V от ИК. Изискванията, на които трябва да отговаря кандидатът за общински съветник, са изчерпателно уредени в чл.397 и чл.413. Едно от тях е това по чл.397, ал.1 от ИК - кандидатите да са живели най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място. Съгласно § 1, т.5 от Допълнителните разпоредби на ИК, "живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено място" по смисъла на чл. 397 е: а) български гражданин, който има адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на територията на съответната община или кметство; б) български гражданин, който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства на територията на Република България; в) гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, който има адрес на пребиваване на територията на съответната община или кметство, към дата 6 месеца преди датата на произвеждане на изборите.

При тези нормативни изисквания законодателят е определил в чл.57, ал.1, т.36 от ИК, че Централната избирателна комисия определя реда за проверка на кандидатските листи и възлага изпълнението на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. А в чл.414, ал.6 от ИК е указано, че проверка на обстоятелствата по чл. 397 се извършва от Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието по искане на Централната избирателна комисия.

В случая при осъществяване на тези си правомощия ЦИК е възложила проверка, при която се установило, че първият жалбоподател, г-жа Г.С., има вписан настоящ адрес в Р Турция до 04 септември 2019 г., т.е. че  не отговаря на условието да има постоянен и настоящ адрес на територията на страната като поне единият от тях е на територията на съответният изборен район - община или кметство към 26 април 2019 г., т.е. шест месеца преди изборния ден.

Данните от проверката са изпратени на ОИК-Тервел, която според чл.87, ал.1, т.15 от ИК е длъжна да заличи регистрацията, когато се установи, че кандидатът не отговаря на условията по чл. 397, ал. 1 или 2, както и в случаите по чл. 417, ал. 5.

При тази законова регламентация настоящият състав на съда намира, че оспореното решение на ОИК-Тервел е законосъобразно.

Следва да се отбележи, че предмет на съдебното производство по чл.88, ал.1 от Изборния кодекс е законосъобразността на решението на общинската избирателна комисия, т.е. дали решението на ОИК е постановено при наличие на необходимия кворум и мнозинство, дали е взето в границите на предоставената от законодателя компетентност и дали са налице материално-правните предпоставки за решаване на въпроса по един или друг начин.

Решението за заличаване на г-жа Г.З.С. от кандидатската листа за общински съветници, е взето при наличие на необходимия кворум и мнозинство, на валидно правно основание - чл.87, ал.1, т.15 от ИК и на валидно фактическо основание, констатирано в хода на възложени от ЦИК на  ГД “ГРАО“ проверки, извършени в границите, указани в Изборния кодекс.

По делото също бе установено, че в Регистъра на населението  жалбоподателката, г-жа Г.С., е вписана с настоящ адрес в Р Турция за период до 04.09.2019 г.

Твърдението в жалбата, че на предходните избори г-жа С. не е имала проблем с вписаната в Регистъра на населението адресна регистрация и е била избрана за общински съветник, се обяснява с извършената за периода от 29 септември 2008 г. до 27 януари 2017 г. регистрация по настоящ адрес в гр.Шумен.

Дали вписаният в Регистъра на населението настоящ адрес в друга държава отговаря на действителното фактическо положение и как се е стигнало до вписването на настоящ адрес в Р Турция, са обстоятелства, които не са относими в настоящото производство.

Административните органи, отговорни за провеждане на изборите, ОИК и ЦИК, съобразяват решенията си единствено с данните, вписани за кандидатите за участие в изборите в Националния регистър на населението. Съгласно чл.111, ал.2 от ЗГР, предоставяните от ЕСГРАОН данни за гражданската регистрация на лицата имат задължителен характер за останалите информационни системи, извършващи административно обслужване на населението. В съдебното производство по чл.88 от ИК се осъществява контрол за законосъобразност единствено на решението на ОИК. Законодателят е определил, че това производство следва да приключи в 3 дневен срок от постъпване на жалбата ( чл.88, ал.2 във вр.  чл.58, ал.3 от ИК) и съдът да се произнесе незабавно. Видно от цитираните разпоредби на кодекса, законодателят не е предоставил възможност в производството по чл.88 от ИК да се осъществява косвен съдебен контрол за законосъобразност на предходни административни актове, действия и бездействия, извършени от длъжностни лица по гражданско състояние, свързани с вписвания в Регистъра на населението.

 Въвеждането на данни в Регистъра на населението се извършва по реда на Закона за гражданската регистрация, т.е. в друго административно производство по Закона за гражданската регистрация. Евентуално вписване на неверни или неточни данни в Регистъра на населението, извършено не по установените нормативни разпоредби, заинтересованите лица следва да установят в специално производство по оспорване на административни актове на длъжностни лица по гражданско състояние, по реда на Закона за гражданската регистрация. Исканията на жалбоподателите за събиране на доказателства, от които да се установят причините за вписания настоящ адрес в Р Турция на кандидата за общински съветник, са недопустими. Всички възражения в жалбата, относими към спора за законосъобразно проведена процедура за вписване на настоящ адрес на г-жа Г.С. по реда на Закона за гражданската регистрация, също не могат да бъдат обсъждани, поради недопустимостта им в настоящото производство.

Предвид на изложените съображения настоящият съдебен състав приема, че жалбата е неоснователна. При постановяване на решението Общинска избирателна комисия-Тервел не е допуснала нарушения, които да обуславят неговата отмяна, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.

Водим от гореизложеното и на основание чл.88, ал.2 във връзка с чл. 58, ал. 3 от Изборния кодекс Административен съд – Добрич в троен състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.З.С. и на ПП „Движение за права и свободи“ срещу Решение № 76-МИ/01.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Тервел, потвърдено с Решение № 1310-МИ от 07.10.2019 г. на Централната избирателна комисия, с което е заличена регистрацията на първия жалбоподател в кандидатската листа за общински съветници на ПП „Движение за права и свободи“ за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27 октомври 2019 г. и е анулирано издаденото й удостоверение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

РЕШЕНИЕТО да се обяви на интернет-страницата на съда.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                ЧЛЕНОВЕ: