Решение по дело №1053/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1061
Дата: 22 юли 2021 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20217050701053
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№…………./……..2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Варна, ШЕСТИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ, в публичното съдебно заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди двадесет и първа година в състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:           КРАСИМИР КИПРОВ

ЧЛЕНОВЕ:           ЕВЕЛИНА ПОПОВА

                               МАРИЯНА БАХЧЕВАН

 

При участието на секретаря СВЕТЛАНА СТОЯНОВА и на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ като разгледа докладваното от съдия ЕВЕЛИНА ПОПОВА к.н.а.х.д. № 1053 по описа на съда за две хиляди двадесет и първа година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на глава ХІІ АПК вр. чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Областна дирекция на МВР – Варна, предявена чрез пълномощник юрисконсулт К.Л.-А., срещу решение № 260473/06.04.2021 г. по н.а.х.д. № 4775/2020 г. на ВРС, с което е отменено наказателно постановление № 126/02.06.2020 г. на директора на ОД на МВР – Варна, с което на А.М.К. е наложено, на основание чл. 209а ал. 1 от Закона за здравето /ЗЗ/, административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. По съображения за нарушаване на закона поради неправилност на извода на решаващия делото съд, че нарушението, за което с обжалваното наказателно постановление е ангажирана административно-наказателната отговорност на нарушителя, представлява маловажен случай се иска решението да бъде отменено и наместо него да се постанови ново от касационната инстанция по съществото на спора, с което наказателното постановление да се потвърди.         

В съдебно заседание на 24.06.2021 г. касаторът ОД на МВР – Варна, редовно призован, не се представлява. От пълномощника му юрисконсулт Л.-А. са постъпили писмени бележки с. д. № 9479/23.06.2021 г., с които касационната жалба се поддържа изцяло като се претендира при отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на наказателното постановление в полза на ОД на МВР – Варна да се присъди юрисконсултско възнаграждение. Ответникът по касация - А.М.К., редовно призован, не се явява и не се представлява в заседанието. От пълномощника му адвокат Н. А. е подадена писмена молба с. д. № 9482/23.06.2021 г., с която касационната жалба се оспорва изцяло без излагане на конкретни съображения. Представителят на Окръжна прокуратура – Варна дава заключение за нейната основателност.

След преценка на процесуалната допустимост и основателност на жалбата, извършена в рамките на касационната проверка по чл. 218 АПК вр. чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН, съдът намира следното:

По допустимостта на жалбата: Предявена е срещу подлежащ на касационен контрол съдебен акт съгласно изричната разпоредба на чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН, от процесуално легитимирано лице съгласно чл. 210 ал. 1 АПК и в преклузивния срок за упражняване на правото на жалба, визиран в чл. 211 ал. 1 АПК. С нея е сезиран родово и местно компетентният съд. Кумулативното наличие на обсъдените положителни процесуални предпоставки и отсъствието на отрицателни такива обуславя извод за допустимост на касационното производство.

Разгледана по естеството на изложените оплаквания и в рамките на задължителната касационна проверка по чл. 218 ал. 2 АПК, касационната инстанция намира жалбата за неоснователна.  

С отмененото от районния съд наказателно постановление е ангажирана административнонаказателната отговорност по чл. 209а ал. 1 ЗЗ на А.М.К. за нарушаването на издадената на основание чл. 63 ал. 1 ЗЗ /редакция от ДВ бр. 28/2020 г./ заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на Министъра на здравеопазването, с точка 9 на която е въведено задължение за всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени места, да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многокартна употреба или друго средство, покриващо носа и устата / в това число кърпа, шал и др./.  

От обективна страна нарушението се състои  в това, че на датата 17.04.2020 г. в 10:05 ч. в гр. Варна по бул. „Владислав Варненчик“ до № 1 К. не си е поставил защитна маска за лице или друго покриващо носа и устатата му средство.

За да отмени наказателното постановление, съдът е приел случая за маловажен, позовавайки се на обстоятелството, че от показанията на разпитаните във въззивното производство свидетели не се установява в близост до К. да е имало други лица, поради което според съда с неспазването на регламентираната с т. 9 на заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. противоепидемична мярка К. не е създал опасност от заразяване на някой друг или на самия себе си, а целта на противоепидемичната мярка е именно предотвратяването на опасността от разпространение на заразата. Оттук съдът е извел решаващ извод, че извършеното деяние разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновения случай на подобни нарушения.

Изводът на съда е правилен.

С чл. 28 ЗАНН /в приложимата му към случая редакция от ДВ бр. 105/91 г./ е регламентирано, че при маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание на нарушителя, а само устно или писмено да го предупреди, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Тъй като в ЗАНН липсва легално дефиниране на понятието за маловажност, на основание препращащата норма на чл. 11 ЗАНН, когато в административнонаказателното производство се извършва преценка на условията за приложение на чл. 28 ЗАНН, следва да се съобрази дефиницията на чл. 93 т. 9 ДР НК, според която маловажен случай е този, при който извършеното престъпление /в случая нарушение/ с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление /нарушение/ от съответния вид. Фактът, че в близост до нарушителя не е имало абсолютно никакви други лица /такива, които да са негови спътници или случайно преминаващи граждани/, следва да се разглежда като смекчаващо отговорността му обстоятелство, характеризиращо нарушението като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Както правилно е посочил решаващият делото съд, целта на въведената противоепидемична мярка е да се предотврати опасността от разпространение на заразата, а в случая липсата на каквито и да било хора в близост до К. сочи, че такава опасност поначало не е била налице.    

Обстоятелството, че около К. не е имало други лица не подлежи на повторна преценка от касационната инстанция, защото с чл. 220 АПК, приложим и в касационното административно-наказателно производство съгласно чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН, е въведена забрана за фактическо установяване от касационната инстанция, която следва да преценява приложението на материалния закон единствено въз основа на фактите, установени от първостепенния съд.

В тази връзка трябва да се съобрази и обстоятелството, че в касационната жалба няма позоваване на касационно основание по чл. 348 ал. 1 т. 2 НПК вр. чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН /допуснато от районния съд съществено процесуално нарушение/, което при това да е свързано с неправилна преценка на събраните доказателства и неправилно формирани въз основа на тях фактически констатации. Напротив, приемайки фактическите констатации на съда, касаторът оспорва единствено направените въз основа на тях правни изводи с аргумента, че нарушаването на въведената противоепидемична мярка, особено когато тя е в условията на извънредно положение и е с допуснато предварително изпълнение, не можело по презумпция да бъде маловажен случай като самият чл. 209а ал. 1 ЗЗ регламентирал конкурираща за този род противоправни деяния административнонаказателна и наказателна отговорност. Според касатора именно поради обстоятелството, че в конкретната хипотеза не е създадена опасност от заразяване на други лица или на самия К., той бил подведен под административнонаказателна, а не под наказателна отговорност.

Даденото в касационната жалба тълкуване на закона е неправилно. По силата на регламентираното с чл. 28 ЗАНН общо правило за всяко извършено административно нарушение следва да се прави самостоятелна преценка доколко спрямо него е приложим институтът на маловажността като административно-наказващият орган не може да го изключва предварително по каквито и да било съображения. В този смисъл и в ТР № 1/12.12.2007 г. на ВКС по т. д. № 1/2007 г., ОСНК изрично е посочено, че преценката на АНО за маловажност на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност, а не по съображения за целесъобразност, като подлежи на съдебен контрол. Единствено изрична правна норма може да уреди, че за определени категории административни нарушения институтът на маловажността е неприложим, какъвто например е чл. 415в ал. 2 КТ, а също и чл. 126б ал. 2 ЗАДС, който регламентирайки в кои случаи административните нарушения по ал. 1 са маловажни, изключва по аргумент от противното института на маловажността за всички останали нарушения от този вид. В Закона за здравето липсва аналогична разпоредба, поради което по силата на чл. 28 ЗАНН за всеки отделен случай на установено административно нарушение следва задължително да се извършва и преценка за маловажност.

В целостта си изложеното обуславя краен извод за неоснователност на касационната жалба, поради което обжалваното решение следва да се остави в сила.

От страна на ответника по касация не е направено искане за присъждане на съдебните разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос.

Воден от изложеното, съдът

 

Р   Е   Ш  И 

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260473/06.04.2021 г. по н.а.х.д. № 4775/2020 г. на ВРС.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:            ЧЛЕНОВЕ: 1/                                2/