Определение по дело №810/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1497
Дата: 9 октомври 2020 г.
Съдия: Ралица Ангелова Маринска
Дело: 20207170700810
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1497

09.10.2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- гр. ПЛЕВЕН, VІІІ- ми състав, в закрито съдебно заседание, на девети октомври две хиляди и двадесета година, в състав

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РАЛИЦА МАРИНСКА

 

         Като разгледа докладваното от съдията Маринска адм.д.№810/2020г. по описа на АдмС-Плевен, на основание закона и данните по делото, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.73, ал.4, вр. ал.1 и ал.4, вр. чл. 70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, вр. чл. 145 и сл. АПК.

         Производството по адм.д. №810/2020г. по описа на Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба от ОБЩИНА ПЛЕВЕН, представлявана от Кмет- Г. С., против Решение от 08.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на сключения договор № ИРО-296/16.07.2018г, с изпълнител „РУТЕКС“ ООД, на стойност 327 000,00лв. без ДДС, сключен в резултат на проведена обществена поръчка, с предмет „Избор на консултант за оценяване на съответствието на инвестиционен проект и упражняване на строителен надзор на обект, включени в проект „ Интегриран воден цикъл Плевен- Долна Митрополия“, за обособена позиция №1. Твърди се, че оспореното Решение е постановено при съществено нарушение на процесуалните правила и при нарушение на материалния закон. Твърди се, че констатираните от УО на ОПОС нарушения, във връзка с провеждането на обществената поръчка, с предмет „Избор на консултант за оценяване на съответствието на обекти, включени в проект: „Интегриран воден цикъл Плевен- Долна Митрополия“, за обособена позиция №1, са неправилни и не отговарят на нормативната уредба и действителното фактическо положение. Твърди се също, че оспореното решение немотивирано, а определеният размер на финансова корекция незаконосъобразен. Посочва се, че първото нарушение  с финансов ефект, е нарушение по чл. 100, ал.7, вр. ал.3 от ЗОП- по отношение на поставеният от възложителя критерии за подбор, СВРЪЗАН С ТЕХФНИЧЕСКИТЕ И ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ  способности на участниците; за всеки от участниците в екипа, е поставено изискване за опит в оценка на инвестиционните проекти и/или упражняване на строителен надзор; с допълнително разяснение № ВЦ-10/02.03.2018г, възложителят е посочил, че изискването за опит не се отнася до експерта юрист. Посочва се, че в оспореното решение, е прието, че с даденото разяснение, възложителят е променил първоначално обявените условия по процедурата, промяна касае съществен елемент и от страна на възложителят няма удължаване на срока за получаване на оферти. Посочва се, че констатираното нарушение е квалифицирано като такова по чл. 70, ал.1, т.-9 от ЗУСЕСИФ, вр. чл.9.1, б.“а“ от Приложение №1 към чл. 2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности /НПНПОИФКППОРФКРЗУСЕСИФ/. Твърди се, че извода на УО на ОПОС, в оспореното решение  е ирелевантен по отношение на чл. 100, ал.7 от ЗОП, съобразно която, сроковете за приемане на оферти се удължават само при съществени изменения на критериите за подбор. Посочва се, че е даденото разяснение касае условията за подготовка на офертите по смисъла на чл. 39, ал.3 от ППЗОП. Посочва се, че е налице обекчаване на изискванията. Твърди се също, че твърдението на ответника, че публикуването на първоначално поставените условия в ОВЕС и РОП, е предопределило кръга на възможните лица. Твърди се също, че промяната в условията е разгласена, като разяснението е публикувано на профила на купувача на Възложителя. Посочва се също, че дадената квалификация – нарушение по чл.9.1, б.“а“ от Приложение №1 към чл. 2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, е неправилна и не съответства  на фактическата обстановка. Твърди се, че даденото разяснение е неразделна част от документацията и е публикувано н нормативно определените срокове на профила на купувача. Посочва се също, че в решението, ответникът не е обосновал по какъв начин е нанесена вреда на средствата от ЕСИФ.

В жалбата се оспорва и второто основание за налагане на финансова корекция от 5 % - нарушение на чл.59, ал.2 от ЗОП,  във връзка с поставеното изискване, освен участникът, и лицето, упражняващо контрол по част „Конструктивна“, да има застраховка „Професионална отговорност“, прието от ответника за ограничително, като се твърди, че направеният извод е незаконосъобразен.

В заключение, моли съда да отмени оспореното Решение от 08.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, като незаконосъобразно.

         По делото, от страна на ответника по жалбата, е представена в заверени копия, адм. преписка, по оспореното решение, по опис. В молбата от страна на ответника се посочва, че към настоящия момент, не е приключил процеса по верификация на средствата по процесния договор.  Посочва се, че евентуалното максимално финансово изражение на нередността е в размер на 73 493,25лв.

         Следва, на основание чл.157 АПК, административното дело да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание, като на основание чл.154 АПК, следва да се конституират страните в настоящото производство, както следва: ОБЩИНА ПЛЕВЕН, ЕИК *********, представлявана от Кмет- Г. С. в качеството му на жалбоподател и Ръководител на Управляващия орган Главна дирекция ОПОС към МОСВ -в качеството му на ответник по жалбата.

Следва да бъде указано на ответника, че в негова тежест е да докаже, че процесният акт- Решение от 08.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на сключения договор № ИРО-296/16.07.2018г, с изпълнител „РУТЕКС“ ООД, на стойност 327 000,00лв. без ДДС, сключен в резултат на проведена обществена поръчка, с предмет „Избор на консултант за оценяване на съответствието на инвестиционен проект и упражняване на строителен надзор на обект, включени в проект „Интегриран воден цикъл Плевен- Долна Митрополия“, за обособена позиция №1, във връзка с Договор за безвъзмездна финансова помощ №Д- 34-5/18.01.2017г, е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия, и в изпълнение на законоустановената процедура по неговото издаване, както и съществуването на фактическите основания, посочени в него, за издаването му. Следва да бъде предоставена възможност на ответника, да представи своя писмен отговор по делото, в който да изрази становището си по депозираната жалба.

Следва да бъдат приети, представените по делото, от страните писмени доказателства- от жалбоподателя Община Плевен, представени с жалбата, по опис, и от ответника- преписка по оспореното решение и писмени доказателства по обществената поръчка, свързана с констатираните от УО на ОПОС нарушения, по опис, по молба с вх. рег.№ 5155/07.10.2020г, в заверени от ответника копия. Следва да бъде указано на ответника, в срок до датата на с.з., да представи Договор за безвъзмездна финансова помощ №Д- 34-5/18.01.2017г,, в заверено копие.

Следва да бъде дадена възможност на страните да представят и сочат и други доказателства, в подкрепа на твърденията им, и съобразно разпределената доказателствена тежест.

Водим от горното, съдът

ОПРЕДЕЛИ :

КОНСТИТУИРА страните в производството:

-         ОБЩИНА ПЛЕВЕН, ЕИК *********, представлявана от Кмет- Г. С.- в качеството на жалбоподател,

-         Ръководител на Управляващия орган Главна дирекция ОПОС към МОСВ - в качеството на ответник по жалбата;

НАСРОЧВА адм. д. №810/2020г. по описа на Административен съд-гр.Плевен, за разглеждане в открито съдебно заседание на 09.ноември. 2020г. от 10,00 часа, за когато ДА СЕ ПРИЗОВАТ страните.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответника, в срок до датата на с.з, ДА ПРЕДСТАВИ писмен отговор по делото, в който да изрази становището си по депозирана жалба, както и да представи доказателствата си.

УКАЗВА НА ОТВЕТНИКА, че в негова тежест е да докаже, че процесният акт- РЕШЕНИЕ от 08.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на сключения договор № ИРО-296/16.07.2018г, с изпълнител „РУТЕКС“ ООД, на стойност 327 000,00лв. без ДДС, сключен в резултат на проведена обществена поръчка, с предмет „Избор на консултант за оценяване на съответствието на инвестиционен проект и упражняване на строителен надзор на обект, включени в проект „Интегриран воден цикъл Плевен- Долна Митрополия“, за обособена позиция №1, във връзка с Договор за безвъзмездна финансова помощ №Д- 34-5/18.01.2017г, е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия и в изпълнение на законоустановената процедура по неговото издаване, както и съществуването на фактическите основания, посочени в него, за издаването му.

ПРИЕМА представените по делото писмени доказателства- от жалбоподателя Община Плевен, представени с жалбата- по опис, и от ответника- по молба с вх. рег.№ 5155/07.10.2020г.- преписка по оспореното решение и писмени доказателства по обществената поръчка, свързана с констатираните от УО на ОПОС нарушения, в заверени от ответника копия-по опис.

УКАЗВА на ответника, в срок до датата на с.з. да представи по делото Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № Д-34-5/18.01.2017г., в заверено копие.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните да представят и сочат и други доказателства, в подкрепа на твърденията им, и съобразно разпределената доказателствена тежест.

 

Определението не подлежи на обжалване. Препис от същото ДА СЕ ВРЪЧИ на страните, на ел. адрес.

                                                

                                      АДМ. СЪДИЯ : /П/