ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1497
09.10.2020г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- гр. ПЛЕВЕН, VІІІ- ми състав, в
закрито съдебно заседание, на девети октомври две хиляди и двадесета година, в
състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РАЛИЦА МАРИНСКА
Като разгледа докладваното от съдията
Маринска адм.д.№810/2020г. по
описа на АдмС-Плевен, на основание закона и данните по делото, за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството
е по реда на чл.73, ал.4, вр. ал.1 и ал.4, вр. чл. 70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, вр.
чл. 145 и сл. АПК.
Производството по адм.д. №810/2020г. по
описа на Административен съд- гр. Плевен, е образувано въз основа на жалба от ОБЩИНА
ПЛЕВЕН, представлявана от Кмет- Г. С., против Решение от 08.09.2020г. на
Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда
2014-2020“, с което е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността
на сключения договор № ИРО-296/16.07.2018г, с изпълнител „РУТЕКС“ ООД, на
стойност 327 000,00лв. без ДДС, сключен в резултат на проведена обществена
поръчка, с предмет „Избор на консултант за оценяване на съответствието на
инвестиционен проект и упражняване на строителен надзор на обект, включени в
проект „ Интегриран воден цикъл Плевен- Долна Митрополия“, за обособена позиция
№1. Твърди се, че оспореното Решение е постановено при съществено нарушение на
процесуалните правила и при нарушение на материалния закон. Твърди се, че
констатираните от УО на ОПОС нарушения, във връзка с провеждането на
обществената поръчка, с предмет „Избор на консултант за оценяване на
съответствието на обекти, включени в проект: „Интегриран воден цикъл Плевен-
Долна Митрополия“, за обособена позиция №1, са неправилни и не отговарят на
нормативната уредба и действителното фактическо положение. Твърди се също, че
оспореното решение немотивирано, а определеният размер на финансова корекция
незаконосъобразен. Посочва се, че първото нарушение с финансов ефект, е нарушение по чл. 100,
ал.7, вр. ал.3 от ЗОП- по отношение на поставеният от възложителя критерии за
подбор, СВРЪЗАН С ТЕХФНИЧЕСКИТЕ И ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ способности на участниците; за всеки от
участниците в екипа, е поставено изискване за опит в оценка на инвестиционните
проекти и/или упражняване на строителен надзор; с допълнително разяснение №
ВЦ-10/02.03.2018г, възложителят е посочил, че изискването за опит не се отнася
до експерта юрист. Посочва се, че в оспореното решение, е прието, че с даденото
разяснение, възложителят е променил първоначално обявените условия по
процедурата, промяна касае съществен елемент и от страна на възложителят няма
удължаване на срока за получаване на оферти. Посочва се, че констатираното
нарушение е квалифицирано като такова по чл. 70, ал.1, т.-9 от ЗУСЕСИФ, вр.
чл.9.1, б.“а“ от Приложение №1 към чл. 2, ал.1 от Наредбата за посочване на
нередности /НПНПОИФКППОРФКРЗУСЕСИФ/. Твърди се, че извода на УО на ОПОС, в
оспореното решение е ирелевантен по
отношение на чл. 100, ал.7 от ЗОП, съобразно която, сроковете за приемане на
оферти се удължават само при съществени изменения на критериите за подбор.
Посочва се, че е даденото разяснение касае условията за подготовка на офертите
по смисъла на чл. 39, ал.3 от ППЗОП. Посочва се, че е налице обекчаване на
изискванията. Твърди се също, че твърдението на ответника, че публикуването на
първоначално поставените условия в ОВЕС и РОП, е предопределило кръга на
възможните лица. Твърди се също, че промяната в условията е разгласена, като
разяснението е публикувано на профила на купувача на Възложителя. Посочва се
също, че дадената квалификация – нарушение по чл.9.1, б.“а“ от Приложение №1
към чл. 2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, е неправилна и не
съответства на фактическата обстановка.
Твърди се, че даденото разяснение е неразделна част от документацията и е
публикувано н нормативно определените срокове на профила на купувача. Посочва
се също, че в решението, ответникът не е обосновал по какъв начин е нанесена
вреда на средствата от ЕСИФ.
В жалбата се оспорва и второто основание за налагане
на финансова корекция от 5 % - нарушение на чл.59, ал.2 от ЗОП, във връзка с поставеното изискване, освен
участникът, и лицето, упражняващо контрол по част „Конструктивна“, да има
застраховка „Професионална отговорност“, прието от ответника за ограничително,
като се твърди, че направеният извод е незаконосъобразен.
В заключение, моли съда да отмени оспореното Решение
от 08.09.2020г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма
„Околна среда 2014-2020“, като незаконосъобразно.
По делото, от страна на ответника по
жалбата, е представена в заверени копия, адм. преписка, по оспореното решение, по
опис. В молбата от страна на ответника се посочва, че към настоящия момент, не
е приключил процеса по верификация на средствата по процесния договор. Посочва се, че евентуалното максимално
финансово изражение на нередността е в размер на 73 493,25лв.
Следва, на основание чл.157 АПК,
административното дело да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно
заседание, като на основание чл.154 АПК, следва да се конституират страните в
настоящото производство, както следва: ОБЩИНА ПЛЕВЕН, ЕИК *********, представлявана
от Кмет- Г. С. в качеството му на жалбоподател и Ръководител на Управляващия
орган Главна дирекция ОПОС към МОСВ -в качеството му на ответник по жалбата.
Следва да бъде указано на ответника, че в негова
тежест е да докаже, че процесният акт- Решение от 08.09.2020г. на Ръководител
на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което
е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на сключения
договор № ИРО-296/16.07.2018г, с изпълнител „РУТЕКС“ ООД, на стойност 327
000,00лв. без ДДС, сключен в резултат на проведена обществена поръчка, с
предмет „Избор на консултант за оценяване на съответствието на инвестиционен проект
и упражняване на строителен надзор на обект, включени в проект „Интегриран
воден цикъл Плевен- Долна Митрополия“, за обособена позиция №1, във връзка с
Договор за безвъзмездна финансова помощ №Д- 34-5/18.01.2017г, е издаден от
компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия, и в изпълнение на
законоустановената процедура по неговото издаване, както и съществуването на
фактическите основания, посочени в него, за издаването му. Следва да бъде
предоставена възможност на ответника, да представи своя писмен отговор по
делото, в който да изрази становището си по депозираната жалба.
Следва да бъдат приети, представените по делото, от страните
писмени доказателства- от жалбоподателя Община Плевен, представени с жалбата,
по опис, и от ответника- преписка по оспореното решение и писмени доказателства
по обществената поръчка, свързана с констатираните от УО на ОПОС нарушения, по
опис, по молба с вх. рег.№ 5155/07.10.2020г, в заверени от ответника копия. Следва
да бъде указано на ответника, в срок до датата на с.з., да представи Договор за
безвъзмездна финансова помощ №Д- 34-5/18.01.2017г,, в заверено копие.
Следва да бъде дадена възможност на страните да
представят и сочат и други доказателства, в подкрепа на твърденията им, и
съобразно разпределената доказателствена тежест.
Водим от горното, съдът
ОПРЕДЕЛИ :
КОНСТИТУИРА страните в производството:
-
ОБЩИНА ПЛЕВЕН,
ЕИК *********, представлявана от Кмет- Г. С.- в качеството на жалбоподател,
-
Ръководител на
Управляващия орган Главна дирекция ОПОС към МОСВ - в качеството на ответник по
жалбата;
НАСРОЧВА адм. д. №810/2020г.
по описа на Административен съд-гр.Плевен, за разглеждане в открито съдебно
заседание на 09.ноември.
2020г. от 10,00 часа, за когато
ДА СЕ ПРИЗОВАТ страните.
ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ответника, в срок до датата на с.з, ДА
ПРЕДСТАВИ писмен отговор по делото, в който да изрази становището си по
депозирана жалба, както и да представи доказателствата си.
УКАЗВА НА
ОТВЕТНИКА, че в негова тежест е да
докаже, че процесният акт- РЕШЕНИЕ от 08.09.2020г. на Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“, с което е
наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на сключения договор
№ ИРО-296/16.07.2018г, с изпълнител „РУТЕКС“ ООД, на стойност 327 000,00лв. без
ДДС, сключен в резултат на проведена обществена поръчка, с предмет „Избор на
консултант за оценяване на съответствието на инвестиционен проект и упражняване
на строителен надзор на обект, включени в проект „Интегриран воден цикъл
Плевен- Долна Митрополия“, за обособена позиция №1, във връзка с Договор за
безвъзмездна финансова помощ №Д- 34-5/18.01.2017г, е издаден от компетентен
орган, в рамките на предоставените му правомощия и в изпълнение на
законоустановената процедура по неговото издаване, както и съществуването на
фактическите основания, посочени в него, за издаването му.
ПРИЕМА представените по делото писмени доказателства- от жалбоподателя
Община Плевен, представени с жалбата- по опис, и от ответника- по молба с вх.
рег.№ 5155/07.10.2020г.- преписка по оспореното решение и писмени доказателства
по обществената поръчка, свързана с констатираните от УО на ОПОС нарушения, в
заверени от ответника копия-по опис.
УКАЗВА на ответника, в срок до датата на с.з. да представи
по делото Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №
Д-34-5/18.01.2017г., в заверено копие.
ДАВА
ВЪЗМОЖНОСТ на страните да представят
и сочат и други доказателства, в подкрепа на твърденията им, и съобразно
разпределената доказателствена тежест.
Определението не подлежи на обжалване. Препис от същото
ДА СЕ ВРЪЧИ на страните, на ел. адрес.
АДМ. СЪДИЯ : /П/