Р
Е Ш Е Н И Е
№
гр.
Добрич, 18.07.2018г..
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Добричкият районен съд, пети
съдебен състав, наказателна колегия, в публично съдебно заседание на четвърти
юли две хиляди и осемнадесета година, в състав:
Председател : Минка Кирчева
При
участието на секретаря Парашкева Христова, разгледа докладваното от Съдията
н.а.х.д. № 526 по описа на Добричкия районен съд за 2018г. и за да се
произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл.59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Д.М.Г.,
ЕГН: ********** срещу Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство / ЕФ / Серия К № ***, издаден
от ОД на МВР Добрич, с който на жалбоподателя за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП е
наложено административно наказание „ глоба „ в размер на 100 лв.
С жалбата се иска отмяна на електронния
фиш, като незаконосъобразен, тъй като за
същото нарушение е санкциониран с ЕФ серия К № ***
В съдебно заседание жалбоподателят
поддържа жалбата.
Въззиваемата страна, редовно
призована не се представлява и не изразява становище по жалбата.
Добричкият районен съд, като
разгледа жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е допустима като
депозирана на 21.03.2018г. в Сектор „ ПП „ при ОДМВР гр. Добрич - в законоустановения 14 - дневен срок и от
лице, което има правен интерес.
Независимо от основанията,
посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания
административнонаказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при
което констатира следното:
На
14.11.2015г. жалбоподателят е бил собственик на МПС с рег. № * който на същата
дата се е движил в с. С*, по ул. „ *** „, в посока гр. В*. В 10.33ч., до
бензиностанция „ Химойл „ автомобилът е бил управляван със скорост 71км/ч.,
когато бил заснет с мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение тип *.
На
***. били надлежно връчени ЕФ, Серия К № * Серия К № * на ОД на МВР
гр. Д*, с които на жалбоподателя, собственик на автомобила, за извършено в
10.33 часа, на 14.11.2015г. в с. С*, по ул. „ ** „, в посока гр. В*, до бензиностанция
„ * „ нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП били
наложени с всеки един ЕФ поотделно администратвно наказание „ глоба „ в размер
на 100лв.
В законоустановеният 14-дневен
срок - на 21.03.2018 / л. 5 /г., жалбоподателят депозирал жалба срещу процесния
ЕФ в Сектор „ ПП „ при ОДМВр гр. Добрич.
В хода на съдебното дирене по
безспорен начин се установи, че мобилната система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение тип TFR1 – M 537 е одобрен тип средство за
измерване на скоростта на моторните превозни средства.
Описаната фактическа обстановка
се установява от ЕФ, Серия К № *** на ОД на МВР гр. Д*,
ЕФ, Серия К *** на ОД на МВР гр. Д* с копие от клип № ***, удостоверение за
одобрен тип средство за измерване, справка за дата на издаване и връчване на двата
ЕФ / л. 32 /, Справка от ПП КАТ С*за собственост на процесния автомобил.
При така установеното от
фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на § 6, т.
63 ДР на ЗДвП "**" е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система
въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани
технически средства или системи.
Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се
санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш"
като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане
на наказанията. Съгласно чл.189 ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение.
С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г., законът
беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от *** г. на ВАС
становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията
на ограниченията на скоростта. В разпоредбата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП беше добавен терминът
"автоматизирано" техническо средство, а съгласно § 6 т. 65 от ДР на
ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни -
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни -
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в
работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го
позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след
преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява
поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.
В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил на
съда цялата преписка с информация за участъка от пътя, на който се извършва
контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с описание на
мястото и географските координати, посоката на движение на автомобила,
разположението на автоматизираното техническо средство, неговия вид и данни за
извършена метрологична проверка.
В случая нарушението е установено от мобилна система за видеоконтрол **,
надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и записът на
нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената
роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го
насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за
скоростта на този участък. Ето защо съдът намира, че процесната система за
контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с
което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не
позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно
конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване
на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма
това качество.
По отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон съдът
установи следното:
Жалбоподателят, като собственик на процесния лек автомобил е санкциониран
за извършено нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като при разрешена скорост 50км/ч.,
автомобилът е управляван със скорост 71км/ч., т.е. превишена е разрешената
скорост с 21 км/ч., за което нарушение на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с
чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП му е наложено административно наказание „ глоба „
в размер на 100лв.
Жалбоподателят е годен субект на вмененото му нарушение, като собственик на
процесния автомобил, който в 14 дневен срок от получаване на ЕФ не е попълнил
Декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.
В процесния случай по безспорен начин се установи от приобщените по делото
доказателства, кредитирани от съда, като обективни и непротиворечиви, че
процесният лек автомобил се е движил в населено място със скорост 71 км/ч.,
т.е. с 21 км/ч над допустимата скорост. Действително с клип № 9193 се
установява, че измерената скорост е 74 км/ч, но предвид обстоятелството, че системата
за видеоконтрол № TFR1-M допуска грешка при измерване на скоростта плюс/минус
3км. до 100 км/ч, съдът приема, че автомобилът е управляван със скорост 71км/ч.
В съответствие с разпоредбата на чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, която
предвижда налагане на административно наказание „ глоба „ в размер на 100лв.
при превишаване на разрешената скорост в населено място от 21 до 30 км/ч., на
жалбоподателя е наложено именно наказание „ глоба „ в законоустановения размер.
Предвид гореизложеното, съдът приема, че макар и безспорно доказано
вмененото административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, процесния ЕФ,
Серия К № 1106082 следва да бъде отменен по следните съображения:
С приложената справка от Сектор ПП при ОДМВР гр. Добрич на л. 32 от делото
се установява, че на ***г. са били издадени два ЕФ от ОДМВР гр. Д*, съответно
Серия К № *и обжалвания пред настоящия съдебен състав – Серия К № ***за
извършено от жалбоподателя едно административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на ***часа в с. С*, по ул. „ ***„, в посока гр. В*, до бензиностанция „
Химойл „. Предвид номерата на приложените по делото ЕФ, настоящият състав
достига до извода, че ЕФ Серия К № * е бил издаден след ЕФ Серия К № **. Съгласно
разпоредбата на чл.24, ал.1, т.6 от НПК, приложим на основание чл.84 от ЗАНН /
виж Решение от 22.03.2017г. по КАНД № 29/2017г. на Административен съд Добрич/
не се образува наказателно производство, а образуваното се прекратява, когато
спрямо същото лице за същото престъпление има незавършило наказателно
производство. В случая спрямо жалбоподателя към момента на издаване на
обжалвания ЕФ е имало образувано административнонаказателно производство за
същото нарушение с издадения ЕФ Серия К № **.
Предвид гореизложеното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство / ЕФ / Серия К № ***, издаден от ОД на МВР Д*, с който на Д.М.Г., ЕГН: ********** за
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4 във вр. с чл.
182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание „ глоба „ в размер на 100 лв.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд
гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/
М. Кирчева /