Определение по дело №18/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 65
Дата: 6 март 2019 г. (в сила от 26 юли 2019 г.)
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20197090700018
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №168

 

гр. Габрово, 06.03.2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на шести март две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Гишина адм. дело № 18 по описа за 2019 година  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба от Г.В.В.,***, срещу Висш съдебен съвет с претенция за заплащане на неимуществени вреди в размер на 7800 лева ведно със законна лихва от датата на исковата молба и мораторна лихва в размер на 4360 лева от датата на увреждането – 08.02.2017 година, до окончателното изплащане на сумите.

Исковата молба е изпратена на Административен съд – Габрово за разглеждане съгласно Определение № 631 от 15.01.2019 година по адм. дело № 125/2019 на ВАС, І отделение, след като всички съдии от Административен съд – Ловеч са се отвели от разглеждане на делото.

С Определение № 96 от 07.02.2019 година /л. 28/ съдът е освободил ищеца Г.В. от заплащане на държавна такса и разноски по производството по настоящото дело, предоставил е на ищеца и правна помощ под формата на процесуално представителство по настоящото дело.

Видно от писмо с № ХБ 053 от 13.02.2019 година на Адвокатска колегия – Габрово /л. 34/, за осъществяване на правна помощ под формата на процесуално представителство на ищеца в настоящото производство е определен адв. Пантелей Г.Г. ***.

С Разпореждане № 124 от 15.02.2019 година /л. 35/, връчено лично на ищеца по реда на чл. 45 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК на 19.02.2019 година /л. 39/ и на определения му процесуален представител по реда на ЗПП на 19.02.2019 година /л. 40/, исковата молба е оставена без движение, тъй като е констатирано, че последната не отговаря на законовите изисквания за редовност. За отстраняване на нередовностите на ищеца са дадени подробни указания, описани в 4 /четири/ пункта в разпореждането, а именно: в седемдневен срок от получаване на съобщението с писмена молба с необходимия брой преписи – за ответните страни и един за Окръжна прокуратура – Габрово да отстрани следните нередовности: 1. Да посочи ясно и недвусмислено от какъв акт, действие /неосноваващо се на закон или административен акт/ и/или бездействие /когато органът е бил длъжен да действа по силата на закон или административен акт/, на кой административен орган или длъжностно лице, са настъпили твърдените вреди. Актовете, действията и/или бездействията да бъдат посочени със съответните индивидуализиращи ги белези – за актовете – номер, дата и издател; за действията - време, място и извършител; 2. Ако се претендират вреди от незаконосъобразен акт – да представи доказателства, че актът е отменен по съответния ред; ако се претендират вреди от действия и/или бездействия - да посочи незаконосъобразността на действията и/или бездействията установена ли е в друго производство – ако да, да представи доказателства за това, или претендира незаконосъобразността им да бъде установена в настоящото производство, като в последния случай посочи и вида на претендираната незаконосъобразност; 3. Да конкретизира при или по повод каква административна дейност е издаден актът, респ. е осъществено действието и/или бездействието, в резултат на които твърди, че е понесъл вредите; 4. Освен общия размер на претендираните неимуществени вреди – 7800 лева, да посочи и размер на претендираните вреди за всяко едно от посочените в исковата молба съдебни заседания /05.10.2016, 07.12.2016 и 08.02.2017 година/. Изрично е посочено, че при неотстраняване на която и да е от нередовностите в определения срок производството по делото ще бъде прекратено.

В указания 7-дневен срок /26.02.2019 година вкл./ ищецът е депозирал писмен отговор /л. 41-42/, в който развива доводи, че Административен съд – Габрово не е компетентен да разгледа исковата молба, поради което намира разпореждането на съда за оставяне на исковата молба без движение за незаконосъобразно и неотносимо към спора. Ищецът сочи, че компетентният според него съд е Районен съд – Плевен.

Относно компетентността на Административен съд – Габрово да разгледа процесната искова молба следва да се отбележи, че първоначално исковата молба е била заведена в Административен съд – Ловеч /адм. дело № 438/2017/, който съд с Определение № 881 от 18.12.2017 година /л. 28-29 от посоченото дело/ прекратява производството и изпраща делото по подсъдност на Районен съд – Ловеч.

В Районен съд – Ловеч е образувано гр. дело № 2585/2017 година, по което с Определение № 93 от 25.01.2018 година производството по делото е прекратено и е повдигнат спор за подсъдност между Районен съд – Ловеч и Административен съд – Ловеч.

Спорът за подсъдност е разгледан от смесен състав по чл. 135, ал. 4 от АПК, който с Определение № 25 от 21.03.2018 година по гр. дело № 16/2018 година е постановил, че компетентен да разгледа исковата молба е Административен съд – Ловеч.

След изпращане на делото на Административен съд – Ловеч и след писмено заявление от ищеца /л. 31 от адм. дело № 438/2017/, че желае делото да бъде прехвърлено по подсъдност в Административен съд – Велико Търново, т.е. по местожителство на ищеца по лична карта, с Определение № 278 от 16.04.2018 година производството по делото е прекратено и делото е изпратено по подсъдност на Административен съд – Велико Търново.

В Административен съд – Велико Търново е образувано адм. дело № 279/2018 година, по което с Определение № 137 от 23.04.2018 година производството по делото е прекратено и е повдигнат спор за подсъдност  между Административен съд – Велико Търново и Административен съд- Ловеч.

По така повдигнатия спор за подсъдност състав на ВАС, І отделение се е произнесъл с Определение № 7113 от 30.052018 година по адм. дело № 5536/2018 година, като е постановил, че компетентен да разгледа исковата молба е Административен съд – Ловеч.

След връщане на делото на Административен съд – Ловеч с Определение № 398 от 08.06.2018 година /л. 34-35 от  адм. дело № 438/2017/ исковата молба е оставена без разглеждане като недопустима и производството по делото е прекратено.

С Определение № 11378 от 27.09.2018 година по адм. дело № 10893/2018 година на ВАС, VІІІ отделение е отменено горепосоченото определение и делото е върнато на същия съд за продължаване на производството по исковата молба на Г.В..

След връщане на делото всички съдии от Административен съд – Ловеч са се отвели от разглеждането му и с Определение № 891 от 27.12.2018 година /л. 49-50 от адм. дело № 438/2017/ делото е изпратено на Върховен административен съд за определяне на друг равен по степен съд.

С Определение № 631 от 15.01.2019 година по адм. дело № 125/2019 година състав на ВАС, І отделение е постановил изпращане на делото на Административен съд – Габрово.

Гореописаните факти сочат, че в процесния случай подсъдността е определена в производства по чл. 135, ал. 4 и чл. 133, ал. 6 от АПК със съдебни актове, които не подлежат на обжалване.

Настоящият съдебен състав намира, че констатираните нередовности на исковата молба не са отстранени в указания за това срок.

Указанията по т. 1-3 от Разпореждане № 124 от 15.02.2019 година по настоящото дело са дадени по повод на това, че в исковата си молба ищецът В. сочи, че претендира обезщетение за претърпени вреди от действия и/или бездействия на ВСС, по чието решение е назначен съдията, гледал адм. дело № 1768/2015 година на Административен съд – Бургас, а в обстоятелствената част на исковата молба се описват действия и изявления на съдията-докладчик по горепосоченото адм. дело № 1768/2015 година на Административен съд – Бургас в съдебни заседания на 05.10.2016, 07.12.2016 и 08.02.2017 година, поради което настоящият съдебен състав е счел, че не е ясно дали претендираните вреди са настъпили в резултат на акт или на действия/бездействия на административен орган, на кой орган и при или по повод каква административна дейност е издаден актът, респ. е осъществено действието и/или бездействието, в резултат на които твърди, че са понесени процесните вреди. Уточняването на горните обстоятелства е необходимо с оглед яснотата и безспорността на обстоятелствата, на които се основава искът, като има пряко отношение и към разпределение на доказателствената тежест в производството.

За разлика от фактическата обстановка по делото „Радков и Събев срещу България“ /Решение от 27.05.2014 г. на ЕСПЧ по делото на Радков и Събев срещу България, по жалби № 18938/2007 г. и № 36069/2009 г., станало окончателно на 27.08.2014 г., Четвърто отделение, председател Инета Зимеле/, на което се позовава ищецът, където е било проведено 1 съдебно заседание в сградата на Затвора Ловеч, в случая ищецът описва фактическа обстановка, свързана с провеждането на 3 открити съдебни заседания в Административен съд – Бургас, които са с различна продължителност и са протекли по различен начин. Независимо че се претендират неимуществени вреди, размерът на обезщетението за които по правилото на чл. 52 от ЗЗД във връзка с § 1 от ЗР на ЗОДОВ се определя от съда по справедливост, доколкото е посочена обща сума на претенцията, а последната би могла да се окаже основателна касателно 1 или 2 от проведените съдебни заседания по адм. дело № 1768/2015 година на Административен съд – Бургас, то настоящият съдебен състав е счел, че е налице нередовност на исковата претенция – освен обща сума, следва да бъде посочен и размер на претендираните вреди за всяко едно от посочените в исковата молба съдебни заседания /05.10.2016, 07.12.2016 и 08.02.2017 година/, тъй като дори и по справедливост, съдът следва да определи обезщетението за неимуществени вреди в рамките на материалната претенция, заявена от ищеца.

Съдът не може и не следва да замества ищеца в определяне параметрите на претенцията му, нито да тълкува волята му, още повече, че за част от обстоятелствата, свързани с исковата претенция, въобще липсва изявление. Неотстраняването на нередовностите на исковата молба, надлежно съобщени на ищеца, в указания срок, е основание за прекратяване на образуваното по нередовната искова молба съдебно производство на основание чл. 129, ал. 3 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК.

 

Водим от горното и на основание чл. 129, ал. 3 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба от Г.В.В.,***, срещу Висш съдебен съвет с претенция за заплащане на неимуществени вреди в размер на 7800 лева ведно със законна лихва от датата на исковата молба и мораторна лихва в размер на 4360 лева от датата на увреждането – 08.02.2017 година, до окончателното изплащане на сумите.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 18/2019 година по описа на Административен съд – Габрово.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба  пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението до ищеца, което съобщение да се извърши чрез връчване на препис от настоящото определение.  

 

 

 

                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: