Решение по дело №370/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 380
Дата: 30 юни 2020 г. (в сила от 16 юли 2020 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20207170700370
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    

№ 380

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

гр. Плевен, 30.06.2020г.

 

ПЛЕВЕНСКИЯТ  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,   в  тричленен състав в публично   заседание на  двадесет и трети юни    две хиляди и двадесета  година в състав:

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ДАНИЕЛА ДИЛОВА

                                 ЧЛЕНОВЕ: 1. СНЕЖИНА ИВАНОВА

               2. ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

при секретаря  Цветанка Дачева  и с участието на прокурора Нанка Рачева разгледа докладваното от съдия Николаев  Адм.д. № 370  по описа за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е образувано по реда на чл.185, ал.2 АПК във връзка с чл.186, ал.2 АПК по протест на Нанка Рачева  – прокурор при Окръжна прокуратура гр.Плевен  против    Наредба   за пожарната безопасност  на територията  на  Община  гр. Долна Митрополия,  приета с решение №378  от 29.03.2013 г. Иска се да се прогласи нищожността на  протестираната Наредба. Конкретно се сочи, че:

Наредба   за пожарната безопасност на територията на Община – Долна Митрополия е приета с решение № 378/29.03.2013 г. на Общински съвет – Долна Митрополия.

Съгласно чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА общинският съвет приема наредби в изпълнение на правомощията си. Съгласно чл.8 от Закона за нормативните актове „ всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение“, а съгласно чл. 76, ал.1 от АПК „нормативни административни актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи“.

Съгласно разпоредбите на чл. 6, ал. 1,т. 4; чл. 17, чл. 58, чл.124-140 от Закона за МВР дейността по пожарна безопасност и защита при пожари е една от основните дейности на МВР.

В Закона за МВР няма разпоредба, която да овластява местните органи на власт да приемат подзаконов нормативен акт, регулиращ дейността по пожарна безопасност и защита на населението. Съгласно разпоредбата на чл. 137, т. 1 и т. 2 от Закона за МВР „За осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита при бедствия в населените места органите на държавната власт и местното самоуправление:

1. осигуряват спазването на правилата и нормите за пожарна безопасност и защита при бедствия на териториите на общините и кметствата;

2. разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени места;“.

Тази разпоредба не въвежда овластяване на органите на местната власт да приемат наредба, свързана с дейността по пожарна безопасност и защита на населението на съответната територия. Цитираната правна норма изчерпателно посочва кръга на правомощията на местния орган на власт и той касае съблюдаването на вече създадените правила и норми, както и съвместно въвеждане на изисквания според характерни, свойствени, типични за съответните населени места условия.

Сочи, се че въпросите, регламентирани с протестираната наредба са подробно регламентирани, както в ЗМВР, така и в Наредба № 812 з-647/01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на инвестиционното проектиране; Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството; Наредба №8121з-758/22.10.2014 г. за осъществяване на превантивна дейност от органите за пожарна безопасност и защита на населението на МВР, издадена от министъра на вътрешните работи; Наредба № 8121з-882/25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, издадена от министъра на вътрешните работи; Наредба №8121з-968/10.12.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности в земеделските земи, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на земеделието и храните; Наредба №8121з-531/09.09.2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях, издадена от министъра на вътрешните работи; Наредба за създаване и организиране на дейността на доброволните формирования за предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и отстраняване на последиците от тях, приета с ПМС 123/25.06.2012 г., т.е. в нормативни актове от по-висок ранг.

Навеждат се доводи,  че протестираната Наредба за пожарната безопасност на територията на  Община – Долна Митрополия  е нищожна, поради липса на законова делегация за приемането й. Компетентността на органа винаги се определя в съответствие с материалния закон по аргумент от разпоредбата на чл.4, ал. 1 от АПК.

 По изложените съображения за  прокуратурата се обосновава правен интерес, предвид в специално предоставените й от закона функции и правомощия, да иска от Административен съд гр.Плевен да се прогласи като нищожна Наредбата   за пожарната безопасност на територията на Община - Долна Митрополия, приета с решение №378/29.03.2013 г. на Общински съвет - Долна Митрополия.

Ответната страна  се представлява в открито съдебно заседание от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат  Д., оспорва се протестът, по същество се прави искане за отхвърлянето. Претендират се разноски.

За контролиращата страна Окръжна прокуратура Плевен се явява прокурор Нанка Рачева. Счита протеста за основателен на изложените в него мотиви, моли да се уважи и да се присъдят разноски в размер на 20 лева.

 След преценка на изложеното в протеста, като анализира приложените към него доказателства, съдът направи следните фактически и правни изводи:
По допустимостта: Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да подаде протест срещу незаконосъобразния акт. Оспорването и протестирането се извършва без ограничение във времето. Последващо оспорване /протестиране/ на подзаконов нормативен акт на същото основание е недопустимо.
Няма твърдения, няма и доказателства протестираната в това производство наредба да е била предмет на съдебен контрол за законосъобразност в предходен момент.

Преценен така, протеста е допустим и по него се дължи произнасяне по същество.

Разгледан по същество, протеста е основателен по следните съображения:

Към 29.03.2013г., когато е приета протестираната наредба е действал ЗМВР /отм. ДВ бр. 53/2014г./, обн. ДВ бр. 17 от 24.02.2006 г., в сила от 1.05.2006 г.

В българското законодателството няма изрично формулирани основания, които водят до нищожност на административните актове, и в частност на нормативните такива. Единствено разпоредбата на чл.173, ал.2 от АПК указва правомощията на съда, когато прецени, че актът е нищожен поради некомпетентност.

Според теорията и съдебната практика едни и същи основания могат да доведат както до унищожаемост, така и до нищожност на акта, като разграничението е в степента на засягане на акта от конкретния порок.

Основанията за незаконосъобразност на един административен акт са регламентирани в чл.146 от АПК. Същите основания могат да обосноват нищожност на акта, когато конкретният порок е толкова съществен, че актът изначално не може да породи правни последици, към които е насочен. Съдебната практика е приела, че наличието на некомпетентност у органа издал оспорения акт всякога е основание за нищожност на този акт. 

Съгласно чл.8 от ЗНА, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

  Наредбата    за пожарната безопасност на територията  на  Община    Долна Митрополия   е приета на основание  общата разпоредба чл. 21, ал.2 от ЗМСА, съгласно която   общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по – висока степен. Уредбата, която дава общинската наредба, следва да уточнява и конкретизира законовите норми съобразно местните условия, но не може да е в противоречие със закон. Въпросите, регламентирани с протестираната наредба са подробно регламентирани в змвр  и издадените въз основа на него наредби.  

Разпоредбата на чл. 91б,     ал. 7      от ЗМВР /отм./, в редакцията му към 29.03.2013г.   гласи, че за определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност при други дейности, които създават опасност за възникване на пожари и застрашават живота и здравето на гражданите, министърът на вътрешните работи съвместно със съответния министър издават наредби.

Съгласно чл.127ж, ал.1, т.2  от ППЗМВР/отм./ в  редакцията  към момента на приемането на Наредба  за пожарната безопасност на територията на  Община Долна Митрополия – 29.03.2013г., за осъществяване дейностите по пожарната безопасност и защита при бедствия в населените места органите на държавната власт и местното самоуправление разработват съгласувано с органите на пожарната безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност при съответните населени места.

Казано иначе, регулирането на обществените отношения по прилагане на закона се извършва с подзаконов нормативен акт, но компетентността за издаването му не принадлежи на общинските съвети, а на посочените в закона министри.

Разпоредбата на чл. 127ж, ал.1, т.2   от ППЗМВР не делегира правомощия на общинските съвети да приемат наредби, с които да уреждат обществените отношения, свързани с пожарната безопасност на територията на Общината.

В конкретния случай, общинският съвет, без делегиране на правомощия е приел   наредбата. Съгласно чл.76, ал.1 и 2 от АПК нормативните актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи, а компетентността за това не може да се делегира.

Недопустимо е с наредба на общински съвет да се уреждат обществени отношения, регламентирани с актове от по-висока степен и за приемането на които не е налице законова делегация. Липсата на законово определена компетентност за издаването на даден административен акт прави същия нищожен.

С оглед изложеното, само по себе си правомощието на Общинския съвет да регламентира правопорядък с местно значение, не му предоставя правомощие да изземва изключителната компетентност на други органи и да преурежда обществени отношения, уредени с нормативен акт от по-висока степен, какъвто е ЗМВР и издадените въз основа на него наредби. 

При тези разсъждения се налага извода, че протестираната наредба е приета без законова делегация, което обосновава извод за нейната нищожност.

Предвид тези съображения протеста на ОП-Плевен е основателен на това основание и не следва да се обсъждат наведените доводи за незаконосъобразност.

           При този изход на спора и доколкото протестът е основателен прокуратурата  има право на поисканите разноски, които е направила за заплащане  публикуването в Държавен вестник на обявлението за образуваното дело в размер на 20 лв.

Мотивиран от горното Плевенският  административен съд в настоящия си съдебен състав,

Р Е Ш И :

ОБЯВЯВА  ЗА  НИЩОЖНА   по протест на прокурор в Окръжна прокуратура - Плевен Наредба   за пожарната безопасност на територията    на  Община  Долна Митрополия,  приета с решение № 378 от 29.03.2013 г. на Общински съвет Долна Митрополия,  в нейната цялост.

ОСЪЖДА Община Долна Митрополия да заплати на Окръжна прокуратура – Плевен направените деловодни разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

РЕШЕНИЕТО да се обяви по реда на чл.194 от АПК.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/                  ЧЛЕНОВЕ:       1. /п/               2. /п/