Присъда по дело №1707/2012 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 187
Дата: 12 ноември 2012 г. (в сила от 21 март 2013 г.)
Съдия: Кирил Хаджитанев
Дело: 20124110201707
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 10 септември 2012 г.

Съдържание на акта Свали акта

П Р И С Ъ Д А

Велико Търново, 12.11.2012 г.

 

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Великотърновски районен съд, наказателна колегия, четвърти състав, на дванадесети ноември, две хиляди и дванадесета година, в открито съдебно заседание, в следния състав:

Председател: Кирил Хаджитанев

                          

при секретаря М.И., при прокурора Н.И., като разгледа докладваното от съдията НОХД №1707 по описа на ВТРС  за 2012 г.

Въз основа на доказателствата и материалите по делото, съдът

 

П  Р И С Ъ Д И:

ПРИЗНАВА подсъдимия Е.Д. - с П№ ***, ***, с паспорт *** издаден на ***е ***, ЗА ВИНОВЕН в това, че на 09.02.2012 г. около 13:00 часа, на път ІІ-55 км.16, в участъка между с. Радковци и с. Дамяновци, Община Велико Търново, при управление на МПС – седлови влекач Мерцедес Аскор с рег № ***, с прикачено полуремарке с рег № ***, собственост на турската фирма ***, движещ се в посока от гр. Велико Търново към гр. Гурково, в участък от пътя с десен завой, заснежена пътна настилка и ограничена видимост поради спряла в дясната пътна лента аварирала цистерна с ххх регистрационен номер 34BD3648, при маневра за заобикаляне на спрялата цистерна и навлизане в насрещната пътна лента, полагаща се за движещият се в посока от гр. Гурково към гр. Велико Търново лек автомобил Форд Фокус с ***, собственост на фирма „Досама” ЕООД гр. Пловдив, управляван от В.Б.В., с ЕГН **********, от гр. , нарушил правилата за движение по пътищата, а именно чл.20 ал.2 от Закона за движение по пътищата „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат когато възникне опасност за движението.”, като се движил с несъобразена с пътната обстановка скорост – 80 км/час, на чл.25 ал.1 от Закона за движение по пътищата „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или на ляво по платното за движение, в частност да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане в друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение.”, като при започване на маневрата заобикаляне не се уверил, че няма да създаде опасност за участниците в движението и не се съобразил с местоположението, посоката и скоростта им на движение, и на чл.91 ал.32 от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата „Водачът на заобикалящото пътно превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства движещи се по пътната лента, която ще използва за заобикалянето.”, като не пропуснал движещия се в насрещната пътна лента лек автомобил Форд Фокус и по този начин предизвикал Пътно транспортно произшествие като последвал челен – кос удар между предна лява страна на кабината на влекача и предна лява страна на лекия автомобил Форд Фокус, при което по непредпазливост причинил средна телесна повреда на В.Б.В. – фрактура на пета главна кост на лявата китка, довело до трайно затруднение на хватателната функция на лявата ръка за срок от около два месеца, поради което и на основание чл.343 ал.1 б.”б” вр. с чл.342 ал.1 от НК вр. с чл.20 ал.2, чл.25 ал.1 от ЗДвП и чл.93 ал.1 от Правилника за прилагане на ЗДвП, чл.373 ал.2 от НПК, вр. с чл.58а от НК МУ НАЛАГА НАКАЗАНИЕ ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА ЗА СРОК ОТ ДЕВЕТ МЕСЕЦА.

На основание чл.66 ал.1 от НК ОТЛАГА изтърпяването на така наложеното наказание ЗА СРОК ОТ ТРИ ГОДИНИ.

На основание чл.343 г вр. с чл.36 ал.1 т.7 от НК ЛИШАВА подсъдимия Е.Д. ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС ЗА СРОК ОТ ДЕВЕТ МЕСЕЦА.

ОСЪЖДА подсъдимия Е.Д. - с П№ ***, ***, с паспорт *** издаден на ***е ***, ДА ЗАПЛАТИ на „Досама” ЕООД гр. Пловдив с ЕИК *********, с адрес ***, *** сумата в размер на 11612 лева, представляваща причинените на ощетеното юридическо лице имотни вреди от извършеното престъпление, ведно със законната лихва върху тази сума от датата на деянието – 9.02.2012 г. до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА подсъдимия Е.Д. - с П№ ***, ***, с паспорт *** издаден на ***е ***, ДА ЗАПЛАТИ на В.Б.В. с ЕГН **********, сумата в размер на 5000 лева, представляващи причинените на пострадалото лице неимуществени вреди от извършеното престъпление, ведно със законната лихва върху тази сума от датата на деянието – 9.02.2012 г. до окончателното й изплащане, както и 300 лева разноски за заплатено адвокатско възнаграждение.

ОСЪЖДА подсъдимия Е.Д. - с П№ ***, ***, с паспорт *** издаден на ***е *** ДА ЗАПЛАТИ по сметка на ВТРС направените по делото разноски в размер на 917.40 лева, сумата в размер 664.48 лева държавна такса върху уважената част на гражданския иск, както и 5.00 лева държавна такса в случай на служебно издаване на изпълнителен лист.

 

Присъдата подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок пред ВТОС, считано от днес.

 

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

                                    

Съдържание на мотивите Свали мотивите

                                                    МОТИВИ

към присъда № 187 по НОХД № 1707/2012 г. на РС - В. Търново

 

Обвинението е против:

Е.Д. // - *** с перс.№ ***, национален паспорт Серия U № , издаден на 31.08.2010 год. от гр. , живущ в Ре, гр. , неосъждан за това, че:

На 09.02.2012 год. около 13:00 часа на път II-55 км. 16 в участъка между селата Радковци и Дамяновци, общ. Велико Търново, при управление на МПС - седлови влекач “Мерцедес Аксор” с рег.№ *** с прикачено полуремарке с рег.№ ***, собственост на турската фирма “Кючюк” - гр. Коня/Селчуклу, движещ се в посока от гр. Велико Търново към с. Гурково, в участък от пътя с десен завой, заснежена пътна настилка и ограничена видимост поради спряла в дясната пътна лента аварирала цистерна с ххх регистрационен номер *, при маневра за заобикаляне на спрялата цистерна и навлизане в насрещната пътна лента, полагаща се за движещия се в посока от с. Гурково към гр. Велико Търново лек автомобил “Форд Фокус" с чешки рег.№ *, собственост на фирма “Досама” ЕООД - гр. Прага, Чехия, управляван от В.Б.В. с ЕГН ********** от гр. *, нарушил правилата за движение по пътищата, а именно: чл.20, ал.2 от Закона за движение по пътищата “Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, като се движил с несъобразена с пътната обстановка скорост - 80 км/ч, на чл.25, ал.1 от ЗДвП “Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата,—като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение”, като при започване на манервата заобикаляне не се уверил, че няма да създаде опасност за участниците в движението и не се съобразил с местоположението, посоката и скоростта им на движение, и на чл.91, ал.З от Правилника за прилагане на ЗДвП ‘‘Водачът на заобикалящото пътно превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, движещи се по пътната лента, която ще използва за заобикалянето”, като не пропуснал движещия се в насрещната пътна лента лек автомобил “Форд Фокус”, и по този начин предизвикал ПТП, като последвал челен-кос удар между предна лява страна на кабината на влекача и предна лява страна на лекия автомобил “Форд Фокус”, при което по непредпазливост причинил средна телесна повреда на В.Б.В. - фрактура на пета дланна кост на лявата китка, довела до трайно затруднение на хватателната функция на лявата ръка, за срок около два месеца - престъпление по чл.343, ал.1, б.”б”, вр. чл.342, ал.1 от НК, във връзка с чл. 20, ал.2 и чл.25, ал.1 от ЗДП и чл. 91, ал.З от ППЗДП.

 

В съдебно заседание прокурорът поддържа обвинението.

В съдебно заседание подсъдимият лично и чрез защитата на осн. чл. 370 от НПК моли да бъде проведено съкратено съдебно следствие. Дава съгласието си да не се провежда разпит на всички свидетели и ВЛ, а при постановяване на присъдата да се използва съдържанието на експертните протоколи от досъдебното производство. Признава фактите в обвинителния акт. Съгласен е да не се събират доказателства за тези факти. Съгласен е самопризнанията му да се ползват при постановяване на присъдата. Молят за минимално наказание.

Като прецени събраните доказателства,  както и заявеното признание на фактите изложени в обвинителния акт на основание чл.373, ал.3 от НПК съдът приема за установено следното:

На 09.02.2012 г., около 13:00 ч. на път II-55, в района на км.16 обв. Е.Д. управлявал товарна композиция със седлови влекач “Мерцедес Аксор” с рег.№ *** с прикачено полуремарке с рег.№ ***, собственост на турската фирма “Кючюк” - гр. Коня/Селчукпу, като се движел в посока от гр. Велико Търново към с. Гурково. В участък от пътя с десен завой, при заснежена пътна настилка и ограничена видимост поради спряла в дясната пътна лента аварирала цистерна с ххх регистрационен номер *, предприел маневра за заобикаляне на спрялата цистерна, като се движел със скорост 80 км/ч и навлизал в насрещната пътна лента, полагаща се за движещия се в по същото време в посока от с. Гурково към гр. Велико Търново лек автомобил “Форд Фокус” с чешки рег.№ *, собственост на фирма “Досама” ЕООД - гр. Прага, Чехия, управляван от пострадалата свидетелка В.Б.В. от гр. *, като не пропуснал същия, в следствие на което последвал челен-кос удар между предна лява страна на кабината на влекача и предна лява страна на лекия автомобил “Форд Фокус”. В резултат на настъпилото ПТП са били нанесени значителни материални щети на автомобилите и телени увреждания на В..

От назначената по делото авто-техническа експертиза е установено, че причина за настъпване на ПТП от експлоатационно- техническа гледна точка е неправилна преценка на пътната обстановка от водача на товарната композиция Мерцедес Аксор:

1.            Навлиза в насрещната пътна лента в момент, когато по нея се движи насрещно лек автомобил Форд Фокус в условията на ограничена видимост и заснежено пътно платно със скорост от порядъка на 80 км./час;

2.            С навлизането си в насрещната пътна лента поставя водача на лекия автомобил в положение на критична пътна обстановка, при която той няма техническа възможност да предотврати ПТП.

От назначената по досъдебното производство технико диагностична експертиза на седлови влекач “Мерцедес Аксор” с рег.№ *** с прикачено полуремарке с рег.№ *** и лек автомобил “Форд Фокус” с чешки per.№ *, собственост на фирма “Досама” ЕООД - гр. Прага, Чехия, управляван от В.Б.В. е установено, че преди настъпването на произшествието на пътя и двете пътно-транспортни средства са били в изправно техническо състояние.

От назначените по делото две оценъчни експертизи е установено, че нанесените имуществени щети по лек автомобил „Форд Фокус” следствие на настъпилото ПТП възлизат на 11612 лева, а по автокомпозицията седлови влекач “Мерцедес Аксор” възлизат на 4699,56 лева.

От заключението на назначената по делото съдебно-медицинска експертиза е установено, че следствие на настъпилото ПТП В.Б.В. на 52 год. е получила счупване на пета дланна кост на лявата китка, контузия на дясното коляно и болки в гръдния кош. Описаните травматични увреждания са в резултат от тъпи травми - удар и притискане с или върху твърди тъпи предмети и по време и начин, описан в делото, и е възможно да са получени - травми в купето на лек автомобил като водач на същия. Телесните увреждания по коляното и гръдния кош са причинили на В. болки и страдания със срок на лечение и възстановяване в границите на 14 дни при нормално протичащ оздравителен процес.

Счупването на дланната кост с имобилизация на китката за 30 дни е причинило трайно затруднение движението на ляв горен крайник /хватателна функция на китката със срок на лечение, раздвижване и рехабилитация около два месеца при нормално протичащ оздравителен процес/.

От приложена разпечатка от СИ на алкохол от издишания въздух двамата водачи участници в ПТП Е.Д. и В.Б.В. са управлявали МПС без наличие на алкохол в кръвта.

При така установеното от фактическа страна намирам, че от обективна и субективна страна обвиняемият Е.Д. // осъществил състава на престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „б”, пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1 от НК вр.чл. 20, ал.2 и чл.25, ал.1 от ЗДвП и чл.91, ал.З от ППЗДвП.

От обективна страна е безспорно установено; че-на-09т02.2012 около 13:00 ч. на път II-55, в района на км.16, при управление на моторно превозно средство той е нарушил правилата за движение, а именно: чл.20, ал.2 от Закона за движение по пътищата “Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението”, като се движил с несъобразена с пътната обстановка скорост - 80 км/ч, чл.25, ал.1 от ЗДвП “Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение”, като при започване на манервата заобикаляне не се уверил, че няма да създаде опасност за участниците в движението и не се съобразил с местоположението, посоката и скоростта им на движение, и чл.91, ал.З от Правилника за прилагане на ЗДвП “Водачът на заобикалящото пътно превозно средство е длъжен да пропусне пътните превозни средства, движещи се по пътната лента, която ще използва за заобикалянето”, с което предизвикал ПТП и причинил по непредпазливост на В.Б.В. средна телесна повреда

От субективна страна деянието е извършено виновно, при форма на вината непредпазливост. Обвиняемият не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.

Обвиняемият Е.Д. // е *** с перс.№ ***, национален паспорт Серия U № , издаден на 31.08.2010 год. от гр. , , живущ в , гр. *, кв.*, ул.* № *, неосъждан.

Причини за извършване на деянието – неспазване на правилата за двожиние по пътищата и на установения правен ред.

Смекчаващи вината обстоятелства – добро процесуално поведение, самопризнания.

Отегчаващи  вината обстоятелства – няма.

При определяне на наказанието съдът е преценил обществената опасност на деянието и дееца, неговото семейно и социално положение, като е приложил чл.58а от НК. Съдът счита, че по вид и размер наказанието е подходящо и справедливо, достатъчно за постигане на целите на общата и частна превенция.

При този изход в наказателната част на производството съдът е уважил изцяло предявените граждански искове, тъй като същите съдът счита за изцяло доказани.

При този изход на делото съдът е възложил разноските на подсъдимия.

Воден от изложените съображения, съдът постанови присъдата си.

 

                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: