Решение по дело №7410/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3770
Дата: 20 август 2024 г.
Съдия: Красимира Недялкова Проданова
Дело: 20241110207410
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3770
гр. София, 20.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на деветнадесети август през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
при участието на секретаря ВАЛЕРИЯ Н. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
Административно наказателно дело № 20241110207410 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на дружеството „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИКХХХХХХ,
със седалище и адрес на управление:
ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ, управлявано и представлявано
от К.Ф. срещу наказателно постановление /НП/ № BG2023/5800-831/HП от
27.03.2024 г., издадено от Димитър Стефанов Димитров - директор на ТД
Митница София на Агенция „Митници“, съгласно Заповед № ЗАМ-230/32-
748753 от 21.02.2023г. на директора на Агенция „Митници“, с което на
жалбоподателя на основание 234, ал. 2, т. 1 от Закона за митниците (ЗМ), на
дружеството е наложена имуществена санкция, в размер на 11 508,17
(единадесет хиляди петстотин и осем лева и седемнадесет стотинки) лева.
В жалбата се навеждат твърдения за допуснати съществени процесуални
нарушения и за нарушения на материалния, в хода на административно
наказателното производство. Жалбоподателят твърди, че актът за
установяване на административно нарушение (АУАН) е издаден в нарушение
на чл. 34, ал.1 от ЗАНН. Счита, че процесния акт, е издаден в нарушение на
принципа “non bis in idem” и че за същото деяние жалбоподателя вече има
съставен АУАН и издадено НП. Счита, че разпоредбите на т.1 и т.2 на чл. 234,
ал.1 са взаимно изключващи се състави. Отбелязва се, че в настоящия случай
посочените стоки са задържани и няма как да въвеждането им на територията
на Р България да е приключило, за да се дължат митни сборове или тяхното
обезпечаване. Твърди се още, че жалбоподателят е разполагал единствено със
1
документи, издадени от своя контрагент, от които той сам не е имал
възможност да установи че е извършил неточно деклариране. Установеното от
митническите власти е било след лабораторно изследване и специални знания,
с каквито жалбоподателя не бил разполагал.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Радослав
Савов. В хода на съдебните прения, заявява пред съда, че поддържа жалбата и
моли съда да отмени изцяло наказателното постановление, на основанията
посочени в нея, моли за присъждане на разноските по делото в полза на
жалбоподателя. Представя списък съгласно чл. 80 ГПК.
В съдебно заседание въззиваемата страна - директор на ТД „Митница
София“, редовно призован, не се явява. Представлява се от юрк. Великов,
който моли съда да потвърди наказателното постановление. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за
прекомерност.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени и
гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:
„С.И.Т.“ ЕООД е търговско дружество, вписано в Търговския регистър
към Агенцията по вписванията с ЕИК ХХХХХХ, със седалище и адрес на
управление: гр. София, ПК 1618, ж.к. „Манастирски ливади“, ул. „Борис
Димовски“ № 10, ет. 2, ап. 17. Дружеството се представлява от К.Ф., ЛНЧ
**********, Турция.
С НП № BG2023/5800-831/НП от 27.03.2024 г., издадено от директор на
ТД Митница София на Агенция „Митници“, на „С.И.Т.“ ЕООД, за това, че на
03.04.2023 г. в МБ София Изток, „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ, като е
декларирало по МД с MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023 г. стока
„ШПЕРПЛАТ С ВЪНШЕН ПЛАСТ ОТ ДЪРВЕН МАТЕРИАЛ-БРЕЗА - 24
палета; 28,52 куб. метра, 20000 нето кг.; ITEM: 100% BIRCH PLAYWOOD;
STANDARD SIZES,LENGTH: 1250*2500; 1220*2440; Thickness: 12 mm, 15
mm, 18 mm”, в код по ТАРИК 4412 92 90 00 и използвало преференциално
тарифно класиране за произход на стоките от Република Турция с код в Е.Д.
„4/17 Преференция - 400“ - Мита съгласно разпоредбите на споразумения за
митнически съюз, сключени от Съюза“ със ставки на митата в размер на 0 %
по митническата тарифа на ЕС, вместо да декларира в код по ТАРИК 4412 33
10 00, с действителния произход на стоките от Руската федерация и приложим
за стоки с допълнителен код С999, на който съответства ставки на митата 7 %
и Окончателно антидъмпингово мито за допълнителен код С999: 15,8 % по
митническата тарифа на ЕС е избегнало изцяло заплащането на мито в размер
на 2 944,34 лева (две хиляди деветстотин четиридесет и четири лева и
тридесет и четири стотинки) и антидъмпингово мито 6 645,80 лева (шест
хиляди шестстотин четиридесет и пет лева и осемдесет стотинки) и частично
избягване заплащането на ДДС в размер на 1 918,03 лева (хиляда деветстотин
и осемнадесет лева и три стотинки) или общо в размер на 11 508,17 лева
(единадесет хиляди петстотин и осем лева и седемнадесет стотинки), с което е
2
осъществило състава на митническа измама по чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона
за митниците.
С оглед горното на „С.И.Т.“ ЕООД, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1 от
ЗМ е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 11 508,17 лева (единадесет хиляди петстотин и осем лева и
седемнадесет стотинки), представляваща минималния размер на предвидената
за това нарушение санкция, а именно 100 % от общия размер на избегнатите
публични държавни вземания (мито, антидъмпингово мито и ДДС) за стоките,
предмет на извършеното нарушение, съгласно Становище рег. № 32-
678441/18.12.2023 г. от комисия, назначена със Заповед № ЗТД-5800-110/32-
55902/18.02.2021 г. на с.д. директора на Териториална дирекция Югозападна
(понастоящем ТД Митница София).
Постановлението е обжалвано в срок от „С.И.Т.“ ЕООД, чрез
процесуален представител, поради което съдът намира жалбата за процесуално
допустима.
Разглеждайки обжалваното наказателно постановление и актът, въз
основа на който същото е било издадено, съдът намира, че не са налице
съществени нарушения на процедурата по издаването им по ЗАНН. Налице са
достатъчно пълни и точни описания на нарушението; актът и наказателното
постановление съдържат всички реквизити, изисквани от ЗАНН; издадени са
от компетентни за всяко от действията съответни органи (съобразно
разпоредбите на чл. 230 и чл. 231 от ЗМ и видно от приложеното по
преписката заверено копие на Заповед № ЗАМ-230/32-748753/21.02.2024 г. на
директора на Агенция „Митници“, във връзка с компетентността на Димитър
Стефанов Димитров - директор на ТД Митница София на Агенция „Митници“
да издава НП за нарушения на ЗМ). Налице е в достатъчна степен
съответствие между текстовата част на АУАН и НП. Нарушените законови
разпоредби са посочени в АУАН и НП по непротиворечив начин. АУАН и НП
са издадени в сроковете по чл. 34, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН, тоест не се
констатират нарушения по чл. 42 и 57 от ЗАНН.
Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя за
съставяне на АУАН след изтичане на сроковете по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. От
доказателствата се установява, че на 03.04.2023 г. е подадена МД с MPH
23BG005808117895R0 с деклариран код по ТАРИК 4412 92 90 00 и е
използвано преференциално тарифно класиране за произход на стоките от
Република Турция. Също така с писмо рег. № 32-562038/19.09.2023 г. в ТД
Митница София е получена Митническа лабораторна експертиза №
01_10.04.2023/19.09.2023 г., въз основа на която е определен коректния
тарифен код 4412 33 10 00. С оглед посоченото съдът намира, че срокът за
съставяне на АУАН за извършеното нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ,
започва да тече от тази дата. В административната преписка се установено, че
при извършената физическа проверка на стоката и впоследствие със
събраните доказателства, категорично е установено, че стоката, предмет на
3
нарушение не е с произход Турция. В тази връзка е съставен АУАН №
BG11122023/5800/M-758 от 13.06.2023 г. по описа на Териториална дирекция
Митница София срещу дружеството за осъществено нарушение на
разпоредбата на чл. 234, ал. 1, т. 2 от ЗМ, а АУАН № BG11122023/5800/М-1682
от 11.12.2023 г. по описа на ТД Митница София, Агенция „Митници“ за
нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ. Следва да се отбележи, че двете
разпоредби на чл. 234 от ЗМ касаят осъществяването на две различни
нарушения, а съгласно текста на разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН когато с едно
деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също
лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се
изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Поради което съдът намира, че
наведените от жалбоподателя твърдения за нарушения правен принцип „non
bis in idem“ не намират подкрепа в доказателствената съвкупност по делото.
Следва да се добави, че както АНО правилно отбелязва извършеното
нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ е осъществено с декларирането на
некоректен тарифен код, но правилният тарифен код е установен след
назначаване и извършване на Митническа лабораторна експертиза, която е
установила вида на използваната дървесина, резултатите от която са
обективирани в експертиза № 01 _10.04.2023/19.09.2023 г. Установява се, че
митническото нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ е извършено с
подаването на митническата декларация на 03.04.2023 г., но е доказано с
приобщаването към преписката на Митническа лабораторна експертиза № 01
10.04.2023 на дата 19.09.2023 г., поради което съдът намира съставения на
11.12.2023 г. АУАН за законосъобразен по чл. 34 от ЗАНН.
От обективна страна, при извършената физическа проверка на стоката и
впоследствие със събраните в хода на административното производство
доказателства, категорично било установено, че стоката, предмет на
нарушение е с произход от Руската Федерация, а не както се твърди Р Турция.
Установено било, че по отношение на стоката били налице забрани и
ограничения. Установено било и че същата е декларирана с неправилен
тарифен код. Поради което тези обстоятелства установяват от обективна
страна извършеното митническо нарушение. Подадената от дружеството
митническа декларация е приета и на стоката е извършена физическа
проверка, при която е констатирано несъответствието. Съдът намира, че
извършеното нарушение, предмет на настоящото производство по чл. 234, ал.
1, т. 1 от ЗМ е довършено, тъй като в практиката се счита, че поправки в
данни, вписани в митническа декларация от страна на вносителя са възможни
само до началото на митническата проверка.
Наведеното възражение, че декларирането е извършено въз основа на
данните в придружаващите стоката документи и че установеното разминаване
в декларираните тарифни кодове и тези, които в действителност е следвало да
бъдат декларирани е несъстоятелно. Според чл. 226 от ЗМ
административнонаказателно отговорни са лицата, извършили митническо
нарушение на територията на Република България, както и подбудителите,
4
помагачите, укривателите и допустителите. В конкретния случай отговорност
за вписаните данни носи „С.И.Т.“ ЕООД, а упълномощеният представител
„ДИМЕКС ЛОЕИСТИКС“ ЕООД представител е действал при условията на
пряко представителство по смисъла на чл. 18 от Регламент (ЕС) № 952/2013 от
името и за сметка на представляваното лице.
Този състав на съда намери за безспорно установено следното:
На 03.04.2023 г., в МБ София Изток била приета митническа декларация
(МД) с MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023 г. за митнически режим
„Едновременно допускане за стоки за свободно обръщение и освобождаване
за потребление“ на стока с получател „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ и
изпращач ЕКА INTERNATIONAL DIS TICARET LIMITED SIRKETI,
Република Турция. Декларирана е 1 стока, 24 опаковки, 20 500,00 кг. бруто
тегло, с описание в елементи от данни (ЕД) 6/8 „Описание на стоките“ като:
„ШПЕРПЛАТ С ВЪНШЕН ПЛАСТ ОТ ДЪРВЕН МАТЕРИАЛ- БРЕЗА - 24
ПАЛЕТА; 28,52 КУБ. МЕТРА, 20000 НЕТО КГ.; ITEM: 100% BIRCH
PLAYWOOD; STANDARD SIZES, LENGTH: 1250*2500; 1220*2440;
Thickness: 12 mm, 15 mm, 18 mm”. В ЕД № 5/15 „Код на държавата на
произход“ на митническата декларация бил деклариран произход на стоките
Турция. За стоката в ЕД 6/14 и 6/15 „Код на стоката - код по ТАРИК“ бил
посочен код по ТАРИК **********, на който съответства текстово описание:
„ДЪРВЕН МАТЕРИАЛ И ИЗДЕЛИЯ ОТ ДЪРВЕН МАТЕРИАЛ; ДЪРВЕНИ
ВЪГЛИЩА; Шперплат, фурнировани плоскости и подобен слоест дървен
материал; - Други; - - Други, с най-малко един външен пласт от дървен
материал, различен от иглолистния; Други”, на който съответства ставка на
мито по отношение на трети страни „ERGA OMNES“ в размер на 10 % по
Митническата тарифа на ЕС. При декларирането на стоките в МД с MRN
23BG005808117895R0/03.04.2023r. било поискано и ползвано от вносителя
„С.И.Т.“ ЕООД преференциално тарифно класиране - цитираният код в Е.Д.
„4/17 Преференция" е „400" - Мита съгласно разпоредбите на споразумения за
митнически съюз, сключени от Съюза“ със съответстваща ставка на митото в
размер на 0 % по Митническата тарифа на ЕС. Декларираната обща стойност
била в размер на 21 505.98 EUR по фактура № ЕКА2023000000013/27.03.2023
г. За стоката били декларирани дължими вземания, както следва: мито - 0 лева;
ДДС - 8 432.41 лева. Стоката и придружаващите я документи били
представени в МБ София Изток от „Димекс Логистикс“ ЕООД, в качеството
им на пряк представител на получателя, съгласно разпоредбите на чл. 18 и чл.
19 от Регламент (ЕС) № 952/2013.
При митническото оформяне на стоката по МД с MRN
23BG005808117895R0/03.04.2023 г. били представени и описаните в ЕД № 2/3
„Представени документи, сертификати и разрешения, допълнителни данни“
на МД документи, изискуеми съгласно чл. 163 от Регламент (ЕС) № 952/2013.
Предвид указанията в рисков профил РА № 10280-21/03/2023 г., относно
тарифното класиране и произхода на стоката и възникнали съмнения за
5
възможно изпращане на стоките от Русия и Беларус и заобикаляне на
санкциите, наложени на тези две държави, преминавайки през трети страни
(Регламент (ЕС) № 833/2014 на Съвета от 31 юли 2014 година относно
ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи
положението в Украйна и Регламент № 765/2006 на Съвета от 18.05.2006
година относно ограничителни мерки срещу президента Лукашенко и някои
длъжностни лица на Беларус) бил уведомен отдел „Митническо разследване и
разузнаване“ при Териториална дирекция (ТД) Митница София.
На 04.04.2023 г. служители на сектор „Оперативен контрол“, отдел МРР
при ТД Митница София, извършили частична митническа проверка на
стоката, декларирана с МД с MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023 г.
Стоката се намирала в камиона, с който била пристигнала на одобреното от
митническите органи място - открита площ от съоръжението за временно
складиране на „ДИМЕКС ЛОГИСТИКС“ ЕООД, находящо се на адрес: гр.
София, ул. „Източна тангета“ № 1. При започване на проверката, извършена в
присъствието на К.Ф., управител на „С.И.Т.“ ЕООД - получател на стоките по
МД с MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023 г., от товарното помещение на
камион с регистрационен № 59 ZS 785 / 59 FA 963, била сверена и свалена
наличната в ненарушена цялост митническа пломба № IST10421463,
съответстваща на описаната в транзитна митническа декларация Т1 №
23TR34120000507830/29.03.2023 г. След извършената физическа проверка на
стоките в ремаркето на товарния автомобил било установено, че
проверяваната стока е с произход Русия, видно от поставените върху нея
фабрични етикети. Поради невъзможността стоката да бъде разтоварена и с
цел нейното обезпечаване, на въжетата на ремарке с ДК 59 ZS 785 била
поставена митническа пломба с № 0111926 и товарната композиция била
транспортирана до охраняем паркинг на МБ София Изток. Резултатите от
проверката били обективирани в Протокол за извършена митническа проверка
(ПИМП) № 23BG005800M011512/04.04.2023 г., като поради края на работния
ден, проверката и нейното документиране са продължени и на следващия ден.
На 05.04.2023 г. проверката продължила в присъствието на Ферхат
Карабаш, управител на „С.И.Т.“ ЕООД, като била свалена 1 брой митническа
пломба № 0111926 с ненарушена цялост и съответстваща на описаната в
ПИМП № 23BG005800M011512/04.04.2023 г. Всичките налични в превозното
средство 24 броя палети били разтоварени в склад за съхранение на отнети и
изоставени в полза на държавата стоки при ТД Митница София. Направен бил
снимков материал на поставените върху пакетите етикети, видно от които
стоката е с произход Русия и произведена от ,,LLC URAL WOOD“. За
резултатите от проверката бил съставен Протокол за извършена митническа
проверка № 23BG005800M011671/05.04.2023 г.
С цел извършване на лабораторен анализ за определяне на коректно
тарифно класиране, забрани и ограничения и произход на стоките, с Протокол
за вземане на проба № 242/05.04.2023г. били взети проби от декларираната с
МД с MRN 23BG005808117895R0/ 03.04.2023 г. стока и със Заявка за анализ
6
или контрол № ЗАЕ- 249/32-136920/08.04.2023 г. същите били изпратени в
Централна митническа лаборатория към Агенция „Митници“ за
анализ/експертиза.
Изготвената Митническа лабораторна експертиза №
01_10.04.2023/19.09.2023 г. постъпила в ТД Митница София с писмо рег. №
32-562038 на 19.09.2023 г. В нея се потвърждава, че иззетата проба
представлява шперплат от дървесни листове, идентифицирани като
широколистен материал - бреза.
Стоката била задържана с разписка за задържане № 0028668/05.04.2023
г. и с Приемо-предавателен протокол рег. № 98/02.05.2023 г. била приета в
склад за съхранение на отнети и изоставени в полза на държавата стоки при
ТД Митница София, склад Кремиковци.
Установено било, че стоката декларирана в МД с MRN
23BG005808117895R0/ 03.04.2023 г., попада в приложение XXI на Регламент
(ЕС) 2022/576 на Съвета от 8 април 2022 година.
Със служебна бележка, рег. № 32-633311/16.11.2023 г. от отдел
„Митническо разузнаване и разследване“ при ТД Митница София на
началника на МБ София Изток са предоставени информация и документи
относно извършения лабораторен анализ и определяне на коректно тарифно
класиране, забрани и ограничения и произход на стоката, декларирана с МД с
MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023 г. От предоставените документи се
установява, че след отправени запитвания по линия на международното
сътрудничество до турските митнически органи и предоставени от тях
документи се потвърждава произхода от Руска федерация на стоката,
декларирана с МД с MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023г. С писмо с рег. №
32-566326/25.09.2023 г. било получено от дирекция „Митническа дейност и
методология“, ЦМУ, Агенция „Митници“ становище относно тарифното
класиране на стоките, в което се посочва, че „...Съгласно резултатите от МЛЕ
и приложените документи, стоките се охарактеризират като шперплат
съставен от отделни листове, с дебелина под 6 мм, с повече от един външен
пласт от дървесен материал, различен от иглолистния - идентифициран като
широколистен материал - бреза. От същото и от основание правила 1 и 6 от
Общите правила за тълкуване на Комбинираната номенклатура (КН) на ЕС,
термините на позиция 4412 „Шперплат, фурнировани плоскости и подобен
слоест дървен материал“, подпозиция 4412 33 и код 4412 33 10 на КН, както и
предвид Обяснителните бележки към Хармонизираната система за описание и
кодиране на стоките за позиция 4412, се установява, че стоките се класират в
код 4412 33 10 „С най-малко един външен пласт от бреза (Betula spp.)“ на КН.
Със същото се установява, че стоките не се класират в декларирания в
митническата декларация код 4412 92 90 на КН.
В отговор на изискано становище от отдел „Митническа дейност“ към
ТД Митница София относно допълнителен код по ТАРИК за стоките,
приложими антидъмпингови мерки, ограничения и забрани, в съответствие с
7
получените от турските митнически органи документи, удостоверяващи, че
стоката е изнесена от Руската Федерация и впоследствие митнически
оформени с МД с MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023 г., е получено
становище № 32-623401/ 08.11.2023 г. от отдел „Митническа дейност и
методология“ към ТД Митница София, в което се посочва, че съгласно
предоставеното становище с peг. № 32-566326/25.09.2023 г., издадено от
дирекция „Митническа дейност и методология“ за тарифно класиране в
Комбинираната номенклатура на стока по протокол за вземане на проба №
242/05.04.2023 г., изпратена в Централна митническа лаборатория към
Агенция „Митници“ и съответно изготвена експертиза от Централната
митническа лаборатория, след като са анализирали приложените към
преписката документи, както и във връзка с разпоредбите на чл. 56 от
Регламент 952/2013 г. на Европейския Парламент и на Съвета; Правила 1 и 6
от Общите правила за тълкуване на Хармонизираната система за описание и
кодиране на стоките, обяснителни бележки за позиция 44.12, подпозиция 4412
33 и код 4412 33 10 на КН, стоката се класира в код по КН 4412 33 10. Към
датата на деклариране 03.04.2023 г. стоката следва да се класира в код по
ТАРИК 4412 33 10 00, с мито по отношение на трети страни - 7,00 % и
допълнителен код С999, с окончателно антидъмпингово мито -15.80 %. В тази
връзка на основание определения коректен тарифен код и установения
произход на стоката - Руска федерация, се установило, че дължимите
публични държавни вземания по МД с MRN 23BG005808117895R0/03.04.2023
г. са, както следва: мито - 2 944,34 лв.; антидъмпингово мито - 6 645,80 лв. и
ДДС - 10 350,44 лв.
Некоректното тарифно класиране на стока в МД с MRN
23BG005808117895R0/03.04.2023 г. е довело до избягване изцяло заплащането
на мито в размер на 2 944,34 лева (две хиляди деветстотин четиридесет и
четири лева и тридесет и четири стотинки) и антидъмпингово мито 6 645,80
лева (шест хиляди шестстотин четиридесет и пет лева и осемдесет стотинки) и
частично избягване заплащането на ДДС в размер на 1 918,03 лева (хиляда
деветстотин и осемнадесет лева и три стотинки) или общо в размер на 11
508,17 лева (единадесет хиляди петстотин и осем лева и седемнадесет
стотинки).
С писмо рег. № 32-662269/06.12.2023 г., е поканен Карабаш Ферхат,
управител на „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ да се яви или да изпрати
надлежно упълномощен представител на определени от АМ дати, за снемане
на обяснения и съставяне на акт за установяване на митническо нарушение.
Писмото е изпратено на адрес на електронна поща: *********@*****.***,
посочен в Търговски регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска
цел.
На 11.12.2023 г., Карабаш Ферхат, управител на „С.И.Т.“ ЕООД, се явява
в МБ София Изток. Лицето е запознато със Становище peг. № 32-
623401/08.11.2023 г. на началник отдел „Митническа дейност“ при ТД
Митница София. Същият не дава обяснения по случая. При условията на чл.
8
40, ал. 1 и ал. 3 от ЗАНН срещу „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ, със седалище
и адрес на управление: ХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХХ,
управлявано и представлявано от Карабаш Ферхат е съставен е акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) № BG11122023/5800/М-
1682 от 11.12.2023 г. по описа на ТД Митница София, Агенция „Митници“ за
констатираното нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ, изразяващо се в пълно
избягване на заплащане на мито и антидъмпингово мито и частично избягване
заплащането на ДДС, за стока, декларирана с МД с МРН
23BG005808117895R0/03.04.2023г.
На 18.12.2023 г. в деловодството на ТД Митница София от Карабаш
Ферхат, управител на „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ е подадено възражение
срещу АУАН № BG11122023/5800/М-1682 от 11.12.2023 г. по описа на ТД
Митница София. Във възражението са наведени твърдения аналогични на тези
посочени в жалбата срещу процесния акт.
Така установената фактическа обстановка се доказва от събраните на
съдебното производство гласни доказателства - показанията на
актосъставителя В. И., както и писмените доказателства, приобщени по реда
на чл. 283 от НПК на съдебното следствие: Заповед № 3AM-230/32-748753 от
21.02.2024 г. на Директора на Агенция „Митници” - 1 (един) лист, заверено
копие; Писмо рег. № 32-794210 от 27.03.2024 г. по описа на ТД Митница
София- 1 (един) лист, заверено копие, ведно с известие за доставяне с баркод
ИД PS 1202 OOHQ6U 5 но описа на „Български пощи“ ЕАД - 1 (един) лист,
заверено копие; Становище рег. № 32-678441 от 18.12.2023 г. по описа на ТД
Митница София - 1 (един) лист, заверено копие; Служебна бележка рег. №
32-677745 от 18.12.2023 г. по описа на ТД Митница София - 1 (един) лист,
заверено копие; Възражение рег. № 32-678479 от 18.12.2023 г. по описа на
'ГД Митница София- 2 (два) листа, заверено копие; Акт за установяване на
административно нарушение (АУАН) № BG11122023/5800/М-1682/11.12.2023
г.- 3 (три) листа, в оригинал; Кореспонденция по електронна поща рег. № 32-
664158 от 07.12.2023 г. по описа на ГД Митница София - писмо от г-н Карабаш
Ферхат, управител на .,С.И.Т.“ ЕООД от 07.12.2023 г. - 1 (един) лист, копие
заверено „ Вярно с извлечение от служебна електронна поща“; Писмо рег.
№ 32-662269 от 06.12.2023 г. по описа на ТД Митница София- 1 (един) лист,
заверено копие; Служебна бележка рег. № 32-633311 от 16.11.2023 г. по описа
на ТД Митница София- 1 (един) лист, заверено копие; Становище от peг. №
32-623401 от 08.11.2023 г. по описа на ТД Митница София- 3 (три) листа,
заверено копие; Служебна бележка рег. № 32-622518 от 08.11.2023 г. по описа
на ТД Митница София- 2 (два) листа, заверено копие; Регистрационно-
контролна карта № 32-566326 от 25.09.2023 г. със становище от Дирекция
„Митническа дейност и методология“ при ЦМУ - 1 (един) лист, копие
заверено „Вярно с извлечение от деловодната система АИДА“;
Регистрационно-контролна карта № 32-562038 от 19.09.2023 г. - 1 (един) лист,
копие заверено „Вярно с извлечение от деловодната система АИДА“, ведно с
приложените към нея документи: Митническа лабораторна експертиза (МЛЕ)
9
№ 01 10.04.2023 г. от 19.09.2023г. на ЦМЛ при ЦМУ на Агенция „Митници“ -
3 (три) листа, заверено копие; Митническа лабораторна експертиза (МЛЕ) №
0613.04.2023 от 19.09.2023 г. на ЦМЛ при ЦМУ на Агенция „Митници“ - 3
(три) листа, заверено копие; Митническа декларация MRN №
23BG005808117895R0 от 03.04.2023 г. - 2 (два) листа, копие; Фактура №
ЕКА2023000000013 от 27.03.2023 г.- 1 (един) лист, копие; Сертификат за
произход (certificate of origine) № Z0202536 от 30.03.2023 r. - 1 (един) лист,
копие; Международна товарителница (CMR) № 202303-3141- 1 (един)
лист, копие; Certificate A.TR № Е 1519546 от 30.03.2023 г.- 1 (един) лист,
копие; Митническа декларация за износ № 23341200ЕХ00117724 от
30.03.2023 г. - 1 (един) лист, копие; Опаковъчен лист (packing list) от
28.03.2023 г. - 1 (един) лист, копие; Митническа декларация за транзит
MRN Т1 № 23TR34120000507830 от 02.04.2023г. - 1 (един) лист, копие;
Сертификат/техническа спесификация за стока „100% брезов шперплат“ - 1
(един) лист, копие; Фактура № ********** от 03.04.2023 г. за митническо
представителство, издадена от „Димекс Логистикс“ ЕООД - 1 (един) лист,
копие; Разписка за задържане № 0028668 от 05.04.2023 г. по описа на ТД
Митница София- 1 (един) лист, заверено копие; Протокол за вземане на
проба peг. № 242 от 05.04.2023 г. по описа на ТД Митница София - 1 (един)
лист, заверено копие; Протокол за извършена митническа проверка (ПИМГ1)
№ 23BG005800M011671 от 05.04.2023г. по описа на Агенция „Митници“ -4
(четири) листа, заверено копие; Протокол за извършена митническа проверка
(ПИМП) № 23BG005800M01 1512 от 04.04.2023 г. но описа на Агенция
„Митници“ - 4 (четири) листа, заверено копие; Приемо - предавателен
протокол № 98 от 02.05.2023 г. - 1 (един) лист, заверено копие; Заявка за
анализ или контрол peг. № ЗАЕ -249/32-136920 от 08.04.2023 г.- 1 (един) лист,
заверено копие; Обяснение на Карабаш Ферхат, в качеството си на управител
на „С.И.Т.“ ЕООД от 04.04.2023 г. - 1 (един) лист, копие; Етикет поставен
върху фабричната опаковка на стоката - 2 (два) листа, копие и др.
Гласните доказателства са в достатъчна степен подробни, логични,
необорени, вътрешно непротиворечиви и кореспондиращи помежду си,
поради което следва да бъдат кредитирани изцяло. Същите кореспондират и
на писмените доказателства, като в съвкупност с тях допринасят за
установяване на фактическата обстановка.
Съдът възприе и писмените доказателства, които се явяват еднопосочни
и безпротиворечиви.
При така установената фактическа обстановка, безспорно е доказано, че
на 03.04.2023 г. в гр. София, МБ София Изток, „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИК
ХХХХХХ, управлявано и представлявано от К.Ф., е декларирало в МД с MPH
23BG005808117895R0/03.04.2023 г. стока „ШПЕРПЛАТ С ВЪНШЕН ПЛАСТ
ОТ ДЪРВЕН МАТЕРИАЛ - БРЕЗА - 24 палета; 28,52 куб. метра, 20000 нето
кг.; ITEM: 100% BIRCH PLAYWOOD; STANDARD SIZES,LENGTH:
1250*2500; 1220*2440; Thickness: 12 mm, 15 mm, 18 mm“, c код по ТАРИК
4412 92 90 00, c посочен преференциален произход от Република Турция.
10
Фактите по делото обаче непротиворечиво сочат, че горепосочената стока не е
с произход Турция. Видно от поставените върху пакетите етикети, възприети
лично от митническите служители, извършили физическа проверка на
стоката, същата е с произход Русия и е произведена от „LLC URAL WOOD“.
Последното допълнително се потвърждава и от заключението на митническата
лабораторна експертиза. Следователно, декларираното и използвано от
вносителя „С.И.Т.“ ЕООД преференциално тарифно класиране за произход на
стоките от Република Турция със ставки на митата в размер на 0 % е в
противоречие на установения произход на стоките от Руската Федерация.
В хода на извършената проверка от АНО безспорно установено е, че
стоките не се класират в декларирания в митническата декларация код 4412 92
90 на КН, тъй като този код е подразделение от групата с едно тире с текст
„Други“, в рамките на която, прилагайки разпоредбите на правило 6 от
Общите правила за тълкуване на КН, се включват други стоки, различни от
предходно изброените в позицията на същото ниво едно тире. Установено е, че
стоките се класират в ТК 4412 33 10, за който при установения произход от
Руската Федерация има наложено антидъмпингово мито.
Следва да се отбележи, че няма данни стоката да е претърпяла
достатъчна обработка и преработка за придобиване на преференциален турски
произход. Същата не е била обмитена в Р. Турция.
Съдът отново отбелязва, че счита за неоснователно възражението за
допуснато нарушение, поради неизясняване на нарушението от обективна
страна. Категорично се установява при извършената физическа проверка на
стоката и впоследствие със събраните доказателства, че стоката, предмет на
нарушение не е с произход Турция, а с произход от Руската федерация, както
се установява и че по отношение на стоката са налице забрани и ограничения.
Установява се също, че стоката е декларирана е неправилен тарифен код.
Всички тези обстоятелства се установяват и от обективна страна се
констатира извършването на две митнически нарушения. Подадената от
дружеството митническа декларация е приета и на стоката е извършена
физическа проверка, при която е констатирано несъответствието. Деянието,
предмет на настоящото производство по чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ е довършено,
тъй като поправки в данни, вписани в митническа декларация от страна на
вносителя са възможни до началото на митническата проверка. Редовно и
правилно деклариране на стоките може да бъде извършено до началото на
митническата проверка. Дружеството е заплатило дължими публични
държавни вземания, които митническите органи са установили, че са в по-
нисък размер от дължимите.
В допълнение следва да бъде отбелязано, че видно от представената
МД, жалбоподателят фигурира като вносител и декларатор на стоката.
Декларацията е подадена от митнически представител по чл. 18 nap. 1 от
Регламент 952/2013г.- „Димекс Логистик“ ООД, на основание пряко
митническо представителство. Декларацията е подадена от името и за сметка
11
на „С.И.Т.“ ЕООД и всички извършени действия пред митница са от името и
за сметка това дружество.
В заключение при разглеждане на всички обстоятелства по делото и
конкретно на невярно посочения тарифен код на стоката, вместо правилният
такъв, който съдържа в описанието си изричното посочване на вида дървесина
- бреза, съдът намира, че вносителят е целял да избегне посочване на
действителния вид на дървесината, от която е изработен шперплата, с цел да
не се изследва произходът на стоката и съответно действително дължимите
публични държавни вземания. Факт е, че поради климатичните изисквания
дървото бреза не може да расте в Република Турция и съответно тази държава
не може да бъде производител на стоки от добита в страната дървесина от този
вид. Следва да се отрази, че Е възможно тази дървесина да бъде внесена и
преработена в достатъчна степен и да придобие турски произход, но такива
доказателства за преработка не бяха установени. Посоченото дотук води до
извод за очевидната цел на неправилното деклариране на тарифен код,
избягване на представяне на доказателства за произход и избягване на
антидъмпингово мито.
По същество на спора съдът намери, че правилно е приложен и
материалният закон, доколкото от приобщените доказателства
непротиворечиво се установява, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата
на чл. 234, ал. 1 от ЗМ, съгласно която, наказва се този, който избегне или
направи опит да избегне пълно или частично заплащане или обезпечаване на
митата или на другите публични държавни вземания, събирани от
митническите органи; или забрани или ограничения за внос или износ на
стоки, или прилагането на мерки на търговската политика. Изпълнителното
деяние, с което се осъществява конкретния състав има две форми - "избегне"
или "направи опит да избегне".
Отговорността на юридическите лица за извършени административни
нарушения при осъществяване на дейността им, е обективна /безвиновна/,
съобразно което въпросите свързани с вината не следва да бъдат изследвани.
Предвид това, неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че АНО не е
изследвал въпросите, свързани с вината.
За извършеното нарушение, разпоредбата на чл. 234, ал. 2, т. 1,
предвижда имуществена санкция от 100 до 200 на сто от размера на
избегнатите публични държавни вземания. Санкцията, предвидена от
законодателя, е със специален минимум и специален максимум. Предвид
липсата на обстоятелства, завишаващи степента на обществена опасност на
деянието, АНО правилно е определил наказанието към предвидения в закона
минимум.
Съдът приема, че извършеното нарушение не съставлява маловажен
случай по смисъла чл. 28 от ЗАНН, тъй като от установените обстоятелства,
не обосновават по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с
обичайните нарушения от този вид. При преценката за приложимостта на чл.
12
28 от ЗАНН следва да се отчете високата значимост на регулираните
обществени отношения в сферата на митническото деклариране на стоки. В
случая, наказващият орган е изложил мотиви за липсата на предпоставки за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, които съображения се споделят от
настоящия състав.
С оглед изхода на делото и направеното искане от страна на
представителя на въззиваемата страна, в негова полза следва да се присъдят
претендираните разноски за възнаграждение за юрисконсулт. Предвид
фактическата и правна сложност на делото, настоящият съдебен състав
намира, че следва да бъде присъдено като юрисконсултско възнаграждение на
въззиваемата страна в размер на 100.00 лв.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал.9, вр. ал. 2, т. 5, вр.
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Софийски районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № BG2023/5800-831/HП
от 27.03.2024 г., издадено от директор на ТД Митница София към Агенция
„Митници“, съгласно Заповед № ЗАМ-230/32-748753 от 21.02.2024 г. на
директора на Агенция „Митници“ с което на „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИК ХХХХХХ,
на основание 234, ал. 2, т. 1 от ЗМ, на дружеството е наложено
административно наказание „Имуществена санкция“ в размер на в размер на
11 508,17 (единадесет хиляди петстотин и осем лева и седемнадесет стотинки)
лева.
ОСЪЖДА „С.И.Т.“ ЕООД, ЕИКХХХХХХ да заплати на Агенция
„Митници“, разноски в размер на 100 (сто) лева, представляващи
юрисконсултско възнаграждение за настоящата съдебна инстанция.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София - град, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
13