Решение по дело №254/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 192
Дата: 2 ноември 2022 г.
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700254
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 192/2.11.2022г.

 

гр. Я.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Я.ският административен съд, пети състав, в публично заседание на двадесет и шести октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Кр. Юрукова-Стоянова, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 254 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по реда на чл.172, ал.5 от ЗДвП във връзка с чл.145 АПК по жалба на „Т.б.“ ЕООД с ЕИК *, със седалище и адрес на управление гр.С., общ.С., обл.Я., ***, чрез управителя Ж.А.А. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0814-000097/29.08.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ ЗДвП  на Началник РУ към ОДМВР-Я., РУ-С., с която на „Т.б.“ ЕООД е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството колесен трактор ***** *.** с рег. № ***** за срок от 6 месеца.

В жалбата се твърди, че заповедта е постановена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречия с материалния закон, т.к. е издадена, без да са изяснени - разгледани, обсъдени и преценени всички факти и обстоятелства от значение за случая, доколкото при установяването на нарушението водачът на ППС не е носил свидетелството си за правоспособност, но същият е уточнил, че притежава такова-свидетелство за правоспособност за работа със земеделска, горска и мелиоративна техника ******** с дата на придобиване 28.12.2007г., валидно до 07.05.2029 г., поради което се претендира да бъде отменен изцяло оспорения акт.

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява адв.А., която поддържа жалбата и исканията в нея, като не претендира за присъждане на разноски.

Ответната страна не изпраща представител в съдебно заседание и не взема становище по жалбата.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

На 29.08.2022 г. около 13:30 часа в гр.С. на ул.М.-до *** служители на РУ-С. към ОД на МВР-Я. са спрели за проверка колесен трактор ***** *.** с рег. № ***** собственост на „Т.б.“ ЕООД с ЕИК *, със седалище и адрес на управление гр.С., общ.С., обл.Я., ***, представлявано от управителя Ж.А.А. и са установили, че се управлява от М.  Й. Б., без да е правоспособен водач. За посоченото на водача е бил съставен серия АД № ******, който е подписан от водача без възражения и са един брой регистрационна табела с № *****.

Разпитания като свидетели по делото актосъставител Й. заявява в съдебно заседание, че при изпълнение на служебните си задължения на посочените по-горе дата и място са спрели за проверка колесен трактор ***** *.** с рег. № ***** управляван от М.  Й. Б., за който е извършена справка и установено, че никога не е притежавал свидетелство за управление на МПС. Свидетелят е категоричен, че трактора се е движил по ул.„М.“, която улица е отворена за обществено ползване и се намира в началото на гр. С. при влизането в града, откъм с. З., граничи със земеделска площ в дясно, а от ляво е завода, като е установи номера на улицата по GPS, но на място конкретен номер не е видял.

Като доказателства по делото са приложени свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника част I на „Т.б.“ ЕООД, свидетелство за правоспособност за работа със земеделска, горска и мелиоративна техника ******** с дата на придобиване 28.12.2007., валидно до 07.05.2029 г., справка за нарушител/водач и справка за лице - АИС „БДС“ на М.  Й. Б..

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0814-000097/29.08.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ ЗДвП на Началник РУ към ОДМВР-Я., РУ-С. на „Т.б.“ ЕООД с ЕИК *, със седалище и адрес на управление гр.С., общ.С., обл.Я., ***, представлявано от управителя Ж.А.А., е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството колесен трактор ***** *.** с рег. № ***** за срок от 6 месеца, която заповед е получано от представляващия дружеството на 09.09.2022 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Я. е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0814-000097/29.08.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“а“ ЗДвП на Началник РУ към ОДМВР-Я., РУ-С., с която на „Т.б.“ ЕООД с ЕИК *, със седалище и адрес на управление гр.С., общ.С., обл.Я., ***, представлявано от управителя Ж.А.А., е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството колесен трактор ***** *.** с рег. № ***** за срок от 6 месеца.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е издаден на Началник РУ към ОДМВР-Я., РУ-С. в рамките на неговата компетентност, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед и при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона, както следва:

Принудителните административни мерки по глава шеста от ЗДвП, имат временен характер. Те не са вид наказание, а имат за цел да се възпрепятства от участие в движението водач, за който са констатирани по надлежен ред несъответствия със законовите изисквания от различен характер, за времето до отстраняване на причините.

Следва да се посочи, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е самостоятелна и независима от административната принуда като вид държавна принуда-средство за обезпечаване правомерното осъществяване на правоотношения, възникващи в сферата на изпълнително-разпоредителната дейност.

Поради това между административният акт, с който се прилага превантивна ПАМ и наложеното на същия адресат административно наказание с правораздавателен акт на административнонаказателна юрисдикция (наказателно постановление) няма обуславяща връзка, извън общия правопораждащ ги юридически факт - допуснатото закононарушение.

 Ето защо както наказателното постановление не е задължително условие (елемент от фактическия състав) за прилагане на ПАМ по отношение санкционираното лице, така и евентуалните пороци в АУАН не влекат порочност на издадената заповед, т.к. се ползва единствено и само обстоятелствената част, описваща извършеното нарушение.

Съгласно чл. 171, ал.1 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки, като една от тях според т.2а, б.“а“ е прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

За да е приложима цитираната норма е необходимо и достатъчно да са осъществени в своята съвкупност кумулативно дадените предпоставки, а именно субекта по отношение на което се налага ПАМ да е собственик на автомобила, който да се управлява от лице, за което са налице посочените по-горе обстоятества.

От събраните по делото доказателства безспорно се установява, че дружеството по отношение на което е постановена ПАМ е собственик на колесния трактор, а последния се управлява от лице без да е правоспособен водач и не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство.

Доводи в обратна насока не могат да се извлекат от приложеното към жалбата доказателство и довода, че водача  е правоспособен, защото притежава свидетелство за правоспособност за работа със земеделска, горска и мелиоративна техника е неоснователен.

В този аспект следва да се направи разграничение между свидетелството за управление на МПС и свидетелството за правоспособност за работа със земеделска, горска и мелиоративна техника, т.к. свидетелството за управление на МПС по чл.150а ЗДвП, дава право на водача да управлява пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване.

В другия случай се касае за свидетелство за правоспособност на основание Наредба № 1/15.02.2019 г., издадена от министъра на земеделието, храните и горите, за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за работа със земеделска и горска техника и условията и реда за издаване на удостоверение за регистрация на учебни форми за тяхното обучение, дава право да се работи с този вид техника.

Понастоящем водача е спрян за проверка при управление на колесен трактор по пътищата, отворени за обществено ползване, следователно е необходимо да притежава свидетелство за управление на МПС за колесен трактор, като притежаването на свидетелството за правоспособност за работа със земеделска, горска и мелиоративна техника не го прави правоспособен в този смисъл.

Ирелевантно за съставомерността на деянието е точното посочване на номера от улицата, където е извършена проверката, т.к. то се осъществява при движение по целия път отворен за обществено ползване, а не в конкретна негова точка, за да се приеме че неточното посочване на номера е съществено нарушение, даващо основание за отмяна на крайния административен акт.

Липсата на такова свидетелство за управление на МПС, която се установява от справка за нарушител/водач и справка за лице - АИС „БДС“ на М.  Й. Б., както и наличието на останалите елементи от фактическия състав  обуславят материалната законосъобразност на издадената заповед.

Предвид посоченото атакуаната заповед е валидна, като издадена от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, при наличието на дължимите материално-правните предпоставки и без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „Т.б.“ ЕООД с ЕИК *, със седалище и адрес на управление гр.С., общ.С., обл.Я., ***, представлявано от управителя Ж.А.А. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0814-000097/29.08.2022 г. по чл.171, т.2а, б.“А“ ЗДвП  на Началник РУ към ОДМВР-Я., РУ-С., с която на „Т.б.“ ЕООД е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на ППС-собствен на дружеството колесен трактор ***** *.** с рег. № ***** за срок от 6 месеца.

Решението на основание чл.172, ал.5 ЗДвП не подлежи на обжалване.

            СЪДИЯ: /п/ не се чете