Решение по дело №261/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 11 май 2020 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20197140700261
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 575

гр. Монтана, 12 ноември 2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 7 ноември 2019 г. в състав:

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: ДИМИТРАНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, пети състав, Адм.д. № 261 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на „К*** С*** “ ЕООД, гр. Монтана, бул. „Т*** м***“ № *, представлявано от управителя Б.А.П. против С*** с резервните предложения, подредени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, В ЧАСТТА по т. 227, касаеща оспорващото дружество, същият неразделна част от Одобрен от ръководителя на Управляващия орган, Коригиран Оценителен доклад на Оценителна комисията за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения в рамките на първи краен срок за кандидатстване по процедура на подбор на Проекти: BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството", Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 г. /ОПИК/ към Министерството на икономиката. В тази връзка, въпреки посочването на оспорващото дружество, включително и в молба /л. 7 на делото/ и писмена защита, че оспорва Списъка на комисията по втори краен срок съдът приема, че жалбата е против Списъка по първи краен срок. В този смисъл са и указанията на ВАС, и доказателствата по делото, а именно: Проектното предложение е за „Научноизследователска и развойна дейност в областта на естествените, медицинските, селскостопанските и техническите науки, без биотехнологиите” с Код 72.19 /л. 81/, а код М 72 „Научноизследователска и развойна дейност” в Условията за кандидатстване /л. 56/ е относим към процедурата за подбор по първи краен срок. Извън това, Списъкът, касаещ втори краен срок е публикуван на 16.05.2019 г., докато жалбата е подадена на 12.04.2019 г. /л. 4 от адм.д. № 4667/2019 г. на АССГ/ или не би било възможно последната да е свързана със Списъка от втори краен срок, както поради нейното времево подаване, така и поради естеството на проектното предложение.

В жалбата се твърди, че оценителната комисия неправилно е извършила оценка на Проектно предложение с вх. № BG16RFOP002-2.024-0328 по процедура № BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството", ОПИК, внесено от представляваното от нея дружество, като не е спазила заложените критерии за оценка и не е присъдила полагаемите се общо 16 точки: 8 точки по критерий 2. Професионален опит на предприемача в областта на предприемаческата идея и 8 точки по критерий 4. Професионален опит на екипа на кандидата в областта на предприемаческата идея. Твърди, че поради техническа грешка в т. 12 и т. 13 вместо договорите, доказващи професионален опит са прикачени диплом и декларации. При положение, че за екипът подробно е описан професионалният опит, оценителната комисия е следвало да изиска представянето на документи, доказващи този опит, каквато е практиката в такива случаи. В с.з. и писмени бележки адв. Е*** поддържа жалбата, с уточнението че списъкът е по втори краен срок и моли съдът да постанови решение, с което осъди Министерството на икономиката да извърши повторна оценка на проектното предложение като спази критериите за оценка. Моли присъждане на разноските по водене на делото.

Ответната страна, чрез главен експерт с юридическо образование и правоспособност Б*** П*** оспорва жалбата и моли издаденият акт да бъде потвърден. Моли присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В срока определен от съда за писмени бележки, такива не са представени.  

Доказателствата по делото са писмени.

С Определение от 28.10.2019 г. е разпределена доказателствената тежест между страните, дадени са и допълнителни указания, при условията на чл. 171, ал. 4 от АПК.

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства и при служебната проверка за законосъобразност на административния акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, приема за установено следното:

Оспорващото дружество „К** С*** “ ЕООД, гр. Монтана е внесло за разглеждане Проектно предложение, рег. № BG16REOP002-2.024-0328 по процедура „Насърчаване на предприемачеството", Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП”, ОПИК 2014-2020 г.

Съгласно Заповед № РД-16-1002/29.08.2018 г. на Министър на икономиката и Ръководител на управляващия орган на ОП „ИК” 2014-2020 /л 241/ е определено лицето Х*** С*** и.д. Главен Директор на ГД ЕФК за лице, което да изпълнява функциите на Ръководител на управляващия орган по Приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК 2014 – 2020, с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения.   

Със Заповед № РД-16-1254/22.10.2018 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-16-1380/15.11.2018 г. и Заповед № РД-16-1588/27.12.2018 г. на Главен Директор на ГД ЕФК и Ръководител на управляващия орган на ОПИК 2014 – 2020 е определен състава на Оценителната Комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения в рамките на първи краен срок за кандидатстване по процедура на подбор на Проекти: BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството", Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП”, Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 г.   

Съгласно оценителен лист от етап Оценка на административно съответствие и допустимост, проектното предложение на кандидата е предложено да премине за следващ етап на оценка.

Съгласно оценителен лист от етап техническа и финансова оценка от общ максимален праг 85.00, предложението е оценено с общо 69.00 точки при минимален праг за преминаване 51.00. Със забележка е посочено, че същото следва да бъде финансирано при наличие на финансов ресурс.

Съгласно Одобрен от Ръководителя на УО, Коригиран Оценителен доклад от работата на Оценителната Комисията по първи краен срок, същата е класирала и предложила за утвърждаване Списъци, в това число и Списък с резервните предложения, подредени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, които Списъци представляват неразделна част от Доклада, в който списък под № 227 попада оспорващото дружество.

Съгласно разпечатка от интернет страницата на ОПИК, Списъкът с резервните предложения, подредени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, е публикуван на 29.03.2019 г.

По делото са приети като доказателства още Критерии и методология за оценка на проектни предложения по ОПИК 2014-.2020, приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП” и Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, Процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството”.     

            При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:    

Жалбата е подадена на 12.04.2019 г., видно от поставения при МИ щемпел /л. 4 на адм.д. № 4668/2019 г. на АССГ/, а Списъкът е надлежно публикуван на 29.03.2019 г., видно от представените по делото доказателства за това /л. 24-40 от настоящото дело/. Законодателят, освен, че не определя срок, в който  списъкът по т. 2 от чл. 35 на ЗУСЕСИФ, като неразделна част от коригирания оценителен доклад на оценителната комисия, може да бъде оспорен, не предвижда издаването на какъвто и да било друг акт, както е със списъка по чл. 35, т. 3, във вр. с чл. 38, ал. 1 от ЗУСЕСИФ. С оглед на което утвърденият от ръководителя на Управляващия орган коригиран оценителен доклад на оценителната комисия, ведно с Списъкът неразделна част от него, е актът, който в съответната си част засяга правата и законните интереси на кандидата. С оглед на изложеното, настоящият състав счита жалбата за подадена в законоустановения 14 дневен срок, включително и при условията на чл. 140 от АПК. Подадена е от адресата на акта, поради което се явява подадена и от надлежно легитимирано лице, поради което жалбата е допустима за разглеждането й по същество.

Няма спор по условията за кандидатстване, нито по критериите и методологията за оценка на проектните предложения, т.е. че максималният брой от осем точки се присъждат, ако предприемачът притежава повече от три години професионален опит в областта на предприемаческата идея. Безспорно е също така, че проектното предложение на дружеството успешно е преминало първият етап и е преминало към следващия етап на оценка.

Спорът между страните единствено касае обстоятелството дали Оценителната Комисия, след като е констатирала, че в прикачените документи по т. 12 „Прикачени електронно подписани документи” от формуляра за кандидатстване, в п. 13 „Документи, доказващи наличието на образователно-квалификационно ниво на предприемача” е прикачен файл с диплом на предприемача, след като в самото проектно предложение /т. 9 „Екип”/ подробно е описан неговият професионален опит, е следвало да изиска представянето на документи, доказващи този опит, респ. този пропуск на дружеството представлява ли техническа грешка. Същата грешка е допусната и по отношение на останалата част от екипа на кандидата, където в п. 15, на същата т. 12 „Документи, доказващи наличието на професионален опит на екипа на кандидата в областта на предприемаческата идея”, е прикачена декларация, вместо договорите, доказващи професионалния опит на лицето.

            Съгласно чл. 26, ал. 1, изр. първо от ЗУСЕСИФ - Ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти.

Съгласно чл. 29, ал. 2 от ЗУСЕСИФ - При процедура чрез подбор първо се извършва оценяване на всяко проектно предложение, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта и б) техническа и финансова оценка; на второ място се извършва класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и на последно място се определят проектни предложения, за които се предоставя финансиране.

Съгласно чл. 32, ал. 2 от с.з. - Във формуляра за кандидатстване се съдържа проектното предложение, което се разработва съгласно изискванията на документите по чл. 26, ал. 1 и към него се прилагат посочените в тях документи.

Съгласно чл. 33, ал. 2 от закона - Комисията оценява и класира проектните предложения до три месеца от нейното назначаване, а в случаите по чл. 30, ал. 2 – до три месеца за всяко отделно производство, освен ако по изключение в заповедта за назначаването й не е посочен по-дълъг срок, който не може да бъде по-дълъг от 4 месеца. Работата на комисията приключва с оценителен доклад до ръководителя на управляващия орган на програмата или водещата програма.

Съгласно чл. 34, ал. 1 от закона - Въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията по чл. 33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се посочват и основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, по реда на чл. 61 от Административнопроцесуалния кодекс. Следващата алинея гласи, че когато при проверката по ал. 1 се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата.

Съгласно чл. 35 от закона - Техническата и финансовата оценка се извършва по критерии и методика, определени в документите по чл. 26, ал. 1. Въз основа на резултатите, комисията по чл. 33 изготвя оценителен доклад, който включва три броя списъци, а именно: 1. с предложени за финансиране проектни предложения, 2. с резервните проектни предложения, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране и 3. с отхвърлени проектни предложения и основанието за тяхното отхвърляне.

Съгласно чл. 36, ал. 1 от закона - В 10-дневен срок от получаване на оценителния доклад с приложените към него документи ръководителят на управляващия орган: 1. одобрява доклада; 2. връща доклада за провеждане на оценяването и класирането от етапа, където са допуснати нарушения, когато те са отстраними; 3. не одобрява доклада, когато в процедурата са допуснати съществени нарушения.

Съгласно чл. 36, ал. 2 от закона - При одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1, а в случаите по чл. 37, ал. 2 – и от списъка по чл. 35, т. 2, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

 

Действително в подаденото проектно предложение, в т. 9 „Екип”, дружеството подробно е описало професионалният опит на екипа, а именно: Б.А.П. - предприемач, общо 5 г, и 2 месеца и Д*** Д*** Б*** – квалифициран персонал – 5 г. и 2 м., ведно с логическата свързаност между този професионален опит и областта на предприемаческата идея.   

Имайки предвид законово установените етапи на процедурата, описани в закона, настоящият състав приема, че прикачването на файл с диплом, респ. декларация на екипа на кандидата по проектното предложение, вместо договорите, установяващи професионалния опит, не е и не може да бъде прието за техническа грешка, респ. не е основание Оценителната комисия на този етап от оценяване на проектните предложения да изисква представянето на непредставени, от кандидатите, документи. В тази връзка следва да се има предвид, че отстраняване на нередности по представеното проектно предложение, респ. представяне на документи, е допустимо на етап оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения, а не и на етап техническа и финансова оценка, съгласно чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, който е етап на оценяване.

            Законодателят предвижда още един момент, при който кандидатите на проектни предложения имат възможност да представят допълнително доказателства, но това е момента след одобряване на оценителния доклад, в който смисъл е текста на чл. 36, ал. 2 от закона. 

            Двете процесуални възможности, при които е допустимо кандидатите да представят неприложени към формуляра за кандидатстване документи, са изрично предвидени в закона с повелителни правни норми. Процедурата по оценяване на проектните предложения по реда на ЗУСЕСИФ е строго формална, поради което пропуските от страна на кандидатите не са и не могат да бъдат приети за техническа грешка, респ. да послужат като основание за отмяна на извършената оценка. Комисията извършва техническа и финансова оценка на представеното проектно предложение, във вида, в който то е допуснато до такава оценка и единствено на база представените документи.

Настоящият състав не установява нещо различно, установено в Условията за кандидатстване и Критериите за оценка /Приложение Ж/, където са посочени случаите, при които ще се изискват липсващи документи, без в тези условия/критерии да са посочени етапите, при които това е допустимо. Възможността за изискване от Оценителната комисия и правото на кандидата да представя непредставени документи не е неограничено, а е обвързано със сроковете, установени в закона, с които срокове по презумпция се приема, че кандидатите са запознати.

При първия етап от оценка на проектното предложение не се разглежда неговото съдържание, а единствено се констатира наличието/липсата на такова, респ. наличието/липсата на приложени документи, на който етап по смисъла на закона оценителната комисия може да изисква представянето на непредставени документи. От самия формуляр, в т. 12 „Прикачени електронно подписани документи”, и описанието на документите в п. 13 и 15 е видно, че са прикачени фйлове със съответните документи.

При втория етап - техническа и финансова оценка, документи не могат да бъдат изисквани и не се изискват, доколкото предоставянето им ще доведе до подобрение на проектното предложение, а оценителната дейност се осъществява в рамките на нормативно и административно установените правила, които не могат да бъдат дерогирани.  

За пълнота на изложението следва да се посочи, че оспорващото дружество дори не представя доказателства за претендирания стаж, но дори и такъв да е налице, то това не би променило горните изводи, предвид липсата на законодателно предвидена възможност, определен пропуск от кандидатите да се приеме за техническа грешка, тъй като задължение на всеки кандидат е да изготви проектното си предложение в съответствие с Условията за кандидатстване. 

            Искането на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение намира за неоснователно. Същото е допустимо, направено до приключване хода на делото. Съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК - В полза на юридически лица или еднолични търговци се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт. В случая процесуалният представител е служител с юридическо образование, който по закон има представителна власт – чл. 32, т. 3 от ГПК, но не е юрисконсулт, поради което възнаграждение за такова представителство не се дължи. Законодателят е ясен категоричен и нормата не дава основание за тълкуване.  

            С оглед на изложеното и предвид изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия и в съответната форма, при спазване на материалния и процесуалния закон, както и на неговата цел.   

Мотивиран от горното и на основание чл. 172 от АПК съдът

Р Е Ш И :

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ жалбата на „К*** С*** “ ЕООД, гр. Монтана,  представлявано от управителя Б.А.П. против С*** с резервните предложения, подредени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране, В ЧАСТТА по т. 227, касаеща оспорващото дружество, същият неразделна част от Одобрен от ръководителя на Управляващия орган, Коригиран Оценителен доклад на Оценителна комисията за разглеждане, оценка и класиране на подадените проектни предложения в рамките на първи краен срок за кандидатстване по процедура на подбор на Проекти: BG16RFOP002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството", Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” 2014-2020 г. /ОПИК/ към Министерството на икономиката.  

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на процесуалния представител на ръководителя на Управляващия орган на ОПИК 2014- 2020 г. за присъждане на възнаграждение за представителство от юрисконсулт по настоящото производство.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 дневен срок пред Върховен Административен Съд. 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: