Решение по дело №185/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 юли 2022 г. (в сила от 1 март 2023 г.)
Съдия: Мария Добрева Василева Данаилова
Дело: 20227060700185
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е


258


гр. Велико Търново, 22.07.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд Велико Търново – пети състав, в съдебно заседание на деветнадесети юли две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ДАНАИЛОВА

 

при участието на секретаря Д. С., изслуша докладваното от съдия Данаилова адм. д. № 185 по описа за 2022 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. чл. 64, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ заглавие изменено ДВ, бр. 51 от 2022г., в сила от 01.07.2022г.).

Образувано е по жалба на Община Полски Тръмбеш, ул. Черно море № 4, представлявана от кмета Г.Ч., чрез адв. И.П.П. ***, тел. 0898779 928 срещу Решение от 14.03.2022г. на Ръководителя на Управляващия орган Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ (ОПОС), с което не се верифицират средства в размер на 332 049.62лв. от БПФ.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на решението поради неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с материално правни разпоредби и целта на закона. Намира че отчетените разходи отговарят на заложените проектни дейности и на одобрения от УО бюджет по проекта, поради което е налице пълно съответствие на изпълнените дейности с одобреното Проектно предложение, с Условията за кандидатстване и със сключения административен договор за БФП. Всички плащания били осъществени съгласно изискванията на проекта и в периода на изпълнение на дейностите по договора, което сочи за допълнителен аргумент в подкрепа на твърденията си. Неверифицираните от УО на ОПОС разходи в размер на 332 049.62лв. касаят само и единствено дейностите относими към една от извършените промени в инвестиционния проект, а именно замяната на чакъления дренажен слой с дебелина 30 см. с дренажен геокопозит. Изменението на инвестиционния проект по реда на чл. 154, ал. 5 ЗУТ било одобрено от съгласувателните институции и с оглед настъпилата в хода на строителството обективна необходимост. Извършената замяна на строителните материали, надлежно одобрена от Възложителя и всички компетентни държавни органи, била свързана с всички относими специфики и условия при изпълнението на поръчката с предмет „Реконструкция на депо за битови отпадъци на Община полски Тръмбеш“, респ. промяната е направена в пълно съответствие с изискванията на действащата нормативна уредба, при спазване на всички законоустановени административни процедури. Спазени са принципите на икономичност, ефективност и ефикасност. Процесната дейност била предварително заложена, одобрена и надлежно изпълнена в хода на реализация на проекта. УО в нито един момент не бил индикирал по някакъв начин за евентуално наличие на някаква нередност и/или нарушение, водещи до недопустими разходи, въпреки постоянния мониторингов контрол, който УО осъществява върху изпълнението на проекта. По същество проектното тяло на депото, в параметрите, при които е проектирано, не е можело да поема допълнителното количество отпадъци от около 9700 куб.м. Липсва елемент от фактическия състав на претендирания отказ за верификация по чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕФСУ, а именно разходите да са извършени в нарушение на приложимото право на ЕС и на българското законодателство. При мотивиране на фактическите и правните си изводи органът не бил анализирал фактическите и правни доводи и възражения на страните съгласно чл. 35 от АПК. Счита, че констатациите на органа са неоснователни и недоказани. Възраженията на общината са останали неразбрани и бланкетно игнорирани, въпреки своя резон, обоснованост и логика.

В съдебно заседание се представлява от адв. И.П., която поддържа жалбата. Моли да се отмени изцяло обжалвания индивидуален административен акт като материално незаконосъобразен и издаден в несъответствие с изискванията на чл. 146 от АПК. Претендира полза на Община Полски Тръмбеш присъждането на разноски, за които представя списък и доказателства за извършването им.

 

Ответникът - Ръководителя на Управляващия орган Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ (ОПОС), чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Счита административния акт за законосъобразен, издаден при спазване на административно-производствените правила, от лице притежаващо материална компетентност. Актът съответства на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК относно изискването за форма. При отказа за верификация били спазени административно-производствените правила. Налице били всички елементи от фактическия състав на цитираната легална дефиниция, включително финансови последици за бюджета на ЕС. Смита, че не е налице и несъответствие на акта с целта на закона. Отказът е мотивиран и обоснован. В този смисъл моли за решение, с което да се отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана и да се потвърди акта. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на поисканото от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

 

Жалбата е подадена от лице с надлежна процесуална легитимация, адресат на оспорения административен акт и от външна страна отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК и допустимост по чл. 159  от АПК. Жалбата е допустима, доколкото е подадена в срока и от лице – адресат на административния акт.

Административен съд Велико Търново след като обсъди доводите на страните и прецени представените по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Административен договор № Д-34-28 от 05.05.2019 година за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне BG16M10P002-2.010 „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура на правото на ЕС по дело № С- 145/14" на бенефициент Община Полски Тръмбеш, Ръководителят на Управляващия орган на ОП „Околна среда 2014-2020 г." е предоставила на Бенефициента Община Полски Тръмбеш, представлявана от Г.А.Ч.- Кмет на Община полски Тръмбеш и М.И.С.- н-к отдел „Счетоводство", Главен счетоводител в Община Полски Тръмбеш безвъзмездна финансова помощ в размер на 2 005 688,73 лв. по процедура BG16M10P002-2.010 „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14", приоритетна ос 2 „Отпадъци" на ОП „Околна среда 2014-2020 г", съфинансирана в размер на 85% от Европейския фонд за Адм. дело № 185/2022 г. по описа на Административен съд - Велико Търново стр.З от 18 развитие на ЕС за изпълнение на Проект ИСУН № BG16M10P002-2.010-0005 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш".

Проектното предложение е изготвено в съответствие с целите на ОПОС 2014- 2020. Инвестициите предмет на проекта са насочени към рекултивация на депо за битови отпадъци на територията на Община Полски Тръмбеш в изпълнение на задълженията на Република България по процедура по нарушение на правото на ЕС във връзка с постановеното Решение на Съда на ЕС от 16.07.2015 г. по дело С-145/14. Депото не е отговаряло на изискванията на Наредба № 6 за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на др. съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци, и поради тази причина експлоатацията му е преустановена със Заповед № 00- 187-00/09.07.2013 г. на Директора на РИОСВ - Велико Търново.

Размерът и границите на терена са определени от Комисия по ППЗОЗЗ, извършено е геодезическо заснемане. Общата площ да рекултивация е в размер 24,006 дка. Основната дейност свързана с техническата рекултивация на депото е съпътствана от дейност по биологична рекултивация на депото в срока на дълготрайност на проекта - 5 години от окончателното плащане по проекта, както и по строителен и авторски надзор, и дейности по управление и отчитане на проекта. Ключовите дейности в проекта, които ще допринесат в най-висока степен за реализиране на основната цел, включват извършване на строително-монтажни работи, необходими за закриване и рекултивация на депото, съпътствани с дейности по Строителен надзор и Авторски надзор, подготовка на документации за провеждане на обществените поръчки, организация и управление на проекта и дейност по информация и комуникация на проекта. Основната целева група в рамките на проекта включва всички жители на общината. Основните резултати от проекта ще се изразят в техническата рекултивация на депото за битови отпадъци на община Полски Тръмбеш, последваща биологична рекултивация на депото, принос към намаляване на неблагоприятното въздействие, чрез ограничаване на емисиите, отделени от тялото на депото, отвеждане и пречистване на води и ползване на терена като зелена площ.

Основната цел на проекта е чрез рекултивацията на общинско депо за битови отпадъци в Община Полски Тръмбеш, с площ 24 006 м2 да се постигне възстановяване компонентите на околната среда, засегнати от дългогодишната експлоатация на депото след рекултивацията му; икономически, екологични и социални аспекти от възстановяването на околната среда; мониторинг на компонентите на околната среда в обхвата на депото. Реализирането на предмета на проекта има основна цел да постигне възстановяване компонентите на околната среда, засегнати от дългогодишната експлоатация на депото след рекултивацията му; икономически, екологични и социални аспекти от възстановяването на околната среда; мониторинг на компонентите на околната среда в обхвата на депото.

С реализирането на проекта се допринася за постигане на целите на процедурата „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14" по приоритетна ос „Отпадъци" на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г." (ОПОС 2014-2020 г.), а именно: Принос към изпълнение на задълженията на Република България по процедура по нарушение на правото на ЕС във връзка с постановеното Решение на Съда на Европейския съюз от 16.07.2015 г. по дело С-145/14.

Конкретни цели на проекта са: Закриване на съществуващо сметище, намиращо се на територията на община Полски Тръмбеш и извършване на техническа и биологична рекултивация на нарушения терен; Почистване на площите заети с отпадъци от засегнати имоти, извън определената площадка за извършване на рекултивация на депото; Намаляване на неблагоприятното въздействие чрез ограничаване на емисиите, отделяни от тялото на депото, отвеждане и пречистване на замърсените води и ползване на терена като зелена площ; Предпазване на отпадъчното тяло на депото от проникване на повърхностни води, прекратяване на отнасянето на леките фракции от депото и разпиляването им в околното пространство, опазване на повърхностните и подземните води и атмосферния въздух от замърсяване, създаване на подобен на околното пространство ландшафт; Създаване на условия за контрол и мониторинг на процесите, протичащи в депото и подземните води.

Проектът ИСУН № BG16M10P002-2.010-0005 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш" е на стойност   2 005 688,73 лв., от които - 1 704 835,43 лв. от Европейският фонд за регионално развитие и 300 853,30 лв. национално съфинансиране от Държавния бюджет на Република България.

С Разрешение за строеж № СА-01-03-18 от 04.11.2020 година на Главния архитект на основание чл. 148, ал. 1, 2 и 3 от ЗУТ е разрешено Община Полски Тръмбеш, представлявана от Г.А.Ч.- Кмет на Община Полски Тръмбеш в качеството му на Възложител, да извърши строителството на строеж Втора категория - „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", въз основа на одобрен по заявление № СА-01-03-9964 от 04.11.2020 година, на 04.11.2020 година Инвестиционен проект във фаза работен проект по части: 1. Биологична рекултивация; 2. Техническа рекултивация,; 3. Геодезическа; 4. Пожарна безопасност; 5. Мониторинг и комплексен доклад № КД-1 от 03.11.2020 година, изготвен от ДЗЗД „ЕкоЕфект-21", гр. София, съгласно чл. 142, ал. 4, ал. 5 и ал. 6, т.2 от ЗУТ.

С Договор № ЗС - 4 от 10.11.2020 година Община Полски Тръмбеш, представлявана от Г.А.Ч.- Кмет на Община Полски Тръмбеш и М.С.- Главен счетоводител е възложила на Изпълнителя „ЕВРОРАЗВИТИЕ" ДЗЗД гр. София, представлявана от В.З.М., на основание чл. 112 от ЗОП, във връзка с процедура - Публично състезание с предмет : „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш" и Решение на № СА-03-04-4544/7/ от 25.09.2020 година на Кмета на Община Полски Тръмбеш, за определяне на изпълнител на обществената поръчка, да извърши обществена поръчка за строителство с предмет: „Реконструкция на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш".

С Договор за възлагане на обществена поръчка за услуга № ПУ-18 от 24.11.2020 година Община Полски Тръмбеш, представлявана от Г.А.Ч.- Кмет на Община Полски Тръмбеш и М.С.- Главен счетоводител е възложила на Изпълнителя „ЕКСПРЕС ДИСИЖЪНС" ООД гр. София, представлявано от Управителя К.И.Г.да изпълни обществена поръчка за услуга с предмет: „Упражняване на строителен надзор при изпълнението на строително-монтажни работи (СМР) на обект „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", който се изпълнява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г.", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие.

С Договор № ДУ-59 за упражняване на авторски надзор от 24.11.2020 година Община Полски Тръмбеш, представлявана от Г.А.Ч.- Кмет на Община Полски Тръмбеш и М.С.- Главен счетоводител е възложила на Изпълнителя „РЕКОТЕХ" ЕООД гр. София, представлявано от Управителя - И.Л.К.да представя срещу възнаграждение при условията на договора, услугите: „Упражняване на авторски надзор при извършването на строително- монтажни работи на обект: Реконструкция на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", във връзка със сключен Административен договор Д-34-28 от 05.05.2019г. година за проект № BG16M10P002-2.010-0005 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", Приоритетна ос 2, Отпадъци на ОПОС 2014 - 2020 г., процедура BG16M10P002-2.010 „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по нарушение на правото на ЕС по дело С-145/14".

На 25.11.2022 година е съставен Протокол за откриване на строителна площадка и определяне на строителната линия и ниво на строежи на техническата инфраструктура.

Съгласно Писмо - Обосновка с регистрационен индекс № РД-01-09-11044 от 04.12.2020г. инж. В.М., представляващ ДЗЗД „ЕВРОРАЗВИТИЕ" гр. София, изпълнител на обект „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш" е уведомил Кмета на Община Полски Тръмбеш - Г-н Г.Ч., че след почистване на всички площи от растителност - храсти, издънки и други е извършено контролно геодезическо заснемане на отпадъците на съществуващото депо на Община Полски Тръмбеш и е изготвен Геодезически доклад, който е приложен към писмото.

Установен е по-голям обем отпадъци спрямо този заснет през 2018 година, 9 700 м3 в повече, от които 9 7477 м3 попадат извън проектното тяло на депото и предлага те да бъдат предепонирани, разринати и уплътнени. За установените количества отпадъци над предвидените в работния проект, попадащи в проектното тяло предлага да бъдат разринати и уплътнени.

Със Заповед № РД-01-09-11049 от 04.12.2020 година на Кмета на община Полски Тръмбеш е определен състава на комисия, която да разгледа постъпилото в Общинска Администрация , гр. Полски Тръмбеш Писмо Вх. № РД-01-09-11044 от 04.12.2020 година от ДЗЗД „ЕВРОРАЗВИТИЕ", изпълнител по Договор № ЗС- 4 от 10.11.2020 година с предмет : „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш" и приложенията към него. Да установи обективната необходимост от изпълнение на непредвидени натурални видове СМР на обекта и да изготви протокол в срок от 5 работни дни.

С Протокол от 07.12.2020 година на Комисията, назначена със Заповед № РД-01- 09-11049 от 04.12.2020 година на Кмета на Община Полски Тръмбеш и след разглеждане на одобрения работен проект и новото геодезическо заснемане е установено, че допълнителните количества отпадъци отразени и в новото геодезическо заснемане, не са могли да бъдат предвидени при изработването на проекта през 2018 година, защото теренът не е бил почистен от гъстата храстовидна растителност и за да се постигнат целите на проекта тези отпадъци следва да се предепонират в проектното тяло на депото, да се разринат и уплътнят. За отпадъците установени в проектното тяло на депото да бъде предвидено разриване и уплътняване. Обсъдена е необходимостта от освобождаване на свободен обем в рекултивационното тяло на депото, който да побере допълнителното количество отпадъци от 9 700 м3; За новоустановените отпадъци върху площ от 16,757 дка, която в одобрения работния проект е приета за чиста площ е възникнал въпроса с полагането на системата за инфилтрата върху тази площ, а за наличието на отпадъци върху цялата площ и неяснотата за дълбочината, на която те са били натрупани с годините е поставен въпроса, предвидените за изпълнени габионни стени дали ще имат необходимата устойчивост, ако за тяхната основа не се стигне до здрава почва.

Комисията е преценила, че установените до този момент непредвидени обстоятелства ще доведат до промени в одобрения работен проект и е взето решение проектанта да даде предложения, които да се обсъдят на следващата работна среща.

На 21.12.2020 година е подписано Допълнително споразумение № 1 към Договор за СМР № 34-4 от 10.11.2020 година между Възложителя - Община Полски Тръмбеш, представлявана от Г.А.Ч.- Кмет на Община Полски Тръмбеш и М.С.- Главен счетоводител и Изпълнителя „ЕВРОРАЗВИТИЕ" ДЗЗД гр. София, представлявана от В.З.М. на основание чл. 116, ал. 1, т. 7 от ЗОП и чл. 15 от Договор № 34-4 от 10.11.2020 година, с предмет „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", във връзка с Административен договор за БФП № Д-34-28 от 05.05.2020 година, съгласно което са направени изменения в Раздел III. Цени и начин на плащане, чл. З, ал. 4, т. 4.1.1.

С Протокол от 29.12.2020 година, във връзка с взето решение на 07.12.2020 година от Комисията, назначена със Заповед № РД-01-09-11049 от 04.12.2020 година на Кмета на Община Полски Тръмбеш и изготвена писмена обосновка от инж. И.К.- проектант по част „Техническа рекултивация" на обект : „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", изпълняван по Административен договор № Д-34-28 от 05.05.2020 година за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда 2014-2020 г." са направени предложения от проектанта, които подробно са разгледани и обсъдени от членовете на комисията и е взето решение да отпадне поставянето на полиетиленовото фолио и изграждането на система за събиране на инфилтрат; Габионните стени по северната и южната граници на проектното тяло на депото да бъдат заменени с опорни земно-насипни диги и замяна на чакъления дренажен слой за повърхностни води с дебелина 30 cm, с дренажен композит с дебелина 1-2 см.

Комисията е констатирала, че наложилите се изменения са съществени по смисъла на Закона за устройство на територията и е взела решение да се възложи изработването на проект за промяна по реда на чл. 154 от ЗУТ на работен проект за обект: рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш".

За извършената промяна на Инвестиционния проект на експертизата са представени Работен проект със сметна документация - Промяна по чл. 154 от за обект: „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", част: „Техническа рекултивация", изготвена от „П-Юнайтед" ЕООД, съгласно Договор ДУ-58 от 16.10.2018 година, допълнително Геодезическо заснемане, констативни протоколи за посещение на обекта от страна на Възложителя, проектанта и авторския надзор, Писмо- становище изх.№ ПУ-01-89-(1) от 05.02.2021 година на Басейнова дирекция „Дунавски район" - гр. Плевен до РИОСВ - Велико Търново, Писмо-становище изх.№ 284(3) от 05.02.2021 година на Регионална инспекция по околна среда и водите - гр. Велико Търново до Кмета на Община Полски Тръмбеш, Становище изх.№ 285(1) от 05.02.2021 година на РИОСВ - гр. Велико Търново до Кмета на Община Полски Тръмбеш, Писмо-Становище Изх. № 08-00-12 от 22.03.2021 година на Дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите" към МОСВ до Кмета на община Полски Тръмбеш, Разрешение за строеж № СА-01-03-18/04.11.2020 година.

На 21.01.2021 година е проведена Работна среща по Проект № BG16M10P002- 2.010-0005 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", финансиран по Приоритетна ос 2, Отпадъци на ОПОС 2014 - 2020 г., отразена в Паметна записка изпратена на Кмета на Община Полски Тръмбеш от Ръководителя на УО на Оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г." с Писмо Изх. № 2-010-005-1-50 от 28.01.2021 година. Срещата е организирана по инициатива на Бенифициента, във връзка с кореспонденция в ИСУН 2020 с per. № В016М10Р002.2.010-005-С01-П034/15.01.2021 г., основната тема на срещата е изпълнението и отчитането на Договор № ЗС-4 от 10.11.2020 година с предмет „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", разискваните въпроси са: Промени в одобрения инвестиционен проект, Непредвидените строители и монтажни работи и Напредък по Договора.

Със Заповед № СА-01-03-7 от 29.03.2021 година за допълване на Разрешение за строеж № СА-01-03-18 от 04.11.2020 година на Главния архитект на Община Полски Тръмбеш, на основание чл. 154, ал. 5 от ЗУТ, във връзка с чл. 154, ал. 2 от ЗУТ за изменение на основен проект „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш" и Заявление с входящ регистрационен № РД-01-09-10795 от 25.03.2021 година е допълнено Разрешение за строеж № СД-01.03-18 от 04.11.2020 година, влязло в сила на 24.11.2020 година, за Строеж втора категория: „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш, в части: 1. Техническа рекултивация, План за безопасност и здраве и Комплексен доклад с Изх. № I 1469 от 23.03.2021 година, изготвен от „Експерт Дисижънс" ООД гр. София.

На 15.11.2021 година е съставен Констативен акт за установяване на годността за приемане на строежа (част, етап от него), подписан от: Възложителя - Г.А.Ч.- Кмет на Община Полски |Тръмбеш; от Проектанта/Авторски надзор - инж. И.Л.К.и инж. Й.Я.П.за част „Техническа рекултивация, инж. Т.К.Х.за част „Мониторинг" и инж. Р.П.К.за част „Геодезия"; от Строителя „ЕВРОРАЗВИТИЕ" ДЗЗД - Управителя В.З.М. и Техническия ръководител на обекта инж. М.Р.М.; от Консултанта (Строителния надзор) „ЕКСПЕРТ ДИСИЖЪНС" ООД - Управителя М.А.Ш., инж. И.Г.И.- инженер част „Геодезия и инж. К.Ж.К.- инженер част „Техническа рекултивация", съгласно който е прието, че строежът е изпълнен съгласно одобрените инвестиционни проекти, заверената екзекутивна документация, изискванията към строежите по чл. 169, ал. 1 и 2 от ЗУТ, условията на договора за строителство и съответните анекси към него, както и че наличната строителна документация в достатъчна степен характеризира изпълнението на строителството.

На 16.11.2021 година е съставен Протокол за приемане на етап Техническа рекултивация на строеж „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш" от Комисия, назначена със Заповед № РД-01-09-11338 от 05.11.2021 година на Кмета на Община Полски Тръмбеш, с Председател С.А.Г.- Гл. експерт „АР" при ОД „Земеделие" гр. Велико Търново и членове представители на всички участници в строежа и представители на МОСВ, ИПАЗР „Никола Пушкаров" гр. София, РДНСК гр. Велико Търново и РИОСВ гр. Велико Търново, която е установила, че проведената техническа рекултивация е изпълнена съгласно одобрения работен проект и в съответствие с Наредба № 26 от 02.10.1996 година за рекултивация ва нарушени терен, подобряване на слабопродуктивни земи, отнемане и оползотворяване на хумусния пласт. С Комисията е приела Етап Техническа рекултивация на Строеж: „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", ПИ 61279. 13.35 по КККР на с. Раданово, общ. Полски Тръмбеш, за изпълнен съгласно одобрения работен проект и Наредба № 26 от 02.10.1996 година за рекултивация ва нарушени терен, подобряване на слабопродуктивни земи, отнемане и оползотворяване на хумусния пласт (Обн. ДВ, бр.89 от 22.10.1996 година, изм. ДВ , бр. 30 от 22.03.2002 година).

С Решение от 14.03.2022 година на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020", по електронен път, чрез системата ИСУН 2020, на Община Полски Тръмбеш е отказана да бъде верифицирана сума в размер на 332 049.62 с включен ДДС, отчетена и предявена за възстановяване с Искане за окончателно плащане по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с рег.№ BG16M10P002-2.010-0005-C01 в ИСУН 2020 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", финансиран по Оперативна програма „Околна среда 2014 -2020 година.

За да стигне до това решение УО е приел, че от страна на бенефициента напълно отсъствали мотиви, обосноваващи заключение, че с първоначално заложения материал - чакълен дренажен слой, не може да се постигне изпълнение на проекта, както и че не може да се постигне увеличение на полезния обем в рекултивирането тяло на депото за част от допълнително насипаните количества отпадъци, което е аргументирало въвеждането на дренажен геокомпозит. Нещо повече, не били изтъкнати каквито и да било мотиви, обосноваващи наличие на неотложност, спешност или обоснована необходимост от осигуряване на допълнителен обем на съществуващото депо. Не било взето под внимание обстоятелството, че предвиденият метод на изпълнение и строителен материал, подлежащ на влагане в обекта не представляват технологична или бъдеща експлоатационна пречка за нормалното функциониране на депото за битови отпадъци. Последното обосновава единствено заключение, че осъществената промяна гарантира и обезпечава интересите на избрания за изпълнител участник, предоставяща му икономия на времеви и човешки ресурс, редуциране на разходите и съкращаване на срока за изпълнение на цитирания вид СМР, без промяна в очаквания или постигнат резултат за възложителя. В допълнение, не били разгледани вариантни решения за изпълнението на проекта, с което да се докаже, че предложената замяна на материала е единствено възможното техническо решение, както например е направено при замяната на габионните стени на депото с опорни земно-насипни диги. Цитираната замяна била направена без да е предвидена възможност за промяна в документацията за обществената поръчка и в договора чрез ясни, точни и недвусмислени клаузи, включително клаузи за изменение на цената или опции. От друга страна, за позицията - Доставка и полагане на дренажен геокомпозит" била  формирана единична цена на база изготвена анализна цена, която включвала цена на материала за позицията, което не съответствало на изискванията на чл. 3, ал. 1 от Договор №ЗС- 4/10.11.2020г.

УО намалява размера на верифидираннте разходи за сметка на БФП, както и не признава съответстващия размер на допустимо собствено финансиране по искането за окончателно плащане, както следва: Със сума в размер на 29 720,76 лв. от БФП от представените разходооправдателни документи по дейност № 2 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", поради надвишаване на определеното процентно ограничение за тази категория разходи в размер на 10% от общите допустими разходи по проекта, съгласно чл. 7, ал. 2, т. 4 от ПМС №189/28.07.2016 г. и т. 14.3. Предвидени ограничения в размера/стойността на определени категории разходи от Условията за кандидатстване към Насоките, и несъответствие с правилата за допустимост. При съотнасяне на определеното ограничение от 10%, спрямо общия размер на верифицираните допустими разходи по проекта, се извежда максималният допустим размер на разходите за Строително - монтажни работи - Техническа рекултивация, както следва: 1 291 589,96 лв. х 10% = 129 159,00 лв. Общият размер на верифицираните средства за тази категория разходи към настоящия момент е 158 879,76 лв., с което се надвишава максималният допустим размер на Непредвидени разходи за СМР -10 % с 29 720,76 лв. Намалява размера на верифицираната сума с 13 877,88 лв. за сметка на БФП по дейност № 3 „Организация и управление, мерки за информация и комуникация" IV.8.1 Непреки разходи по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ - 9% ", с които отчетените и съответно включени в искането за плащане разходи надвишават максималния размер на допустимите разходи за организация и управление, определени чрез прилагане на единна ставка към допустимите преки разходи поради неспазване на изискванията на чл. 57 (1), т. 2 от ЗУСЕСИФ.

Решение от 14.03.2022 година на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020", е връчено по електронен път, чрез системата ИСУН на 14.03.2022г.

Жалбата на Община Полски Тръмбеш до административния съд е депозирана чрез УО с вх. № Ж-79/28.03.22г.

 

Като писмени доказателства по настоящото дело са приобщени материалите, съдържащи се в административната преписка, изпратена с писмо изх. № Ж89/14.04.2022 година на ръководителя на УО на ОПОС, както и допълнително изпратената с вх. № 1889/28.04.2022г.; Решение от 14.03.2022 г. на Ръководителя на УО на ОПОС; Пояснения в отговор на Искане за пояснение; Договор за БФП № BG16M10P002-2.010-0005; Проектно предложение на Община Полски Тръмбеш; Документи към Окончателно Искане за плащане; „Промяна на Работен проект за обект: „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш", със сметка документация - промяна по реда на чл. по чл. 154, ал. 5 от ЗУТ; Обосновка за промяната по чл.154, ал. 5 от ЗУТ, утвърдена по надлежния ред от Възложителя - Кмета на Община Полски Тръмбеш; Допълнително геодезическо заснемане; Констативни протоколи за посещение на обекта от страна на Възложителя, проектанта и строителния надзор; Писмо-становище изх.№ ПУ-01-89-(1) от 05.02.2021г. на Басейнова дирекция „Дунавски район" - гр. Плевен до РИОСВ - Велико Търново; Писмо-становище изх.№ 284(3) от 05.02.2021 г. на Регионална инспекция по околна среда и водите - гр. Велико Търново до Кмета на Община Полски Тръмбеш; Становище изх.№ 285(1) от 05.02.2021 г. на РИОСВ - гр. Велико Търново до Кмета на Община Полски Тръмбеш; Писмо-Становище изх.№ 08-00-12 от 22.03.2021 г. на Дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите" към МОСВ до Кмета на община Полски Тръмбеш: Разрешение за строеж № СА-01-03-18/04.11.2020 г., изд. от Главния архитект на Община Полски Тръмбеш; Заповед № СА-01-03-7/29.03.2021 г. за допълване на разрешението за строеж, изд. от Главния архитект на Община Полски Тръмбеш; Протокол от 16.11.2021г. на Комисия, назначена със Заповед № РД-01-09- 11338/ 05.11.2021г. за приемане изпълнението на част Техническа рекултивация; Работен проект.

 

По искане на страните по делото е допусната и изслушана съдебно-техническа експертиза, по която вещото лице дава заключение, че е съществувала обективна необходимост за изменението на издаденото Разрешение за строеж по чл. 154 от ЗУТ с допълнително конкретизирани позиции. Към момента на изготвяне на проекта и към момента на извършеното геодезическо заснемане към 2018г. не е могло да се предполага целият обем на струпаните отпадъци, поради факта, че отреденият терен за сметище, което е предмет на рекултивация по този проект е с изключително голяма площ. Струпването на отпадъците е ставало много поредни години, като старите депа не са разривани. При направените сондажи, екипът изготвил проекта не е могъл да установи точните количества. След издаване Разрешението за строеж и след разчистването на терена са установени допълнителни количества. Тези количества не са могли да бъдат поместени в така отредената площадка в първоначално заложения обем, тъй като не са били предвидени. Категорично заявява, че боклукът не е новогенериран, а изначално не е било възможно да се определи вярно обемът му. Именно това е наложило изменението по чл. 154 от ЗУТ, тъй като проекта в този си вид не е можел да бъде изпълнен. Всички предвиждания с измененията са предварително обсъждани, обследвани и конкретизирани, както в протокола на комисията назначена от кмета на общината, в обосновката и след това изготвеният проект за изменение по чл. 154 от ЗУТ е одобрен и е издадена заповед за изменение. Разпитано в съдебно заседание вещото лице потвърждава, че неприемането на изменение по чл. 154 ЗУТ би довело до нереализирането на проекта, до неусвояването на отпуснатите средства по ОПОС. Неподмяната на дренажа би довела до увеличаване на височината на дигите земна маса, което би намалило обема на самата клетка по дерето, ще увеличи височината, а при тръмбоване което може да доведе до разрушаване на дигите. Наклонът на самите диги е определен в Приложение № 2 от Наредба № 6 от 27.08.2013г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения, инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци. Тези наклони са изискуеми, което също е показало при направените изчисления, че не е възможно да се увеличат височините, което при неизпълнение на третата замяна би довело до необходимост от увеличаване площадката за рекултивация, което ще доведе до изменение на отреждането на имотите съседните и промяна на ПУП, който е влязъл в сила и който е следвало да бъде изменен заради увеличаване на площадката. В такава една хипотеза е трябвало цялата процедура да започне отново. Не е било възможно тези отпадъци да останат на терена, на който са, защото тогава не би имало рекултивация и в този смисъл да се изпълнят заложените цели на проекта.

Според вещото лице, възложителят е спазил всички изисквания на ЗУТ. Освен, че е назначил комисия, дал е обосновка, която е приел след направените обследвания от всички експерти и участници, които са заинтересовани за изпълнението на проекта; направил е среща, за която има приложени документи с УО; има писма до всички институции, като отново започва съгласуването на проекта. Във връзка с изменението, което е направено на проекта са направени всички съгласувания с съответните институции, които са били съгласували проекта и в първоначалния му вид. Взето е ново становище от РИОСВ, от Басейнова дирекция, т. е. има всички съгласувания. Промяната има отражение върху бюджета като цяло, но не го надхвърля. Има допълнителни количества материали и нови видове работи, което е посочено и е дадено като обосновка. Няма пълна обосновка относно промяната на чакъления дренаж, тъй като предходните обследвания са доказали какви изменения се налагат, за да се реализира проектът.

Изслушани са свидетелските показания на св. Л.З., който предоставя информация относно организацията и документацията по процесната проект като посочва, че работи като началник на отдел „Оценка на проекти и договаряне“ в Главна дирекция „Оперативна програма Околна среда“ към МОСВ и е запознат изцяло с целия процес на администриране от одобряване на проектното предложение до верифицирането. Явява се и в качеството си на техническо лице, тъй като по образование е инженер водоснабдяване и канализация. Част от проектното предложение е бил първоначалния работен проект, за който е отпуснато финансиране. На етап изпълнение всички проекти, които имат необходимост от промени би следвало да информират УО за необходимостта по изменение на проектното предложение, като работният проект е част от проектното предложение. В случая община Полски Тръмбеш единствено на работна среща на 21.01.2021г. информирала УД за наличието на допълнително количества отпадъци вследствие на което трябва да променят проекта. УО на тази среща не дава конкретни указания като изразява позиция, че всички промени са допустими стига да се спазва законодателството. В случая имало три изменения. Промяна габионните стени със земно насипна дига, отпадането на полиетиленовото фолио и замяната на дренажа от чакъл с дренажен геокомпозит. Първите две изменения били доказани, технически обосновани, приложени са инженерни изчисления, че ако не се изпълни исканата промяна обектът няма да изпълнява своята функционалност. За замяната на дренажен чакъл с дренажен геокомпозит не било направено техническо обследване дали замяната е необходима. На среща на 21.01.2021г., свидетелят не е участвал лично. В последствие е направено изменение на работния проект и е спазена процедурата по чл. 154 от ЗУТ, като бележката е, че не е спазена разпоредбата на чл. 116 от ЗОП, т.е. не е променен договорът с изпълнителя вследствие промяна на обстоятелствата по договора

 

 

При така установената фактическа обстановка, съдът осъществявайки пълна служебна проверка на валидността и законосъобразността на оспореното решение, намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена срещу подлежащ на оспорване акт в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, което е адресат на акта, при наличие на правен интерес от оспорване, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна, тъй като решението е незаконосъобразно.

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалваният акт е издаден от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия. В рамките на своята компетентност, със своя заповед № РД-13-2/06.01.2022 г., министърът на околната среда и водите е оправомощил издателя на процесното решение да изпълнява функциите на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Околна среда 2014-2020“.

Като индивидуален административен акт по чл. 21, ал. 1 АПК, отказът за верификация следва да съдържа правни основания за недопустимост на разхода. Оспореното в настоящото производство решение на УО е издадено в изискуемата по чл. 59, ал. 1 от АПК писмена форма. Но разпоредбата на алинея 2 на чл. 59 АПК изрично сочи, че когато актът се издава в писмена форма, той трябва да има точно определено съдържание. В чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК законодателят е поставил изискването актът да съдържа фактически и правни основания. Правните основания са тези, въз основа на които органът упражнява предоставеното му от държавата правомощие, предоставената му от държавата власт. Ако органът не е посочил правно основание или ако фактите, установени по делото, не съответстват на юридическите факти, визирани в сочената правна норма, органът не би могъл законосъобразно да постигне целения правен резултат. Фактическите основания са тези, които мотивират органа да упражни правомощието си като постанови съответния акт. Без фактите съдът не може да установи налице ли са условията за законосъобразно упражняване на правомощието, т. е. налице ли са визираните в правната норма юридически факти. Липсата на фактически и правни основания или тяхното пълно несъответствие на предмета на акта е съществено нарушение на изискването за форма и самостоятелно основание за отмяна на акта. Несъответствието на правните основания на фактите по делото е основание за материална незаконосъобразност на акта.

Видно от съдържанието на оспорения акт, органът е посочил като правно основание за неговото издаване чл. 60, ал. 1 и чл. 62, ал. 1 ЗУСЕСИФ, но нормите само регламентират необходимостта от верифицирането на разходите с потвърждаване допустимостта на извършените разходи, документите, въз основа на които се извърша верификацията, и правомощието на органа да извърши проверка на място. Тези разпоредби нямат никакво отношение към правното основание, поради което един разход би могъл да бъде недопустим. Правното основание, на което един разход би могъл да бъде недопустим е някоя от хипотезите на чл. 57, ал. 1, съответно чл. 57, ал. 2 или чл. 58 от ЗУСЕСИФ. Следва да се има в предвид, че основанието по чл. 57, ал. 1 от ЗУСЕСИФ само по себе си не е достатъчно, защото ако органът е приел наличие на някоя от хипотезите на алинея 1, той трябва да посочи точно и онези разпоредби от актовете по чл. 59 от ЗУСЕСИФ, на които счита, че конкретният разход не съответства. Това са както съответният акт на Министерския съвет – Постановление № 189 на Министерския съвет от 28.07.2016 г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, за програмен период 2014 – 2020 г. (ПМС № 189), така и актовете по алинея 2 на чл. 59 от ЗУСЕСИФ за съответната програма и по точно Наредба № Н-3/22.05.2018 г., за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество. От така съществуващата и относима нормативна уредба е безспорно, че определянето на един разход като допустим, съответно като недопустим, е регламентирано в йерархическа поредица от нормативни актове, което значи, че е налице нормативна установеност на съответния допустим разход. Това означава, че всеки неверифициран разход не съответства на точно определено в съответния нормативен акт изискване, за да бъде признат за допустим.

В обжалваното решение по отношение на определения размер на неверифицираните разходи, УО се е позовал на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ - разходите попадат във включени в документите по чл. 26, ал. 1 и в одобрения проект категории разходи, и чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ – разходите са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство.

Съгласно чл. 57 (1), т. 2 от ЗУСЕСИФ „Разходите се считат за допустими, ако са налице едновременно следните условия - Разходите попадат във включени в документите по чл. 26 (1) и в одобрения проект категории разходи". Съгласно чл. 26 (1) на ЗУСЕСИФ Ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Съгласно чл. 61 (7) на Условия за изпълнение на одобрен проект по процедура „Рекултивация на депа за закриване, предмет на процедура по нарушениена правото на ЕС по дело С-145/14" по оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г." размерът на остатъчната стойност на дължимите в окончателно плащане непреки разходи под формата на единна ставка по реда на чл. 55, ал. 1 т. 4 от ЗУСЕСИФ се определя от Управляващия орган въз основа на верифицираните преки разходи по проекта и финансираните непреки разходи с междинни искания за плащане.

В случая, органът е посочил хипотезата на чл. 57, ал. 1, т. 2 и т. 4 от ЗУСЕСИФ, но не е посочил конкретно нарушените разпоредби на актовете по чл. 59, ал. 1 и 2 от ЗУСЕСИФ, което е достатъчно основание за отмяна на оспореното решение. В мотивите на обжалваното решение, за да определи правното основание на допълнителния размер на неверифицираните разходи, УО е посочил чл. 57, ал. 1, т. 2 и т. 4 от ЗУСЕСИФ и се е позовал на раздел от Условията за кандидатстване по процедурата, но същите не регламентират кой точно разход е недопустим. Решението съдържа единствено в декларативна форма фактическо основание за отказ от верификация и обща препратка към условията за кандидатстване, без да са посочени съответните разпоредби, на които УО счита че конкретният разход не съответства. Административният орган е следвало да конкретизира категорията разходи, регламентирани в акта по чл. 26, ал. 1 ЗУСЕСИФ и в одобрения проект, на които исканите за верифициране разходи не съответстват, каквото не е сторено. Съдът не може вместо органа да конкретизира фактите и за първи път да ги подвежда към относимите правни основания за издаване на обжалвания административен акт, нито да си избира измежду изброените в акта правни разпоредби.

Горното се отнася и до отказа за верификация на разходите, по отношение на които освен нормата на чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ ответникът не е посочил правно основание предявеният разход да не бъде признат за допустим. Съдът не може вместо органа да определя правното основание за издаване на един индивидуален административен акт. Противното би значело съдът, вместо органа, да определя целта, с която органът ще упражнява предоставената му от държавата власт, а това не е в компетентността на съда. Посочването само на фактическите основания за издаване на акта, не води до извод за неговата законосъобразност, тъй като законодателят в разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК изрично изисква кумулативно посочване както на фактическите, така и на правните основания (в горния смисъл са и решение № 16992/12.12.2019 г. по адм. дело № 1802/2019 г. на ВАС, VII о.; решение № 11257/25.09.2018 г. по адм. дело № 5594/2018 г. на ВАС, VII о.; решение № 10639/25.08.2017 г. по адм. дело № 5524/2017 г. на ВАС, VII о., решение № 4072 от 13.04.2020 г. на ВАС по адм. д. № 14702/2019 г., VII о.; решение № 7666 от 17.06.2020 г. на ВАС по адм. д. № 2673/2020 г., VII о.; решение № 5483 от 12.05.2020 г. на ВАС по адм. д. № 988/2020 г., VII о. и др.).

Налице е съществено процесуално нарушение поради разминаването между фактическите установявания и правната норма, под които са подведени, тъй като не е ясна волята на административния орган при отказа за верификация на кое точно основание е отказано, като по този начин съдът е лишен от възможност да извърши преценка дали е спазен материалния закон.

Дори съвсем хипотетично да се приеме, че при издаване на оспореното решение за верификация на постъпили искания за плащане от УО не са допуснати съществени процесуални нарушения и отговаря на изискванията за мотивираност на акта, съдът намира, че същото е издадено в противоречие с материалния закон по следните съображения:

Съобразно разпоредбата на чл. 62, ал. 3 ЗУСЕСИФ във връзка с предоставената безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове съответният УО има правомощие да верифицира разходите, като извърши дължимата проверка на документите, представени към искането за плащане, и на проверки на място, когато това е приложимо, съответно да откаже тяхното верифициране, ако не са налице законовите предпоставки за тяхната допустимост по чл. 57 и чл. 58 ЗУСЕСИФ.

Съгласно разпоредбите на чл. 154, ал. 5 от ЗУТ след издаване на разрешението за строеж изменения в одобрения инвестиционен проект в обхвата на съществените отклонения по ал. 2, т. 5, 6, 7 и 8 на чл. 154 от ЗУТ се допускат по искане на възложителя, придружено от нотариално заверено съгласие на заинтересуваните лица по чл. 149, ал. 2 от ЗУТ, въз основа на одобрен инвестиционен проект към издаденото разрешение за строеж. Тези изменения се отразяват със заповед за допълване на издаденото разрешение за строеж и се допускат преди реализирането им. Заповедта за допълване не подновява срока за започване, съответно за завършване на строежа. Съгласно разпоредбите на чл. 154, ал. 6 от ЗУТ измененията в одобрения инвестиционен проект в обхвата на съществените отклонения по ал. 2, т. 5 - 8 се одобряват при условията и по реда на чл. 145 в сроковете по чл. 144, ал. 3. Заповедта за допълване на разрешението за строеж по чл. 154, ал. 5 от ЗУТ се издава едновременно с одобряване на измененията в инвестиционния проект. За извършеното съществено изменение на одобрения Инвестиционен проект за строеж втора категория „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш" по реда на чл. 154 от ЗУТ е изготвена проектна документация в съответните части, касаещи изменението, а именно: Техническа рекултивация и Геодезия. За Инвестиционното предложение през 2019 година е издадено Решение № ВТ-06- ПР/2019г. от РИОСВ - Велико Търново, съгласно което за същото да не се извършва ОВОС, но във връзка с наложилата се промяна на инвестиционното предложение, Възложителят е уведомил своевременно РИОСВ, след възникване на непредвидените обстоятелства и изясняване същността на исканата промяна Община Полски Тръмбеш е изготвила уведомление до РИОСВ - В. Търново, в което е изложила параметрите на исканата промяна в инвестиционното намерение. По повод уведомлението РИОСВ - В. Търново е изразила своето становище, а именно, че за заявената промяна не е нужно провеждане на процедура по реда на Глава Втора от Наредбата за ОС. В съответствие с изискванията на чл. 23, ал. 2 от Закона за почвите за изготвения проект за промяна по реда на чл. 154 от ЗУТ е издадено Становище изх. № 285 (1)/ 05.02.2021г., съгласно което изготвения проект за промяна по реда на чл. 154 от ЗУТ отговаря на минималните критерии за рекултивация на депа за битови отпадъци. Становището на РИОСВ - Велико Търново заедно с проекта за изменение по чл. 154 от ЗУТ е изпратен за съгласуване в МОСВ, откъдето е получено съгласувателно Становище изх. № 08-00-12/ 22.03.2021 г. Изготвеният проект за промяна по реда на чл. 154 от ЗУТ е оценен за съответствие с основните изисквания за строежите, за което е изготвен Комплексен доклад от правоспособен консултант. Проектът за изменение по чл. 154 от ЗУТ е съгласуван и одобрен от главния архитект на Община Полски Тръмбеш и е издадена Заповед № СА-01-03-7/ 29.03.2021г. за допълване на Разрешение за строеж № СА-01-03-18/ 04.11.2020 г. На 15.11.2021 година е съставен Констативен акт за установяване на годността за приемане на строежа, съгласно който е прието, не строежът е изпълнен съгласно одобрените инвестиционни проекти, заверената екзекутивна документация, изискванията към строежите по чл. 169, ал. 1 и 2 от ЗУТ, условията на договора за строителство и съответните анекси към него, както и че наличната строителна документация отговаря на нормативните изисквания.

Вследствие на извършената промяна на проекта по реда на чл. 154. ал. 5 от ЗУТ, обектът (строежът) не е променил своето предназначение, своята функционалност за бъдеща експлоатация. Конкретните цели на проекта са изпълнени - Закрито е старото сметище, намиращо се на територията на община Полски Тръмбеш, завършена е напълно техническата рекултивация, площите заети с отпадъци от засегнати имоти, извън определената площадка за извършване на рекултивация на депото са почистени, намалено е неблагоприятното въздействие чрез ограничаване на емисиите, отделяни от тялото на депото, терена е затревен и в бъдеще ще се ползва. Отпадъчното тяло на депото е предпазено от проникване на повърхностни води, прекратено е отнасянето на леките фракции от депото и е ограничено разпиляването на отпадъците в околното пространство. Повърхностните и подземните води, и атмосферния въздух са защитени от замърсяване и е създаден на подобен на околното пространство ландшафт. Създадени са условия за контрол и мониторинг на процесите, протичащи в депото и подземните води.

След промяната на фактическото положение на съществуващото депо не е било възможно изпълнението на строежа с първоначално заложения в проекта материал (чакълен дренажен слой с дебелина 30 см), защото според вещото лице, чието заключение съдът кредитира като компетентно и безпристрастно дадено, при завишаване на очаквания обем на депонираните отпадъци и недопускане да останат нерекултивирани отпадъци, при използване на чакълен дренажен слой, би се стигнало до по-голяма височина на насипа в сметището, което на своя ред би довело до съществена преработка на инвестиционен проект - завишаване на нивото и допълнително укрепване на основите на дигите, преработка на рампите, което значително би оскъпило разходите по изпълнението на проекта. Всички членове на комисията - възложител, проектант, строителен надзор и авторски надзор на обекта са взели икономически изгодно решение и технически ефективно - избрали са варианта, при който не се завишава нивото на депото и в същия момент използване на ефективен, съвременен и екологически чист материал за дренажната система. Изпълнението на предложеното техническо решение е осигурило свободен обем в проектното тяло на депото, където са разринати и уплътнени допълнително количества отпадъци с обем 9 700,00 м3. Използването на първоначално заложения чакъл за дрениращия слой би довело до по-високо ниво на насипа, поради по-голямо количество на депонираните отпадъци в определена площ, до допълнителни разходи за изграждането на диги и рампи или до компрометиране на горния изолиращ екран и нарушаване неговата цялост при свличане на каменната фракция. Допълнителните разходи биха довели до общо увеличаване на стойността на строежа, което не е допустимо по условия на сключения договор с УО на ОП „Околна среда 2014 - 2020 г.".

Действията на Възложителя напълно съответстват на административната процедура и отговарят на обичайния подход в сферата на строителството, за подобни случаи. Първоначалното геодезическо заснемане е направено през м. октомври 2018 година и представлява част „Геодезическа" на одобрения на 04.11.2020 година Инвестиционен проект във фаза работен, въз основа на който е издадено Разрешение за строеж № СА-01- 03-18 от 04.11.2020 година от Главния архитект на Община Полски Тръмбеш, за строеж Втора категория „Рекултивация на депо за битови отпадъци на Община Полски Тръмбеш". Заснемането обхваща съществуващото положение - релеф, ситуация и съществуваща едра дървесна растителност върху терена. Теренът е бил с денивелация около 5 м в границите на заснемането. Повторното геодезическо заснемане е направено през м. Ноември 2020г., когато се разбира, че има допълнително количества отпадъци с обем 9 700,00 м3, които следва също да бъдат поети, за да се постигне целта на проекта – сметището да бъде рекултивирано.

В обосновката за изменение по ЗУТ община Полски Тръмбеш мотивира, че това е най-целесъобразното и икономически най-изгодното за общината, защото в противен случай, ако не са направени тези изменения, общината следва да направи нови отреждания, с изготвяне на нов ПУП и стартиране наново на цялата процедура, включително прекратяване на съществуващите договори със строителя, изпълнителя, авторския надзор, всички участници в строителния процес, включително не могат да бъдат усвоени отпуснатите средства, което е икономически нецелесъобразно. Отделно в протокола и обосновката, които са приложени по делото и неразделна част от документацията е казано, че целите на проекта не могат да бъдат изпълнени без наложилите се изменения.

В съдебно заседание вещото лице също поддържа, че изменението е икономически целесъобразно, защото в противен случай трябва да бъдат прекратени всички договори с участниците в строителството, да се прекрати договорът с УО, защото при един нов проект трябва да има отново кандидатстване, отново одобряване. От друга страна, вещото лице сочи редица предимства на дренажен геокомпозит, а именно: замества до 1 м естествен дренажен материал; голямо разнообразие в зависимост от приложението и необходимия дренажен капацитет; бърз и лесен монтаж; голяма дълготрайност; дренажните геомрежи и геокомпозити заменят традиционните дренажни слоеве от трошен камък (чакъл), което намалява времето и разходите за строителство и значително повишава качеството и дълготрайността на конструкцията; ниски разходи при изграждане на дренажен пласт; рециклируем продукт, който във времето не отделя вредни замърсители във водата и почвата; висока проводимост, дори при дългосрочно натоварване; едно транспортно средство с дренажен геокомпозит е еквивалентно на 400 с естествен дренажен материал; устойчивост на химични и биологични процеси.  Според вещото лице, от строителна гледна точка, така посочените промени, могат да се приемат за удачни и подходящи на създалата се ситуация и съответстват на дейностите, предмет на договора с изпълнителя и те имат връзка с непосредственото изпълнение на обекта, съобразно предназначението му. Измененията не водят до завишаване на крайната стойност на сключения с изпълнителя договор, както и не засягат предмета на поръчката и не променят нейния цялостен характер.

Използване на чакъл за дренажен слой, поради дебелината на слоя от 0.30 м, с цел запазване на проектните коти от повърхността на рекултивирането депо, следва да се промени геометрията на тялото на депонирания отпадък. Това би довело до намаляване размерите на равнинните площи, поради скъсяване с 0.84 м по цялата обиколка на площадката на сметището, преди полагането на горният изолиращ екран. Понеже откосите са два, то намаляването е с 1.68 м. При промяна на дебелината на ГИЕ с 0.30 м, се предизвиква нарастване на височината на непокритото отпадъчно тяло с 0.74 м, и съответно след полагането на горния изолиращ екран, разликата във височините между двата варианта става 1.02 м. Изпълнението на проекта с дренажен слой от чакъл би довела до формиране на по- висок с около 1.0 т, съответно и по-стръмен, двустъпален откос, респективно и до намаляване на коефициентите на устойчивост под нормативните им стойности, съгласно изискванията по чл. 73, ал. 2 на Норми за проектиране на плоско фундиране.

Съдът счита, че не следва да кредитира показания на св. Л.З. - началник на отдел „Оценка на проекти и договаряне“ в Главна дирекция „Оперативна програма Околна среда“ към МОСВ. Съгласно принципа на разделение на отговорностите, залегнал в утвърдените системи за управление и контрол на всички Управляващи органи по Оперативни програми лицата, които участват в оценката на проектите нямат право да изпълняват функции по мониторинг на изпълнението им и обратно. Доколкото свидетелят е участвал в оценката и одобрението на проекта на Община Полски Тръмбеш, то няма право да участва в производството на верификация на разходи по този проект. В този смисъл няма как същият в качеството си и на техническо лице да опровергава резултатите от изслушаната съдебно-техническа експертиза. Не може да не бъде отчетен фактът, че дори свидетелят Захариев признава, че на етап изпълнение всички проекти имат необходимост от промени, за което следвало да информират УО за необходимостта по изменение на проектното предложение. В случая община Полски Тръмбеш на работна среща на 21.01.2021г. информира за наличието на допълнително количества отпадъци, вследствие на което се налага промяна на проекта. УО на тази среща не дава конкретни указания, но изразява позиция, че всички промени са допустими стига да се спазва законодателството. В показанията си свидетелят сочи, че в последствие е направено изменение на работния проект, като е спазена процедурата по чл. 154 от ЗУТ, но не била спазена разпоредбата на чл. 116 от ЗОП, т.е. не е променен договорът с изпълнителя вследствие промяна на обстоятелствата по договора. Мотиви в този смисъл не се съдържат в оспорения акт, за да бъдат обсъждани.  От друга страна, доколкото функциите на свидетеля касаят производството по предоставяне на БФП по ЗУСЕСИФ, което е отделно производство от това по верификация, то това лице няма отношение към производството по издаване на обжалвания акт, предмет на спора.

Съдът намира, че за целите на производството по верификация от страна на жалбоподателя са предприети всички необходими действия за спазване на законовите изисквания. Изготвеният проект за промяна по чл. 154 ЗУТ е съгласуван с РИОСВ – Велико Търново, МОСВ, Дирекция „Управление и опазване на почвите. Неоснователно в този смисъл е позоваването на процесуалния представител на ответника ***Т., че Община Полски Тръмбеш е извършила промяна без да има ясна техническа мотивация, без да има ясна строителна мотивация. Компетентните органи в лицето на правоспособни проектанти, Главният архитект, Експерти от Строителен надзор са разгледали възможността за необходимата промяна, която да не доведе до негативните последици на Възложителя - невъзможност технически да се довърши строежа, забавяне на изпълнение на проекта и завишаване на стойността му. В резултат на тези обсъждания отразени в представените протоколи, комисията е намерила законосъобразен и технически обоснован начин (в съответствие на изискванията на ЗУТ и условията на ОПОС) за допустима промяна, която с най-минимални промени в инвестиционен проект постига поставената задача и осигурява реализацията на строежа и постигането заложените в проекта индикатори, без да завиши стойността на проекта, което се доказва с приемането на Техническата рекултивация от компетентната комисия по Наредба № 26 от 02.10.1996 година за рекултивация на нарушени терени, подобряване на слабопродуктивни земи, отнемане и оползотворяване на хумусния пласт. След изменението на работния проект по чл. 154 ЗУТ и съпътстващата документация (включително обосновките от бенефициента) не е било възможно изпълнението на проекта с първоначално заложения материал - чакълен дренажен слой с дебелина 30 см.

В крайна сметка мотивите се свеждат до това, че промяната не е сведена в пълното до УО. Това обаче не може да представлява основание за отказ за верификация на основание чл. 57, ал. 1, т. 4 ЗУСЕСИФ, за който е необходимо процесните разходи да са извършени незаконосъобразно. В конкретния случай Изпълнителят е уведомил Възложителя, който е определил състава на комисия от компетентни и правоспособни лица - Проектант, строителен надзор, авторски надзор, инвеститорски контрол и е извършен оглед на място, разгледани са представените документи и са взети решения. Установени са наложителни, съществени отклонениа от одобрения инвестиционен проект, съгласно разпоредбите на Проектантите са дали варианти за изменения на проекта и при спазване на нормативните изисквания е одобрен Работен проект със сметна документация - Изменение по реда на чл. 154 от ЗУТ. В случая Възложителя е изпълнил стриктно административната процедура отговаряща на обичайния подход в такива случаи. Към момента на изпълнение на СМР, обемът на отпадъците в съществуващото депо е с 9 700,00 м3 по-голям, а в такива случаи се прави корекция на проектираното рекултивирано тяло на депото, като се търси начин допълнителните количества отпадъци да се съберат в него за постигане целите на проекта.

От друга страна, по промяна на дренажния слой с дренажен геокомпозит не са изискани от УО разяснения, както е правено по другите позиции. При подадени искания от проектантите от страна на община Полски Тръмбеш са можели да се обърнат към проектанта за допълнителни разяснения. На практиката и съобразно нормативната уредба, за да уведомява Община Полски Тръмбеш УО, би следвало Община Полски Тръмбеш да има одобрен проект по ЗУТ. Преди проектът да мине одобряване и съгласуване, общината няма смисъл да пита УО дали да си измени проекта, защото няма гаранция, че тези изменения, за които евентуално ще попита след това ще бъдат одобрени от всички институции като съгласуващи органи. Едва когато се измени по чл. 154 ЗУТ, тогава се изпраща документация на УО, на етап, когато тя вече е одобрена.

 

По изложените съображения, съдът намира в обобщение, че обжалваното Решение от 14.03.2022г. на Ръководителя на Управляващия орган Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ (ОПОС), с което не се верифицират средства в размер на 332 049.62лв. от БПФ, следва да се отмени като незаконосъобразно. Административното производство е започнало по искане на община Полски Тръмбеш за окончателно плащане № 6/15.02.2022г. по АДБФП № BG16M10P002-2.010-0005 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на община Полски Тръмбеш" с бенефициент община Полски Тръмбеш и отмяната на акта в оспорената част налага преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне при спазване задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

 

При този изход на делото, основателно се явява искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски общо в размер на 7700 лв., в т. ч. 5500 лв., представляващи ефективно заплатен адвокатски хонорар, съгласно договор за правна защита и съдействие от 22.03.2022 г. (л. 220 – 218 – 225 от делото), както и 1700 лв. държавна такса за образуване на делото. Възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на размера на претендираното адвокатско възнаграждение е неоснователно предвид материалния интерес по делото /отречена верификация от общо 332 049.62 лв. / и същият не надвишава определения минимум по чл. 8, ал. 1, т. 5 от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 64, ал. 4 от ЗУСЕФСУ, Административен съд Велико Търново, пети състав

  

Р    Е    Ш    И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Община Полски Тръмбеш, ул. Черно море № 4, представлявана от кмета Г.Ч., чрез адв. И.П.П. от САК, Решение от 14.03.2022г. на Ръководителя на Управляващия орган Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ (ОПОС), с което не се верифицират средства в размер на 332 049.62лв. от БПФ.

ВРЪЩА преписката на Ръководителя на Управляващия орган Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020“ (ОПОС) за ново произнасяне по искане на община Полски Тръмбеш за окончателно плащане № 6/15.02.2022г. по АДБФП № BG16M10P002-2.010-0005 „Рекултивация на депо за битови отпадъци на община Полски Тръмбеш" в едномесечен срок от влизане на настоящото решение в сила, съобразно указанията по прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Министерството на околната среда и водите, гр. София, бул. „Кн. Мария Луиза“ № 22 да заплати на Община Полски Тръмбеш, ул. Черно море № 4, разноски по делото в размер на 7700.00 (седем хиляди и седемстотин) лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд, в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл. 138, ал. 1 от АПК.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: