Решение по дело №313/2020 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 260008
Дата: 22 февруари 2021 г. (в сила от 19 март 2021 г.)
Съдия: Ани Борисова Георгиева
Дело: 20204330200313
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

                             Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е 

                      град   ТЕТЕВЕН,  22.02.2021 година

                         В    ИМЕТО    НА    НАРОДА 

              ТЕТЕВЕНСКИЯТ  РАЙОНЕН СЪД-ПЪРВИ  състав в публично съдебно заседание на   първи февруари ,през две хиляди и двадесет и първа година в състав:

              ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНИ ГЕОРГИЕВА

             При секретаря:Виолета Монова  

             Като разгледа докладваното от Председателя НАХ Дело № 313 по описа на съда за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното

Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.

 

             Постъпила е жалба против Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 3968886  на ОДМВР –Ловеч , с който на З.Х. ЕГН ********** ***  за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189,ал.4 във вр. с чл.182 ,ал.1 ,т.2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лв.за извършено на 24.08.2020г в 12,29 в гр. ********** в посока центъра на града  при ограничение на скоростта в населеното място 50 км. в час , приспаднат толеранс 3 км.ч. е установена стойност на скоростта 63 км. в час , превишена скорост 13 км.ч.

             В жалбата се излагат доводи обосноваващи искането за отмяна на издадения Електронен фиш, към  ЕФнямало приложена снимка  от която да се видело ,че точно този автомобил бил извършил нарушението дата и часа , липсвали реквизитите по ЗАНН и ЗДвП,, не било посочено АТСС мобилно ли е или стационарно  .Моли ЕФ  да бъде отменен.

             Жалбоподателят редовно призован, в съдебно заседание  се явява. Въззиваемата страна ОДМВР –Ловеч , редовно призована, не изпраща представител.

             Съдът, след като прецени доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност и доводите на страните намира за установено следното: Жалбата е процесуално допустима, а разглеждана по същество същата е основателна.

             От ОДМВР гр.Ловеч  е издаден електронен фиш серия К № 3968886  , с който на З.Х. ЕГН ********** ***  за нарушение по чл.21 ал.2 от ЗДвП и на основание чл.189,ал.4 във вр. с чл.182 ,ал.1 ,т.2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лв.за извършено на 24.08.2020г в 12,2 в гр. ********** в посока центъра на града  при ограничение на скоростта в населеното място 50 км. в час , приспаднат толеранс 3 км.ч. е установена стойност на скоростта 63 км. в час , превишена скорост 13 км.ч. заснето с автоматично техническо средство TFR1-M 522.

           Електронният фиш е връчен на дата 18.09.2020г.,а жалбата е подадена на 25.09.2020г. в законово установеният срок , като давността за събиране на глобата не е изтекла предвид разпоредбата на чл.82 ал.3 от ЗАНН.

          По делото са представени : Електронен фиш  на ОДМВР гр.Ловеч К № 3968886 ,Клип 13379 от 24.08.2020г изготвен в 12,29ч., изписани координати  и номер на автомобила , протокол № 1-23-20 за проверка на мобилна система за видео контрол №TFR 1M № идент.№522/07, 11.05.2020г.

           Съгласно разпоредбата на чл.21, ал.1 от   ЗДвП, при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в км/ч, които за пътно превозно средство от Категория Б за населеното място е 50 км/ч., извън населено място – 90 км/ч., а по автомагистрала – 140 км/ч., а по скоростен път 120 км.ч. а според ал.2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен знак. Съгласно посочената за санкционна норма, а именно  чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, за превишаване на разрешената скорост  в  населено място  от 11 до 20 км.ч. глобата е 50 лв .Съгласно легалната дефиниция по §6 т.65 /нова, ДВ бр.19/ 2015г./, „автоматизирани технически средства и системи” са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл.165 ал.3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./ С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. 

         Допълнително въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че към датата на нарушението и към настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения начин. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС /чл. 9 от Наредбата/, съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/ 2013г. на ВАС. Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение /че в хипотезата на чл.189, ал.4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се осъществява само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган/, се основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на приемане на Тълкувателното решение  от гледна точка липсата на изрично разписани правила за използването на мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015г./ и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./, съдът приема, че издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система, предварително обозначени съгласно чл.165 ал.2 т.7 от ЗДвП, функциониращи автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. Присъствието или отсъствието на контролен орган в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата радар-камера-компютър.

           Видно от приложеният протокол №1-23-20 на ГД „Национална полиция”,лаборатория за проверка на анализатори за алкохол и радар скоростомери  със заявител по протокола ОДМВР-Ловеч техническото средство отговаря на изискванията .  Съгласно Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./ издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за нарушения на чл. 21, ал.1 и ал. 2 от ЗДвП, вече е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство или система, каквато е и системата в настоящия случай. Посоченото води до извода, че  електронният фиш, съотнесен към времето на извършеното нарушение е определено правилно , за заснето нарушение от  мобилна система за контрол. Що се отнася до мястото където е извършено нарушението : Въведените с Наредбата изисквания относно въвеждането в експлоатация , реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТТС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган /извън включването и изключването на АТТС/, според правилата на чл. 9 от Наредбата, отговарят на изискванията на ТР № 1/2014 г. на ВАС.         

          С оглед измененията на ЗДвП / отмяната на разпоредбата на т.8 от чл.165, ал.2 от ЗДвП / мястото на извършване на контрола не подлежи на оповестяване и обозначаване с пътен знак .Съгласно чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. /действаща към момента на установяване на нарушението/ за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от Министъра на вътрешните работи, обнародвана в ДВ, бр.36/19.05.2015г. за всяко използване на мобилни АТСС за контрол се попълва протокол, съгласно приложението към същата наредба. Протоколът се попълва при всяка смяна на мястото, участъка за контрол, като при контрол във време на движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и края на контролирания участък, такъв не е представен за дата 24.08.2020г. от който да е видно ,че  като АТС е било в района на гр. Тетевен на указаното в ел. фиш место .При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, протоколът се попълва за вяска място за контрол и е съпроводено със представена схема на мястото за контрол. Тези изисквания са свързани именно с установяване на мястото, на което е бил точно разположен уреда за измерване на скоростта, когато представлява мобилна система за контрол, тъй като той може да бъде преместван, дори в рамките на една смяна на проверяващите органи, за да може да се установи къде точно при конкретната проверка е бил поставен той и дали на съответното място е налице и какво ограничение на скоростта е необходимо именно такъв документ.   

           На базата на всички събрани по делото доказателства, съдът намира за установено, че действително на датата, отразени в електронния фиш, описаният в него автомобил е извършвал движение със  скорост 63 км.ч. , но предвид факта ,че  липсва протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., то не е ясно кое е началото и края на контролирания участък за дата 24.08.2020г. и кога устройството е било позиционирано в гр. ********** в посока центъра на града , което от своя страна е съществено процесуално нарушение .Предвид на това съдът намира, че при установяване на нарушението не са спазени действащите изисквания на Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., свързани с попълване на протокол съгласно приложението към Наредбата, както и относно установяване на мястото, на което е бил разположен уредът за измерване на скоростта, поради което обжалвания ел. фиш като незаконосъобразен следва да бъде отменен на това основание.По изложените съображения, предвид допуснатите съществени нарушения на процесуалните правила и липсата на доказателства за спазване на горепосочените императивните правила на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. обжалвания ел. фиш следва да бъде отменен.

                         Водим от горното съдът ,

 

                                 Р  Е Ш И :

          ОТМЕНЯ  Електронен фиш серия К № 3968886  на ОДМВР –Ловеч , с който  на З.Х.С.  ЕГН ********** ***  за нарушение от дата 24.08.2020г. в 12,29 ч  по чл.21 ал.1  от ЗДвП и на основание чл.189,ал.4 във вр. с чл.182 ,ал.1 ,т.2 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 50 лв.

 

           Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административния съд на гр.Ловеч 

 

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: