РЕШЕНИЕ
№ 1467
Варна, 31.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - II тричленен състав, в съдебно заседание на пети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА |
Членове: |
ДАНИЕЛА СТАНЕВА |
При секретар НАТАЛИЯ ЗИРКОВСКА и с участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ АТАНАСОВ като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА СТАНЕВА кнахд № 20237050701559 / 2023 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/,
във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания
/ЗАНН/.
Образувано
е по касационна жалба на К.Х.К., ЕГН **********,*** срещу Решение №
633/27.04.2023г., постановено по АНД № 2451/2022г. по описа на Районен съд -
Варна, с което е потвърдено Наказателно постановление № 03-013541/04.03.2021г.
на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Варна, с което на основание чл.413,
ал.1 от Кодекса на труда /КТ/ му е наложено административно наказание „Глоба“ в
размер на 500лв. за нарушение на чл.126, т.7 от КТ вр. чл. 33 от Закона за
здравословни и безопасни условия на труд /ЗЗБУТ/. В касационната жалба се
релевира неправилност и незаконосъобразност на решението на ВРС. Твърди се, че
изводите на съда, които е извел въз основа на правилно установени факти са
неправилни. Сочи се, че в оспореното НП не са посочени съставомерните признаци
на нарушение, което е извършено от касатора. Твърди се, че нормите посочени в
НП са общи и по тях не може да се търси административна отговорност на
касатора, като се навеждат доводи, че работника е пострадал не по време на
работата, за която е нает, нито във връзка с работа, която му е възложена или е
била в полза на работодателя. Сочи, че инцидента е станал преди началото на
работния ден, като касаторът не е бил длъжен да контролира работниците в този
момент, още повече, че в заповедта, с която са му възложени функции по контрола
за спазването на изискванията за осигуряване на безопасни условия на труд, за
това е определена 1/6 част от работното му време. Сочи, че има връзка между
поведението на работника и установеното количество алкохол в организма му.
Отправя се искане за отмяна на въззивното решение и постановяване на ново от
касационната инстанция по същество на спора, с което да се отмени оспореното
наказателно постановление. В съдебно заседание и по съществото на спора,
касаторът редовно призован не се явява, не се представлява. В писмени бележки,
с.д. № 13920/03.10.2023год., депозирани от процесуалния представител на
касатора - адв. М.Р., се заявява, че поддържа касационната жалба и изразява
становище по същество. Моли да бъдат присъдени на жалбоподателя разноските за
всички инстанции, като прави възражение за прекомерност на юрисконсултското
възнагаржадение.
Ответната
страна – Дирекция „Инспекция по труда“ Варна, чрез процесуален представител
оспорва касационната жалба и моли решението на Районен съд – Варна да бъде
оставено в сила. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Варна изразява становище за неоснователност на
касационната жалба.
След
като обсъди законосъобразността на решението по наведените касационни
оплаквания в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на касационната проверка, извършена съгласно чл. 218 от АПК,
Административен съд– Варна намира следното:
Касационната
жалба, по която е образувано настоящото съдебно производство, е постъпила от
легитимирано лице, в законния срок поради което е допустима, а разгледана по
същество, е неоснователна.
Съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, първоинстанционното решение подлежи на
касационно оспорване на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния
кодекс /НПК/, като в чл. 348, ал. 1 от НПК са изброени 3 касационни основания:
нарушен е законът, допуснато е съществено нарушение на процесуалните правила
или наложеното наказание е явно несправедливо. Съгласно чл. 218 от АПК
касационният съд обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението, като за
неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон следи и
служебно. Оттук, по аргумент на противното, следва, че за допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила от първоинстанционния съд и за явна
несправедливост на наложеното наказание съдът ще следи, само ако са били
изложени в жалбата като касационни основания.
С
оспореното пред районния съд наказателно постановление
административнонаказателната отговорност на К.Х.К. е ангажирана за това, че на
27.01.2021г. в качеството си на отговорно длъжностно лице, не е изпълнил
вмененото му с длъжностна характеристика и Заповед № 006/31.05.2019г.
задължение да контролира спазването от страна на всички работещи на територията
на обект: цех за метални конструкции, находящ се в гр.Варна, ул. „инж. Павлин
Николов“ №11, изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на
труд, а именно изрична забрана на работодателя да не се допуска използването на
нестандартни отоплителни уреди и съоръжения, тъй като е допуснал използването
на отоплителен източник несъобразен с изискванията за безопасност и здраве и
пожарна безопасност, в който са запалени картон и трески от начупени трупчета,
като при разпалването им работника в близост Петър Илиев Тодоров, получава
масирани изгарания по цялото тяло, довели в последствие до летален изход. За
констатираното срещу К.Х.К. е съставен АУАН, в който на деянието е дадена
правна квалификация по чл. 126, т. 7 от КТ, вр. чл. 33 от ЗЗБУТ. Актът е
надлежно предявен и връчен на К. и подписан от него без възражения. Бланкетно
възражение е постъпило в срока по чл. 44 от ЗАНН, което е прието за
неоснователно. Въз основа на фактите, отразени в АУАН, и правната квалификация
на деянието е издадено атакуваното пред районния съд наказателно постановление.
При
произнасянето си ВРС приема от правна страна, че наказателното постановление е
издадено от компетентен орган, в предвидените в ЗАНН срокове и при липса на
допуснати съществени процесуални нарушения. Първостепенният съд е изложил
аргументи за установеност на административното нарушение, както и за правилно
определяне от административнонаказващия орган /АНО/ на квалификацията на
деянието и на приложимата санкционна норма. Констатирал е, че размерът на
глобата съответства на тежестта на извършеното нарушение, предвид пряката и
съществена опасност за живота и здравето на работниците и служителите.
Така
постановеното решение е правилно.
Неоснователни
са отправните в касационната жалба упреци към извършената от ВРС преценка на
доказателствата и установените въз основа на тях факти. Анализирайки поотделно
и в съвкупност събраните по делото доказателства, въззивният съд аргументирано
е посочил кои от тях кредитира и кои не, като въз основа на първите правилно е
установил фактическата обстановка и е обосновал краен извод за доказаност на
описаното в АУАН и наказателното постановление административно нарушение по
чл.126, т. 7 от КТ, вр. чл. 33 от ЗЗБУТ, който напълно се споделя от настоящия
тричленен състав на Административен съд – Варна.
В
случая административнонаказателната отговорност на касатора е ангажирана на
основание чл. 413, ал.1 от КТ, според която "който наруши правилата за
осигуряване на здравословни и безопасни условия на труда, ако не подлежи на
по-тежко наказание, се наказва с глоба в размер от 100 до 500лв.".
Съгласно легалната дефиниция на понятието "здравословни и безопасни
условия на труд" дадена в §1 от ДР на ЗЗБУТ вр. с §1, т.18 от ДР на Наредба
№ 2, това са такива условия на труд, които не водят до професионални
заболявания и злополуки при работа и създават предпоставка за пълно физическо,
психическо и социално благополучие на работещите лица.
От
събраните в хода на въззивното производство, доказателства безспорно се
установява съставомерност на констатираното нарушение, тъй като касаторът
съгласно Заповед № 005/31.05.2019г. в качеството си на „длъжностно лице по
безопасност и здраве при работа“ в дружеството е натоварен от работодателя да
изпълнява функциите и задачите, регламентирани за посочената категория лица в
Наредба № 3/27.07.1998г. на МТСП, обн. в ДВ бр. 91/1998 г. Съгласно чл. 8 от
горната Наредба органите за безопасност и здраве при работа: 1. осъществяват
контрол за спазване изискванията на нормативните актове и изпълнението на
задълженията в тази област от работниците и служителите; 2. в случаи на
констатирани нарушения предписват мерки на съответните длъжностни лица за
отстраняване на нарушенията; 3. при констатиране на непосредствена опасност за живота
и здравето на работещите спират машини, съоръжения, работни места и незабавно
информират за това съответното длъжностно лице за предприемане на мерки и
отстраняване на опасностите.
Следователно
сред основните функции на длъжностното лице по безопасност и здраве според
цитираната наредба е организирането и координацията на дейността по осигуряване
на здравословни и безопасни условия на труд в предприятието, както и
предприемането на конкретни мерки за предотвратяване на риска за живота и
здравето на работещите. В случая не е спорно и, че част от безопасните и
здравословни условия на труд са тези, свързани с пожарната безопасност на
работното място. По делото е категорично установено, че системно и в
продължителен период от време, работещи лица в обекти, стопанисвани от
„Интерком Ресурс“ ЕООД, са нарушавали визираните норми за здравословни и
безопасни условия на труд, с оглед ползването на самоделна печка метално
продълговато „кюмбе“, тип - цилиндър, с къс димоотвод, който уред представлява
нерегламентирано отоплително средство, за ползването на което в предприятието е
съществувала изрична забрана съгласно Заповед № 34/11.08.2015г. на управителя
на „Интерком Ресурс“ ЕООД. Същевременно последното представлява и източник на
повишена опасност за здравето и живота на работниците, в резултат на което на
27.01.2021г. е настъпил и инцидента с П. Т.. В тази връзка правилно въззивният
съд е кредитирал показанията на свидетелите Стефанов и Димитров, които като
работници в „Интерком Ресурс“ ЕООД и материално обвързани с дружеството, са
били заинтересовани от крайния изход на делото.
От
доказателствата по делото се установява, и че именно за касатора, предвид
вменените му задължения съобразно Заповед № 005/31.05.2019г., Заповед
006/31.05.2019г. и длъжностна характеристика, подписана на 23.08.2019г. е
съществувало задължение да предприеме конкретни действия, във връзка с
осигуряване на здравословните и безопасни условия на труд вкл. по отношение на
пожарната безопасност и конкретно визираната забрана в т. 1.1 от Заповед №
34/11.08.2015г. при наличие на поведение от работниците и служителите в разрез
със съответните правила. По делото не просто липсват доказателства за
предприемане на каквито и да е мерки по отношение на разположеното
нерегламентирано отоплително средство и ползването му, но напротив касаторът в
хода на цялото производство релевира, че не може да контролира постоянно
спазванията на всички изисквания за осигуряване на безопасни условия на труд. В
случая не се сочат доказателства за начина по който е организиран контролът по
спазване на правилата по осигуряване на здравословни и безопасни условия на
труд, така че същият да бъде ефективен. Осигуряването на контрол е свързано с
постоянен и непрекъснат процес относно спазването на правилата по безопасност, в
конкретния случай – предприемане на действия по премахване на отоплителния уред
или поне наличието на констатации за установени нарушения на правилата за
пожарна безопасност относно въздържане от подобно поведение. Контролът следва
да е ефективен, т.е. да са отделени средства и ресурси за неговото
осъществяване, като доказателства в тази насока също не се сочат. В тази връзка
вината на отделния работник при неспазване на правилата на безопасна работа е
неотносима към задължението на К. да осъществява контрол. В процеса на работа
осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд е непрекъснат, а не
еднократен процес. Обективното обстоятелство, свързано с нараняване на
работещия, води до извод за липса на ефективен контрол за извършване на възложената
работа без риск за здравето и по безопасен начин.
Видно
от горното именно касаторът е бил задължен да следи в обекта да не се допуска
използването на нестандартни отоплителни и нагревателни уреди и съоръжения и е
бил длъжен да осъществява постоянен контрол в тази насока, какъвто безспорно не
е предприел. От това следва, че К. като не е осъществил горното е нарушил
задълженията си, вменени му с длъжностна характеристика и Заповед №
006/31.05.2019г., поради което правилно е била ангажирана административнонаказателната
му отговорност за нарушение на чл. 126, т.7 от КТ вр. чл. 33 от ЗЗБУТ.
Поради
това, че в резултат на нарушението е настъпила смъртта на работника Петър
Тодоров законосъобразно наказанието е определено в предвидения максимален
размер, предвид значителната обществена опасност на деянието, както и с оглед
спазване изискванията на посочените нормативни актове, което е от значение за
здравето и живота на работниците.
Не
са налице наведените с жалбата касационни основания. Атакуваното решение на ВРС
е валидно, допустимо и постановено при спазване на правилата на процесуалния
закон и на материалноправните разпоредби, поради което следва да се остави в
сила.
Предвид
крайния изход на спора, своевременно заявеното искане и на основание чл. 63д,
ал. 1 и ал. 4 от ЗАНН, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, на
ответната страна следва да се присъдят разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80лв., определено съобразно чл. 27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ и фактическата и правната сложност на делото.
Водим
от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ
в сила Решение № 633/27.04.2023г., постановено по АНД № 2451/2022г. по описа на
Районен съд - Варна.
ОСЪЖДА
К.Х.К., ЕГН ********** *** да заплати в полза на Дирекция „Инспекция по труда“
Варна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв. /осемдесет/.
Решението
е окончателно.
Председател: |
||
Членове: |