Решение по дело №357/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 2
Дата: 5 януари 2021 г. (в сила от 3 февруари 2021 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20207170700357
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 2

 

 Плевен, 5  януари 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, седми състав, в публично съдебно заседание на седми декември две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

 

при секретар Десислава Добрева изслуша докладваното от съдията НИКОЛАЕВ  адм. дело №  357  по описа на Административен съд - Плевен за 2020 год. и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно -процесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 53б, ал. 7 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), вр. с §33, ал.5 от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ДВ, бр. 57 от 2016 г.) вр. чл. 42 от НАРЕДБА № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри /по-долу Наредбата/.

Делото е образувано по жалба от АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, чрез ОБЛАСТНО ПЪТНО УПРАВЛЕНИЕ – Плевен, с адрес: гр. Плевен, ул. “Генерал л-т Атанас Стефанов“ №24, представлявано от гл. юрисконсулт С.Т. – В., против Заповед №18-2148-26.02.2020 г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК) – Плевен, в частта й, в която е одобрено изменение в кадастралната карта /КК/ и кадастралните регистри /КР/ на село Г., ЕКАТТЕ 17854, общ. Плевен, и са променени границите на недвижим имот с идентификатор 17854.260.44, собственост на държавата, като площта на имота е намалена от 68121 кв. м на 67889 кв. м.

Заповедта се оспорва като незаконосъобразна и се моли да се отмени. Сочи се, че с писмо изх.№24-1833-21.01.2020 г. на СГКК са уведомени за започнала процедура по изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Г., общ. Плевен, което изменение се състои в отразяване на плана на новообразуваните имоти /ПНИ/ на местността „Нежовец“ с. Г.. В указания 7-дневен срок от получаването на уведомлението са изпратили възражение с изх.№24-00-11/04.02.2020 г., изразяващо несъгласие с промяната на границите на ПИ с идентификатор 17854.260.44, който е част от трасето на републикански път I-3 Бяла Ботевград и в съответствие с чл.8, ал.2 от Закона за пътищата /ЗП/, републиканските пътища са изключителна държавна собственост. Сочи, че съгласно чл.7, ал.1 и ал.2 от ЗП републиканските пътища извън границите на урбанизираните територии и селищните образувания имат от двете си страни обслужващи зони. Обслужващата зона обхваща ивицата земна площ с широчина 100 м при автомагистралите и 50 м при другите републикански пътища, измерена хоризонтално и перпендикулярно на оста на пътя от края на неговия обхват. В случая промяната на границите на ПИ 17854.260.44 засяга обслужващата зона на републикански път I-3 Бяла Ботевград. Моли да се отмени заповедта в обжалваната й част като незаконосъобразна. Прави доказателствени искания – за съдебно техническа експертиза.

Ответникът е представил  писмен отговор на жалбата /л. 100/,  в който се сочи, че поддържаната в жалбата теза, че с атакувания административен акт се „отнема част от площта на път от републиканската пътна мрежа“ е неправилна и не отговаря на действителните правни действия свързани с предмета на настоящия съдебен спор. Твърди се, че производството е свързано с отразяване на план на новообразуваните имоти в местност „Нежовец“ с. Г., община Плевен, одобрен от Областен управител Плевен със Заповед №РД-13-11/24.01.2008 г. Сочи се, че с настоящата заповед се отразява единствено изменението в картата на възстановената собственост на с. Г., община Плевен въз основа на решението на комисията, назначена на 12.09.2007 г., което не е било направено преди предаване на същата на СГКК по реда на §32 от ПЗР на ЗИД на ЗКИР. Извършената процедура от страна на Агенцията е във връзка с приложението на чл.41, ал.3 от Наредба №РД-02-20-05 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, съгласно който границите на поземлените имоти от одобрен и влязъл в сила план на новообразуваните имоти се нанасят в кадастралната карта. В конкретния казус става въпрос за имот на наследниците на К.П.К. придобит в местността „Нежовец II“, за който има издаден нотариален акт №175 от 13.11.1995 г. на Нотариус при Плевенския Районен съд. В цитирания имот е налице включително и изградена сезонна постройка на един етаж, за което има строителни книжа и е нанесена в кадастралната карта. В заключение се иска да се постанови решение, с което да се отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана и да се потвърди обжалваният административен акт.

В съдебно заседание оспорващият АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА редовно призован не се явява и не се представлява.   

В съдебното заседание ответникът - началник на СГКК Плевен, се представлява от адв. М., който пледира за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноски. В писмена защита моли съда да отхвърли подадена жалба против Заповед №18-2148-26.02.2020 г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър (СГКК) – Плевен и да приеме, че същата не страда от пороците визирани в нея. Сочи, че в конкретния казус атакуваният административен акт е издаден във връзка със Заявление вх.№09-7540-29.01.2019 год. и представлява  производство по  изменение на одобрената кадастрална карта и кадастралните регистри на неурбанизираната територия на с. Г., общ. Плевен, състоящо се отразяване на план на новообразуваните имоти на местност „Нежовец“ с. Г., община Плевен, одобрен от Областен управител със Заповед №РД-13-11 от 24.01.2008 г. Твърди, че в съответствие с изискванията на чл.26 от АПК във връзка с чл.70, ал.1 от Наредба №РД-02-20-5/15.12.2016 г. за съдържанието и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри до заинтересованите лица, в това число и до жалбоподателя по настоящото дело е било изпратено уведомление за започнатото производство изх.№24-1833/21.01.2020 г. Единствено жалбоподателят е подал възражение, в което са изложени доводи, съдържащи се и в жалбата подадена в последствие, и които са предмет на настоящото съдебно производство. Твърди, че издаденият административен акт представлява Заповед, с която се отразява изменението на картата на възстановената собственост /КВС/ на с. Г., община Плевен въз основа на решение на комисията, назначена от Областен управител на основание чл.28б, ал.2 от ППЗСПЗЗ, отразено в протокол от 12.09.2007 г., което реално не е било направено преди предаване на картата на СГКК Плевен по реда на §32 от ПЗР на ЗИД на ЗКИР. Нормативната уредба база издаване на оспорения акт е чл.53б, ал.5, т.1 от ЗКИР във връзка с чл.42 от Наредба №РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри. Сочи, че от приетото и неоспорено от страните заключение на в.л. Т. се установява, че е налице описаното намаление, но причина за това не се явява спорния административен акт, а Заповед №РД-13-11 от 24.01.2008 г. на Областен управител Плевен във връзка с утвърждаване на изготвения план на новообразуваните имоти на местност „Нежовец“ с. Г., община Плевен, която е стабилен административен акт и не може да бъде предмет на обжалване към настоящия момент. Твърди, че към момента на влизането в сила на Заповед №РД-13-11 от 24.01.2008 г. на Областен управител на гр. Плевен не е имало изработена и утвърдена кадастрална карта за района на процесните имоти, което обяснява факта на констатираните несъответствия. Сочи, че няма спор и относно това, че имота на наследниците на К.П.К. по нотариален акт №175 том 9 дело К 1913/1995 от 13 ноември 1995 г. на нотариус В.П.не е нанесен в кадастралната карта към момента на започване на процедурата, както и че с утвърдения проект за промяна на КККР, този имот е вече нанесен и че съответства с влезлия в сила план на новообразуваните имоти.

Заинтересованата страна Д.А.К. редовно призована, не се явява и не се представлява.

Заинтересованата страна П.К.К. редовно призован  не се явява, представлява се от адв. Г., който моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна. Претендира разноски, като сочи, че е представил списък на разноските.

Административният съд-Плевен, седми  състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл. 168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Установява се следната фактическа обстановка:

Със Заповед №РД-13-11/24.01.2008 г. на Областен управител на Област Плевен /л.19/ на основание §4к, ал.6 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/, във връзка с чл.28б, ал.8 от Правилника за приложението му е одобрен плана на новообразуваните имоти в М 1:1000 и регистъра към него на земеделските земи, предоставяне за ползване от граждани  въз основа на актове по §4  от ПЗР на ЗСПЗЗ, находящи се в местността “Нежовец“, землища на гр. Плевен и с. Г., община Плевен, област Плевен, който е изложен в сградата на община Плевен. Посочено е, че жалби срещу него могат да се подават в 14-дневен срок от обнародването в ДВ. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.16/15.02.2008 г. /л.175/. Няма данни по делото същата да е оспорена относно някой от имотите, посочени в нея.

По делото е приобщен и утвърден от Областен управител на Област  Плевен протокол от 12.09.2007 г. за приемане на окончателно завършена работа по ПНИ на земите по §4  от ПЗР на ЗСПЗЗ, находящи се в местността “Нежовец“, землище с. Г., община Плевен, област Плевен /л.л.20-22/. От същия се установява, че назначената със Заповеди №РД-13-79/08.07.2003 г., №РД-13-117/04.11.2003 г. и №РД-13-32/13.04.3004 г. на областния управител на област Плевен комисия се е събрала в присъствието на представители на „Геопланпроект” ЕАД-София, за да разгледа, провери и приеме окончателно завършения и оформен план новообразуваните имоти, находящи се в землището на с. Г., община Плевен, в графичен и цифров вид М 1:1000, на местността „Нежовец” в землището на с. Г., община Плевен. Комисията е приела плана.

Приобщена по делото е и карта на контактната зона, изработена от „Геопланпроект” ЕАД-София, от юли 2007 г., заедно с картен материал /л.л.30-52/.

Приобщен е списък ва засегнатите имоти за обезщетяване на собствениците по реда на ЗСПЗЗ и ЗВГЗГФ в контактната зона в землището на с.Г., общ. Плевен /л.53/, в който процесният имот не  фигурира. Приобщени са списъци на засегнатите имоти от КВС Г. /л.54-55/, от помощния план /л.л.56-58/, списък със застъпените имоти /л.л.59-61/, като имотът на К. фигурира в последните два списъка.

Със заповед № РД-18-289/01.09.2017 г. на ИД на АГКК /л. 82/ на основание §33, ал.2 от преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (Обн. ДВ, бр. 57 от 2016 г.) са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри на неурбанизираната територия в землището на с. Г., община Плевен, област Плевен. Същата е обнародвана в ДВ, бр. 79/03.10.2017 г. /л. 83/. 

От приемно–предавателен протокол от 24.07.2017 г. /л.л.17-18/ е видно, че представители на община Плевен са предали на началника на СГКК Плевен копия на оптически носител на данни от Помощни планове и ПНИ, копия на оптически носител на данни от картата на контактната зона /ККЗ/ и копия на оптически носител на данни от заповеди за одобряване на ПНИ на няколко различни местности, включително на местността „Нежовец”, землище с.Г..

От СГКК е направена служебна заявка на 02.04.2019 г. за извършване на настъпили промени в КККР - нанасяне на ПНИ на м. Нежовец, общ.Плевен, предаден с протокол от 24.07.2017 г., включително за процесния имот /л.16/. Изготвена е скица–проект от 02.01.2020 г. /л.л.74-76/, в която процесният имот е с нова площ от 67877 кв.м.

До заинтересованите са изпратени писма с проекта за изменение /л.л. 26, 27, 70/, като е предоставена възможност да се подадат възражения.

Само ОПУ Плевен е подало такова /л.л.28,29/, в което се излагат същите твърдения, както в жалбата пред съда.

До директора на ОДЗ Плевен е изпратено писмо от 02.01.2020 г. /л.64/, в което се сочи, че във връзка с отразяване на ПНИ на местността “Нежовец“, с. Г., община Плевен в КККР на с. Г., община Плевен се изпращат за съгласуване относно обезщетение по чл.10б от ЗСПЗЗ копие от протокола от 12.09.2007 г. за приемане на окончателно завършени работи по ПНИ, предадената документация от община Плевен за контактната зона, копие от Заповед №РД-13-11/24.01.2008 г. на Областен управител на Област Плевен, цветно копие на скица – проект от 02.01.2020 г.

С писмо от 13.01.2020 г. /л. 65/ ОДЗ Плевен е съгласувала относно обезщетение по чл.10б от ЗСПЗЗ във връзка с отразяване на ПНИ на местност “Нежовец“, с. Г., община Плевен.

Издадена е процесната Заповед № 18-2148-26.02.2020 г. на Началника на СГКК – Плевен /л.л.23-25/, с която на осн. чл. 53б, ал. 5, т. 1 от ЗКИР, във връзка с чл.42 от Наредба №РД-02-20-5 от 14.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри на с. Г., общ. Плевен, ЕКТТЕ 17854, одобрена със Заповед № РД-18-289/01.09.2017 г. на Изп. Директор на АГКК и съгласно скица – проект №15-1832-02.01.2020 г., и се състои в нанасяне на нови обекти в КККР, промяна в границите на съществуващи обекти в КККР и заличаване на обекти в КККР. Изменението за процесния имот - ПИ с идентификатор 17854.260.44 с площ преди промяната 68121 кв. м. се състои в промяна на границите и респективно площта на имота, която след промяната става 67889 кв. м., т.е площта му е намалена с 232 кв.м. Посочено е, че административното производство по изменение на одобрените КККР на неурбанизираната територия на с.Г., общ. Плевен се състои в отразяване на ПНИ на местноскт „Нежовец”, който е одобрен със Заповед №РД-13-11/24.01.2008 г. на Областен управител на Област Плевен. Посочено е, че се отразява изменението в КВС на с.Г., общ. Плевен въз основа на решението на комисията, назначена от областния управител на основание чл.28б, ал.2 от ППЗСПЗЗ, отразено в протокол от 12.09.2007 г., което не е било направено преди предаване на същата в СГКК Плевен по реда на §32 от ПЗР на ЗИД на ЗКИР.

За процесната заповед е изпратено уведомление /л.77/, като същото е получено от ОПУ на 30.03.2020 г., видно от обратната разписка на л.79. Жалбата срещу заповедта е подадена на 08.04.2020 г., видно от клеймото на запазения пощенски плик на л.11.

Приобщени по делото са също:

Нотариален акт /НА/ № 175, том 9, дело К1913/1995 г. от 13 ноември 1995 г. на нотариус В.П./л.103/, съгласно който К.П.К. е собственик на имот – овощна градина в местността „Нежовец”, с площ 600 кв.м, с масивна сезонна постройка. Приобщена е скица от 26.02.1990 г. за застрояване на сезонна постройка на един етаж /л.102/, както и удостоверение от 30.11.1989 г. /л.104/, съгласно което на К. се предоставя за ползване парцел от 600 кв.м в местността „Нежовец”. Приобщено е и удостверение за наследници на К. /л.105/, от което е видно, че същият е починал на 07.05.2019 г.

По делото е приобщена заповед /л.84/, съгласно която подписалата процесната заповед инж. Иванова е назначена на длъжност началник на СГКК Плевен. 

По делото е назначена съдебно техническа експертиза /СТЕ - разпореждане на л. 142/, както и допълнителна СТЕ от същото ВЛ. Съгласно заключението на същите /л.л.164-167, 173/, разпореденото в оспорената заповед съответства на КВС на с.Г., общ. Плевен въз основа на решението на комисията от 12.09.2007 г.

Планът за новообразуваните имоти за местността „Нежовец“ в землището на с. Г., община Плевен е влязъл в сила със Заповед № РД-13-11 от 24.01.2008 г. на Областен управител на Област Плевен. Към тази дата не е имало изработена и утвърдена кадастрална карта за района на процесните имоти.

Имотът на наследниците на К.П.К. по нотариален акт. № 175, том 9, дело К1913/1995 г. от 13 ноември 1995 г. на нотариус В.П.не е нанесен в кадастралната карта. В утвърдения проект за промяна на КККР, имотът на наследниците на К.П.К. съответства с влезлия в сила план за новообразуваните имоти.

Съгласно утвърдения проект за частична промяна на КККР на с. Г. от поземлен имот с идентификатор 17854.260.44 с НТП Пътища l клас, държавна собственост се отнемат 232 кв.м. на основание Заповед № РД-13-11 от 24.01.2008 г. на областен управител на Област Плевен във връзка с утвърждаване на изготвения план на новообразуваните имоти м. „Нежовец“, землище на с. Г., общ. Плевен, обл. Плевен.

Изготвена е и приложена комбинирана скица, съдържаща:

-         план-заснемане на част от РПМ в близост до разглеждания участък;

-         извадка от кадастралната карта, отразяваща републиканския път в засегнатата част /план на РПМ не е предоставен/;

-         план на новообразуваните имоти /проект Утвърден със Заповед № РД 13-11/24.01.2008 г./

-         извадка от кадастралната карта на района преди промяната;

-         кадастрална карта на района след промяната – все още не е изготвена поради настоящата съдебна процедура;

Извън поставените от съда задачи е извършено заснемане и изготвен кадастрален план, обобщаващ КК, ПНИ и касаещи изясняване на задачата топографски обекти.

Видно от приложения към делото протокол от 12.09.2007 г. утвърден от Областен управител на Област – Плевен са приети работите по изработен план на новообразуваните имоти на местност „Нежовец“ в землището на с. Г., общ. Плевен.

В хода на извършването на дейностите по изработване на ПНИ е установено, че има застъпване в имотите от ПНИ с тези от картата  на възстановената собственост, т.е. контактни зони. Дейностите по съвместяване и предложението за отстраняването им са приети от комисията с протокола от 12.09.2007 г. Същите е следвало да бъдат отстранени в Картата на възстановената собственост на землище с. Г., общ. Плевен.

ПНИ на местност „Нежовец“ в землището на с. Г., общ. Плевен е одобрен със заповед № РД-13-11/24.01.2008 г. на Областен управител – Плевен.

Със заповед РД-18-289/01.09.2017 г. на ИД на АГКК са одобрени кадастралната карта и кадастрални регистри /КККР/ на неурбанизираната територия на с. Г., общ. Плевен. Същата е създадена по реда на § 33 от ПЗР на ЗИД на ЗКИР – преобразуване в цифров вид на картата на възстановената собственост.

Съгласно чл. 41, ал. 3 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, границите на имотите от одобрен и влязъл в сила ПНИ се нанасят в кадастралната карта.

ПНИ на местност „Нежовец“ с. Г. е поддържан от Община – Плевен и на основание чл. 41, ал. 3 от Наредба № РД-02-20-5 е предаден на СГКК Плевен за нанасяне в КККР на с. Г., общ. Плевен.

Дейностите по нанасяне на ПНИ на местност „Нежовец“, с. Г. в КККР на с. Г. се извършват от СГКК Плевен, при което е установено, че установеното застъпване в контактната зона с протокола от 12.09.2007 г. не е било отстранено в КВС.

Поради тази причина е издадена процесната заповед, с която на основание чл. 53б от Закона за кадастъра и имотния регистър се отстранява констатираната грешка през 2007 г.

В о.с.з. ВЛ допълнително сочи, че е правил измервания на място и ги е представил на съда. Имотът на наследниците на К. контактува с имот от РПМ първа категория. Път, който минава през имота на наследниците на К. и се зауства в магистралата, не съществува. Няма такава пътна връзка. Пътна връзка /с пунктир на картата/ има и е асфалтирана, четвърта категория е и е заустена между имотите.

Така установеното от фактическа страна води до следните правни изводи:

Доколкото оспорената заповед е връчена на оспорващия на 30.03.2020 г., съдът приема, че жалбата, подадена на 08.04.2020 г. директно до съда, видно от клеймото на запазения пощенски плик на л.11, е подадена в срок.

По отношение срока на обжалване е приложим този по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. чл. 53б, ал. 7 ЗКИР, а именно 14-дневен от деня на съобщаването. Предвид изложеното, настоящият състав намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от търсената защита срещу годен за обжалване административен акт в законоустановения срок за обжалване пред компетентния съд и е процесуално допустима, поради което подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, тъй като изменението на КККР засяга 24 имота, и съгласно чл. 53б, ал. 5, т. 1 от ЗКИР заповедта следва да се издаде от началника на службата по геодезия, картография и кадастър. Издалата заповедта инж.Иванова е назначена на тази длъжност, видно от представената заповед на л. 84.

Заповедта на началника на СГКК е писмена, като са изложени мотиви, че промяната е с оглед отразяване на ПНИ в землището на с.Г..

Съгласно ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ДВ, бр. 57 от 2016 г.), там, § 32. (1) „В тримесечен срок от влизането в сила на този закон производството по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри за неурбанизирани територии се смята за открито за всички землища, за които не е издадена заповед по чл. 35, ал. 1. (2) Общинската служба по земеделие предава на службата по геодезия, картография и кадастър в 14-дневен срок от поискването одобрените планове, карти и регистри по Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, които не са предадени по реда на § 6, ал. 1, т. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за кадастъра и имотния регистър до влизането в сила на този закон. Плановете, картите и регистрите към тях се предоставят безвъзмездно. (3) Данните по ал. 2 се предоставят в цифров вид във формата по чл. 12, т. 5.

         § 33. (1) Получените данни по § 32, ал. 2 се преобразуват в кадастрална карта и кадастрални регистри от Агенцията по геодезия, картография и кадастър съгласно изискванията на наредбите по чл. 26, ал. 4 и чл. 31. (2) Изпълнителният директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър издава заповед за одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри за неурбанизираната територия, която влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник". (3) Агенцията по геодезия, картография и кадастър в 7-дневен срок от обнародването на заповедта по ал. 2 уведомява министъра на земеделието и храните и министъра на правосъдието, че са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за неурбанизираната територия. (4) Кадастралната карта и кадастралните регистри, създадени по реда на ал. 1 – 3, се изработват в цифров вид и копие на състоянието им към момента на одобряване се съхранява в цифров вид в Агенцията по геодезия, картография и кадастър. (5) Наличие на несъответствия в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия се установява при обединяване на данните от одобрената кадастрална карта за неурбанизираната територия в производството по създаване на кадастрална карта за урбанизираната територия. Отстраняването на несъответствията се извършва по реда на чл. 44а.”

С оглед на тези законови разпоредби ПНИ е предаден на СГКК, и е започнало производство по изменение на кадастрална карта и кадастрални регистри за неурбанизираната територия на с.Г., общ. Плевен. В създадените КККР, одобрени със заповед от 2017 г., е отразена КВС, но в тази същите не е бил отразен ПНИ, видно от заключението на ВЛ.

Съгласно чл.41, ал.1 от ЗКИР, Кадастралната карта и кадастралните регистри се създават чрез обединяване на данни, които: 1. (доп. – ДВ, бр. 49 от 2014 г., изм., бр. 61 от 2015 г., доп., бр. 57 от 2016 г.) се съдържат в карти, планове, кадастрални планове, приложени подробни градоустройствени планове, приложени подробни устройствени планове, регистри и друга документация, одобрени по реда на отменения Закон за единния кадастър на Народна република България, отменения Закон за териториално и селищно устройствоЗакона за устройство на териториятаЗакона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, имат характер на основни кадастрални данни и отговарят по съдържание и точност на изискванията, определени с наредбата по чл. 31; 2. (изм. – ДВ, бр. 49 от 2014 г.) са набрани чрез геодезически измервания и изчисления; 3. (нова – ДВ, бр. 49 от 2014 г., доп., бр. 57 от 2016 г.) се съдържат в одобрена кадастрална карта и кадастрални регистри или в кадастрални планове, одобрени по реда на § 40 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ДВ, бр. 36 от 2004 г.).

Разпоредбата на чл.44а от ЗКИР урежда случаите, при които са налице несъответствия в границите на поземлените имоти. За неурбанизирани територии е приложимо изречение първо, съгласно което:Когато в производството по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри се констатират несъответствия, получени при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, в кадастралната карта се нанасят границите на обектите на кадастъра, които са материализирани на място, в съответствие с документите за собственост.”

Видно от протокола за приемане на ПНИ, същият съответства на законовите изисквания. Одобрен е със заповед на областния управител, която е обнародвана и влязла в сила като неоспорена. Административното производство отразява в КККР на неурбанизираната територия на с.Г. влезлия в сила ПНИ. В случая още в производството по изработване на ПНИ е установено, че са налице застъпвания - в този смисъл е обяснителната записка на л.л.31,32 от делото. Относно тези застъпвания, съдът съобразява, че представляват явна фактическа грешка съгласно §1, т.9 от ПЗР на ЗКИР. Тази разпоредба сочи, че "явна фактическа грешка" е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31;

В случая е налице втората хипотеза на разпоредбата – за неурбанизирана територия, като ВЛ е направило измервания и посочва, че имотът на наследниците на К. е точно отразен с процесната заповед в КККР. По отношение на имота, собственост на държавата, с НТП „За път от републиканската пътна мрежа”, сочи, че е съседен на имота на наследниците на К.. Видно от приложената от ВЛ комбинирана скица /л.167/, кадастралната карта в неактуализирания си вид /преди процесната промяна/ явно не отговаря на действителното положение, доколкото общински полски път минава през имота на наследниците на К., и то през построената в него сграда. ВЛ изрично посочва в о.с.з., че път, преминаващ през имота на наследниците на К. не съществува. Имотът на наследниците на К. граничи и с друг асфалтов път – според ВЛ четвърта категория, който ясно се вижда на комбинираната скица на л.167, като е означен с пунктир. На същата скица пътят от републиканската пътна мрежа – I клас, е ясно означен, като се вижда, че не само асфалта, но и банкета, откоса и петата му са значително отдалечени от имота на насл. на К.. Част от откоса и петата на републиканския път не попадат в границите на недвижим имот с идентификатор 17854.260.44, собственост на държавата, но това е по досега действащата КККР, одобрена със заповед № РД-18-289/01.09.2017 г. на ИД на АГКК, и не попадат в имота на наследниците на К.. Доколкото съгласно Закона за пътищата /ЗП/ чл.5, ал.1, пътищата (пътната инфраструктура) имат следните основни елементи: 1. (доп. - ДВ, бр. 39 от 2011 г.) обхват на пътя; 2. пътни съоръжения; 3. пътни принадлежности. Съгласно ал.2, Обхватът на пътя е площта, върху която са разположени земното платно и ограничителните ивици от двете му страни, заедно с въздушното пространство над него на височина, определена с нормите за проектиране на пътищата. Съгласно ал.3, Обхватът на пътя по дължината на пътните съоръжения за преместване на препятствия и над тунелите включва хоризонталната проекция на съоръжението върху терена и ограничителните ивици от двете страни на тази проекция. Съгласно ал.4, Ограничителните ивици по ал. 2 и 3 са с широчина до 2 м всяка.

Съгласно чл.8, ал.2 от ЗП, Републиканските пътища са изключителна държавна собственост, а съгласно чл.8, ал.5, Собствеността на пътищата се разпростира върху всички основни елементи по условията на чл. 5. Липсват както твърдения, като и доказателста, че са налице пътни съоръжения или пътни принадлежности, които са засегнати от промяната в КККР, направени с оспорената заповед. Тези понятия – пътни съоръжения и пътни принадлежности, са легално определени в §1, т.3 и т.4 от ДР на ЗП. Ограничителните ивици са на значително разстояниие от имота на Кръстеви, видно от комбинираната скица на ВЛ. Следователно в случая с изменението на КККР не се засяга изключителната държавна собственост, доколкото републиканския път, включително ограничителните му ивици, е значително отдалечен от имота на наследниците на К.. Част от откоса и петата на пътя са извън недвижим имот с идентификатор 17854.260.44, попадат в друг имот, но това е по все още действащата КККР, която не е променена в тази й част с процесната заповед.

Съдът кредитира заключението на ВЛ като обективно, основано на оглед на място, отговарящо на поставените въпроси, задълбочено и неоспорено от страните.

Съдът отбелязва, че правилно имот с идентификатор 17854.260.44 не е включен между имотите, за които се определя обезщетение, доколкото държавата не може да обезщетява сама себе си.

С оглед на изложеното, заповедта в оспорената й част отговаря на действителното, фактическо положение на поземлените имоти, съответства на влезлия в сила ПНИ, не засяга изключителната държавна собственост, с оглед на което съответства на материалния закон.

По отношение на останалите твърденията в жалбата съдът съобразява следното: Жалбоподателят не отчита, че към датата на издаване на НА на К. /1995 г./, а и към предходната дата, на която поземленият имот му е предоставен за ползване, е действал ЗАКОН за пътищата (отм.) - Обн., ДВ, бр. 93 от 2.12.1969 г., изм., бр. 37 от 2.12.1978 г., бр. 35 от 24.04.1996 г., изм. и доп., бр. 87 от 1.10.1997 г., изм., бр. 33 от 24.03.1998 г., изм. и доп., бр. 147 от 15.12.1998 г., доп., бр. 61 от 6.07.1999 г., отм., бр. 26 от 29.03.2000 г. В този закон не е имало норма, аналогична на чл.7, ал.1 и ал.2 от сега действащия ЗП, съгласно която републиканските пътища извън границите на урбанизираните територии и селищните образувания имат от двете си страни обслужващи зони. Съгласно ПРАВИЛНИК за приложение на Закона за пътищата (отм.) - Одобрен с Разпореждане № 24 на Комитета за стопанска координация при МС от 25.01.1971 г., обн., ДВ, бр. 14 от 19.02.1971 г., попр., бр. 15 от 23.02.1971 г., изм. и доп., бр. 56 от 18.07.1980 г., отм., бр. 98 от 1.12.2000 г., в сила от 1.12.2000 г., и там §16, ал.1, Обхватът на пътя е общата му ширина - земното платно и ограничителните ивици от двете му страни. Съгласно ал.3, Ограничителните ивици са площите между земното платно и съседните имоти. Доколкото по време на действието на тази норма имотът на наследниците на К. е бил вече собственост на К., видно от приобщения НА, то същият не е попадал нито в обхвата на пътя, нито в ограничителната ивица по смисъла на ЗП /отм./. С оглед на този факт точното отразяване на този имот в КККР също не засяга изключителното право на държавата на собственост върху републиканските пътища.

Сега действащият ЗП не може да са тълкува в смисъл, че придобито преди влизането му в сила право на собственост върху поземлени имоти в обслужващите зони на пътищата се отчуждава по силата на закона. Това може да стане само по предвидения в закона ред и основания. Още по-малко може да се приеме, че разрешеното при предходен правен ред строителство става незаконно след влизане в сила на сега действащия ЗП. Фактът, че със сега действащия ЗП за пътищата е предвидена обслужващата зона, означава въведени от закона ограничения на правото на собственост, но не и отчуждаването на това право, нито забрана да се отразява действителното положение на съседните на пътя недвижими имоти в КККР.

Спазена е и целта на закона, която изисква недвижимите имоти да са отразят в КККР според действителното им положение.

С оглед на изложеното, заповедта е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, съобразена е със съществените административно производствени правила, материалния закон и целта на закона, и жалбата срещу нея следва да се отхвърли.

При този изход на делото, ответникът и заинтересованата страна имат право да им се присъдят разноски. На СГКК Плевен съгласно списък с разноските /л.176/ следва да се присъдят 600 лева адвокатско възнаграждение, като видно от адвокатското пълномощно на л.106, сумата е действително заплатена. Доколкото съгласно чл.21, ал.2 от ЗП, АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ е юридическо лице, същата следва да бъде задължена с разноските. На заинтересованата страна П.К.К. разноски обаче не могат да се присъдят, защото въпреки твърденията в о.с.з. списък на разноските не представен, а на адвокатското пълномощно на л.113 липсва както уговорена, така и заплатена сума за процесуално представителство.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд-Плевен, седми състав

 

РЕШИ:

 

Охвърля жалбата на АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, чрез ОБЛАСТНО ПЪТНО УПРАВЛЕНИЕ – Плевен, против Заповед №18-2148-26.02.2020 г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър – Плевен, в частта й, в която е одобрено изменение в кадастралната карта и кадастралните регистри на село Г., ЕКАТТЕ 17854, общ. Плевен, и са променени границите на недвижим имот с идентификатор 17854.260.44, собственост на държавата.

Осъжда АГЕНЦИЯ „ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“, да заплати на  Служба по геодезия, картография и кадастър – Плевен, ул. "Александър Стамболийски" № 1, ет. 8, БУЛСТАТ ********* сумата 600 лв. /шестстотин/ лева разноски по делото.

Оставя без уважение искането на П.К.К. за присъждане на разноски.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.

Преписи от решението да се изпратят на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/